تاریخ انتشار: ۱۱:۰۳ - ۱۸ دی ۱۳۹۷ - 2019 January 08
کد خبر: ۹۱۶۰
چند سالی است که مردم خرم‌آباد از فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی درون شهری گلایه دارند، اما گویا قرار نیست پاسخی به انتقادها و نارضایتی آنان داده شود.

به گزارش تلنگر؛ در حالی بسیاری از شهروندان به دلیل شرایط اقتصادی و حفظ امنیت خود ترجیح می‌دهند برای جابجایی از اتوبوس استفاده کنند که به گفتة مسؤولان بیش از 90 درصد ناوگان اتوبوسرانی درون شهری فرسوده است.

با وجودیکه همه مسؤولان از فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل عمومی صحبت می‌کنند، اما گویا نسخه‌ای برای درمان ندارند.

هم‌چنان‌که شهردار خرم‌آباد در جلسه شهرداران استان که با حضور معاون نوسازی و توسعه وزارت کشور طی چند روز گذشته برگزار شد، این موضوع را متذکر شد.

به هر حال با توجه به اهمیت و جایگاه ناوگان حمل و نقلعمومی در جابجایی مسافران به نظر می‌رسد باید تدابیری اندیشیده شود، تا نوسازی ناوگان اتوبوسرانی در سریع‌ترین زمان ممکن انجام شود.

 

فرسودگی اتوبوس‌ها و کاهش استفاده از آن‌ها

یکی از شهروندان خرم‌آبادی با انتقاد از فرسودگی اتوبوس‌های درون شهری، گفت: جای سوال است که چرا همچنان از اتوبوس‌های فاقد سیستم سرمایشی و گرمایشی برای سرویس‌دهی به مردم استفاده می‎شود، در حالیکه هیچ‌گونه تغییری در ارتقاء کیفیت این ناوگان دیده نمی‌شود.

علی عزیزی مهر با گلایه‌مندی از نبود حداقل امکانات در تعداد زیادی از اتوبوس‌ها عنوان کرد: این در حالی است که اتوبوس‌های فرسوده باید از چرخه بهره‌برداری خارج شوند.

وی تاکید کرد: موضوعی که مسؤولا امر باید مدنظر قرار دهند، این است که اگر فکری به حال نوسازی ناوگان اتوبوسرانی خرم‌آباد نشود، میزان استفاده شهروندان از این ناوگان کمتر و کمتر می‎شود.

دود غلیظ و آزار مسافران

یکی دیگر از شهروندان خرم‌آبادی گفت: برخی از اتوبوس‌ها بسیار فرسوده‎اند، به طوریکه با فشار دادن پدال گاز آن‌ها دود غلیظ و سیاه رنگی از اگزوز آن‌ها خارج شده و هوا را آلوده می‎کند.

فاطمه پروانه افزود: از طرفی در شرایطی که صندلی‌های برخی از اتوبوس‌ها شکسته و قابل استفاده نیستة مسؤولان چطور انتظار دارند مردم از خدمات این ناوگان عمومی حمل و نقل استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه ظاهر نامناسب برخی اتوبوس‌ها چهره نامطلوبی به شهر بخشیده است، افزود: همه این موارد دست به دست هم داده تا استقبال شهروندان برای استفاده از اتوبوس کاهش یابد.


فرسودگی90 درصد اتوبوس‌ها

مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری خرم‌آباد با تایید گفته‌های شهروندان مبنی بر فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی شهر گفت: 103 دستگاه اتوبوس در سطح شهر کار جابجایی مسافران را انجام می‌دهند که بیش از 90 درصد آن‌ها فرسوده هستند.

محمد فتحی‌بیرانوند تصریح کرد: از سال 88 تاکنون هیچ دستگاه جدیدی به ناوگان اتوبوسرانی خرم‌آباد اختصاص داده نشده است.

وی تاکید کرد: بر اساس دستورالعمل هیأت دولت وسائط حمل و نقل عمومی با بیش از ده سال عمر فرسوده محسوب می‌شوند  و به این ترتیب همه دستگاه‌هایی که قبل از سال 87 وارد چرخه بهره‌برداری شده‎اند، از نظر قانون فرسوده  هستند.

