شهرنشینی

نابودگران تهران این بار چه کردند؟

به گزارش تلنگر، روز گذشته بود که یکی از رسانه ها خبر از تخلفی عجیب در شهرداری تهران داد.

این رسانه نوشت: «کمی آنطرف تر از دارآباد و در نزدیکی اتوبان امام علی باغی به مساحت تقریبی ۷۰۰۰ متر متعلق به فردی به نام «مبارکی» وجود داشت که بعد از فوت او توسط وراث شخصی به نام «علی صالح سوری» از نزدیکان محمدباقرقالیباف فروخته می شود. «سوری» که سال هاست مدیریت مجموعه های رفاهی شهرداری بخصوص «شیان» را بواسطه نزدیکی به شهردار اسبق تهران در دست دارد با سودای تبدیل این باغ به یک مجموعه رفاهی، موفق به خرید آن با قیمتی بسیار اندک می شود .

اجرای چنین نقشه ای برای یکی از بزرگترین باغ های شهر تهران به مجموعه رفاهی، نیاز به طی مراحل مختلفی دارد که اصلی ترین گام آن صدور حکم «تغییر کاربری» است.

نقش علیرضا جاوید، منتظرالمهدی، علی محمد مختاری و دیگر نابودگران تهران

تعبیر خواب «علی صالح سوری» برای این باغ با کمک «علیرضاجاوید» شهردار وقت منطقه چهار تهران و مشاور طرح تفصیلی منطقه که در حقیقت اجازه تغییر کاربری این باغ را می دهد میسر می شود.

کمیسیون ماده ۵ شهرداری تهران به کمک سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران حکم به تغییر کاربری این زمین از کاربری (G ) به کاربری گردشگری می دهد و اینگونه مسیر نابودی این باغ هموار در جهت اجرای پروژه مدنظر یاران قالیباف مهیا می شود.

نکته جالب توجه در تغییر کاربری این باغ، صدور گزارش های خلاف واقع کمیسیون باغات شهر تهران از وضعیت آن است. در حالی که در سال ۱۳۸۴ این زمین پر از درخت و صددرصد به صورت باغ بوده، کمیسیون باغات در اقدامی عجیب و قابل تامل در سال ۱۳۹۳ بر خلاف گزارش های اولیه خود از وضعیت این باغ، تعداد درختان موجود در آن را تنها ۱۸ اصله درخت گزارش می دهد و خریدار را ملزم می کند در صورت خرید این زمین تعدادی درخت در آن بکارد! در حقیقت پروژه ای که از سال ۱۳۸۶ با خشک کردن تدریجی درختان برای نابودی این باغ کلید خورده بوده در سال ۱۳۹۳ با گزارش نهایی کمیسیون باغات به ثمر می نشیند.

با اجرای چنین نقشه ای، قیمت زمین تغییر کاربری داده شده و جواز ساخت آن که قیمت خرید آن از مالک اصلی به ۵میلیارد تومان هم نمی رسید با تغییر کاربری ناگهان ۱۲۲میلیارد تومان ارزشگذاری و آماده فروش می شود و اینجا نقطه ورود مدیرعامل سازمان بازنشستگی به ماجراست.

منتظرالمهدی رییس تازه برکنار شده سازمان بازنشستگی و از اعضای اصلی ستاد قالیباف این زمین را خریده و از آنجا که سازمان بازنشستگی توانایی پرداخت نقدی چنین رقمی را نداشته است، متعهد می شود تا مبلغ معامله را به صورت ملک به فروشنده پرداخت کند.

به همین راحتی شبکه ای ذینفع در ماجرا شکل گرفته، زمینی با تغییرکاربری به قیمت نجومی فروخته و در قبال آن املاکی دریافت می شود. حتی در نوع پرداخت نیز ابهامات فراوانی وجود دارد و نیاز به تحقیق و تفحص است. اگرچه خیانت اصلی در تغییر کاربری این زمین رخ داده، اما فسادغیرقابل چشم پوشی نیز در نوع پرداخت این معامله رخ داده که نیاز ورود نهادهای نظارتی است. باید مشخص شود که ارزش واقعی املاک واگذار شده چه میزان و سود ذینفعان اصلی ماجرا تا چه میزان است که اینچنین چوب حراج به سرمایه های شهر زده اند.»

حبیب زاده در حال بررسی فروش زمین ۵ میلیاردی به قیمت ۱۲۲ میلیارد است

عضو شورای شهر تهران با اشاره به انتشار خبری مبنی بر فروش یک باغ ۷ هزار متری چند برابر قیمت اصلی آن به شهرداری، گفت: معاون نظارت شورا در حال بررسی علت موضوع است.

بهاره آروین عضو شورای شهر تهران در این باره گفت: آقای حبیب زاده به عنوان معاون نظارت شورا در حال بررسی این موضوع است.

افشین حبیب زاده عضو شورای شهر تهران نیز گفت: در این خصوص مکاتباتی کرده‌ایم که اطلاعات بیشتری بگیریم.

وی تصریح کرد: از روز گذشته بررسی های اولیه برای کشف صحت و سقم این موضوع را شروع کرده‌ایم.

همچنین محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران نیز افزود: من هم روز گذشته گزارشی مبنی بر فروش زمین ۵ میلیاردی به قیمت ۱۲۲ میلیارد به سازمان بازنشستگی شهرداری تهران در فضای مجازی مشاهده کردم.
انتهای مطلب

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x