روز ایمنی و حمل و نقل در تقویم 1403
تاریخ هفتم اردیبهشت در تقویم 1403 به عنوان روز ایمنی و حمل و نقل به ثبت رسیده است.
به گزارش تلنگر؛ روز ایمنی و حمل و نقل در سراسر جهان اهمیت ویژه ای دارد، چرا که بخش بزرگی از اقتصاد جهان را شامل می شود. و چرخه اقتصاد بسته به حمل و نقل و جا به جایی دارد.
جایگاه روز ایمنی و حمل و نقل عمومی
ایمنی و حمل و نقل، یکی از مهمترین ارکان رشد اقتصادی و توسعه است. یکی از بزرگترین مشکلاتی که جهان امروز با آن مواجه است، تصادفات ترافیکـی و تبعات ناشی از آن است.
ایمنی جادهها، یک مسئله جهانی است. تصادفات جادهای علاوه بـر خسـارات مـالی، نزدیک به حدود یک تا سه درصد سود ناخالص ملی کشـورها، به اتلاف سرمایه ملی منجر شده و اثـرات مخرب زیادی بـر توسـعه کشـورها دارد.
هدف نام گذاری روز ایمنی و حمل و نقل
به منظور کاهش تصادفات، تلفات جاده ای و آگاهی بخشی به کاربران جادهای مقوله ایمن سازی و اجرای مقرارت و قوانین رانندگی؛ هفتم اردیبهشت به عنوان روز ایمنی حمل و نقل نام گذاری شده است.
مسئله ایمنی در حمل و نقل جادهای همواره از اهمیت خاصی برخوردار بوده است که آمار تصادفات و میزان خسارتهای وارده این موضوع را تایید میکند.
ایمنی از عوامل مهم و تاثیرگذار در حمل و نقل است که اعتماد به شبکه حمل و نقلی کشور را بالا می برد و از طرفی نیز باعث توسعه اقتصادی می شود.
آمار تصادفات در اثر حمل و نقل
آمارها نشان میدهد تصادفات ترافیکی و تلفات ناشی از آن به خصوص در کشورهای در حال توسعه با سرعت بالایی رو به افزایش است. هفته جهانی ایمنی جادهها، هرساله در ۱۷ تا ۲۳ می توسط United Nations Road Safety Collaboration (UNRSC) و با همکاری سازمان بهداشت جهانی، برگزار میشود.
با توجه به افزایش کشتههای تصادفات در جهان، در هفته ایمنی جادهها، از سرعت کم یعنی ۳۰ کیلومتر بر ساعت در خیابانهایی که دارای رفت و آمد هستند، تأکید میشود. سرعت پایین به منظور ایجاد شهرهای ایمن، سالم، سرسبز و قابل سکونت است.
وجود خیابانها و جادهها برای آسایش تمام جوامع بشری بسیار حیاتی است و وجود هرگونه نقص و ضعف در این سیستم به طور قابل توجهی باعث کاهش بازدهی و ایجاد خسارات جدی اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی میشود. در واقع تصادفات یکی از مهمترین موانع در پیشرفت و توسعهی صنعت حمل و نقل است.
تقریباً ۶۰ درصد قربانیان تصـادفات در سـنین ۱۵ تـا ۴۵ سال است. براساس آمار جهانی، ایران در رتبه ۴۲ ام جهان در کشتههای تصادفات است. جادههای ایران با بیش از ۲۰۰ هزار کشته در سال، از حادثه خیزترین جادههای دنیا به حساب میآیند.
لزوم برنامهریزی صحیح در مورد ایمنی جادهها در اینجا آشکار میشود که تلفـات جـادههای ایـران هفت برابر متوسط جهانی است و علاوه بر این ۷۵ درصـد تصـادفات فقط در ۲۵ درصـد از جادههای بین شهری و بین اسـتانی رخ مـیدهـد.
