خانواده

اهمیت ثبت درخواست بازرسی سازمان تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۱

یکی از دغدغه‌های افراد و کارمندان بعد از استخدام در شرکت‌های مختلف به ویژه بخش‌های خصوصی، داشتن بیمه تامین اجتماعی است. به صورت اصولی بعد از قطعی شدن حضور یک فرد در یک شرکت یا ارگان، مدیران آن شرکت موظف به رد کردن بیمه آن فرد هستند.

یکی از دغدغه‌های افراد و کارمندان بعد از استخدام در شرکت‌های مختلف به‌ویژه بخش‌های خصوصی، داشتن بیمه تأمین اجتماعی است. به‌صورت اصولی بعد از قطعی شدن حضور یک فرد در یک شرکت یا ارگان، مدیران آن شرکت موظف به رد کردن بیمه آن فرد هستند. متأسفانه در سال‌های گذشته کارفرمایان با اشکال مختلف از انجام بیمه کارمندان خودسر باز زده‌اند. همین اتفاق کارمندان را نسبت به این موضوع حساس کرده است. ممکن است برایتان سؤال شده باشد که در صورت بیمه نشد در یک مجموعه چگونه درخواستبازرسی تأمین اجتماعیداشته باشید یا آیا درخواست بازرسی تأمین اجتماعی از محل اشتغالتان به چه صورت انجام می‌شود؟ برایتان مشکل‌ساز می‌شود یا خیر!

سازمان بیمه تأمین اجتماعی برای مقابله با مشکلات احتمالی در مورد رد شدن بیمه‌های کارمندان و درنهایت حل آن از چندین روش استفاده می‌کند که یکی از آن‌ها بازرسی تأمین اجتماعی است. بازرسین این شرکت به‌صورت برنامه‌ریزی‌شده در چندین نوبت به شرکت‌ها سر می‌زنند. یکی از مواقعی که بازرس تأمین اجتماعی به شرکت سر می‌زند، برای تعریفکد کارگاهی بیمهاست. جدا از آن ممکن است به‌صورت سرزده و خودجوش یا در صورت تماس کارمندان با آن‌ها، برای حضور در یک شرکت وارد عمل شوند و به بررسی مشخصات و بیمه کارمندان بپردازند.

 

دلیل بازرسی از محل اشتغال چیست؟

سازمان بیمه تأمین اجتماعی با استفاده از بازرسان خود در تلاش است تا مشکلات بیمه‌ای کارمندان و کارگران را به حداقل برساند و آن‌ها بتوانند با شرایط بهتری در محل کار خود حاضر شوند. بازرس‌ها در صورت درخواست بازرسی بیمه تامین اجتماعی توسط یک کارگر یا کارمند، سریعاً در محل آن شرکت مربوطه حاضر می‌شوند تا بتوانند بعد از سرکشی به حل مشکل مربوطه بپردازند.

بازرسان دارای کارت شناسایی هستند و می‌توانند به‌راحتی و بدون اطلاع قبلی در هر شرکت و ارگانی حاضر شوند. آن‌ها همچنین می‌توانند بدون چالش خاصی از صحت اجرای قوانین مختلف بیمه‌ای اطمینان پیدا کنند.

 

دلیل بازرسی از محل اشتغال چیست؟

سازمان بیمه تأمین اجتماعی با استفاده از بازرسان خود در تلاش است تا مشکلات بیمه‌ای کارمندان و کارگران را به حداقل برساند و آن‌ها بتوانند با شرایط بهتری در محل کار خود حاضر شوند. بازرس‌ها در صورت درخواست بازرسی بیمه تأمین اجتماعی توسط یک کارگر یا کارمند، سریعاً در محل آن شرکت مربوطه حاضر می‌شوند تا بتوانند بعد از سرکشی به حل مشکل مربوطه بپردازند.

بازرسان دارای کارت شناسایی هستند و می‌توانند به‌راحتی و بدون اطلاع قبلی در هر شرکت و ارگانی حاضر شوند. آن‌ها همچنین می‌توانند بدون چالش خاصی از صحت اجرای قوانین مختلف بیمه‌ای اطمینان پیدا کنند.

 

چند نکته مهم در مورد بازرسی تأمین اجتماعی از شرکت یا کارگاه

در ادامه به بررسی ۵ نکته مهم در مورد نحوه بازرسی‌های تأمین اجتماعی از کارگاه و شرکت‌ها می‌پردازیم:

 

ارائه مدارک توسط بازرسین

یکی از مهم‌ترین نکاتی که اصولاً از طرف سازمان تأمین اجتماعی و شعب آن رعایت می‌شود، حکم و کارت است. اگر هر بازرسی قصد سرکشی از یک کارگاه را داشته باشد، باید دارای کارت معتبر و حکم لازم از سوی آن سازمان باشد تا بتواند بدون مشکل و چالش نسبت به بازرسی اقدام کند. پیشنهاد می‌کنیم راهنمای بیمه تأمین اجتماعی را در اینجا بخوانید:
https://bimeh.com/mag/complete-guide-of-social-security-insurance/

