کشتی و رزمی

وقتی تختی پهلوان وفادار را از نابینایی نجات داد

پیشکسوت کشتی شهرستان قوچان با بیان اینکه پهلوان وفادار و غلامرضا تختی رفاقت ناگسستنی با هم داشتند و کسی نمی‌توانست میانه آنان را شکرآب کند، گفت: تختی، پهلوان وفادار را از نابینایی نجات داد.

به گزارش تلنگر؛ کشتی منطقه خراسان را با پهلوانان چوخه‌کار آن می‌شناسند؛ پهلوانانی که در گذشته برای خود نام و نشانی داشتند و در سطح ایران نیز به قهرمانی رسیدند. سه عنوان متوالی پهلوانی «احمد وفادار» یکی از این افتخارات بود. برای آشنایی با زندگی وفادار پای سخنان ابراهیم آزمون یکی از پیشکسوتان کشتی شهرستان قوچان نشستیم. ابراهیم آزمون در این گفت‌وگو از خصلت پهلوانی مرحوم غلامرضا تختی و احمد وفادار گفت و گذری نیز به قدرت و شجاعت پهلوان «قربان محمد بهادری» زد.

وفادار پهلوان معروف پادگان را فراری داد

شروع زندگی پهلوان وفادار سخت بود و بعد از مرگ پدرش، از قوچان به درگز رفت. در آنجا با مادرش زندگی کرد و در نوجوانی به خدمت سربازی رفت. در آن زمان رسم بود روزهای جمعه در پادگان، کشتی با چوخه برگزار می‌شد. پهلوانی به نام فرهاد شعبانی بود که در پادگان حریف نداشت. وفادار به‌ طور اتفاقی با او روبه‌رو و ۲ مرتبه شعبانی را خاک می‌کند. او پس از این شکست، پادگان را ترک و به اسفراین می‌رود. ابوالقاسم مخدری با مشاهده قدرت وفادار وی را در سفرها به همراه خود می‌برد.

پهلوان منتخب خوانین نیز مغلوب وفادار شد

«سخدری» خود از پهلوانان به نام خراسان بود و در مهمانی خوانین و مسابقات محلی حضور پیدا می‌کرد. در یکی از این مهمانی‌ها سخدری به خوانین اعلام کرد هر کس بتواند سرباز او را شکست دهد، انگار او را شکست داده است. خوانین شخصی را به نام «ابراهیم یامی» به میدان می‌فرستند اما او نیز مغلوب پهلوان وفادار شد. این شکست موجب شد تا بزرگان ۲ ماه اردوی تمرینی برای پهلوانان خود بگذارند و در نهایت هشت نفر را برای کشتی با وفادار انتخاب کنند که تمام آنها نیز مغلوب شدند.

وفادار بازوبند را از پهلوان زندی گرفت

او دیگر نامی شناخته‌شده در خراسان بود و خود را برای رقابت‌های پهلوانی کشور آماده می‌کرد اما سدی به نام عباس زندی برابر خود داشت. او با شکست زندی صاحب بازوبند شد و سال بعد از آن نیز این عنوان را تکرار کرد. در سال سوم حریف وفادار، غلامرضا تختی نامدار بود که با اکراه برابر احمد ظاهر شد؛ اما مبارزه که شروع شد ،جانانه جنگید. وفادار با استفاده از فنون ناب چوخه، تختی را مغلوب کرد. البته این مبارزه موجب نشد تا ارتباط دوستانه آنان خدشه‌دار شود.

تختی وفادار را از نابینایی نجات داد

تختی و وفادار دو یار جداناشدنی بودند و تختی در زمان حضور در مشهد، ماندن در خانه وفادار را بر مهمانی خوانین ترجیح داد. یک‌بار که وفادار به خاطر سینوزیت دچار نابینایی شد، تختی او را به تهران برد و مداوا کرد. آنان هیچ‌گاه تحت تاثیر مبارزات کشتی قرار نگرفتند. حتی تختی در فینال قهرمانی کشور حاضر نشد برابر وفادار کشتی بگیرد چون سن وفادار بیشتر بود. اقدام تختی موجب تحسین مردم شیراز به عنوان میزبان مسابقات شد و آنان تختی را پوریای ولی واقعی می‌نامیدند.

راز قدرت وفادار در اجرای فنون چوخه بود

وفادار مانند هر خراسانی دیگر از بچگی با کشتی چوخه آشنا بود و راز موفقیت او در پهلوانی، اجرای این فنون بود. در آن زمان خراسانی‌ها تبحر خاصی در کشتی چوخه داشتند که دیگر پهلوانان کمتر از آن بهره می‌بردند. وفادار در قهرمانی جهان و کشتی آزاد با حریفان سنگین‌وزن رقابت داشت و یکی از عوامل ناکامی او در این زمینه وزن پایین‌ترش بود.

وفادار صداقت و قناعت داشت

قناعت و صداقت دو اصل اساسی زندگی پهلوان وفادار بودند که اعتقاد خاصی به آن داشت. او می‌گفت خود را آویزان عناوین و پهلوانی نکنید.
انتهای مطلب

بم خودرو

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x