برنامه های ویژه به مناسبت روز ایمنی و حمل و نقل
برگزاری برنامههای آموزشی ویژه کودک و نوجوان در مدارس حاشیه راه ها، توزیع کلاه ایمنی رایگان به راکبین موتور سیکلت در روستاها، آشکار سازی ادوات کشاورزی و آموزش نکات ایمنی به دانش آموزان از برنامههای این اداره کل در این ایام است.
رعایت سرعت مجاز به ویژه در مناطق مسکونی و نزدیکی مدارس حاشیه راه ها، پرهیز از رانندگی در حالت خستگی و خواب آلودگی، بستن کمربند ایمنی کلیه سرنشینان به ویژه سرنشینان عقب و مسافران اتوبوس و گذاشتن کلاه ایمنی از سوی راکبین موتورسیکلت و سرنشینان آنها از مهمترین نکات کاهش تصادفات جاده ای است.
از مهمترین برنامه های روز ملی حمل و نقل می توان به برگزاری جلسه کمیسیون مدیریت اجرایی ایمنی راههای استان، مانور و حضور لجستیکی راهدارن در محورهای مواصلاتی و برگزاری طرح های ارتقای ایمنی کاربران آسیب پذیر یاد کرد.
تامین ایمنی حمل و نقل
در این میان تامین ایمنی حمل و نقل و کاهش حوادث خودرویی بدون تردید به عوامل و پارامترهای گسترده ای مربوط است که رفع هر یک از آنها نیازمند اهتمام یک نهاد ، ارگان یا وزارت خانه است که این مساله از یک سو باعث شده تا در این زمینه
وحدت رویه ای در میان ارگان های مختلف جاری نباشد که این موضوع خود بستر ساز اتلاف بودجه و هدر رفت ظرفیت های انسانی و پژوهشی را فراهم آورده است.
و از طرفی این مساله ایجاد یک مرجع واحد همچون تاسیس پژوهشکده و مرکز آمار جامع ایمنی حمل و نقل را جدی ساخته است ؛ چرا که متاسفانه یکی از ضعف های ساختاری در کاهش حوادث خودرویی و جاده ای عدم شناخت و آسیب شناسی جدی این مساله و نبود آمار و اطلاعات شفاف و قابل استناد در این زمینه است.
به عنوان نمونه همچنان علل حوادث خودرویی بر اساس تخمین ها و نه ریشه یابی علمی صورت می گیرد که این مساله ضرورت ایجاد یک مرکز مطالعاتی ، پژوهشی و آماری فراگیر و مرتبط با تمام ارگان های دخیل در این مساله را جدی ساخته است.
فارغ از آنچه گفته شد مواردی همچون نامناسب بودن وضعیت جاده ها، نیاز به اصلاح هندسی بسیاری از راه ها و شریان های درون و برون شهری شهری، عدم رعایت و یا سهل انگاری در اجرای قوانین راهنمایی و رانندگی، عدم برخورداری از گواهی معاینه فنی و فاصله چشم گیر برخی خودروها به ویژه خودروهای داخلی از استانداردهای روز دنیا از عوامل مهم تشدید حوادث جاده ای در کشور هستند که هر یک از آنها خود ده ها گزینه را در زیر شاخه های خود شامل می شوند که نیاز به بررسی دقیق، علمی و جدی دارند.
در همین رابطه البته امروزه فناوری های نوین فرصت بسیار مناسبی در جهت شناسایی و رفع مشکلات پیش روی ایمنی تردد در اختیار ما قرار داده است؛
چنانچه اسکن سه بعدی جاده ای با دقت بالا ؛ نواقص جاده ای و اماکن خطر آفرین را با ثبت مکان نما مشخص می کند و یا دوربین ها به راحتی خودروهای فاقد معاینه فنی را تشخیص می دهند اما متاسفانه گاهی ضعف در اجرای قوانین و عدم هماهنگی و همکاری ارگان ها به تسریع در رفع برخی مشکلات پیش روی کشور همچون کاهش حوادث جاده ای و خودرویی ضربه زده است.
انتهای مطلب/آ.ع