سینما و تئاتر

گاندو یک شو امنیتی غیر قابل باور بود

دکتر جلیل بیات - یکی از لحظات ماندگار مناظرات انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۹۲ زمانی بود که دکتر ولایتی در نقد مذاکرات هسته ای خطاب به سعید جلیلی گفت: «دیپلماسی، بیانیه صادر کردن پشت تریبون نیست.» حالا شبیه این جمله را می توان به سازندگان گاندو گفت که «سریال ساختن، بیانیه سیاسی صادر کردن نیست.»

به گزارش تلنگر؛ سازندگان گاندو به صورت دم دستی و به اصطلاح «گل درشت» تلاش کرده اند به افکار عمومی در برخی موضوعات سیاسی جهت دهند. به طور مثال در قسمت یازدهم دوستان محمد از او می‌پرسند درباره FATF به مردم چه بگویند؟ و در اینجا محمد در مذمت این موضوع به سخنرانی می پردازد و تصویب آن را به ضرر کشور عنوان می کند.
فصل دوم سریال گاندو که در تعطیلات نوروز امسال از رسانه ملی پخش شد چیزی جز یک بیانیه سیاسی و طرح برخی اتهامات علیه دولت و وزارت خارجه نبود. حتی به لحاظ کیفی، فصل دوم این مجموعه نه تنها نسبت به استانداردهای سریال سازی در تلویزیون ایران، بلکه حتی نسبت به فصل اول آن تنزل شدیدی داشت.

اهداف سه گانه گاندو

این سریال گویی به سه منظور ساخته شده است: اول طرح اتهامات جاسوسی و بی تدبیری نسبت به دولت و به خصوص وزارت خارجه ایران؛ دوم القای دیدگاههای سیاسی سازندگان مجموعه به افکار عمومی به روش نرم و سوم نشان دادن قدرت و اشراف اطلاعاتی یک سازمان امنیتی و ضدجاسوسی در کشور که می تواند نقطه مقابل هدف نخست باشد.
نگارنده به دلیل عدم دسترسی به اطلاعات محرمانه، نظری درباره هدف نخست ندارد، هرچند اخیرا محمدجواد ظریف به عنوان وزیر خارجه ایران از اول تا آخر گاندو را دروغ اعلام کرده است.
اما درباره هدف دوم باید گفت سازندگان گاندو به صورت دم دستی و به اصطلاح «گل درشت» تلاش کرده اند به افکار عمومی در برخی موضوعات سیاسی جهت دهند. به طور مثال در قسمت یازدهم دوستان محمد از او می پرسند درباره FATF به مردم چه بگویند؟ و در اینجا محمد در مذمت این موضوع به سخنرانی می پردازد و تصویب آن را به ضرر کشور عنوان می کند. یعنی موضوعی که هنوز در مجمع تشخیص مصلحت نظام در جریان است و درباره آن تصمیم نهایی گرفته نشده است.
یا در جایی دیگر محمد در تقبیح انگلستان خطاب به همسرش یادآور می شود که بسیاری از سرزمین های ایران با خیانت انگلستان از ایران جدا شده و از او می خواهد که بیشتر فکر کند، هرچند ظاهرا در کتاب تاریخی که محمد خوانده درباره سرزمین هایی که توسط روسیه از ایران جدا شدند چیزی نوشته نشده است.
اما هدف سوم این سریال عمدتا با برجسته سازی اشراف اطلاعاتی سازمان امنیتی مربوطه دنبال می شود. به طوری که رسول یا علی سایبری با فشردن چند کلید در یک رایانه عجیب و خارق العاده می توانند از طریق شماره تلفن، شماره پلاک یا حتی چهره یک فرد به تمام اطلاعات درباره او از مشخصات فردی و تحصیلات گرفته تا شغل و حساب های بانکی پی ببرند. یا حتی می توانند از طریق همان رایانه کذایی به مشخصات ساکنین یک ساختمان دست پیدا کنند.
نگارنده با اظهار شوق نسبت به وجود چنین دسترسی بالا به اطلاعات، آمار و ارقام در کشور دو پیشنهاد دارد: ۱- از طریق همان رایانه، اطلاعات لازم برای هدفمندسازی یارانه ها را که بیش از ۱۰ سال است به طور ناقص اجرا می شود در اختیار مسئولان مربوطه قرار دهید تا بتوانند یارانه ثروتمندان را قطع کنند و دیگر بهانه فقدان اطلاعات لازم را نیاورند. ۲- باز هم از طریق همان رایانه کذایی، اطلاعات لازم برای اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی را در اختیار مسئولان مربوطه قرار دهید تا مجبور نباشند با تهدید به قطع یارانه و از این قبیل از مردم بخواهند اطلاعات خود را در سامانه ای که به این منظور طراحی شده است وارد کنند؛ تا طرح موردنظر به جای تابستان از همین بهار اجرایی شود.
انتهای مطلب

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x