محیط زیست

عجیب‌ترین گیاهان دنیا را بشناسید

این «گیاهان هیولاگونه» همیشه آماده ی آن هستند تا نیروهای مافوق طبیعی خود را به رخ موجودات دیگر بکشند. در ادامه به تعدادی از این گیاهان عجیب و نادر می پردازیم.

به گزارش تلنگر ؛ فیلم های و انیمیشن های زیادی درباره ی انسان ها و حیواناتی با قدرت های عجیب و ماورایی ساخته شده، اما در دنیای گیاهان هم گونه هایی وجود دارد که ویژگی ها و قدرت های منحصر به فردی دارند. عجیب‌ترین گیاهان دنیا، می توانند بسیار غول پیکر باشند، از آتش جان سالم به در ببرند، دانه های خود را شلیک کنند و حتی حیوانات دیگر را یک لقمه ی چپ کنند! این «گیاهان هیولاگونه» همیشه آماده ی آن هستند تا نیروهای مافوق طبیعی خود را به رخ موجودات دیگر بکشند. در ادامه به تعدادی از این گیاهان عجیب و نادر می پردازیم.

۱- گل لاشه

گل لاشه

نام علمی: Amorphophallus titanium یا تیتان آروم

لقب: Corpse flower

ویژگی خاص: بوی تهوع آوری دارد.

نکات جالب: این گل در دنیای گیاهان، بسیار بزرگ محسوب می‌شود. ارتفاع تیتان آروم از سطح زمین می‌تواند به حدود ۳ متر برسد. زمان گل دهی این گیاه قابل پیش بینی نیست و به همین دلیل هر زمان که این اتفاق می‌افتد، خبر آن به تیتر اول رسانه‌ها تبدیل می‌شود. این گل در لیست عجیب‌ترین گیاهان دنیا رتبه اول را دارد.

زیستگاه: تیتان آروم در جنگل‌های بارانی سوماترا یافت می‌شود، اما تعدادی از این گل را در باغ‌های عظیم گیاهشناسی هم می‌توان پیدا کرد.

۲- درخت سندباکس

درخت سندباکس

نام علمی: Hura crepitans

لقب: Sandbox tree

ویژگی خاص: میوه‌های خود را منفجر و دانه هایشان را شلیک می‌کند.

نکات جالب: خار‌های بزرگ و مخروطی شکل روی پوست این درخت، ظاهری ماورایی به آن داده اند. درخت سندباکس از این خار‌ها برای دفاع از خود استفاده می‌کند. میوه‌های این درخت شکلی شبیه به کدو حلوایی دارند و با صدای انفجار مانند بلندی، از هم باز شده و چند قسمت می‌شوند و هسته‌های خود را تا فاصله‌ی ۱۴ متری درخت پرتاب می‌کنند. این گل در لیست عجیب‌ترین گیاهان دنیا رتبه دوم را دارد.

زیستگاه: این درخت گرمسیری، گیاه بومی آمریکای شمالی و جنوبی است.

۳- سوسن لاشه

گل لاشه

نام علمی: Rafflesia arnoldii

لقب: Corpse lily

ویژگی خاص: روی ریشه‌های گیاه میزبان خود می‌روید.

نکات جالب: این گیاه بزرگ‌ترین گل تکی دنیا محسوب می‌شود و قطر آن به ۹۷/۵ سانتیمتر می‌رسد. این گل در حقیقت نوعی انگل است. به همین خاطر ریشه و برگی از خودش ندارد و روی ریشه‌های چوبی گیاه میزبان خود رشد می‌کند. این گل چنان بوی بدی دارد که بعضی آن را به بوی گوشت در حال فاسد شدن تشبیه می‌کنند. این گیاه با بوی بسیار بد خود مگس‌های لاشخور را جذب می‌کند تا از آن‌ها برای گرده افشانی استفاده کند.

زیستگاه: این گیاه در اندونزی رشد می‌کند و در باغ‌های گیاهشناسی هم یافت می‌شود.

این گل در لیست عجیب‌ترین گیاهان دنیا رتبه سوم را دارد.

۴- گل نازک نارنجی

گل نازک نارنجی

نام علمی: Mimosa pudica

لقب: Sensitive plant

ویژگی خاص: برگ هایش را می‌بندد و خودش را خم می‌کند.

نکات جالب: این گیاه که به گل قهر هم معروف است، به هر گونه تماسی با بستن برگ هایش و خم کردن خودش واکنش نشان می‌دهد. علت این عکس العمل‌های عجیب آبی است که از درون سلول‌های کاسبرگ‌ها و ساقه‌ها به سرعت به بیرون تراوش می‌کند. برگ‌های این گیاه ظرف چند دقیقه، دوباره باز می‌شوند و گیاه به حالت اولش بر می‌گردد. این گل در لیست عجیب‌ترین گیاهان دنیا رتبه چهارم را دارد.