این مسؤول ادامه داد: این در حالی است که از مجموع 103 دستگاه اتوبوس درون شهری خرم‌آباد 68 دستگاه بالای 15 سال عمر مفید دارند، در مجموع میانگین عمر ناوگان اتوبوسرانی این شهر حدود 13 سال و سه سال بالاتر از حد مجاز است.

فتحی بیرانوند خاطرنشان کرد: با این تفاسیر خرم‌آباد یکی از فرسوده‌ترین ناوگان اتوبوسرانی درون شهری کشور را دارد و با روند پیش‌رو تا سال آینده همه ناوگان ما فرسوده خواهد شد.

بالا بودن قیمت خرید؛ مانع نوسازی

وی در خصوص دلایل و چرایی فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی این شهر گفت: بالا بودن قیمت خرید اتوبوس یکی از دلایلی است که موجب شده بهره‌برداران بخش خصوصی تمایلی به نوسازی ناوگان خود نشان ندهند.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری خرم‌آباد بیان کرد: در گذشته دولت 82.5 درصد مبلغ خرید اتوبوس‌ها را تحت عنوان یارانه تقبل و بهره‌بردار مابقی مبلغ را به شرط فعالیت در حوزه ناوگان حمل و نقل عمومی پرداخت می‌کرد.

فتحی بیرانوند عنوان کرد: اما در شرایط کنونی و بر اساس دستورالعمل جدید واگذاری یارانه یا کمک بلاعوض وجود نداشته و دولت اتوبوس 700 میلیون تومانی را تنها بدون پیش پرداخت و به صورت اقساط ماهیانه 10 تا 12 میلیون تومان به بهره‌بردار واگذار می‌کند.

وی تصریح کرد: بهره‌برداران بخش خصوصی آن هم در خرم‌آباد و با توجه به نامساعد بودن شرایط اقتصادی توان خرید اتوبوس را ندارند، بنابراین چنانچه تغییری رویکرد و اصلاح در نحوه واگذاری اتوبوس صورت نگیرد، بهره‌برداران انگیزه‌ای برای نوسازی ناوگان ندارند.

ضرورت گواهی معاینه فنی اتوبوس‌های فرسوده

این مقام مسؤول در ادامه در خصوص ممنوعیت  تردد اتوبوس‌های فرسوده خاطرنشان کرد: اتوبوس‌های فرسوده به دلیل نیاز به تعمیرات در امر خدمت‌رسانی اختلال ایجاد می‌کنند.

فتحی بیرانوند اظهار کرد: از سوی دیگر بر اساس ماده 21 دستورالعمل ابلاغیه سال 85 هیأت دولت تردد اتوبوس‌ها با عمر 10 سال تنها در صورت تمدید هر شش ماه یک بار گواهی معاینه فنی مجاز اعلام شده و بنابراین تردد اتوبوس‌های فاقد معاینه فنی در شهر ممنوع است.

وی افزود: در این راستا به بهره‌برداران اعلام کرده‌ایم که یا اتوبوس‌های فرسوده را از ناوگان خارج و یا اینکه در طرح نوسازی شرکت کنند.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری خرم‌آباد با تاکید بر لزوم نوسازی ناوگان اتوبوسرانی افزود: دولت باید نگاه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشد، یک دستورالعمل عام و نسخه واحد برای کل کشور جواب نمی‌دهد، بلکه باید شرایط توپوگرافی و اقتصادی مناطق در نظر گرفته شود.


امکان توسعه ناوگان اتوبوسرانی وجود ندارد

فتحی بیرانوند در پاسخ به این سوال که آیا در خرم‌آباد با کمبود اتوبوس مواجهیم، توضیح داد: در نگاه اول با توجه به گستره 4 هزار و 300 هکتاری این شهر کمبود احساس می‌شود، اما با توجه به شرایط توپوگرافی، کم عرض بودن معابر و شیب بالا امکان توسعه و افزایش تعداد اتوبوس‌ها وجود ندارد.

