پتروشیمی

با جدیدترین تکنولوژی بازیافت پلاستیک در جهان آشنا شوید

یک نوع بازیافت کمتر شناخته شده و پیشرفته‌ از نظر فنی به نام بازیافت مولکولی است. جایی که شما فقط زباله‌های پلاستیکی را خرد نمی کنید

به گزارش تلنگر؛ تولید پلاستیک با مونومرها آغاز می شود – این مواد سازنده مواد شیمیایی پلاستیک هستند. اگر از Legos به عنوان استعاره استفاده کنید ، یک مونوم تنها یک لگو است. سپس می توانید آن لگوس های مونومر را با پیکربندی های مختلف و بزرگتر – به نام پلیمرها – برای ساخت پلاستیک های تمام شده کنار هم قرار دهید.

مونومرهای ساخته شده طی یک فرآیند به پلیمرها تبدیل می‌شود ، یعنی مولکول های پیچیده تری تولید می‌شود. پلیمرها عمدتا از شش ماده پایه تهیه می شوند: اتیلن ، پروپیلن ، بوتیلن ها ، بنزن ، تولوئن و زایلن ها. برخی از پلیمرها به صورت گلوله های پلاستیکی به نام رزین ساخته می شوند که تولیدکنندگان آنها را به محصولات پلاستیکی تبدیل می کنند.

بنابراین: یک مونومر با طی یک فرآیند از مواد اولیه هیدروکربن مانند مایعات گاز طبیعی یا نفتا ساخته می شود. این مونومرها به صورت رزین به پلیمرها پردازش می شوند. سپس پلیمرها به پلاستیک‌های تمام شده تبدیل می شوند و این پلاستیک ها به تعداد زیادی کالا تبدیل می شوند.

روش‌های بازیافت پلاستیک

مصرف کنندگان از زیر مجموعه این مواد پلاستیکی استفاده می کنند و در نهایت آن مواد را دور می‌ریزند. در این مرحله به مسائل جریان زباله از جمله بازیافت ، دفن زباله و متأسفانه آلودگی وارد می شوید. این جایی است که چالش وجود دارد.

چندین فناوری مختلف برای حل مسئله ضایعات پلاستیکی استفاده می‌شود. متداول‌ترین آن بازیافت مکانیکی است ، جایی که انواع خاصی از پلاستیک خرد شده و دوباره به ذوب شده و به شکل گلوله‌هی پلاستیکی در می‌آید و سپس می توان از آن برای تولید محصولات جدید استفاده کرد – از جمله مواردی مانند کفش مخصوص دویدن ، بطری های پلاستیکی قابل استفاده مجدد و حتی برخی از جاده هایی که ما در آن رانندگی می کنیم. بله؛ این همان چیزی است که عموماً به آن بازیافت سنتی گفته می شود و مردم اغلب با شنیدن اصطلاح بازیافت ابتدا به آن فکر می کنند.

اما نوع دیگری از بازیافت را هم داریم. یک نوع بازیافت کمتر شناخته شده و پیشرفته‌تر از نظر فنی به نام بازیافت مولکولی است. جایی که شما فقط زباله‌های پلاستیکی را خرد نمی کنید ، بلکه در واقع از گرما (بدون اکسیژن) و کاتالیزورها برای شکستن پلاستیک به داخل مونومر اصلی استفاده می‌کنید.

سرمایه گذاری برای توسعه توانایی بازیافت شیمیایی راهی است که می تواند ساختن چیزها را به روشی پایدارتر را به نتیجه برساند.

اخیراً پیشرفت های بسیار مهیجی در فضای بازیافت مولکولی در نتیجه سرمایه گذاری‌های صنعت پتروشیمی صورت گرفته است.

اولین پلیمری که از نظر مولکولی بازیافت شد ، پلی استایرن بود که برای ساخت انواع محصولات مختلف پلاستیکی مانند کارد و چنگال پلاستیکی یکبار مصرف و ظروف غذاخوری نیز استفاده می‌شود. صنعت پتروشیمی بازیافت پلی استایرن را گسترش داده و عملیات مقیاس گذاری را آغاز کرده است. بسیاری از پیشرفت های اولیه مربوط به بازیافت مولکولی است که در آن بر روی پلی استایرن متمرکز شده است ، اما با پیشرفت در بازیافت سایر پلیمرها ، این تغییر تغییر می کند.

بازیافت مواد پلی اتیلن

اخیراً ، Chevron Phillips Chemical یک موفقیت قابل توجه را اعلام کرده است. آنها اعلام کردند که می توانند پلی اتیلن – که معمولاً در بسته بندی فیلم ، کیسه های زباله و مواد غذایی ، بطری‌های آب ، اسباب بازی ها ، لوازم خانگی و حتی کلاه ایمنی مدرن استفاده می شود – را به مونومر اصلی ساختمان خود برای استفاده مجدد تبدیل کنند. آنها همچنین اعلام کردند که این امر می تواند در مقیاس وسیعی انجام شود و از نظر تجاری قابل دوام باشد. این یک معامله بزرگ به دلیل تعداد زیادی از محصولات ساخته شده با پلی اتیلن است.

پلی اتیلن پرکاربردترین پلاستیک در جهان است و در همه موارد از بسته بندی پلاستیکی تا کلاه ایمنی مدرن استفاده می شود. و از آنجا که بیشتر کیسه های پلاستیکی خرید از پلی اتیلن ساخته می شوند ، تولید مقیاس تجاری پلی اتیلن مدور از پلاستیک های زباله مخلوط بازیافتی پیشرفت فوق العاده ای در مدیریت پسماندهای پلاستیکی است و نشان دهنده تعهد صنایع ما برای توسعه راه حل های پایدار است که اقتصاد دایره ای را پرورش می دهد.

انتهای مطلب

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x