سلامت

حملات پانیک چیست + علائم و راه های مقابله با آن

حملات پانیک یک نوع وضعیت اضطرابی است که موجب ترس در افراد می شود. علائم آن شامل بالا رفتن ضربان قلب برای چند دقیقه است که به شدت عرق می کنید و قادر به نفس کشیدن نیستید.

به گزارش تلنگر حمله پانیک به صورت مکرر رخ می دهد و پیش بینی، نشده است و بیش از ۳۵ درصد از افراد جهان در طول زندگی خود حملات پانیک را تجربه کرده اند.

نشانه حملات پانیک چیست؟

در بیشتر اوقات حمله پانیک ناگهانی اتفاق می افتد و هر لحظه ممکن است در طول شبانه روز بروز کند. برای مثال: در خواب، زمان رانندگی و موقعیت های دیگری که امکان دارد در آن باشید. این حملات انواع مختلفی دارد اما به طور معمول نشانه های پانیک در چند دقیقه به اوج خود می رسند. نشانه پانیک شامل موارد زیر است:

حملات پانیک

  • سردرد
  • سرگیجه یا ضعف
  • کرختی و بی حسی دست و پاها
  • تعریق
  • گرفتگی شکم
  • درد قفسه سینه
  • حالت تهوع
  • تنگی نفس
  • لرزش
  • احساس خطر یا مرگ
  • ضربان قلب سریع و تپش قلب

سر درد

استرس و اضطراب بسته به عوامل محرک باعث بروز سردردهای متفاوتی می شود و عاملی برای سردردهای تنشی و میگرنی است. سردرد هایی که از نوع تنشی هستند درد آن دور تا دور  سر را فرامی گیرد.

سرگیجه

حس سرگیجه، ضعف و سبکی سر از نشانه های حملات پانیک هستند . بیشترین نشانه مشهود آن تغییر ناگهانی نفس کشیدن است.که معمولا در این الگو نفس کشیدن دی اکسید کربن بیشتری وارد بدن و اکسیزن کمتری به ریه ها وارد می شود.

بی حسی دست و پا

حین ترس رگ های خونی منقض می‌ شود و ضربان قلب و فشار خون بالا می رود و جریان خون کمتری به بدن به خصوص دست و پا می رسد از علائم پانیک سوزن سوزن شدن دست و پا، بی حسی و سرد شدن دست و پا است.

تعریق

از علائم اختلال ترس عرق کردن است. همه افراد موقع استرس تعریق را تجربه کرده اند.

مانند بقیه علائم ها تعریق یکی از واکنش های بدن مقابل استرس است. در حمله ترس امکان دارد عرق سرد یا گرم یا هر دو داشته باشیم.

گرفتگی شکم

زمانی که دچار اضطراب و استرس می شوید سیستم عصبی سیگنال هایی به روده ها و معده می فرستد و باعث تحریک دستگاه گوارش می شود. در نتیجه حالت گرفتگی شکم، نفخ، اسهال و حالت تهوع می شود. به دلشوره و حس گرفتگی روده ها گرفتگی شکم اضطرابی می گویند.

درد قفسه سینه

حملات پانیک به خاطر مکانیسم هایی که مستقمیا روی عروق کرونر گذاشته باعث بروز درد در ناحیه قفسه سینه می شود. از آن جایی که نشانه ها پانیک در هر فرد متفاوت است نمی توان به طور دقیق گفت که درد آن چقد طول می کشد اما به طور میانگین در برخی ۱۰ دقیقه است امکان دارد در برخی دیگر هم چند ساعت طول بکشد.

حالت تهوع

زمانی که بدن در حالت استرسی است بدن دچار تغییراتی می شود و سیستم گوارش را تحت تاثیر قرار می دهد زیرا که مغز و سیستم گوارش بهم متصل است.

تنگی نفس

زمانی که حمله پانیک شدتش زیاد شود ضربان قلب بالا می رود و دچار تنگی نفس می شوید به حدی که فکر می کنید که می خواهید سکته کنید.

لرزش

لرزش یکی از علائم حملات پانیک است. که در اثر واکنش سیستم عصبی سمپاتیک ایجاد می شود. مانند زمانی که می خواهید از یک موقعیت فرار کنید حس لرزش در بدن رخ می دهد.

احساس خطر

احساس خطر از رایج ترین علائم پانیک است. فرد مبتلا به پانیک احساس خطر شدید می کند و ترس از دست دادن کنترل یا مرگ و ترس از دیوانه شدن دارند.این احساس خطر باعث عصبی شدن، بیقراری یا نگرانی در فرد شده انگار که خطری در پیش است.

ضربان قلب سریع

این نشانه زمانی رخ می دهد که بدن به حالت مبارزه می رود حین حملات پانیک بدن تلاش می کند که اکسیژن بیشتری جذب کند و به همین علت تندتر نفس می کشد. در آن لحظه هورمون آدرنالین ترشح می کند که باعث افزایش ضربان قلب و ایجاد به ماهیچه ها و عضلات بدن می شود. در حمله پانیک بدن ضربان قلب تا ۲۰۰ را هم تجربه میکند که این تپش قلب باعث سرگیجه و تنگی نفس می شود.

حملات پانیک

آیا می توان از ابتلا به اختلال هراس یا پانیک پیشگیری کرد؟

با درمان پانیک می توان شدت و دفعات بروز آن را کاهش دهد. اصلی ترین روش های درمان حمله پانیک روان درمانی و دارو درمانی است. تراپی هم کمک می کند بیمار به واقعیت این حمله پی ببرد و یاد بگیرد چطور با آن مقابله کند.

انتهای مطلب/ی.ر

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۵ / ۵. تعداد آرا: ۱

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

کرمان موتور

نوشته های مشابه

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پ‌.م
22 روز قبل

مقاله کامل و آموزنده ای بود

دکمه بازگشت به بالا
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x