وی تاکید کرد: از طرفی توسعه ناوگان اتوبوسرانی امکان‌پذیر نیست، از طرف دیگر به دلیل ایجاد بار ترافیکی قادر به پوشش برخی محله‌ها مانند خیابان مطهری نیستیم.

این مسؤول استفاده از میدل باس یا ون را در کوتاه مدت جوابگو و موثر خواند و بیان داشت: در بلندمدت نیز باید مطالعاتی در خصوص ایجاد منوریل و مترو صورت گیرد.

فرهنگسازی؛ راهکار استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی

فتحی بیرانوند همچنین به راهکار توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی اشاره و تاکید کرد: ایجاد طرح ترافیکی ویژه در مسیرهای پر تقاضای سفر، طرح کارت پارک، نوسازی امکانات ناوگان، توجه به ظاهر ناوگان و نصب سیستم گرمایشی و سرمایشی از مواردی است که می‌تواند در افزایش استقبال شهروندان موثر باشد.

وی تصریح کرد: اما مهمترین راهکار فرهنگ‌سازی است، یعنی شهروندان به این نکته از آگاهی برسند که استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی علاوه بر توجیه اقتصادی، از امنیت لازم نیز برخوردار است.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری خرم‌آباد از سازمان صمت خواست که نسبت به تامین لاستیک و اقلام ضروری ناوگان درون شهری توجه کرده و این مهم امر را در اولویت قرار دهد.


سهم دولت در خرید اتوبوس صفر است

در ادامه رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر خرم‌آباد در خصوص علل فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی درون شهری گفت: در طرح‌های جدید هیچ‌گونه یارانه‌ای بابت بهای اتوبوس از سوی دولت اختصاص پیدا نمی‌کند و در واقع سهم دولت صفر است.

علی ماکنعلی بیان کرد: تنها کمک دولت پرداخت تسهیلات است، به‌نحوی‌که بهره‌بردار یا مالک در یک بازه زمانی 60 ماهه بایستی 700 تا 800 میلیون تومان را از طریق اقساط پرداخت کند.

وی عنوان کرد: یعنی بهره‌بردار در حالی باید ماهانه 10 میلیون تومان بابت اقساط خرید اتوبوس بپردازد که این عملأ امکان‌پذیر نیست.

این مسؤول ادامه داد: بهره‌برداران در گذشته از یارانه بلیطی استفاده می‎کردند که البته چند سالی است پرداخت نمی‌شود، در واقع می‌توان گفت دولت کمک‌های خود از ناوگان‌های حمل و نقل عمومی برداشته است.

ماکنعلی افزود: در حالی هزینه جابجایی مسافر برای بهره‌بردار1300 تومان تمام می‌شود که نرخ بهای بلیط 400 تومان بوده و دولت باید با پرداخت مابه‌التفاوت انگیزه‌ را برای بهره‌بردار ایجاد کند که عملا این کار نیز صورت نمی‌گیرد.

وی تاکید کرد: شهرداری نیز به استناد اصل 144 همه اتوبوس‌ها را به بخش خصوصی واگذار کرده است، از طرفی خرید ناوگان جدید بار مالی زیادی برای شهرداری داشته و عملا به دنبال آن نیست.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر خرم‌آباد با اشاره به اینکه طبق قانون تردد اتوبوس‌های فرسوده تنها در صورت انجام 6 ماهه معاینه فنی امکان‌پذیراست، افزود: فرسوده بودن نه به معنای از رده خارج بودن بلکه به معنای نداشتن معاینه فنی است.

دولت برای نوسازی ناوگان هزینه کند

ماکنعلی به برخی راهکارهای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی نیز اشاره و تصریح کرد: دولت باید بخشی از بها دستگاه را به صورت بلاعوض تقبل کند یا اینکه شرایط دریافت تسهیلات را تسهیل کند.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه اقساط بیشتر با سود کمتر را تعیین کند زیرا با این شرایط کسی به دنبال خرید اتوبوس نمی‌رود.

وی تاکید کرد: شورای عالی استان‌ها نیز باید به دنبال کمک بلاعوض دولت برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی باشد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:

از میان خبرها
خاطرات یک انقلابی
پربازدید ها
شبکه های اجتماعی