بازار مالی

فیوچرز چیست؟ آموزش معاملات در بهترین صرافی

همانطور که می‌دانید بایننس احراز هویت را در پلتفرم خود اجباری کرد و باعث شد عده‌ی زیادی از تریدر‌های ایرانی به صرافی‌های دیگر نظیر کوکوین منتقل شوند. یکی از مفاهیم اساسی در این صرافی، معاملات فیوچرز است

در ادامه به آموزش فیوچرز کوکوین می‌پردازیم و خواهیم گفت فیوچرز چیست؟ فیوچرز در کوکوین چگونه انجام می‌شود؟ محیط کاربری فیوچرز چگونه است؟ سفارش یا Order چگونه انجام می‌شود؟

 آموزش فیوچرز کوکوین

KuCoin که در سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی شد، یک صرافی جهانی ارز دیجیتال است که شش میلیون کاربر دارد. این صرافی تعدادی گزینه معاملاتی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. این امکانات شامل معاملات نقدی، مارجین، معاملات آتی یا فیوچرز و P۲P، همراه با وام و سهام است.

کوکوین ادعا می‌کند که پیشرفته‌ترین سطح امنیت را دارد و مجموعه‌ای نزدیک به ۴۰۰ ارز دیجیتال را ارائه می‌کند.

علی‌رغم ویژگی‌های متنوع، یک فضای مبادله دوستانه را برای مبتدیان فراهم می‌کند. رابط کاربری شیک و آسانی برای استفاده دارد. همچنین این صرافی از جمله کم هزینه‌ترین‌ها در صنعت کریپتو است و کارمزد پایینی دارد

ثبت نام در فیوچرز کوکوین

پس از اینکه با مفهوم فیوچرز چیست آشنا شدید، اولین مرحله آموزش فیوچرز در صرافی کوکوین این است که وارد صفحه اصلی شده، روی Assets و سپس Assets overview کلیک کنید.

برای انجام معادله در این بخش باید مبلغی در بخش futures داشته باشید و از Main account به بخش Futures account پولی را منتقل کرده باشید تا بتوانید معاملات این بخش را انجام دهید.

قبل از هر کار باید یک رمز برای معاملات تعیین کنیم. سپس

  1. از بخش اکانت وارد Account security می‌شویم.
  2. روی Trading password می‌زنیم.
  3. یک رمز ۶ رقمی تعیین می‌کنیم و با این کار امنیت حساب یک مرحله بیشتر می‌شود.فیوچرز چیست؟ آموزش معاملات در بهترین صرافی

تحلیل قسمت‌های مختلف محیط کاربری فیوچرز (Futures) کوکوین

در نوار فهرست بالای صفحه و در قسمت Derivatives یا مشتقات، چند انتخاب دارید. اما بیشتر با Futures Pro کار دارید. (بخش Futures light هم برای انجام معاملات فیوچرز طراحی شده است، اما خیلی ساده و سطحی است و با آن کاری نداریم).

قسمت Futures Brawl هم برای شرط‌بندی بر سر قیمت ارز‌ها است که اگر درست حدس بزنید، دارایی بیشتری به دست می‌آورید و اگر ببازید، پولی را که درگیر شرط‌بندی کرده‌اید از دست می‌دهید. (این بخش برای کاربرانی که احراز هویت نکرده‌اند غیرفعال است).

بخش بعدی هم Leveraged Tokens (توکن‌های اهرم‌دار) هستند که فقط در قسمت اسپات (spot) می‌توان خرید و فروش کرد. توکن‌هایی که اهرم ۳ آن ارزی هستند که می‌خواهیم خرید و فروش کنیم.

توکن‌های لِورج کوین در حقیقت اهرم ۳ کوینی هستند که در اسپات (spot) وجود دارد. پس اگر قیمت کوین اصلی a% جا به جا شود، قیمت توکن‌های لورج (leverage) آن ضربدر ۳ جا به جا می‌شود. در ضمن فقط برای معاملات زیر یک هفته به درد می‌خورند و بعد از آن هزینه نگهداری و قرارداد دارند.

آموزش معاملات در بخش فیوچرز صرافی کوکوین

برای انجام معاملات در بخش futures، فقط با Futures Pro کار داریم. بنابرین روی آن کلیک می‌کنیم و وارد صفحه مورد نظر می‌شویم.

قرارداد‌های futures، قرارداد‌های perpetual یا swipe down هستند که طی هر هشت ساعت، عددی به اسم funding fee از کسی که آن قرارداد را باز کرده است، گرفته شده یا به او داده می‌شود.

  • وقتی funding rate سبزرنگ است، یعنی خریداران و کسانی که معاملات در futures باز می‌کنند، هر ۸ ساعت به اندازه مقداری که مشخص است، از مارجینی (cost) که در آن معامله کرده‌اند، کسر می‌شود.
  • اگر funding rate قرمز رنگ باشد، یعنی از آن دسته از تریدر‌هایی که معامله short یا sell short را دارند، طی هر ۸ ساعت مقدار درصدی که مشخص شده است، کسر می‌شود.

