تاریخ انتشار: ۱۱:۳۴ - ۱۳ آبان ۱۳۹۷ - 2018 November 04
کد خبر: ۸۲۴۳
تماشای 90 دقیقه بازی تیم های پرسپولیس و کاشیما آنتلرز توسط دانش آموزان را در جمع همسالان و معلمان و در فضایی که تا پیش از آن همواره به درس و تکلیف اختصاص داشت، باید به فال نیک گرفت و زمینه ساز ایجاد فضاهای شادی و نشاط بیشتر تلقی کرد.
به گزارش تلنگر؛ شادی و نشاط در میان دانش آموزان، خلاءیی است که به باور کارشناسان، به دلیل آموزشی بودن صرف فضای مدارس به وجود آمده تا آن جا که آموزش مهارت های شاد بودن را به یک ضرورت در نظام آموزشی کشور تبدیل کرده است.
با در نظر گرفتن این موضوع، تماشای 90 دقیقه بازی تیم های پرسپولیس و کاشیما آنتلرز توسط دانش آموزان را در جمع همسالان و معلمان و در فضایی که تا پیش از آن همواره به درس و تکلیف اختصاص داشت، باید به فال نیک گرفت و زمینه ساز ایجاد فضاهای شادی و نشاط بیشتر تلقی کرد. 

موضوعی که دستور «سید محمد بطحایی» وزیر آموزش و پرورش آن را به واقعیت بدل کرد، آن جا که با توجه به تب تند فوتبال در میان بچه ها برای مشاهده بازی، پیش از فرارسیدن روز مسابقه، در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: «دانش‌آموزان عزیز ما مشتاق تماشای بازی فینال جام باشگاه‌های آسیا هستند. تعطیلی مدارس ممکن نیست اما از مدیران محترم می‌خواهم چنانچه امکانات لازم را داشته باشند شرایط پخش مسابقه در مدرسه فراهم کنند.»

به باور این کارشناسان، ایجاد این گونه فضاهای شادی و نشاط در مدارس، علاوه بر جذب دانش آموزان گریزان از مدرسه، آنان را از رقابت های فردی ناسالم باز می دارد و مهارت با هم بودن را جایگزین می کند. 

 ایجاد موقعیت های نشاط آور در مدارس به کاهش افسردگی و رشد شادابی در میان دانش آموزان کمک می کند و از این طریق نوجوانان و جوانان را به سوی نشاط گروهی سوق می دهد.

با توجه به تصمیم بسیار ارزنده و پسندیده آموزش و پرورش در پخش مسابقه فوتبال در مدارس می توان گفت این حرکت محاسن متعددی دارد، نخست این که در صورت تداوم، از غیبت و گریز دانش آموزان جلوگیری نموده و آنها را به مدرسه می کشاند. 

با توجه به کمبود بسترهای شادی جمعی برای نوجوانان و جوانان، برنامه هایی همچون پخش مستقیم یک مسابقه ملی موجب ایجاد نشاط و هیجان در بین جوانان شده و آن ها را به گرایشات جمعی به ویژه در ورزش تشویق می کند، موضوعی که ابهری به عنوان دومین نکته مثبت پخش فوتبال در مدارس از آن یاد کرد و گفت: بر این اساس، مسوولان باید امکانات مرتبط هر چند اندک فراهم کنند تا علاوه بر این که دانش آموزان و اولیای مراکز آموزشی از کنار هم بودن بهره مند شوند، زیرساخت های لازم برای آینده ای جمعگرا و هماهنگ فراهم شود. 

نتیجه مسابقات هم درسی برای زندگی دانش آموزان است. هر چند شکست تیم ما در مسابقه دیروز ممکن است فرایندهای غمبار ایجاد کند اما فرصت مناسبی است تا مسوولان و مربیان دانش آموزان را توجیه کنند که این گونه شکست ها مقدمه پیروزی است و به نوجوانان بیاموزند که نباید از شکست ها دلسرد و ناامید شوند. 

 از دید جامعه شناسی، میان نشاط و شادی تفاوت هایی وجود دارد به این معنا که شادی یک حس هیجانی کوتاه مدت و زودگذر است که حس خوبی به انسان می دهد مانند وقتی که یک جمله خنده دار می شنویم که احساس شادی به ما دست می دهد و تمام می شود.

اما نشاط یک امر پایدار است و به مرور زمان در فرد و جامعه شکل می گیرد و دیده می شود و بر حَسب معیارهای آن، یک جامعه را جامعه با نشاط می نامیم.
شریفی یزدی اظهار داشت: در مورد پخش مسابقات فوتبال در مدارس یا هر رفتار شادی آور دیگر در جمع اعضای مدارس یا دانشگا ه ها هم باید گفت که درست است شادی کوتاه مدت به همراه دارد اما همین شادی های گروهی، عامل ایجاد نشاط اجتماعی و همسویی و همراهی جمعی در زندگی حال و آینده دانش آموزان می شود.

برنامه های نظام آموزشی کشور گاه با برهه سنی دانش آموزان متناسب نیست و بیشتر مدرسه را به فضایی عبوس همراه با بوی ناامیدی عجیبن کرده است. اما در مورد این رخداد می توان گفت کار بسیار خوبی است و این گونه اقدامات در بلندمدت به نشاط اجتماعی می انجامد که امر مثبتی است و مدرسه را به جایگاه اصلی یعنی مرکز ورزش های شادی آور و محل برپایی اردوهای نشاط انگیز برمی گرداند. 

نشاط جمعی سرمنشاء اصلی ایجاد نشاط فردی است یعنی اگر ما در جامعه یاد بگیریم که با همدیگر شاد باشیم به طور یقین بسیاری از رقابت های غلط از میان خواهد رفت و می آموزیم که سرنوشت ما به همدیگر گره خورده است و اگر نشاطی را برای خود خواهانیم باید برای دیگران هم بخواهیم.

اگر چنین روحیه ای در میان افراد جامعه فراگیر شود، بسیاری از مشکلات برطرف می شود از جمله دیگر کسی برای انبار کردن اقلام ضروری عمومی بدون در نظر گرفتن تبعات آن در بلندمدت برای سایرین اششتیاق نخواهد داشت و بر این اساس می توان گفت یکی از کارکردها و وظایف اصلی نظام آموزش در مدارس، ایجاد شادی و نشاط گروهی است. 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:

از میان خبرها
خاطرات یک انقلابی
پربازدید ها
شبکه های اجتماعی