بازار مالی

کدام بلاک‌چین برای ساخت NFT مناسب‌تر است؟

اتریوم طی یک سال اخیر به‌خوبی توانسته است خود را به‌عنوان بزرگ‌ترین بلاک‌چین میزبان قراردادهای هوشمند و NFT مطرح کند.

اگر شما هم کاربر بازار ارزهای دیجیتال باشید و برای نمونه خرید ارز دیجیتال از صرافی تبدیل را تجربه کرده باشید، احتمالاً اسم NFT را شنیده‌‌اید. وقتی می‌خواهیم در مورد NFTها صحبت کنیم، همه بلاک‌چین اتریوم را به‌عنوان بلاک‌چین میزبان این توکن‌های غیرمثلی به یاد می‌آورند. در واقع اتریوم طی یک سال اخیر به‌خوبی توانسته است خود را به‌عنوان بزرگ‌ترین بلاک‌چین میزبان قراردادهای هوشمند و NFT مطرح کند.

اما تعداد زیادی از بلاک‌چین‌های دیگر هم هستند که تلاش می‌کنند در دنیای NFTها طرف‌دار جذب کرده و به رقابت بپردازند.

ازآنجاکه بلاک‌چین اتریوم تا کنون هزینه تراکنش بالایی داشته و در نسخه ۱٫۰ خود با مصرف برق بالا چندان با محیط‌زیست هم سازگار نبوده است، بسیاری از هنرمندان و فعالان عرصه NFT به دنبال جایگزین بهتری برای این بلاک‌چین بوده‌اند تا بتوانند NFTهای خود را صادر (mint) کرده و معامله کنند.

برای انتخاب بلاک‌چین مناسب برای صدور NFT نکات و عوامل مختلفی را باید در نظر گرفت. از جمله مهم‌ترین موارد این عوامل می‌توان به‌اندازه شبکه، هزینه‌های سازنده، عادت‌های مصرف و هزینه مصرف‌کننده، امنیت و جامعه کاربری می‌توان اشاره کرد. در ادامه مقاله به بررسی مشهورترین بلاک‌چین‌های میزبان NFT می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

NFT ‌ چیست

حتماً در آثار هنری دیده‌اید که نسخه اصلی نقاشی‌های هنرمندان بزرگ ارزش و بهای سنگینی دارد و اگر صدها کپی خوب هم از روی آن‌ها کشیده شود، هرگز نمی‌تواند بهایی به‌اندازه نسخه منحصر‌به‌فرد اصلی داشته باشد. NFT توکنی است که در فضای دیجیتال نماینده یک شیء، اثر یا موضوع منحصربه‌فرد است و در واقع به شکل دیجیتال مالکیت یک اثر منحصر‌به‌فرد را به شما می‌دهد و قابلیت خریدوفروش دارد. گرچه در برخی موارد ممکن است چند نسخه از یک NFT هم وجود داشته باشد؛ اما هر چه تعداد نسخه‌های کم‌تری از یک NFT منتشر شود این توکن غیرمثلی ارزشمندتر شده و قیمت بالقوه بالاتری خواهد داشت.

بلاک‌چین‌هایی که از ساخت NFT پشتیبانی می‌کنند

اتریوم (Ethereum)

پرطرف‌دارترین بلاک‌چین برای NFTها در حال حاضر بلاک‌چین اتریوم است. این بلاک‌چین تا حد بسیار زیادی غیرمتمرکز بوده و همه خدمات مالی و قانونی که شخص برای تراکنش‌هایش نیاز دارد را بدون احتیاج به وجود واسطه فراهم می‌کند. این بلاک‌چین میزبانبرخی از مهم‌ترین بازارهای NFT مانند OpenSea را بر عهده دارد.

کدام بلاک‌چین برای ساخت NFT مناسب‌تر است؟

این بلاک‌چین متأسفانه در نسخه یک خود یکی از گران‌ترین گزینه‌ها بوده و انرژی بسیار زیادی نیز مصرف می‌کرده است. این مسئله به این خاطر بود که اتریوم از سازوکار اجماع اثبات کار (PoW) استفاده می‌کرد. در سازوکار اجماع اثبات کار نیاز بود که رایانه‌ها از سیستم پردازشی خود استفاده کرده و معماهایی را حل کنند تا بتوانند تراکنش‌ها را تأیید کنند که این امر نیازمند مصرف برق بسیار بالایی بود و می‌توانست به محیط‌زیست آسیب وارد کند.

بااین‌وجود به‌خاطر محبوبیت، سادگی استفاده و امنیت و غیرمتمرکز بودن این بلاک‌چین طرف‌داران زیادی را به خود جلب کرده است. به نظر می‌رسد با نسل جدید اتریوم ۲٫۰ و تغییر سازوکار اجماع به اثبات سهام و افزایش سرعت تراکنش‌ها و کاهش کارمزدها این بلاک‌چین بتواند بر طرف‌داران خود بیفزاید و با سرعت بیشتری از رقبای خود پیشی بگیرد.

سولانا (Solana)

سولانا یکی از سریع‌ترین بلاک‌چین‌های قابل برنامه‌نویسی در فضای ارزهای دیجیتال است. ترکیب منحصر‌به‌فرد گواهی اثبات تاریخچه (POH) و اثبات سهام  (POS) در آن نیاز به پردازش بالا و مصرف برق زیاد بلاک‌چین اتریوم را از بین برده است. این مسئله باعث شده است که پایداری و محیط‌زیست دوستی این بلاک‌چین بسیار بهتر از اتریوم باشد و علاوه‌برآن سرعت تأیید تراکنش‌ها افزایش‌یافته و کارمزد آن بسیار کاهش یابد.