آشنایی با بخش سفارشات یا place order

پنل معاملات فیوچرز کوکوین پنل خوب، ساده و کاربردی است؛ اما نباید انتظار داشته باشیم مثل بیتنکس یا بای بیت به صورت تخصصی روی معاملات با اهرم و مشتقات کار شده باشد. آن پنل‌ها ویژه معاملات مشتق هستند و پنل‌های بسیار حرفه‌ای هستند و دست تریدر را خیلی باز می‌گذارند. اما پنل کوکوین هم کار ما را راه می‌اندازد.

فیوچرز چیست؟ آموزش معاملات در بهترین صرافی

دو دسته سفارش در معاملات فیوچرز کوکوین تا زمانی که این مقاله نوشته شده است وجود دارد.

  • Limit شامل buy limit و sell limit
  • Stop

تفاوت limit با Stop این است که در limit، sell/short داریم که تنظیم یک قرارداد فروش استقراضی sell short است و نه تسویه!

  1. buy limit: خرید در عددی پایین‌تر از عدد جاری مارکت
  2. sell limit: فروش در عددی بالاتر از عدد جاری مارکت

تفاوت خرید و فروش در future با spot این است که می‌توان از اهرم استفاده کرد و معامله‌ای با حجم تنظیم کرد. در واقع کمک می‌کند تا معامله‌ای بزرگ‌تر با هزینه کمتر تنظیم کنید.

هر چه اهرم بیشتری انتخاب کنید، ریسک معامله انجام شده بیشتر و هر چه اهرم کمتری انتخاب شود، ریسک معامله کمتر است.

نکته: توصیه می‌شود در بالانس اختصاص داده شده به بازار کریپتوکارنسی، ۸۵-۹۰% را به معاملات اسپات (spot) اختصاص دهید و نهایتاً ۱۰-۱۵% از معاملات خود را به معاملات با اهرم اختصاص دهید.

متأسفانه خیلی از افراد به این موضوع اهمیت نمی‌دهند و به ریسک بالای این موضوع توجه نمی‌کنند.

کرپتو ذاتاً یک بازار نقدی است نه یک بازار مشتق. از طرفی به اندازه کافی نوسانی هست که نیازی به استفاده از اهرم در آن نباشد. با این حال اگر علاقه دارید که از اهرم در کریپتو استفاده کنید، کل حجمی که به مجموع معاملات با اهرم اختصاص می‌دهید، بیشتر از ۱۰-۱۵% از بالانس کل شما نباشد.

اگر کسی از روی عواطف شما را تشویق به استفاده از معاملات اهرمی در کریپتو می‌کند، احتمالاً خودش اصلاً معامله‌گر خوبی نیست! این معاملات بدون کنترل ریسک و مدیریت سرمایه قوی و تجربه زیاد، صدماتی جبران‌ناپذیر به همراه دارند.

اکثر افرادی که معاملات اهرم انجام می‌دهد متضرر می‌شوند، مگر افرادی که اصول و قواعد را به خوبی می‌شناسند و می‌توانند مدیریت سرمایه انجام دهند.

اگر مدت کمی است (۶-۷ ماه) که در حال انجام معاملات در این بازار هستید، اصلاً چنین معاملاتی پیشنهاد نمی‌شود. چون احتمال ضرر و زیان آن خیلی بالا است. در ضمن مسئولیت آن صد در صد با خود شما است و نه صرافی و هیچ کس دیگری مسئولیتی بر عهده ندارد.

در صورتی که به چنین معامله‌ای علاقه داشتید:

  1. به سابقه خود
  2. میزان یادگیری
  3. مدیریت سرمایه
  4. و مدیریت ریسک

نگاه کنید و اگر وضعیت قابل قبولی داشتید، نهایتاً با ۱۰-۱۵% سرمایه خود وارد این معاملات شوید.

فیوچرز چیست؟ آموزش معاملات در بهترین صرافی

 گروه سرمایه‌گذاری مهدی رجبی (mahdi rajabi)، بیش از ده سال است که تمرکز خود را بر روی پیش‌بینی حوزه‌های مالی، مدیریت ریسک، مدیریت سرمایه و فعالیت در بازار‌های سهام بین‌المللی قرار داده است و در این مسیر پر ریسک همواره به دنبال ایجاد اعتماد هرچه بیشتر سرمایه‌گذاران به مجموعه‌ی خود بوده است. تلاش این گروه در سال‌های متمادی فعالیت در بازار‌های مختلف نظیر بازار‌های فارکس، بورس، ارز‌های دیجیتال و سایر حوزه‌های مالی، ایجاد بستری امن و سودمند برای یکایک سرمایه‌گذاران فعال در این حوزه‌ها بوده است.

شما می‌توانید برای دیدن ویدئو‌های آموزشی بیشتر در حوزه‌های مربوط به سرمایه‌گذاری و ارز دیجیتال و تحلیل تکنیکال آن به شبکه‌های اجتماعی گروه سرمایه‌گذاری مهدی رجبی سر بزنید:

Aparat: https://www.aparat.com/mahdirajabi.com

Instagram: https://www.instagram.com/mahdirajabi_com

Twitter: https://twitter.com/mahdirajabi_com

Telegram: https://t.me/mahdirajabi_com

همچنین می‌توانید از طریق شماره‌ی زیر با آن‌ها در تماس باشید:

۰۲۱-۸۸۶۸۴۰۷۷

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x