تاریخ انتشار: ۱۱:۴۳ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - 2019 April 13
کد خبر: ۹۷۴۲
مفهوم سواد در طول زمان دچار تحول شده است. یک زمانی سواد تنها به خواندن و نوشتن اطلاق می‌شد اما در زمانی دیگر به برخورداری از تکنولوژی‌ها و فناوری‌ها تبدیل شد
به گزارش تلنگر؛ مرتضی شکوهی مدیرکل آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر که درباره «چالش‌های باسوادی دانش آموزان» شامگاه گذشته روی آنتن شبکه آموزش سیما رفت، در ابتدا تعریفی ازسواد ارائه داد و گفت: مفهوم سواد در طول زمان دچار تحول شده است. یک زمانی سواد تنها به خواندن و نوشتن اطلاق می‌شد اما در زمانی دیگر به برخورداری از تکنولوژی‌ها و فناوری‌ها تبدیل شد و امروز مفهوم بسیار گسترده ای پیدا کرده است و به مجموعه توانمندی‌های فردی گفته می‌شود که کمک می‌کند فرد از آنها برای بهبود زندگی اش استفاده کند در واقع سواد ابعاد مختلفی پیدا کرده است

وی درباره اینکه آموزش و پرورش علاقه مند به آموزش با کیفیت است، در حوزه دبستان چه اقداماتی در راستای آموزش باکیفیت اجرا می‌شود؟، اظهار کرد: امروز از آموزش با کیفیت عبور کرده ایم و تاکید بر یادگیری با کیفیت داریم. اگر در دورانی تاکید می‌شد که باید تلاش کنیم آموزش باکیفیت اتفاق بیافتد، باید امروز تلاش کنیم مجموعه عوامل دخیل، امکان یادگیری باکیفیت را فراهم کنند.

مدیرکل آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: فعالیت‌های گسترده ای در آموزش و پرورش با هدف ارتقای توانمندی و مهارت در وجود دانش آموزان در حال انجام است و تاکید بر یادگیری مهارت‌های زندگی در بستر اجرای برنامه درسی، اجرای ارزشیابی کیفی توصیفی، توجه به تکالیف مهارت محور، تاکید بر مطالعه کتاب و تقویت مهارت کتابخوانی، طرح عید وداستان، پروژه بازی و یادگیری و راهبران آموزشی از این جمله است.

وی افزود: ارزشیابی توصیفی نوعی ارزشیابی است که با تاکید بر روش‌های سنجش تکوینی و فرایندی به دنبال شناخت توانایی‌های دانش آموز و ارائه خدمات آموزشی متناسب با این ویژگی هاست. امتحان به معنای سابق خود دیگر برگزار نمی‌شود و معلم آزمون‌هایی را که برای شناخت دانش آموزان مناسب می‌داند طراحی می‌کند که شامل آزمون‌های عملکردی، آزمون‌های مداد و کاغذی، فعالیت‌های عملی و… است.

شکوهی در پاسخ به اینکه آیا ارزشیابی توصیفی موجب شده تا دانش آموزان بی سوادتر شوند، بیان کرد: در شیوه‌های ارزشیابی گذشته عموماً معلمان ما در یک زمانی آموزش می‌دادند و در زمان دیگری آن را مورد آزمون و امتحان قرار می‌دادند. عمدتاً آزمون‌های مداد و کاغذی که مربوط به دانستنی‌ها و معلومات شناختی می‌شد و هرکس نمره متوسط تا حداکثری را به دست می‌آورد خیالشان راحت می‌شد که یاد گرفته است. اما در عمل مشاهده کردیم شاید معلومات دانش آموزان مورد سنجش قرار می‌گرفت اما مجموعه دیگری از توانمندی‌ها کسب نمی‌شد و به آن توجه نمی‌کردند.

وی ادامه داد: این امر موجب می‌شد تا دانش آموز خود را برای امتحاناتی که از او خواسته می‌شد آماده کند. اما امروز در ارزشیابی کیفی توصیفی معلم تلاش می‌کند به تلاش و پیشرفت بچه‌ها بها بدهد و کمک کند تا دانش آموز در جریان یادگیری اش، محدودیت‌ها و کاستی‌هایی که دارد شناسایی و برای رفع آن تلاش کند.

مدیرکل آموزش و دبستانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه طرح ارزشیابی توصیفی از سال ۸۲ به صورت آزمایشی شروع شد و اکنون ۱۰ سال است که به تدریج جلو رفته و امتحان به شکل سنتی از دانش آموزان دوره ابتدایی گرفته نمی‌شود، اظهار کرد: تنها نوبت دوم پایه ششم یک آزمون هماهنگ منطقه‌ای برگزار می‌شود.

شکوهی افزود: مجموعه پژوهش‌های فراوانی صورت گرفته و نشان نمی‌دهد که دانش آموزان در دروس مختلف دچار افت شده باشند. اتفاقاً پژوهشی در سال ۹۵ انجام شد که نشان داد دانش آموزانی که مورد ارزشیابی توصیفی قرار گرفته اند، عملکرد درسی شأن بهبود یافته است و بهبود معناداری است.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم بگوییم ارزشیابی توصیفی از سوی همه معلمان ما بخوبی اجرا نمی‌شود مفروضه ای است که ممکن است برخی آن را داشته باشند اما باید به پژوهش‌ها استناد کرد، گفت: با وضع مطلوب فاصله داریم اما واقعاً دچار یک تغییر فرهنگ سنجش شده ایم. ما در ارزشیابی توصیفی مجموعه‌ای از ابزارها در اختیار معلم قرار دادیم تا در جریان آموزشی از آن استفاده کند، در ارزشیابی توصیفی دو نمونه برگ توصیفی و کارنامه داریم. عملکرد دانش آموز با گزاره‌هایی برای اولیا در نمونه برگ توصیفی، توصیف و شرح داده می‌شود.

مدیرکل آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش افزود: ممنوع است که در یک مدرسه معلمی آزمون سنتی بگیرد و نمرات آن را به گزاره‌های بسیار خوب، خوب و… تعبیر کند. این امر خلاف مقررات است.

شکوهی ادامه داد: اینکه شرایط، وضعیت و عملکرد دانش آموزان را تنها به ارزشیابی توصیفی نسبت دهیم یک عمل مبتنی بر بررسی علمی نیست. اما قبول داریم که یکی از عوامل مهم ارزشیابی توصیفی است.

وی تاکید کرد: باید شرایطی برای یادگیری فراهم کنیم که فضای آرام، به دور از استرس و.. از این جمله است. معلم، تراکم، برنامه درسی و نگرش والدین هم در کیفیت یادگیری دانش آموزان نقش دارند. کمک کنیم مدارس ما انسانی‌تر و متناسب با نیازها و ویژگی‌های آنها باشد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:

از میان خبرها
خاطرات یک انقلابی
پربازدید ها
شبکه های اجتماعی