بعدازآن می‌بایست با برخوردی محترمانه از کارفرمای مربوط درخواست کند تا برای بررسی‌های لازمه با او همکاری کنند. در مقابل نیز صاحبان کسب‌وکار باید به‌صورت کامل با بازرسان همکاری‌های لازم را داشته باشند. به این صورت بازرسی تأمین اجتماعی از محل اشتغال به بهترین شکل انجام خواهد شد. درصورتی‌که درخواست بازرسی بیمه تأمین اجتماعی با مخالفت رئیس آن مجموعه روبرو شود، گزارش این موضوع به سازمان تأمین اجتماعی داده خواهد شد.

سازمان تامین اجتماعی

پرسیدن سؤالات مرتبط در زمان بازرسی تأمین اجتماعی

زمانی که مأموران برای بازرسی تأمین اجتماعی از محل اشتغال یک شخص وارد عمل می‌شوند، فقط می‌توانند در مورد بیمه و قوانین مربوط به سازمان تأمین اجتماعی سؤال کنند و کارفرما را به چالش بکشند. مأمور بیمه در صورت مشاهده سایر مشکلات حق اظهارنظر یا دخالت در آن موضوع را ندارد. کارفرما نیز می‌تواند در مورد موضوعات عمومی به وی پاسخی ندهد.

بازرسان زمانی که نامه درخواست بازرسی را دریافت می‌کنند، می‌توانند در محل حضور پیداکرده و بعد از صحبت‌های ابتدایی با کارفرما، با تک‌تک کارمندان یا کارگران به مصاحبه بپردازند تا از نبود مشکل اطمینان پیدا نمایند. در این زمینه می‌بایست با بازرس تأمین اجتماعی حداکثر همکاری صورت بگیرد.

نامه اعتراض به بازرسی تأمین اجتماعی

در صورت وارد شدن اطلاعات به‌صورت نادرست یا ناقص درسایت تأمین اجتماعی، کارمندان و کارگران یا حتی خود کارفرمایان می‌توانند با استفاده از نامه به بازرسی انجام‌شده، شکایت خود را پیگیری نمایند. درصورتی‌که تائید درخواست آن‌ها نتیجه دهد، باید اطلاعات اصلاح شود. لازم به ذکر است اعتراض به بازرسی تأمین اجتماعی باید همراه مستندات قوی انجام شود؛ صرفاً ادعای تنها نمی‌تواند کاری را از پیش ببرد.

الزام داشتن کد بیمه و بیمه شدن همه کارمندان

تمامی شرکت‌ها در هر زمینه‌ای که فعالیت می‌کنند، باید نسبت به تهیه کدبیمه کارگاهیاقدامات لازم را انجام دهند. بعدازآن باید یک‌به‌یک افراد کارمند در آن مجموعه را بیمه کنند و این قضیه قطعی و نهایی است. حتی باوجود درخواست خود کارمند مبنی بر عدم نیاز به بیمه تأمین اجتماعی، وی نیز باید بیمه شود.اگر اقدامات لازم از سمت بیمه و بازرسین آن برای تعریف کد بیمه صورت نگرفت، این درخواست باید از سمت کارفرما یا کارمندان انجام شود. در این مورد حتی می‌توان به‌صورت پیامکی نیز درخواست بازرسی را ارائه داد تا بازرسان برای بازرسی به شرکت مربوطه مراجعه کنند.

قطعیت موضوع بیمه شدن تمامی افراد یک مجموعه

زمانی که اسم یک فرد در لیست بیمه یک شرکت قرار می‌گیرد، در صورت تائید بازرسان ، صاحب کسب‌وکار مجبور به پرداخت حق بیمه وی است. در مقابل نیز سازمان بیمه تأمین اجتماعی باید وی را از خدمات شرکت بیمه بهره‌مند سازد. مگر اینکه خود کارمند درخواست خروج از مجموعه را داشته باشد.

چند نکته در خصوص بازرسی تأمین اجتماعی

چند نکته زیر را در خصوص بازرسی تأمین اجتماعی در نظر بگیرید:

· برای دریافت کد کارگاهی جدید نیاز به بازرسی است.

· برای درخواست بازرسی حضوری باید به درخواست خود را به دبیرخانه شعب تحویل دهید.

· بازرسی افراد شاغل در شیفت شب توسط بازرسان سازمان در ساعات غیر اداری انجام می‌شود.

· بازرسی جهت احراز اشتغال بیمه‌شدگان، فعالیت کارگاه و تخصیص کد متمرکز ضروری است.

· بازرسی قراردادهای پیمانکاری جهت اصالت قرارداد انجام می‌شود.

درصورتی‌که بازرس به محل کار شما بیاید و شما مشغول کار باشید، احتمال لغوبیمه بیکاریوجود دارد. البته امکان اعتراض وجود دارد.

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x