خانواده

هر آنچه باید در مورد قهوه اسپرسو بدانید

اجازه دهید تا به یک فنجان کوچک اسپرسو که به شما امکان تجربه جوهره واقعی دانه قهوه را می دهد نگاهی دقیق تر بیاندازیم.

به گزارش تلنگر؛ قهوه اسپرسو یا اکسپرسو نوعی قهوه غلیظ است که در اوایل قرن ۲۰م در میلان ایتالیا اختراع شده‌ است. اسپرسو با عبور دادن آب نزدیک به نقطه جوش همراه با فشار از میان دانه‌های قهوه آسیاب شده (به صورت دانه‌های ریزتر یا همان پودر قهوه) تهیه می‌شود. این عمل معمولاً با دستگاهی به نام دستگاه اسپرسو انجام می‌گیرد. اسپرسو غلیظ‌ تر از قهوه معمولیست و بر روی سطح آن خامه قهوه وجود دارد.

تاریخچه قهوه اسپرسو

اولین بار در سال ۱۸۸۴ فردی به نام آنجلو موریوندو در تورین ایتالیا دستگاهی اختراع کرد که می‌توانست بخار و آب را به صورت جداگانه کنترل کند، ولی این دستگاه به منظور سرو سریع برای مشتری در کافه‌ها و بارها ساخته نشده بود. هفده سال بعد، در سال ۱۹۰۱ لوییجی بتزارا در میلان ایتالیا این دستگاه را بهبود بخشید. سپس در سال ۱۹۰۵ فردی به نام پاوُنی حق امتیاز این دستگاه را خرید و کمپانی‌ای را با همین نام تاسیس کرد. در این کمپانی او روزی یک دستگاه تولید می‌کرد. قهوه اسپرسو معمولا با ترکیب ۷۰ به ۳۰ از میکس قهوه عربیکا و ربوستا تشکیل می‌شود. این دو هر کدام تفاوت‌های با هم دارند ۱۱ تفاوت عمده قهوه عربیکا و ربوستا را قبلا در مقاله‌ای جداگانه برایتان گفته‌ایم.

پس برای تهیه‌ی اسپرسو نیاز به دستگاه مخصوصی دارید. این دستگاه مخصوص یا همون ماشین اسپرسو آب رو با فشار زیاد از داخل دانه های آسیاب شده قهوه عبور می‌ده.

می‌تونید از قهوه‌های آماده‌ی آسیاب شده که مخصوص نوشیدنی اسپرسو هستند استفاده کنید که در این صورت کار خیلی سریع و راحت تره. اما اگه می‌خواید به عطر و طعم بهتری برسید بهتره دانه‌های قهوه رو خودتون آسیاب کنید.

یک سینی قهوه اسپرسو

از قهوه اسپرسو همچنین می توان برای درست کردن نوشیدنی های قهوه متفاوت مانند کاپوچینو، لاته و اغلب نوشیدنی هایی که در منوی کافی شاپ ها هست استفاده کرد.

بر خلاف بیشتر قهوه ها، اسپرسو دارای “کِرِما” است. کِرِما کفی با رنگ قهوه ای متمایل به قرمز است که در هنگام ترکیب حباب های هوا با روغن قهوه آسیاب شده ریز شکل می گیرید. کِرِما طعم غنی و رایحه اغواکننده اسپرسو را افزایش می دهد. معمولا، کرما نشانه اسپرسو درستی است که با قهوه آسیاب شده خوب و با کیفیت و توسط قهوه چی ماهر درست شده است.

کرما و روند سریع عصاره گیری اسپرسو به اسپرسو در مقایسه با روش چکه ای دریپ ، طعم قوی، پس مزه طولانی تر و کافئین کمتر را می دهد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید می‌توانید با اسپرسو ساز قهوه آمریکانو نیز بزنید. طرز تهیه قهوه آمریکانو در خانه را قبلا به شما آموزش داده‌ایم.

اسپرسو را چگونه بنوشیم؟

اسپرسو به خودی خود در شات هایی سرور می شود که اندازه هرکدام ۱ اونس ( حدودا ۳۰ میلی لیتر) است. اسپرسو دوتایی دارای دو شات است (که به نام دُوپیوس هم نامیده می شوند) و از اسپرسو تکی محبوب تر است.

بدون توجه به اندازه، اسپرسو معمولا در فنجان های دمیتَس سرو می شود (فنجان های کوچک و معمولا سفید که در کافی شاپ ها و رستوران ها می بینید و هرکدام ۲ تا ۴ اونس اسپرسو را در خود جای می دهند).

