موسیقی و تجسمی

بیوگرافی عماد رام به مناسبت روز تولدش

به گزارش تلنگر ؛ سرگذشت او در یازدهم اسفند ۱۳۰۹ در ساری به دنیا آمد.او از دوران جوانی علاقه زیادی به فلوت داشت و نی‌های خود را سوراخ می‌کرد و در آن‌ها می‌دمید. او در سال ۱۳۲۲ خورشیدی به تئاتر روی آورد و علاوه بر نقش کمدین‌ها در پشت پرده می‌خواند و فلوت می‌زد.در سال ۱۳۳۵ به تهران آمد و و به اداره هنرهای زیبا رفت و نت و سازشناسی را نزد استادان خود فراگرفت. او دارای مدرک لیسانس از دانشسرای کشاورزی بود. از سال ۱۳۵۰ به سرپرستی یکی از ارکسترهای فرهنگ و هنر منصوب شد.

عماد رام در سایه تعلیم استادانی چون حسن رامرد، خادم میثاق و نورعلی برومند به اموختن سلفژ و دیکته ی موسیقی پرداخت و ویژگی نوازندگی او در فلوت {این ساز فرنگی} آن بود که میتوانست ربع پرده های موسیقی ایرانی را به خوبی اجرا کند.[Mitherdade]

عماد در هفتم مهر ۱۳۴۳ با خانمی به نام فلور ازدواج کرد و صاحب سه فرزند شد به نامهای (گویا، آهنگ، ملودی) که هم‌زمان با انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷ مجبور به ترک ایران شد. در سال ۱۳۵۷ که جمهوری اسلامی می‌رفت مستقر شود خمینی در جواب خبرنگاری که از او پرسیده بود چه احساسی دارد جواب داد «هیچ» عماد گفته بود.

با هیچ نمی‌توان ایران را ساخت و به ایران و ایرانی خدمت کرد

و برای پاسخ به هیچ رهبر انقلاب شرکتی به نام «صدا طنین» تشکیل داد
و به ضبط و پخش نوارهای «شبانه با وطن» پرداخت که از شعر، کلام و آهنگ‌های ملی و وطنی سرشار بود عماد در بزرگترین کنسرتها در نقاط مختلف اروپا و آمریکا با ارکسترهای بزرگ جهانی شرکت داشت و تحسین همگان را برانگیخت.عماد رام از سال ۱۳۷۳ تا قبل از فوت عضو شورای ملی مقاومت ایران بود.
چاپ دوم کتاب «زندگینامهٔ عماد رام»، به کوشش عبدالعلی معصومی، در ۲۱۱ صفحه همراه با عکسهای رنگی زیبا و متنوّع، توسط انتشارات «بنیاد رضائیها» در اسفند ۱۳۹۴ منتشر شده‌است. «زندگینامه عماد رام» شامل یک پیشگفتار و پنج فصل است به ترتیب زیر: ـ پیشگفتار: «صدای سخن عشق»، از خانم فلور صدودی؛ ـ فصل اول: بیوگرافی؛ ـ فصل دوم: عماد رام از زبان رسانه ها؛ ـ فصل سوم: حضور عماد رام در مقاومت ایران؛ ـ فصل چهارم: وداع با عماد رام؛ ـ فصل پنجم: مقالات و اشعار عماد رام.
عماد می‌گفت:
من عقیده دارم هنرمند باید راه آزادگی پیشه کند و بازگوکننده رنج‌ها خوشی‌ها و هر آنچه که بر مردم جامعه‌اش می‌گذرد باشد.
وی سرانجام در ۳ خرداد ۱۳۸۲ در آلمان بر اثر بیماری سرطان درگذشت و در گورستان نوردفریدهوف (Nordfriedhof) شهر دوسلدورف آلمان به خاک سپرده شد.

آلبوم‌های عماد رام

آلبوم های عماد رام به دو گونه ی ترانه ها و تکنوازی ها دسته بندی میشوند:
*آلبوم خاطره ها (دلخسته – با صدای بیتا ، بلای پیری – الهه ، داد از این دل – گلچین ، ای شکسته – مرجان ، دل عاشق – گلچین ، نقش من – الهه ، میمیرم برای تو – مارتیک ، پرچم – ارش)
*آلبوم فرنگیس
*آلبوم دل من یه روز به دریا زد و رفت
*شش مجموعه آلبوم از بهترین های عماد رام با نام The Best Of Emaad Ram
*آلبومھای شبانه با وطن – تھیه کننده عماد رام
*پیام حافظ – موسیقی از عماد رام
*آزادگی – آثار عماد رام با پیانو- تنظیم شاپور باستانسیر
*آلبوم ترانه ها – موسیقی از عماد رام
*آلبوم خدایا
*تنھا تنھای – موسیقی از عماد رام
و همچنین همنوازی وی در برنامه ی گلهای تازه:
*گلهای تازه : شماره ۳۲ـ هنرمندان: عماد رام, فرهنگ شریف , گلپایگانی, همایون خرم, مجید نجاهی, امیر ناصر افتطاح, گوینده: فخری نیکزاد, شهرها: فروغی بسطامی
*گلهای تازه – شماره ۱۱۱ـ فلوت: عماد رام, آواز نادر گلچین ـ سنتور محمد حیدری, ضرب آبتین اجلالی ـ غزل از حافظ ـ گوینده آذر پژوهش ـ صدابر دار محمد جهانفرد

انتهای مطلب

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۵ / ۵. تعداد آرا: ۲

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x