به گزارش تلنگر، اجرای توافقنامه ۲۵ساله ایران و چین، بازار و صنعت خودرو را تحت تاثیر قرار میدهد. بررسیها درباره مناسباتی که بین خودروسازان ایرانی و چینی به دنبال این توافق شکل خواهد گرفت، به نوعی باعث چینیزاسیون صنعت خودروی ایران خواهد شد.
همکاری بین شرکتهای خودروساز دو کشور به منظور انتقال فناوری و تولید مشترک برای عرضه در بازار دو کشور و کشورهای ثالث، مشارکت شرکتهای خودرویی چینی با دو خودروساز ایرانی از قبیل اشتراکگذاری دانشهای فنی در زمینه ایجاد پلتفرمهای مشترک و در نهایت طراحی شهرک صنعتی تولید خودرو و صنایع مرتبط با تمرکز براستفاده از فناوری انرژی تجدیدپذیر از مفاد مهم خودرویی در سند ۲۵ ساله ایران و چین است.
به گفته بسیاری از کارشناسان اگر این مفاد در درازمدت اجرایی شود، میتواند مزایای فراوانی برای صنعت خودروی ایران داشته باشد، به شرط آنکه ضمانت اجرایی محکمی در پی این قرارداد باشد.
صنعت خودروی چین از دهه ۹۰ همزمان با تحریمهای اولیه وارد بازار ایران شد، این در شرایطی است که برای بسیاری از مشتریان داخلی که از محصولات اروپایی بخصوص فرانسوی استفاده میکردند، تحمل چینیهای تازهوارد به صنعت خودرو کمی سخت و دشوار بود.
در هر صورت چینیها نه تنها در بازار ایران بلکه در بسیاری از بازارهای جهانی به سرعت رشد کردند و به واسطه شراکت با غولهای مطرح خودروسازی دنیا، جایگاه خود در صنعت خودرو را یافتند.
در ایران نیز محصولات خودرویی چین، به دلیل فراوانی آپشن و همچنین قیمت مناسب به سرعت نزد مشتریان داخلی جایگاهی برای خود یافت.
شاید برایتان جذاب باشد:
اما در تحریمهای ثانویه، خودروسازان چینی مجبور به ترک ایران شدند و تنها تعداد انگشتشماری در بازار کشورمان به فعالیت خود ادامه دادند.
سعید مدنی کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه صنعت خودروی چین یک صنعت کپی شده است، اظهارداشت: به نوعی آنان تمام محصولات شرکتهای غربی را مهندسی معکوس کردند و یک کپی کار محسوب میشوند، در نتیجه صنعت خودروی چین یک صنعت نوپا بوده و خیلی نمیتوان در زمینه انتقال دانش و تکنولوژی به ما کمک کند.
وی افزود: بنابراین این انتظار که با انعقاد قرارداد راهبردی ۲۵ ساله بین ایران و چین ما بتوانیم از دانش چینیها به طور کامل استفاده کنیم به طور قطع امکان پذیر نیست، زیرا دانش چینیها نیز به نوعی عاریه ای است و آنها با کپی از روی خودروسازان غربی توانستند، امروز به اینجا برسند، در این زمینه تنها میتوان از کارشناسان غربی چینیها استفاده کرد.
مدنی گفت: شرکتهای اروپایی که با چینیها شریک هستند، کارشناسان آنها در این کشور حضور دارند، این افراد فارغ از تحریمهایی که علیه صنعت خودرو کشور وجود دارد، میتوانند با رایزنی به کشورمان بیایند، بنابراین از این طریق میتوان به خصوص در زمینه تحقیق، توسعه و توسعه محصول از آنها استفاده کرد.
انتهای خبر//