خانواده

 روش های خلاقانه برای علاقه مند کردن کودک به درس خواندن

علاقه مند کردن کودک به درس خواندن، تبدیل به یک دغدغه مهم برای والدین شده است و دائم والدین می پرسند، چگونه فرزندمان را به درس خواندن علاقه مند کنیم؟ ما در این مقاله به این سوال شما پاسخ می دهیم.

به گزارش تلنگر؛ علاقه مند کردن کودک به درس خواندن از مهم ترین وظایف والدین می باشد. زیرا کودکان باید سواد انجام دادن کارها را داشته باشند و بتوانند برای خود آینده درخشانی را رقم بزنند.

روش های خلاقانه علاقه مند کردن کودکان به درس خواندن

امروزه از والدین زیادی می شنویم که می گویند: چگونه فرزندمان را به درس خواندن علاقه مند کنیم؟ زیرا با وجود بازی های اینترنتی مختلف و فضای بازی زیادی که به وجود آمده است، کودکان کمتر به درس خواندن علاقه نشان می دهند. در ادامه روش های خوبی را برای والدین آموزش می دهیم.

آن را سرگرم‌کننده و جذاب کنید

کودکان زمانی که سرگرم می‌شوند بهتر یاد می‌گیرند. یادگیری را به یک بازی، آزمایش یا پروژه خلاقانه تبدیل کنید. سعی کنید هنگام آموزش دادن به زبان های مختلف با کودکان بازی کنید تا برای آن ها جذاب باشد.

علایق آن ها را وارد درس کنید

یکی از راه های علاقه مند کردن کودک به درس خواندن، توجه ببه علایق آن ها است. برای مثال فرزند شما علاقه مند به دایناسور می باشد، بنابراین شما از دایناسور هنگام یادگیری استفاده کنید تا کودک شما علاقه خود را بیشتر کند. می توانید در درس ریاضی به کمک دایناسور شمارش یا حل مسئله را آموزش دهند.

سؤالات باز بپرسید

به جای سؤالاتی با پاسخ بله یا خیر، سؤالاتی بپرسید که فرزندتان را تشویق به تفکر انتقادی و کشف احتمالات مختلف کند. سعی کنید هنگام  پرسش او را هل نکنید و اجازخهه دهید خوب فکر کند و بعد بتواند به شما پاسخ بدهد. این در علاقه مند کردن کودک به درس خواندن مهم است.

با او تمرین کنید تا چنش ذهنی مرتب داشته باشد و مطالب در ذهن او پراکنده نباشد، زیرا این گونه می توانید به او در پاسخ گوی سریهع کمک کنید.

تجارب عملی ارائه دهید

علاقه مند کردن کودک به درس خواندن

به فرزندتان اجازه دهید با انجام کار یاد بگیرد. این می تواند شامل ساختن چیزی، انجام یک آزمایش علمی یا کمک به شما در آشپزی باشد. درس ها را همراه با انجام دادن کار با هم بخوانید، ذهن کودک را خسته نکنید و اجازه بدهید کودک شما به آرامی و خوشحالی یاد بگیرد. این از روش های علاقه مند کردن کودک به درس خواندن می باشد.

علاقه مند کردن کودک به درس خواندن؛ الگو باشید

به فرزندتان نشان دهید که برای یادگیری ارزش قائل هستید. در مورد چیزهایی که کنجکاو هستید صحبت کنید، اغلب بخوانید و در گفتگوهای تحریک کننده شرکت کنید. در خانه کتابخانه بزرگی تهیه کنید و دائم با کودک خود به سراغ کتا خریدن بروید. در کلاس های مختلف شرکت کنید تا کودک شما متوجه شود که همه افراد باید درس و کتاب بخوانند.

یک محیط یادگیری مثبت ایجاد کنید

علاقه مند کردن کودک به درس خواندن

مطمئن شوید که فرزندتان در پرسیدن سوال و اشتباه کردن احساس راحتی می کند. تلاش و پیشرفت آنها را جشن بگیرید، نه فقط نتایج عالی را. هر زمان که کودک شما بهتر از قبل پاسخ داد او را بیش تر تشویق کنید و علاقه خود را پیشرفت کودکتان نشان دهید. از جمله روش هاب علاقه مند کردن کودک به درس خواندن این روش می باشد.

از فناوری به صورت استراتژیک استفاده کنید

علاقه مند کردن کودک به درس خواندن

برنامه های آموزشی، وب سایت ها و بازی های زیادی وجود دارند که می توانند یادگیری را سرگرم کننده و تعاملی کنند. اتفاقا این روش از علاقه مند کردن کودک به درس خواندن بسیار جواب می دهد.  بسیاری از معلم ها با شعر خواندن آموزش می دهند، سعی کنید معلم خوبی انتخاب کنید و همچنین ویدئوهای جذاب زیادی وجود دارد که فرزند  شما را به این کار علاقه مند می کند.

آنها را به مکان‌های هیجان‌انگیز ببرید

از موزه‌ها، کتابخانه‌ها، باغ‌وحش‌ها یا مکان‌های تاریخی دیدن کنید تا حس کنجکاوی آن‌ها را در مورد جهان برانگیزید. از کودکان خود درباره حیوانات سوال کنید، اگر نمی دانستند، آن ها را تشویق کنید تا بخوانند و درباره همه چیز یاد بگیرند.

