حوادث

مونیکا تجربه تلخ عدم حمایت از قانون خشونت علیه زنان است

پس از انتشار خبر قتل رومینا به دست پدرش بود که معصومه ابتکار از تنظیم لایحه‌ای مجزا با عنوان "تشدید مجازات پدر و جد پدری مرتکب قتل فرزند" خبر داد. لایحه‌ای که طبق آخرین اخبار معاونت زنان همچنان در کمیسیون لوایح دولت قرار دارد و هنوز به تصویب دولت نرسیده است.

به گزارش تلنگر؛ مونیکا نادی یک فعال حقوق کودک در واکنش به خبر مرگ دختر ۱۷ ماهه بر اثر آزار توسط پدرش، ابعاد حقوقی این موضوع را مورد بررسی قرار داد و گفت: افرادی که قرار است پدر و مادر شوند در معرض تست‌های سلامت روان و آموزش قرار نمی‌گیرند، به آنها مهارت‌های فرزندپروری آموخته نمی‌شود و به همین دلیل ممکن است صلاحیت پدر و مادر شدن و قدرت نگهداری از فرزند را نداشته باشند.

وی با اشاره به انتشار خبر مرگ دختر ۱۷ ماهه بر اثر آزار توسط پدرش بیان کرد: کسی که مرتکب آزار جنسی می‌شود، در سلامت روان او تهدیدات جدی وجود دارد و زمانی که این آزار جنسی نسبت به اعضای خانواده اتفاق می‌افتد و پدری نسبت به فرزندش چنین رفتاری دارد، نمونه بارز خشونت و بی‌اخلاقی است که البته سابقه مشکلات اجتماعی در هدایت فرد به این سمت و سو بی تاثیر نیست.

نادی در ادامه به موضوع «فرزندپروری» و «صلاحیت پدر و مادر شدن» اشاره کرد و گفت: افرادی که قرار است پدر و مادر شوند در معرض تست‌های سلامت روان و آموزش قرار نمی‌گیرند، به آنها مهارت‌های فرزندپروری آموخته نمی‌شود و به همین دلیل ممکن است افرادی پدر و مادر شوند که صلاحیت پدر و مادر شدن و قدرت نگهداری از فرزند را نداشته باشند. بهتر است در تبلیغات رشد و افزایش فرزندآوری به این موضوع توجه و بسترهای لازم برای آن ایجاد شود تا شاهد چنین اتفاقاتی در این سطح نباشیم.

این فعال حقوق کودک در ادامه با اشاره به قانون حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان یادآور شد: در قانون حمایت از کودکان و نوجوانان، باید کودکان در معرض خطر شناسایی شوند و اگر کودکی از فاکتورهای پرخطر برخوردار است و ممکن است علیه او وقوع جرم رخ دهد، قانون، نهادهای حمایتی را ملزم به ورود کرده است. در این موردی که اتفاق افتاده نمی‌دانم که چقدر عوامل پرخطر در خانواده وجود داشته و آیا کودک در معرض خطر بوده یا تحت تاثیر عدم تعادل روانی و فقدان سلامت روانی پدر این اتفاق ناگهان رخ داده؟، اما قطعا می‌توانیم ریشه‌های آن را ببینیم که وجود داشته است.

نادی بیان کرد: به هرحال جرائمی که نسبت به این کودک اتفاق افتاده دارای دو بعد است؛ اول بحث قتل و کشته شدن و دوم بحث آزار جنسی است که نسبت به او رخ داده؛ باید بررسی شود که این آزار جنسی در چه حد و حدودی بوده است؟ اگر این آزار جنسی در حد زنا باشد و به دلیل اینکه دختر جزء محارم پدر بوده، زنا با محارم و بالاترین نوع جرم جنسی است و مجازات اعدام برای او وجود دارد (اگر زنا با محارم ثابت شود).

وی افزود: اما اگر زنا با محارم نباشد، در هر حدی که مرتکب جرم جنسی شده باشد برای پدر مجازات وجود دارد. در خصوص قتل نیز، قتل فرزند توسط پدر مجازات قصاص ندارد، بلکه دیه و حبس مجازاتی است که قانون مجازات اسلامی برای او تعیین کرده و در قانون حمایت از کودکان و نوجوانان نیز باتوجه به اینکه در قانون مجازات اسلامی این مورد تعیین شده، به آن قانون سپرده شده و مجازات قصاص وجود ندارد.

این فعال حقوق کودک معتقد است: صرف نظر از اینکه این عمل مشتمل بر زنا با محارم و قتل بوده یا نبوده و صرف نظر از مجازاتی که درنهایت برای این فرد حکم قانونی به آن داده می‌شود، مهم این است که چرا باید چنین اتفاقاتی رخ دهد و چقدر قوانین ما نقش پیشگیرانه را بازی کردند؟، چقدر اجتماع ما در اینکه فردی مرتکب این عمل شود نقش داشته است؟، شخصی که مرتکب این عمل شده در کنار اینکه مرتکب این جنایت شده خودش می‌تواند قربانی یکسری حواشی و مشکلات و آسیب‌های جنسی که به خودش وارد شده در جامعه باشد؛ یعنی در اتفاق فجیعی که در این حد دلخراش رخ می‌دهد باید وضعیت جامعه را ارزیابی کنیم.

انتهای مطلب

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x