تولید و تجارت

آشنایی با انواع مته و سوهان

ابزارهای کارگاهی و صنعتی در گروه های مختلفی تولید می‌شوند که هر گروه برای رفع نیاز و حل مشکل خاصی به کار می‌روند، حتی در بعضی موارد در منازل هم از ابزارهای کارگاهی متعددی برای انجام امور عادی و پیش پا افتاده استفاده می‌کنند. صنعت چوب و نجاری نیز از این قضیه مستثنی نیست و ابزارهای متعددی را به کار می‌برد تا در انتها بتواند یک وسیله ضروری با ابعاد استاندارد و ظاهری زیبا تولید نماید. ابزارهای دستی و کارگاهی همچون اره، دریل، پیچ گوشتی، انبر و … جزو ابتدایی ترین لوازم کار محسوب می‌شوند و برای ساده ترین کارها نیز مورد نیاز هستند. در این بین یکی از مهم ترین ابزارهای سوراخ کاری دریل است که در ابعاد و قدرت های مختلف جهت ایجاد کوچکترین سوراخ و تخریب های بزرگ به کار می‌رود. دریل حتی در نوع دستی و مدادی برای سوراخ های ظریف در کارهای هنری تولید شده است و خوب است بدانیم مهم ترین بخش دریل و مکمل اصلی این ابزار مته ها هستند. علاوه بر دریل فعالان صنعت چوب برای ساخت لوازم چوبی از رنده و سوهان نیز استفاده می‌کنند که آن ها نیز در مدل و ابعاد مختلف برای کاربردهای متفاوت قابل استفاده هستند. در این مقاله قصد داریم در رابطه با انواع سوهان و مته صحبت کنیم پس تا انتها با ما همراه باشید.

مته چیست؟

همان طور که در بخش قبل ذکر شد استفاده از دریل زمانی ممکن است که بر روی آن مته نصب گردد. مته در ساده ترین شکل یک استوانه است و دارای یک بخش شیار دار برنده می‌باشد. نوک مته یا به صورت منحنی و قوس دار یا به صورت تیز و به اصطلاح نیش دار طراحی می شود. مهم ترین نکته در شناخت مته قطر شفت آن و قطر شوراخی که ایجاد می‌کند است. علاوه بر همان مته استوانه ای همیشگی مته در چندین مدل مختلف به شرح زیر تولید می شود:

مته خزینه

مته برگی

مته گردبر

مته خزینه

یکی از متداول ترین مته های نجاری، مته خزینه است. بعضی از پیچ ها به صورتی طراحی شده اند که وقتی بر روی کار پیاده می شوند کلگی و سری آنها از کار بیرون می زند و از زیبایی ظاهر کار کم می شود. برای رفع این مشکل از اصطلاح خزینه کردن استفاده می کنند و بهتر است در زمان سوراخ کاری محل نصب پیچ ها از مته خزینه استفاده شود. مته خزینه زمانی که کار سوراخ کاری را انجام می‌دهد سطح چوب را به صورتی حفاری می کند که کلگی پیچ با سطح چوب در یک راستا قرار بگیرند و یک دست شوند. این مدل مته خزینه ها نیز در سایزهای مختلف با قطرهای متفاوت تولید می‌شوند که با توجه به قطر پیچ باید استفاده شوند.

مته برگی

مته برگی که به مته پروانه ای نیز معروف است یک نمونه دیگر از انواع مته است که در قطرهای مختلف تولید می‌شود. مته پروانه ای قابلیت ایجاد سوراخ با قطرهای بزرگ را به راحتی دارد و در سایزهای مختلفی همچون قطر ۱۰ میلی‌متر تا قطر ۴۰ میلی‌متر و بیشتر تولید می‌گردد. برای حفر سوراخ هایی که محل عبور سیم، کابل، لوله و… هستند استفاده از مته برگی کار را راحت تر می کند.

مته گردبر

مته گردبر همان طور که از نامش برداشت می‌شود می تواند سوراخ های دایره ای شکل با قطرهای مختلف ایجاد کند. از این مدل مته در ساخت سازها، ایجاد سوراخ محل قرار گیری لامپ هالوژنی و مواردی از این قبیل استفاده می کنند. مته های گرد بر در مدل های مختلفی تولید می‌شوند که مدل مدرج پرطرفدارترین نوع مته گرد است.

سوهان

سوهان یکی از ابزارهای مخصوص فرم دهی و باربردای از سطح چوب است که از یک بخش فلزی محکم با عاج های تیز و منظم است. ساختار و چیدمان عاج ها در سوهان های مخصوص چوب و فلز متفاوت است و باید برای هر متریال سوهان مخصوص به آن را استفاده کنید. سوهان در اشکال هندسی متفاوتی همچون گرد، چهارگوش، مثلثی، نیم گرد و دم موشی تولید می‌شود. هر مدل سوهان برای کار خاصی استفاده می شوند برای مثال از سوهان گرد برای باز تر کردن سوراخ ها و برداشتن براده های داخل سوراخ استفاده می‌کنند یا از سوهان نیم گرد برای فرم دادن بخش های قوس دار و محدب و مقعر استفاده می کنند. برای فرم دادن زوایا و کنج ها باید از سوهان سه گوش استفاده نمود یا این که از سوهان چهارگوش می توان برای هموار کردن لبه ها استفاده نمود. مدل دم موشی که به سوهان مویی نیز معروف است ابزار مناسبی برای ساخت لوازم هنری، جواهرات و کارهای ظریف است.

دسته سوهان

سوهان ها علاوه بر کارگیر دارای دسته ای از جنس خود می باشند که با توجه به جنس و اندازه ای که دارد استفاده از سوهان را سخت می‌کند. بهتر است برای حل این مشکل و تسلط بهتر بر کار و استفاده از سوهان از دسته سوهان استفاده شود. دسته سوهان از جنس چوب یا پلاستیک تولید می شود. معمولا سوراخ محل قرارگیری سوهان ها در قطرهای متنوع طراحی می‌شود که دسته فلزی سوهان بدون لقی درون دسته ثابت شود.

آشنایی با انواع مته و سوهان

قیمت انواع مته

همان طور که در طول مقاله ذکر شده مته های در مدل های مختلف با قطرهای متنوع تولید می شوند و بدون شک هر مدل مته در هر سایز و اندازه دارای قیمت منحصر به خود می‌باشد لذا برای کسب اطلاعات جامع تر می‌توانید به وب سایت چوبینر مراجعه نمایید یا با شماره های زیر تماس برقرار کنید.

 

۰۹۰۲۱۲۳۵۶۲۶ – ۰۲۱۶۶۵۶۳۰۴۸ – ۰۲۶۳۴۶۴۷۹۷۲

Choobiner.ir

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x