ارتباطات

سودوکو مانع آلزایمر نمی‌شود

یک پژوهش تازه می‌گوید که حل جدول کلمات متقاطع و سودوکو مغز را تقویت می‌کند اما بر خلاف تصورات قبلی جلوی از کارافتادگی ذهنی را نمی‌گیرد.

به گزارش تلنگر؛ یک پژوهش تازه می‌گوید که حل جدول کلمات متقاطع و سودوکو مغز را تقویت می‌کند اما بر خلاف تصورات قبلی جلوی از کارافتادگی ذهنی را نمی‌گیرد.

پیش از این به طور گسترده‌ای باور عمومی بر این بود که برای از دست ندادن توانایی‌های ذهنی در ادامه زندگی، باید مغز را به کار گرفت.

یک پژوهش تازه در اسکاتلند نشان داده کسانی که در طول زندگی خود مرتبا فعالیت‌های فکری انجام می‌دهند توانایی‌های ذهنی قوی‌تری دارند بنابراین در فرایند سقوط توانایی‌های ذهنی نقطه آغاز بالاتری دارند. با این حال این پژوهش نشان نداد که ازکارافتادگی ذهنی در این افراد از دیگران کندتر باشد.

این پژوهش ۴۹۸ نفر را بررسی کرده که در سال ۱۹۳۶ به دنیا آمده بودند و در سن یازده سالگی تست هوش گروهی داده بودند.

پژوهش کنونی از سن ۶۴ سالگی آنها آغاز شد و از افراد خواستند که به مدت ۱۵ سال روزانه تست‌های مرتبط با حافظه و تمرین‌های ذهنی را تا پنج بار در روز انجام دهند.

مشخص شد که درگیر شدن در فرایندهای حل مساله فرد را نسبت به ازکارافتادگی ذهنی مصون نمی‌کند اما به هر صورت فعالیت‌های فکری منظم با سطح بالاتر توانایی ذهنی در پیری مرتبط است.

این پژوهشگران می‌گویند حل جدول کلمات متقاطع و سودوکو جلوی زوال عقل را نمی‌گیرد اما اتلاف وقت هم نیست چرا که به چالش کشیدن مرتب ذهن توانایی‌های مغز برای مقابله با بیماری را افزایش می‌دهد.

اگرچه پیش از این برخی پژوهش‌ها نشان داده تمرین‌های شناختی می‌تواند حافظه و تفکر را در سنین پیری تقویت کند اما هیچ پژوهشی نشان نداده تمرین‌های فکری از زوال عقل پیشگیری می‌کند.

مضرات سودوکو

مزایای بازی سودوکو

حل جدول سودوکو، سبب افزایش فعالیت سلول‌های خاکستری و تقویت سلول‌های مغزی می‌شود و از آنجا که در این بازی فرد ترغیب می‌شود تا انتهای حل کامل جدول پیشروی کند باعث درگیر شدن سلول‌های مغزی جلوگیری از بروز زوال عقل و پیشگیری از ابتلا به آلزایمر می‌شود.

حل جدول سودوکو علاوه بر افزایش هوش و توانمندی ذهنی سبب بهبود حافظه در بزرگسالان می‌شود. حل کردن این جدول سبب افزایش و تقویت قدرت تمرکز و آرامش ذهنی در فرد می‌شود. حل کردن جدول سودوکو هم چنین ورزشی مفرح و مفید برای مغز محسوب می‌شود.

انتهای مطلب

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x