تاریخ انتشار: ۰۷:۱۸ - ۰۳ آبان ۱۳۹۷ - 2018 October 25
کد خبر: ۸۱۳۶
ضرورت سرمایه گذاری بر مزیت های صادراتی در کشور مهم است. تولیدات صادرات گرا امروز نسخه شفابخش اقتصاد مملکت است.

حوزه صادرات کشور همچون سایر بخش‌های اقتصادی با مشکلاتی رو به رو است، اما آسیب پذیری بخش صادرات در مقابل تلاطم های اقتصادی به مراتب بیشتر است.از این رو داشتن نگاه بلندمدت به بخش صادرات یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

سهم ما از صادرات جهانی ۳۴ درصد است که اگر نفت را از آن جدا کنیم سهم ما از صادرات جهانی ۲۴ درصد می‌شود. با توجه به قابلیت‌ها و پتانسیل‌های داخلی این میزان از صادرات را می‌توان ناچیز دانست و رسیدن به این امر مستلزم اقداماتی متفاوت و تبیین رویکردهای جدید در این حوزه است.با توجه به اهداف اقتصاد مقاومتی ،صادرات می‌بایست به عنوان سردمدار تحول اقتصادی در کشور مطرح شود.

امسال نیز همچون سال‌های گذشته روز ملی صادرات برگزار شد اما آنچه که از میان انتخاب شدگان امسال به عنوان صادرکننده نمونه جلب توجه می‌کرد‌،این بود که بیشتر صادرکنندگان از میان افراد مسن با میانگین سنی بالای 50 سال بودند و حضور جوانان در این میان به چشم نمی‌خورد.به نظر می‌رسد شرایط در بازارهای صادراتی کشور به قسمی سخت است که جوانان توان ورود به این بازارها را ندارند و تنها شرکت‌های با سابقه طولانی هستند که می‌توانند در این حوزه قدرتمند عمل کنند.این موضوع آژیر خطری برای حوزه صادرات است و در صورتی که این بخش مهم اقتصادی هرچه سریع‌تر بروز نشده و حضور جوانان در آن پررنگ‌تر نشود،در آینده شاهد کاهش روند رو به رشد صادراتی در کشور خواهیم بود.

اگر به صنایع های تک توجه نشود، بسیاری از شرکت‌های داخلی محکوم به شکست هستند‌.

بایستی با یک گفتمان تخصصی جدید وارد بازارهای صادراتی بین‌المللی شویم و رفتارهای بین‌المللی را تغییر دهیم.

امروز باید در عرصه‌های تک برندسازی کرده و ساخت ایران را با صبر، جهانی کنیم.

استاندارهای صادراتی باید ارتقا یابد تا بتوانیم برندهای ایرانی را در جهان معرفی کنیم.

اثر متقابل صادرات کالاهای مختلف بر روی یکدیگر زیاد است. در حوزه فروش فناوری‌های ایران بسیار موثر عمل کرده‌ایم.

هر سال می‌توانیم ده‌ها میلیارد تومان در حوزه توریسم سلامت درآمد داشته باشیم و هیچ ایرادی ندارد در حوزه‌های اینچنینی از کارشناسان خارجی استفاده کنیم.

امروز محصولات نانویی ایرانی به ۴۰ کشور پیشرفته دنیا صادر می‌شود و صادرات یک میلیارد دلار برای افق ۱۴۰۴ هدف‌گذاری شده است.

از آنجاییکه سیستم تولید در ایران گران و سخت است،بسیاری از جوانان توانایی خرید کارخانه، شروع یک فعالیت تولیدی و انجام امور صادراتی را ندارند.

بسیاری از دستگاه‌های تولیدی داخلی،قدیمی شده است و متاسفانه  تولید را با شیب منفی پیگیری می‌کنیم.

دلیل اصلی عدم ورود جوانان به حوزه صادرات این است که صادرات واقعا کار سختی بوده وتنها شرکت‌های باسابقه می‌توانند در این حوزه موفق عمل کنند و عرصه برای ورود جوانان و ایده‌های جدید آنطور که باید وشاید فراهم نیست.

تنها راهکار برای ورود جوانان به عرصه صادرات آن است که تولید در داخل سهل تر شود تا زمینه تجارت و صادرات برای نسل جدید فراهم شود.

فضای مجازی بیشتر در حوزه فروش می‌تواند فعال باشد و در حوزه تولید،بیشتر مسایل سخت‌افزاری اهمیت دارد.

کشور ما در حال رصد سیستم تولیدوخدمات نرم‌افزاری است و توفیق‌هایی در زمینه بازی‌های رایانه ای در این حوزه کسب کرده‌ایم اما از آنجاییکه عمده صادرات ما بر اساس سیستم سخت‌افزاری است،کمتر توانسته‌ایم از حضور جوانان در این حوزه بهره ببریم.

بدون شک ما با پشتکار و سختی بسیاری توانستیم به جایگاه امروز در صادرات وتولید دست یابیم اما با وجود نرخ کنونی ارز،جوانان با تحمل سختی هم شاید نتوانند اقدام به شروع کسب‌وکار صادراتی کرده و موفق شوند.

رقیب اصلی ما در صادرات پسته،آمریکاست و با توجه به روش‌های نوینی که آنها هر ساله به آن مجهز می‌شوند ما نیز باید به فکر بروزرسانی روش‌های تولیدی و صادراتی خود در کشور باشیم.

صادرات خشکبار حوزه ای است که جای کار بسیار دارد و جوان‌های زیادی می‌توانند با ورود به این حوزه نه تنها برای خود اشتغالزایی کنند بلکه می‌توانند موجب بالا رفتن درآمدهای غیرنفتی کشور شود.

ایران سال های متمادی درگیر صادرات به روش سنتی است. گذر رونق و توسعه صادرات در جهان امروز از مسیر روش های نوین، فناوری های جدید در تولید، دانش روز، بازاریابی مناسب، کیفیت برتر، قیمت رقابتی و غیره می گذرد.

کاهش نرخ بیکاری، رونق تولید، رشد اقتصادی، رفاه عمومی، توسعه مناطق مرزی، بهبود شبکه های حمل و نقلی، تعامل و روابط بیشتر با جهان، همه و همه در سایه توسعه صادرات نمود پیدا می کند.

برای موفقیت در این حوزه راهی جزء گذر از روش های سنتی به شیوه های مدرن وجود ندارد.

لازمه تحقق پذیری این مهم بهره گیری از دانش وتجربه دیگر کشورها به نحو مطلوب است.

صادرات و فروش کالا در بازارهای خارجی دارای حساسیت های خاصی است که عدم توجه به این نکات از دست دادن سرمایه های انسانی و مالی را به همراه دارد.

صادرات نیازمند آینده نگری، برنامه ریزی، آشنایی با روش های علمی، تحرک لازم و جلب اعتماد خریداران خارجی است.

تحلیل روند صادرات هوشمند، بازاریابی بین الملل و اصول مذاکره موفق بر مبنای آموزش دو جانبه گامی جهت شکوفایی کشور در عرصه تجارت جهانی است.

تولید، محور اصلی پیشرفت و توسعه هرکشوری به شمار می رود و بستر مناسب برای ایجاد اشتغال و افزایش سطح درآمد ملی را مهیا می کند.

ضرورت سرمایه گذاری بر مزیت های صادراتی در کشور مهم است. تولیدات صادرات گرا  امروز نسخه شفابخش اقتصاد مملکت است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:

از میان خبرها
خاطرات یک انقلابی
پربازدید ها
شبکه های اجتماعی