بازار مالی

زنگ خطر برای معامله گران؛ مفاهیم پایه بازارهای مالی را پیش از ورود به دنیای معاملات بیاموزید

معامله گرانی که قصد دارند برای کسب سود به معامله کردن در بازارهای مالی بین المللی روی بیاورند باید ابتدا مفاهیم پایه این بازارها را یاد بگیرند، در غیر این صورت ممکن است ضررهای سنگینی را متحمل شوند.

بازار فرابورس جهانی

بازار بین المللی ارزهای خارجی یا فارکس، بیشترین حجم معاملات را در بین سایر بازارهای مالی جهانی دارد. حجم بالای معاملات در این بازار خود نشانی از اهمیت بالای فارکس نسبت به سایر بازارها است. علاوه بر این قدمت زیاد بازار فارکس نشانی از اعتبار بالای این بازار دارد.

تاریخچه فارکس به زمان های خیلی دور بر می گردد. زمانی که مردم با دارایی های ارزشمند خود مثل طلا و بعدها پول به داد و ستد با یکدیگر می پرداختند.

تبادل ارزها در قرن نوزدهم میلادی رواج بسیاری پیدا کرده بود و در نهایت با منسوخ شدن قرارداد «برتون وودز» در سال ۱۹۷۱ میلادی و پیدایش سیستم شناوری ارزها در سال ۱۹۷۳ میلادی، فارکس به شکل امروزی آن برای مبادله ارزها با یکدیگر به وجود آمد و در دهه ۹۰ میلادی با ظهور اینترنت در سراسر جهان گسترش پیدا کرد.

دلیل اهمیت یادگیری مفاهیم پایه در فارکس

سرمایه گذاران باید پیش از ورود به فارکس با مهمترین مفاهیم پایه در این بازار مثل اسپرد، لات، پیپ، سوآپ و … آشنا شوند چون محاسبه میزان سود و ضرر در معاملات فارکس با توجه به این مفاهیم ممکن می شود. از طرف دیگر افراد باید قبل از شروع سرمایه گذاری در فارکس به دنبال منابع معتبر آموزشی باشند تا نحوه فعالیت در این بازار را یاد بگیرند.

نکته مهم دیگری که باید به آن اشاره کنیم این است که اگر معامله گران پیش از ورود به فارکس از مفاهیم پایه مطلع باشند، می توانند با آگاهی بیشتری بهترین بروکر یا کارگزاری فارکس را انتخاب کنند. بروکر، رابط میان افراد شخصی و بازار بین بانکی فارکس است و همه تریدرها باید از طریق ثبت نام در یک بروکر وارد فارکس شوند.

برای این که به اهمیت یادگیری مفاهیم پایه پیش از انتخاب بروکر پی ببرید، از یک مثال ساده استفاده می کنیم. یکی از این مفاهیم پایه در فارکس، اسپرد ( تفاوت قیمت خرید و فروش) است. هر چه میزان اسپرد کمتر باشد، شما پول کمتری را به عنوان کارمزد انجام معاملات به بروکر پرداخت می کنید. اگر فردی با اسپرد آشنا نباشد نمی تواند تشخیص دهد کدام بروکر کارمزد کمتری برای انجام معاملات می‌گیرد.

شروع سرمایه گذاری در فارکس

برای شروع سرمایه گذاری در فارکس باید با ساختار این بازار آشنا شوید. در فارکس ارزهای کشورها به صورت دو به دو با یکدیگر معامله می شوند. به همین علت به آنها جفت ارز گفته می شود. مثلا در جفت ارز پوند به دلار، ارزش یک پوند در برابر دلار آمریکا سنجیده می شود.

جفت ارزها در فارکس یکی از مهمترین مفاهیم پایه هستند که خود به انواع مختلف جفت ارزهای اصلی، فرعی و غیرمعمول تقسیم می شوند. در اینجا نیز ضرورت آشنایی با مفاهیم پایه خودنمایی می کند. اگر معامله گران فرق میان این جفت ارزها را بدانند می توانند، معاملات موفق تری را در فارکس انجام دهند.

ساعات کار بازار فارکس

ساعت شروع فارکس به وقت محلی ایران ۱:۳۰ صبح دوشنبه است. فارکس بازاری است که معاملات در آن به صورت پیوسته و شبانه روزی انجام می شوند. به همین خاطر معامله گران می توانند به صورت پاره وقت در این بازار مشغول به کار شوند اما در اینجا باید به یک نکته مهم اشاره کنیم و آن هم لزوم آگاهی از ساعات مهم کار در بازار فارکس است.

