سلامت

مغزتان را گول نزنید !

از بشقاب کوچک غذا بخورید تا مغزتان را گول بزنید که سیر شده‌اید- این یک حقه رایج کاهش وزن است که کارشناسان رژیم و لاغری آنلاین ارائه می‌کنند. اما بر اساس تازه‌ترین تحقیقات، این روش کاملاً اشتباه است.

به گزارش تلنگر؛ بیش از ۵۰ مطالعه بررسی کرده اند که بشقاب های کوچکتر در کاهش مصرف کمک کننده هستند یا خیر؟ با وجود تمام این مطالعات، اثر بشقاب های کوچکتر اتفاق نظر اندکی وجود دارد. برخی از مطالعات نشان دادند که بشقاب های کوچکتر به کاهش مصرف کمک می کنند، اما برخی دیگر خیر.به این نتیجه رسیدند که بشقاب های کوچکتر می توانند به کاهش مصرف تحت شرایط خاص کمک کنند.
تمام مطالعات نشان داد که اگر اندازه بشقاب نصف گردد میزان مصرف غذا به طور متوسط ۳۰ % کاهش می یابد و اگر همین بشقاب ها قطرشان به ۳۰ % کاهش یابند منجر به کاهش ۳۰٪ در مقدار غذای مصرفی می شود.

از بشقاب کوچک غذا بخورید تا مغزتان را گول بزنید که سیر شده‌اید- این یک حقه رایج کاهش وزن است که کارشناسان رژیم و لاغری آنلاین ارائه می‌کنند. اما بر اساس تازه‌ترین تحقیقات، این روش کاملاً اشتباه است.

، این تحقیق پدیده‌ای به نام «خطای ادراکی دلبوف» در مورد غذا را مورد بررسی قرار داده است. این نوع توهم نشان می‌دهد که مغز انسان چطور ممکن است نسبت به اندازه اشیا بسته به محتویات آن، دچار گیجی شود. این توهم دو حلقه هم اندازه را به نمایش می‌گذارد اما یکی از آن‌ها به دلیل محیط اطرافش، کوچک‌تر به نظر می‌رسد.

وقتی مسئله رژیم گرفتن مطرح می‌شود، ایده اصلی این است که با پر کردن یک بشقاب کوچک از غذا، مغزمان را متقاعد می‌کنیم که حجم زیادی غذا مصرف کرده‌ایم. در عوض، احساس سیری بیشتری می‌کنیم. اما اگر همان میزان غذا را در بشقاب بزرگ‌تری بریزیم، حس می‌کنیم که غذای کمتری خورده‌ایم، و باعث می‌شود بعداً دوباره به غذا تمایل پیدا کنیم.

این نظریه در تعدادی از مطالعاتی که پیش‌تر منتشر شده بود، مطرح شده است. در مطالعه ۲۰۱۲ محققان از شرکت‌کنندگان خواستند که در کاسه‌هایی با اندازه‌های متفاوت سوپ بخورند. آن‌ها دریافتند که افراد در کاسه‌های بزرگ‌تر سوپ بیشتری ریختند. تیمی که این تحقیقات را انجام می‌داد در نهایت این‌طور نتیجه‌گیری کرد که خطای ادراکی دلبوف دلیل رفتار متفاوت شرکت‌کنندگان بوده است.

اما در گزارشی که اخیراً در مجله اپتایت منتشر شد، محققانی از دانشگاه بن گوریون در اسرائیل این رابطه ظاهری میان توهم دلبوف و غذا را زیر سؤال بردند.

آن‌ها برای آزمایش فرضیه خود، توهم دلبوف را روی شرکت‌کنندگانی به اجرا درآوردند که یک ساعت قبل از آزمایش غذا خورده بودند یا سه ساعت قبل از آن هیچ غذایی نخورده بودند.

پس از آن، آن‌ها توهم دلبوف را با ارائه پیتزاهایی در سینی و تصاویری از اشتباه غیرخوراکی مانند حلقه‌های سیاه و قالپاق لاستیک اتومبیل به شرکت‌کنندگان ارائه کردند.

زمانی که از شرکت‌کنندگان خواسته شد که اندازه پیتزاها را حدس بزنند، افراد محروم مانده از غذا دقیق‌تر از افراد سیر پاسخ دادند. این مسئله نشان می‌دهد که تلاش‌ها برای گول زدن مغز برای خوردن غذای کمتر، بیهوده است.

آیسلینگ پیگوت، متخصص تغذیه و سخنگوی انجمن تغذیه بریتانیا دراین‌باره گفت: «ما اغلب “پیشنهادهای جادویی” را درمورد کاهش وزن می‌شنویم، اما اینکه چطور غذا می‌خوریم و غذا را دریافت می‌کنیم پیچیده‌تر از اندازه بشقاب غذای ما است.»

وی در ادامه افزود: «ارتباط میان محرومیت، گرسنگی و اندازه ظرف عاقلانه است و نشان می‌دهد که چرا وقتی احساس محدودیت یا «رژیم گرفتن» داریم، بیشتر غذا می‌خوریم.»

انتهای مطلب

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x