خانواده

آسان‌ترین روش کنسرو کردن ذرت

به گزارش تلنگر؛ دون کردن بلال در خانه یکی از چالش های همیشگی خانم ها است. جدا کردن دانه های بلال به صورت سالم مهارت بالایی می خواهد. کاربرد ذرت دانه شده بسیار زیاد است. از غذا و میان وعده گرفته تا سالاد و تزیین خوراکی ها از ذرت استفاده می شود.

از آنجایی که ذرت های خانگی مواد نگهدارنده ندارند سالم تر هستند. برخی ترجیح می دهند ذرت را در خانه تهیه کنند. نگهداری ذرت به مدت طولانی باعث می شود تا چند ماه بتوان از آن استفاده کرد. در این مطلب از آشپزی تابناک جوان قصد داریم به این موضوع بپردازیم.

نحوه دراوردن ذرت مکزیکی بستگی به نوع بلالی که می خرید دارد. در هنگام خرید بلال، نوع شیر و سنگین تر آن را بخرید که دانه های درشت تری دارند. برخی از بلال های مرغوب در بازار به ذرت مکزیکی معروف هستند که دانه های درشت تری دارند و مدت زمان پخت آنها هم کمتر است. پوست بلال بهتر است متمایل به رنگ سبز باشد و ریشه آن سیاه و خشک نباشد.

ترفند پرکاربرد برای دون کردن ذرت

دانه کردن بلال در خانه با چند روش انجام می شود. شما می توانید بلال را به صورت پخته یا خام دانه کنید. فقط باید بدانید که در بلال پخته شده احتمال آسیب به دانه بیشتر است. در ادامه روش های دون کردن بلال با دو روش ساده را آورده ایم که می توانید یکی را انتخاب کنید.

یکی از رایج ترین راه های دون کردن بلال روش دستی آن است. در این روش می توانید از بلال پخته یا خام استفاده کنید. به این طریق که یک ردیف عمودی بلال را با چاقو خارج کنید، سپس بقیه ردیف ها را با دست جدا کنید. فشار دست باید به سمت ردیف خالی باشد. این روش ممکن است طول بکشد اما دانه های سالم تری خارج خواهد شد.

این روش سرعت بیشتری دارد اما احتمالا دانه ها آن کمی خرد می شوند. در این شیوه بلال را به صورت عمودی روی سینی یا پارچه قرار می دهیم و چاقو نازک را از بالا تا پایین می کشیم تا ذرت ها جدا شوند. این شیوه برای کسانی که فرصت ندارند مناسب است.

روش فریزی کردن ذرت برای مدت طولانی

شما بعد از دون کردن بلال باید به فکر نگهداری آنها باشید. اگر قصد دارید ذرت ها را به زودی مصرف کنید آنها را در یخچال بگذارید اما برای نگهداری طولانی مدت ذرت باید فکر دیگری کنید. نگهداری ذرت پخته در یخچال ماندگاری زیادی ندارد و بهتر است آن را درون فریزر قرار دهید.

بهترین راه نگهداری ذرت برای مدت طولانی، گذاشتن آن در فریزر است. بعد از آن که ذرت ها را با روش های بالا دانه کردید آنها را درون آب قرار دهید تا کاملا تمیز شوند. بعد از آبکشی کردن ذرت ها، آنها را کاملا خشک کنید تا بدون آب شوند. در مرحله آخر می توانید به صورت خام یا پخته بسته بندی کنید و در فریزر قرار دهید.

پخت بی‌دردسر ذرت

توصیه می شود بعد از دون کردن بلال آنها را بپزید. در روش اول بعد از جوش آمدن آب، ذرت ها را درون آن بریزید. یک قاشق شکر و ۴/۱ قاشق نمک اضافه کنید. بعد از دقایقی ذرت پخته شده آماده است. این شیوه برای خوشمزه شدن ذرت ها توصیه می شود.

روش دوم در پخت ذرت ها باعث کیفیت بهتر دانه ها می شود. در این روش ۱۰ دقیقه بلال ها را بجوشانید سپس به مدت یک دقیقه درون آب سرد قرار دهید. بعد از آبگیری کامل دانه ها می توانید ذرت آماده را بسته بندی کنید و در فریزر قرار دهید. شما می توانید ذرت ها را دروی کیسه فریزر یا کیسه های زیپی بگذارید. نگهداری ذرت در بطری نوشابه نیز یک ایده متفاوت خواهد بود.

برای کنسرو کردن ذرت ها کافی است به روش اولی که بالا توضیح دادیم، ذرت ها را بپزید. سپس ذرت ها را داخل شیشه بریزید و همان آبی را که با آن پخته اید داخل شیشه ها بریزید. درب شیشه ها را محکم ببندید و داخل یک قابلمه آب جوش قرار دهید و با شعله کم بگذارید حدود ۳۰ دقیقه بجوشد. مقدار آب قابلمه باید حداقل تا نصف شیشه ها قرار بگیرد.

ترفند نهایی برای خوشمزگی ذرت دون‌شده هنگام پخت

اگر در حین پخت به بلال ها نمک بزنید آن ها سفت می شوند. برعکس اگر شکر اضافه کنید بافت نرم تری خواهند داشت. اگر دیدید ذرت ها خیلی سفت شده است می توانید دوباره آنها را داخل قابلمه بریزید و با شکر بپزید. شما می توانید بدون دون کردن بلال آنها را به صورت حلقه ای برش بزنید و کنسرو کنید. این شیوه برای تزیین غذا و سالاد جالب خواهد بود.

ذرت سرشار از ویتامین و فیبر

ذرت سرشار از ویتامین هایی مانند A،B،C است که برای سلامتی بدن توصیه می شود. آنتی اکسیدان موجود در بلال به پیشگیری و کنترل بیماری سرطان کمک می کند. فیبر موجود در ذرت از بیماری های سیستم گوارشی مانند یبوست جلوگیری می کند. ذرت می تواند یک میان وعده مقوی برای افراد باشد.

بلال سوخته و احتمال سرطان‌زایی

امروزه تهیه ذرت مکزیکی که با سس و چاشنی های دیگر تهیه می شود رواج یافته است که برای سلامتی مضر است. زیاده روی در مصرف آن توصیه نمی شود. خوردن بلال کبابی بهتر از ذرت مکزیکی است به شرط اینکه نسوخته باشد. خوردن بلال سوخته مانند سایر مواد سوخته سرطان زا است. بهترین حالت مصرف بلال، بخارپز کردن آن است.

بلال یکی از خوردنی های خوشمزه برای تمامی افراد است. در شهریور و مهرماه بلال فروشی های زیادی در سطح شهر می بینیم. روش های مختلفی برای مصرف بلال وجود دارد. در این مطلب ما سعی کردیم به چند سوال رایج درباره دون کردن بلال و نگهداری ذرت به مدت طولانی پاسخ دهیم. در انتها چند نکته تکمیلی درباره ذرت را برای شما آوردیم. شما در ادامه می توانید نظرات و پیشنهادات خود را با سایر مخاطبان تابناک جوان به اشتراک بگذارید.

انتهای مطلب

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۳ / ۵. تعداد آرا: ۱

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x