با این کار فارکس به صورت شبانه روزی در پنج روز هفته باز است اما همه ساعاتِ آن مناسب معامله کردن نیست. در اینجا نیز ضرورت آشنایی با مفاهیم پایه اهمیت خود را نشان می دهد چرا که در صورت آگاهی از نحوه کار سشن های معاملاتی که یکی دیگر از مفاهیم مهم در بازار فارکس است به راحتی می توانید بهترین ساعات معامله در فارکس را پیدا کنید.

روش معامله کردن در فارکس

برای انجام معاملات موفق در بازار فارکس باید:

  • دانش تکنیکال و بنیادی فارکس را یاد بگیرید.
  • به قوانین مدیریت سرمایه و ریسک تسلط پیدا کنید.
  • از روان شناسی بازار آگاه باشید.
  • به هنگام انجام معاملات به احساسات منفی خود مثل حرص و طمع توجه نکنید.
  • ساخت استراتژی های معاملاتی موفق را یاد بگیرید.

به صورت کلی، نحوه معامله در فارکس بدین شکل است که شما باید با استفاده از دانشی که به دست آورده اید، جهت حرکت قیمت و سطوحی که قیمت ممکن است به آنها در آینده برسد را شناسایی کنید.

اگر دانش معامله گری را به خوبی یاد گرفته باشید میتوانید با تشخیص به موقعِ افزایش قیمت در جفت ارزها، پوزیشن های خرید یا Long باز کنید و با تشخیص زودهنگام کاهش قیمت، پوزیشن فروش یا Short بگیرید.

شاید از وجود سفارشات خرید و فروش در فارکس تعجب کرده باشید ولی باید بگوییم که فارکس بازاری دوطرفه است و در هر دو حالت افزایش و کاهش قیمت امکان کسب سود از آن وجود دارد.

اخبار تاثیرگذار بر قیمت جفت ارزها در فارکس

به طور کلی، قیمت جفت ارزها در بازار فارکس بر اساس میزان عرضه و تقاضا شکل می گیرد اما فاکتورهای اقتصادی همچون نرخ بهره و تورم از عوامل دیگری هستند که بر قیمت ها در فارکس تاثیر می گذارند.

در واقع تحلیل بنیادی در فارکس به بررسی همین فاکتورهای اقتصادی و تاثیر آنها بر افزایش و کاهش قیمت ها می پردازد. به همین دلیل پیگیری اخبار فارکس در کنار یادگیری مفاهیم پایه به معامله گران کمک می کند تا معاملات هوشمندانه تری در این بازار انجام دهند.

مهمترین اخبار فارکس را می توانید از سایت های معتبر فارسی و انگلیسی زبان پیگیری کنید. یکی از این سایت های مرجع برای اطلاع یافتن از اخبار حوزه فارکس، سایت فارکس فکتوری است.

در این سایت به صورت اختصاصی مهمترین اخبار فارکس با درجه بندی هایی بر اساس میزان اهمیت منتشر می شوند و شما می توانید با مراجعه به این سایت و ثبت نام در آن از امکانات فارکس فکتوری برای تحلیل جفت ارزها استفاده کنید.

علاوه بر این در قسمت تقویم اقتصادی سایت فارکس فکتوری امکان فیلتر کردن اخبار بر اساس میزان اهمیت آنها وجود دارد. بهتر است ساعت سایت فارکس فکتوری را با ساعت ایران یا ساعت بروکر خود تنظیم کنید تا بتوانید به موقع اخبار تاثیرگذار بر فارکس را مشاهده کنید.

انواع معاملات در فارکس

فارکس بازاری بزرگ است که بزرگترین بانکها و کمپانی های دنیا در آن مشغول تبادل ارز هستند بنابراین طبیعی است که معاملات در این بازار با روشهای مختلفی صورت بگیرد. انواع معاملات در فارکس شامل معاملات اسپات یا نقدی، آتی یا فیوچرز، آپشن یا اختیار معامله، فوروارد، سوآپ، ETF یا صندوق های قابل معامله می شوند.

هر کدام از این معاملات تعاریف و کاربرد متفاوتی در بازار فارکس دارند. بعضی از این معاملات فقط توسط کمپانی های بزرگ و به منظور کم کردن ریسک تبادلات ارزی انجام می شوند و در برخی دیگر معامله گران خُرده پا (تریدرهای شخصی) هم می توانند از آنها استفاده کنند.

شناخت قابلیت های مختلف بازار فارکس به انجام معاملات موفق در آینده به شما کمک زیادی خواهد کرد. در واقع با شناخت انواع معاملات در فارکس می توانید به نقش خود و بروکرتان در بازار فارکس پی ببرید.

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x