علاقه مند کردن کودک به درس خواندن؛ سبک یادگیری خود را پیدا کنید

برخی از کودکان از نظر بصری بهتر یاد می گیرند، در حالی که برخی دیگر با گوش دادن یا انجام دادن بهتر یاد می گیرند. رویکرد خود را با نقاط قوت آنها تنظیم کنید. توجه کنید که کودک شما به چه روشی سریع تر یاد می گیرد. برخی باید در مکانی کاملا آرام درس بخوانند و برخی با صدای بلند می خوانند و یاد می گیرند، این ها مدل های مختلفی است که افراد یاد می گیرند.

آن را به یک روال تبدیل کنید

هر روز زمانی را به فعالیت های یادگیری اختصاص دهید، حتی اگر فقط برای مدت کوتاهی باشد. اجازه ندهید که فرزند شما مطالعه را به طور کامل فراموش کند. در کنار او باشید و هر چند کوتاه به مطالعه و یادگیری برسید. داشتن روال و روتین درست از جمله روش های علاقه مند کردن کودک به درس خواندن می باشد.

به کنجکاوی آنها پاداش دهید

پاداش به کودک

کنجکاوی و تمایل آنها برای یادگیری چیزهای جدید را تصدیق و تحسین کنید. هر زمان که سوال پرسیدند، نگویید ساکت باش زیرا این کار علاقه آن ها را به یادگیری سرکوب می کند. با او همراه شوید تا پاسخ خود را با هیجان پیدا کنند.

تعیین اهداف

شما می توانید پس از گذراندن برنامه درسی آنها و همچنین با در نظر گرفتن اینکه کودک شما در کدام موضوع به توجه بیشتری نیاز دارد، برنامه ریزی را انجام دهید.

به عنوان مثال، اگر روی توسعه زبان تمرکز می کنید، باید بر اساس آن اهداف تعیین کنید. به این ترتیب تعیین اهداف برای آنها آسان خواهد بود. تعیین اهداف روزانه همچنین می تواند به کودکان در تکمیل تکالیف کمک کند و همچنین راهی عالی برای کمک به کودک در فشار تحصیلی است. این از روش های علاقه مند کردن کودک به درس خواندن است.

محیط مطالعه بسازید

هر زمان که فرزند شما قصد مطالعه دارد، مطمئن شوید که از شر هر منبع حواس پرتی که ممکن است در اطراف او باشد خلاص شوید. این می تواند هر چیزی باشد، شاید تلویزیون یا افرادی که صحبت می کنند.

اطمینان حاصل کنید که این اتفاق نمی افتد زیرا کودکان توانایی تمرکز بالایی ندارند و به راحتی حواسشان پرت می شود و این باعث می شود علاقه آنها را به مطالعه از دست بدهند. به فرزندتان اجازه دهید تا خودش اتاقی برای مطالعه داشته باشد تا تمرکز کودکان بر روی درس‌های خود آسان‌تر شود. اجازه دهید کودک محیط مطالعه را احساس کند. این محیط تاثر بسیاری در علاقه مند کردن کودک به درس خواندن دارد.

نمونه های دنیای واقعی را امتحان کنید

هنگامی که به فرزندان خود کمک می کنید درس بخوانند و سعی می کنید آنها را متوجه موضوعات خاصی کنید، سعی کنید به جای استفاده از تئوری، از مثال های دنیای واقعی استفاده کنید.

این به کودکان کمک می کند تا با آن ارتباط برقرار کنند و آن را برای طولانی ترین زمان به خاطر خواهند آورد. موضوع را به چیزی واقع گرایانه و چیزی که فرزندتان در مورد آن می داند کانالیزه کنید تا شاید کودک بتواند راحت تر آن را دریافت کند. به این ترتیب کودکان روی یادگیری بیشتر تمرکز می کنند زیرا علاقه آنها افزایش می یابد.

صحبت با معلم را فراموش نکنید

صحبت با معلم برای علاقه مند کردن کودک به درس

شما باید مرتباً با معلم فرزندان خود صحبت کنید تا پیشرفت آنها را درک کنید. باید در مورد به روز رسانی ها با معلم صحبت کنید. حتی می توانید از آنها بپرسید که آیا فرزندان شما روی یادگیری تمرکز کرده اند یا نه، یا چیزی آنها را آزار می دهد.

این نوع گفتگو برای والدین مهم است که با معلمان داشته باشند. آنها می توانند در مورد نتایج و چگونگی بهبود آنها بحث کنند و با آنها در مورد نقاط ضعف خود صحبت کنند تا معلم بتواند بیشتر روی آن زمینه ها تمرکز کند. از جمله مهم ترین راهکار برای علاقه مند کردن کودک به درس خواندن همین معلم می باشد.

با کودک رابطه دوستانه برقرار کنید

با فرزندان خود رابطه دوستانه ایجاد کنید. به طوری که آنها احساس راحتی می کنند که مشکلات خود را با شما در میان بگذارند، نه تنها در مورد تحصیل بلکه هر چیز دیگری. ایجاد روابط سالم به شما کمک می کند فرزندان خود را بهتر درک کنید.

آنها در مورد چیزهایی که با آنها دست و پنجه نرم می کنند باز خواهند بود که به شما کمک می کند تا ایده بهتری در مورد ترجیحات تحصیلی آنها پیدا کنید. تا بهتر راهنماییشون کنید زمان با کیفیتی را با فرزندان خود بگذرانید تا این رابطه را با آنها ایجاد کنید.

انتهای مطلب/ آ.ع

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

کرمان موتور

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x