خانواده

دیگران را خراب نکنیم

کارهایش را به خوبی انجام نمی‌دهد، درباره زندگی شخصی شما با دیگران غیبت می‌کند، کارهایش مملو از اشکال و ایراد است، با فلانی روابط مشکوک دارد، او دچار اختلال روانی است و خانواده‌اش او را ترک کرده و ...

به گزارش تلنگر؛ با خواندن این جملات تنها واژه‌ای که به ذهن هر خواننده‌ای خطور می‌کند غیبت و زیرآب‌زنی است که امروزه در ادارات به معضلی بزرگ برای کارمندان تبدیل شده به طوریکه حتی برای آب خوردن هم باید مواظب باشند و با احتیاط کارهایشان را انجام دهند و یا پاچه‌خواری نزد مدیر را یاد بگیرند تا در مواقع ضروری از آن استفاده کنند.

اصطلاح زیرآب‌زنی، پیشینه‌ای قدیمی دارد که در زمان‌های دور زیرآب در خانه‌های قدیمی که خبری از لوله‌کشی آب نبود، در انتهای مخزن آب خانه‌ها بوده که برای خالی کردن آب، آن را باز می‌کردند.

این زیرآب به چاهی راه داشت و روش باز کردن زیرآب، این بود که کسی درون حوض می‌رفت و زیرآب را باز می‌کرد تا لجن ته حوض از زیرآب به چاه برود و آب پاکیزه شود.

در همان زمان وقتی با فردی دشمنی داشتند، برای اینکه به او ضربه‌ای بزنند زیرآب حوض خانه‌اش را باز می‌کردند تا آب تمیزی را که در حوض دارد از دست بدهد و صاحبخانه وقتی از این کار با خبر می‌شد ناراحت و آزرده به دیگران می‌گفت زیرآب خانه‌ام را زدند.

اگر فکر می‌کنید از آن دسته از افرادی هستید که با زیرآب‌زنی خانه امید دیگران، می‌توانید به جایگاه‌های بالاتری برسید سخت در اشتباه هستید و با کمی تأمل بهتر است با خود خلوت کنید و زمان بیشتری را به خودشناسی اختصاص دهید.

زیرآب‌زنان ضعیف هستند

یک روانشناس معتقد است زیرآب‌زنان افراد ضعیفی هستند که همیشه در حسرت موفقیت دیگران می‌سوزند و از هر روشی برای ضربه و آسیب زدن به شخص مقابل‌شان استفاده می‌کنند.

زهرا رجایی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه این افراد حسادتی پنهان دارند که آزارشان می‌دهد، اظهار کرد: افراد زیرآب‌زن اگر چه به شخص مقابلشان حسادت می‌کنند اما همیشه سعی می‌کنند مانند او موفق باشند و شخصیتش را الگویی برای خود قرار می‌دهند بنابراین وقتی با تمام تلاش‌ها نمی‌توانند موقعیتی همچون او داشته باشند، اقدام به تخریب شخصیت او می‌کنند.

وی ادامه داد: شناخت اینگونه افراد بسیار آسان است چرا که با انجام بعضی از رفتارها و حرکات می‌توان پی به حالات درونی آنها برد و می‌توان در برخورد با اینگونه افراد به راحتی قاطع عمل کرد.

زیرآب، زیرآب‌زنانتان را نزنید

رجایی خاطرنشان کرد: هنگامی‌که فردی پس از شنیدن موفقیت‌های شما دگرگون شد و حالتی عصبی و پرخاشگر پیدا کرد، مدیر و رئیس شما از موضوعاتی باخبر شده که شما تنها نزد او گفته‌اید و یا دیگران از اتفاقات لحظه به لحظه اتاق کارتان با خبر هستند و یا حتی از شخصی‌ترین موضوعات زندگیتان اطلاع دارند بدانید که کسی زیرآب شما را می‌زند.

این روانشناس توصیه کرد: در ادارات برای جلوگیری از وقوع این معضل و موفقیت زیرآب‌زنان، بهتر است که روزانه گزارش کاری برای مدیر بنویسید و با افراد و همکاران خود بیش از اندازه صمیمی نشوید و اخبار لحظه به لحظه زندگی شخصیتان را در اختیار دیگران قرار ندهید.

رجایی در پایان با اشاره به اینکه اگر متوجه شدید که زیرآبتان را زدند و آن فرد زیرآب‌زن را شناختید، تأکید کرد: هنگامی‌که با چنین شرایطی مواجه شدید زیرآب، زیرآب‌زنتان را نزنید چرا که این اقدام تنها موجب تشدید کینه فرد مقابل می‌شود و کار را پیچیده‌تر می‌کند و در این صورت شما دیگر تفاوتی با آن فرد زیرآب‌زن ندارید.

حسادت و زیرآب‌زنی یکی از خصوصیاتی است که انسان را در طی کردن پله‌های موفقیت ناکام می‌کند چرا که این خصلت نه تنها در عرف بلکه در شرع نیز بد و ناپسند شناخته شده است.

در تعالیم ارزشمند بزرگان دینی سعایت و بدگویی از دیگران و تخریب چهره آنان برای مردم از بزرگترین گناهان است و موجب عذاب قبر، پرورش کینه‌ها، افزایش دشمنی و زیان در دنیا و آخرت است که انسان به شدت از آن نهی شده است.

انتهای مطلب

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x