زیستگاه: گل قهر، گیاه بومی آمریکای مرکزی و جنوبی است و در مناطق گرمسیری دیگری هم رشد می‌کند.

۵- درخت خاردار سوت زن

درخت خاردار سوت زن

نام علمی: Vachellia drepanolobium

لقب: Whistling Thorn

ویژگی خاص: برای دور کردن حیوانات از خود سوت می‌زند.

نکات جالب: این درخت که گونه‌ای از اقاقیا است، از انتهای پیازی شکل خار‌های خود یک صدای سوت مانند تولید می‌کند. عجیب‌ترین ویژگی این درخت، «رابطه‌ی دوستانه»‌ای است که با مورچه‌ها دارد. هم درخت و هم مورچه‌ها از همزیستی مسالمت آمیزشان سود می‌برند. مورچه‌ها انتهای پیازی شکل و توخالی خار‌های درخت را خانه‌ی خود می‌کنند و سوراخ‌های ریزی در این ریشه‌ها ایجاد می‌کنند. همین سوراخ‌ها عامل صدای سوت مانند درخت هستند که حیوانات را از شاخه‌ها و برگ‌های درخت دور نگه می‌دارد.

زیستگاه: این درخت، گیاه بومی آفریقا است.

۶- نیلوفر آبی ملکه ویکتوریا

عجیب‌ترین گیاهان دنیا را بشناسید

نام علمی: Victoria amazonica

لقب: Queen Victoria’s Water Lily

ویژگی خاص: می‌تواند تا حدود ۴۵ کیلوگرم وزن تحمل کند.

نکات جالب: ویژگی خاص این گیاه در برگ‌های گرد و بسیار محکم و بزرگ آن نهفته است، که قطر آن می‌تواند به بیش از ۲/۵ متر برسد. هوایی که درون رگبرگ‌های این گیاه محبوس می‌شود، به برگ‌های آن این امکان را می‌دهد که روی آب شناور بمانند و وزن زیادی را تحمل کنند. طی یک فصل، هر گیاه ۴۰ تا ۵۰ برگ تولید می‌کند که سطح آب را می‌پوشانند و جلوی رشد هر گیاه دیگری را می‌گیرند. این گل در لیست عجیب‌ترین گیاهان دنیا رتبه ششم را دارد.

زیستگاه: این گیاه در کشور بولیوی می‌روید، اما در بعضی از باغ‌های گیاهشناسی هم آن را پرورش می‌دهند.

۷- پارچ گرمسیری

پارچ گرمسیری

نام علمی: Nepenthes

لقب: Tropical Pitcher

ویژگی خاص: حشرات را به دام می‌اندازد و می‌خورد.

نکات جالب: برگ‌های پارچ مانند این گیاه مثل یک تله عمل می‌کند. شهدی که از دریچه‌ی این تله‌ها تراوش می‌کند، حشرات و دیگر طعمه‌های این گیاه را به خود جذب می‌کند. این طعمه‌های نگون بخت از بالای پارچ می‌لغزند و به داخل گیاه و شهد درون آن سقوط می‌کنند. قربانی‌ها که دیگر راه فراری ندارند، درون مایع غرق می‌شوند و در نهایت، توسط آنزیم‌های این گیاه گوشتخوار هضم می‌شوند.

زیستگاه: این گیاه در ماداگاسکار، جنوب شرقی آسیا و استرالیا می‌روید.

این گل در لیست عجیب‌ترین گیاهان دنیا رتبه هفتم را دارد.

۸- اوکالیپتوس

اوکالیپتوس

نام علمی: Eucalyptus

ویژگی خاص: از آتش جان سالم به در می‌برد.

نکات جالب: برگ‌های این درخت، مقادیر زیادی روغن اشتعال زا تولید می‌کنند و هنگام سوختن، انرژی زیادی ایجاد می‌کنند. گرچه آتش برای بیشتر گیاهان یک مصیبت محسوب می‌شود، اما درخت اوکالیپتوس از این مصیبت برای پخش دانه‌های خود استفاده می‌کند. با آتش گرفتن اوکالیپتوس، بارانی از دانه‌های این درخت روی خاک می‌بارد. این درختان می‌توانند در برابر آتش مقاومت کنند و پوسته‌ی سوخته‌ی آن‌ها به جای از بین رفتن، احیا می‌شود.

انتهای مطلب

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x