محیط زیست

هر رفتار سگ به چه معنا است؟

گرگوری برنز (Gregory Berns)عصب‌شناس و نویسنده کتاب "سگ‌ها چگونه ما را دوست دارند؟" دو سال زمان خود را صرف آموزش به سگ ها برای بردن آن ها به MRI کرد تا بتواند مغز آن ها را معنا کند.

 انتظار سگ‌ها پشت درب خانه برای سلام کردن می‌تواند تنها به آن معنایی رفتاری نباشد که تمامی سگ‌ها جلوی در به صاحب خود می دهند. ممکن است سگ لحظه ورودتان حرکات دیوانه واری از خود نشان دهد. این رفتار برای نشانه ترس از جدایی و تنهایی باشد تا خوشحالی بابت دیدن شما.

زمانی که سگ همراه با تکان دادن دم به شما نزدیک می شود همین کافی است تا نشان دهد که بسیار خوشحال است.

نگاه های سگ با چشم های گرد شده، آرام و لطیف

نگاه سگ

هیچ شکی در این مورد وجود ندارد که سگ ها به ما نگاه می کنند چون نگاه کردن به ما موجب خوشحالی آن ها می شود – بیرون رفتن ها، شام خوردن ها و بازی های آن ها با ما است. اما اخیرا مطالعه ای دریافته است که سگ ها فراتر از دلایل اجتماعی با ما ارتباط چشمی برقرار می کنند.. مطالعه اخیر که توسط میهو ناگاساوا (Miho Nagasawa) و همکاران وی در دانشگاه آزابوی (Azabu) ژاپن انجام شده است نشان می دهد که نگاه سگ ها به صاحبشان باعث ترشح هورمون اکسی توسین یا “هورمون عشق” می شود.

به علاوه، این عشق دو طرفه است؛ پژوهشگران دریافته اند که نگاه طولانی میان سگ و صاحبش موجب افزایش هورمون اکسی توسین در فرد می شود و واکنش مثبتی از مغز او دریافت می شود. همین هورمون اکسی توسین زمانی که یک مادر به نوزاد خود نگاه می کند هم ترشح می شود. این امر موجب شده تا پژوهشگران نتیجه گیری کنند که یافته های آن ها حاکی از “بروز رفتار وابستگی” است و نگاه میان انسان و سگ نیز همان ویژگی های نگاه میان مادر و فرزند را دارد

بازی با سگ.

به یاد داشته باشید که در دنیای سگ ها نگاهی با مفهوم نگاه غالب و تسلط جویانه هم وجود دارد که قطعا شبیه به نگاه عاشانه نیست. در واقع، نگاه غالب نگاهی از روی خشونت است؛ در نتیجه اگر سگی را نمی شناسید از بالا به او خیره نشوید زیرا در این صورت ممکن است مورد حمله او قرار بگیرید.

سگ گاهی حتی زمانی که هیچ چیز نمی خواهد برای نوازش شدن به طرف شما می آید.

این علامت عشقی ساده و پاک است زیرا هیچ درخواستی پشت آن نیست و فقط همراهی شما را می خواهد.

سگ می خواهد در کنار شما باشد

یک سگ در حال بازی با صاحبش

شاید سگ شما در همان اتاقی که هستید بیاید و نزدیک شما قرار بگیرد اما توجهی به شما نکند و برای خودش خرخر کند و بخوابد. اما دقت داشته باشید که سگ نزدیکترین مکان به شما را انتخاب کرده و دوست داشته در کنار شما باشد که این نشان می دهد شما را دوست دارد.

سگ اسباب‌بازی‌اش را در جایی که شما هستید می آورد و تلاش می کند تا شما را به بازی وادارد.

سگ ها مانند انسان ها زمانی که غمگین، ترسیده یا نگران باشند دوست ندارند بازی کنند. سگ های خوشحال، مثلا سگ هایی که عاشق صاحبشان هستند، بیشتر تمایل دارند که دیوانه وار و با سرعت بازی کنند.

زمانی که بیرون می روید، سگ کنترل خود را از دست می دهد. گرگوری برنز (Gregory Berns)، عصب شناس و نویسنده کتاب سگ ها چگونه ما را دوست دارند؟ دو سال زمان خود را صرف آموزش به سگ ها برای بردن آن ها به MRI کرد تا بتواند مغز آن ها را کدگشایی کند. وی می گوید: «متاسفانه باید بگوید که وقتی بیرون از خانه می روید و سگ کنترلش را از دست می دهد اصلا نشانه عشق او به شما نیست. نگرانی از جدایی بسیار در میان سگ ها رایج است و یکی از علت های عمده مشکلات رفتاری است. در حالی که سگ بی دلیل روی شما می پرد، می داند که شما برمی گردید و اهمیتی به او نمی دهید. هیچ کس واقعا به طور دقیق نمی داند که چرا بعضی سگ ها دچار نگرانی ناشی از جدایی می شوند.»

پایان مطلب

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۴ / ۵. تعداد آرا: ۱

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x