در سازوکار اثبات سهام (POS) کاربران رمزارز خود را STAKE (قفل) می‌کنند تا شانس این را پیدا کنند که به‌صورت تصادفی به‌عنوان تأییدکننده بلوک انتخاب شوند. تأییدکنندگان در صورت انتخاب شدن، مقداری رمزارز SOL را به‌عنوان پاداش دریافت می‌کنند. این مسئله به کاربران انگیزه می‌دهد تا رمزارزهای خود را STAKE کرده و از آن پاداش دریافت کنند.

POH نیز در سولانا برای اطمینان از درست بودن ترتیب تراکنش‌ها و صحت شخص تأییدکننده مورداستفاده قرار می‌گیرد.

در واقع به‌خاطر استفاده سولانا از سازوکارهای اثبات سهام و اثبات تاریخچه، زمان و کارمزد تراکنش‌های انجام شده تا حد امکان پایین آمده است. اما میزان استقبال از سولانا به‌اندازه اتریوم نبوده و بسیار کمتر از آن است که معنای این امر این است که هم بازارها و فروشگا‌ه‌های NFT کمتری روی آن وجود دارد و هم افراد کمتری روی این بلاک‌چین به معامله NFT می‌پردازند.

فلو (Flow)

Flow  بلا‌ک‌چینی با عملکرد بالا است که به‌صورت اختصاصی برای ایجاد NFT، بازی‌ها و برنامه‌های غیرمتمرکز (dApp) طراحی شده است. برخلاف بلا‌ک‌چین‌های عمومی مانند اتریوم، Flow با داشتن دید قبلی نسبت به مقیاس‌پذیری ایجاد شده است که معنایش این است که میلیاردها نفر می‌توانند از طریق این بلاک‌چین با NFTها در ارتباط باشند.

Flow که در سال ۲۰۱۹ منتشر شده است، به‌سرعت رشد کرد و به‌عنوان شریک بلاک‌چینی NBA‌ (اتحادیه ملی بسکتبال آمریکا)‌ شناخته شد. Flow با پشتیبانی از NBA Top Shots توانست نقش مهمی در گسترش و محبوبیت NFTها در مسابقات ورزشی بازی کند. NBA TopShot نوعی بازی است که در آن لحظات حساس بازی‌های NBA به‌صورت توکن غیرمثلی یا NFT به افراد فروخته می‌شود. شما می‌توانید تنها مالک گل حساس تیم محبوبتان باشید و آن را به‌صورت یک NFT در مالکیت خود داشته باشید. به دلیل محدود بودن و انحصار این دارایی می‌تواند در آینده به قیمت بالایی برسد و نگهداری آن نیز نوعی ارزش در میان علاقه‌مندان به لیگ NBA و هواداران دوآتشه آن به‌حساب می‌آید.

این بلاک‌چین از سازوکار اجماع اثبات سهام استفاده می‌کند و علاوه بر مصرف کمتر برق می‌تواند سرعت بالایی در ثبت و تأیید تراکنش‌ها داشته و کارمزد کم‌هزینه‌تری داشته باشد.

قابلیت دیگر NFTهای این بلاک‌چین این است که در فروشگاه‌های NFT بسیاری قابل‌عرضه هستند. از میان این فروشگاه‌ها و بازارهای NFT می‌توان OpenSea، Rarible و Foundation را نام برد. Flow در حال تبدیل‌شدن به محلی پرطرف‌دار برای NFTهای ورزشی است؛ چون علاوه بر NBA، NFL (لیگ ملی راگبی آمریکا) و UFC (سازمان مبارزات قهرمانی نهایی) هم در حال شکل‌دادن به فروشگاه‌های اختصاصی NFT خود روی این بلاک‌چین هستند.

کدام بلاک‌چین برای ساخت NFT مناسب‌تر است؟

زنجیره بلاک‌چین هوشمند بایننس (BSC)

اگر به دنبال نقطه مطلوب میان عملکرد و هزینه کارمزد در یک بلاک‌چین هستید، BSC هم گزینه خوب دیگری است. BSC در میان بلاک‌چین‌های لیست شده در این مقاله متمرکزترین آن‌هاست.

زنجیره هوشمند بایننس از سازوکار اجماع اثبات اعتبار سهام (PoSA) استفاده می‌کند که می‌تواند از زمان بلوک کوتاه و هزینه کارمزد پایین پشتیبانی کند. در این سازوکار تأییدکنندگان اداره‌کننده تأیید تراکنش‌ها در صف قرار می‌گیرند. ۲۱ تأییدکننده وجود دارند که در هر ۲۴ ساعت به تأیید تراکنش‌ها می‌پردازند. بر اساس گزارش‌ها ۱۱ تا از ۲۱ تأییدکننده مستقیماً به صرافی بایننس مرتبط هستند و از این طریق تراکنش‌ها را تأیید می‌کنند.

اگرچه متمرکز بودن این بلاک‌چین ممکن است نظر منفی در میان بسیاری از کاربران دنیای رمزارزها و NFT ایجاد کند، این بلاک‌چین در انتهای سال ۲۰۲۱ رشد نسبتاً خوبی را در میزبانی NFTها از خود نشان داده است. هرچند نتوانسته است در میزان کاربرد به بلاک‌چین اتریوم نزدیک شود.

 

اگر شما هم علاقه مند به یادگیری در مورد ارزهای دیجیتال هستید، میتوانید آموزش خرید و فروش ار ز دیجیتال را مطالعه کنید.

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x