بدلایل کنترل کیفیت، بسیاری از کافی شاپ ها تنها شات های دو تایی را ارائه می کنند. کافی شاپ های دیگر شات های تکی و لانگو هم سرو می کنند.

گرچه سرو کردن اسپرسو به نام “شات” معروف است، قرار نیست ، یک نفس نوشیده بشود. در عوض، اسپرسو باید به آرامی نوشیده شود تا بتوانید از طعم قوی و غنی آن لذت ببرید.

اصطلاحات سفارش دادن اسپرسو

از این اصطلاحات برای معمول ترین نوشیدنی های اسپرسو (فقط اسپرسو) استفاده کنید:

شات: یکبار سرو کردن اسپرسو (در حدود ۱ اونس) که با قدرت نرمال آماده می شود

دُپیو (DOH-pee-OH): دُپیو کلمه ای ایتالیایی به معنای دوتایی است و مفهوم آن در اینجا این است که یک شات دوتایی اسپرسو می خواهید. این میزان در بسیاری از کافی شاپ ها اندازه استاندارد است

کافی آمریکانو: یک شات اسپرسو که با میزان کافی از آب داغ ترکیب شده تا یک فنجان ۶ اونسی را پر کند. ظاهرا آمریکانو توسط قهوه چی های اروپایی برای سربازان آمریکایی جنگ جهانی دوم اختراع شده است تا قهوه سبک دریپ مورد ترجیح آمریکایی ها را برایشان شبیه سازی کند. در ایتالیا این نوشیدنی پس از شام محبوبیت دارد در حالی که در آمریکا با شیر یا شکر در طول روز مصرف می شود.

اسپرسو چه مزه ای میدهد؟

اسپرسو ممکن است طعم‌های مختلفی داشته باشد. از نظر بیشتر مردم، اسپرسو طعم اسیدی، تلخ و حال به هم زنی دارد. درست است، اما اگر قهوه‌تان خوب بوداده شده باشد و از تکنیک خوبی برای ساخت اسپرسو استفاده کنید، دیگر نمی‌توان چنین نظری داشت.

خامه‌ای که روی سطح اسپرسو تشکیل می‌شود، کف‌های ریزی از روغن‌های معطر است که طعم اسیدی و تندی دارد. با به هم زدن قهوه، این کف داخل اسپرسو مخلوط می‌شود و کل شات مزه تلخی می‌گیرد.

هر شات اسپرسو، چند میلی گرم است؟

یک شات اسپرسو معمولا ۴۲ تا ۵۶ میلی گرم است. دوبار شات ۱۱۳ میلی گرم است. در اندازه گیری های متریک، یک بار شات ۶۰ میلی لیتر و دوبار شات ۱۲۰ میلی لیتر است.

انواع  اسپرسو

یک فنجان قهوه اسپرسو

۱- اسپرسو

ساده ترین نوشیدنی اسپرسو یک شات اسپرسو است. برای تهیه آن از یک فیلتر اسپرسو سینگل و ۶ تا ۸ گرم قهوه ریز آسیاب شده استفاده می شود.

۲- ریستریتو

ریستریتو یک شات قوی تر و غلیظ تر از اسپرسو است که با استفاده از قهوه ای ریزتر و نصف مقدار آب درست می شود.

۳- دوپیو

ریستریتو یک شات قوی تر و غلیظ تر از اسپرسو است که با استفاده از قهوه ای ریزتر و نصف مقدار آب درست می شود.

۴- کاپوچینو

کاپوچینو با نسبت یک سوم اسپرسو، یک سوم شیر داغ و یک سوم کف شیر درست می شود. اگر دوست دارید درصد شیر کم تر باشد، حتما کاپوچینوی خشک را سفارش دهید.

۵- کافه لاته

یک کافه لاته که اغلب به عنوان کوتاه شده لاته نیز شناخته می شود، از یک سوم اسپرسو، دو سوم شیر گرم و یک لایه میکرو فوم تهیه می شود. این مواد غالبا با دبل شات اسپرسو درست می شوند و ممکن است روی آن ها دارچین، شکر قهوه ای یا پودر کاکائو قرار گیرد.

۶- پیکولو لاته

“Piccolo” در ایتالیایی به معنای کوچک یا کم است، بنابراین یک لاته کوچک است که اغلب در یک فنجان اسپرسو یا دمیتاس سرو می شود. پیکولو لاته نوعی شات اسپرسو ریستریتو است که شیر داغ روی آن قرار می دهند.

۷- موکا

موکا یک نوع نوشیدنی شیرین قهوه است که از یک لاته با عنوان شربت شکلات یا پودر کاکائو تشکیل شده است. اگر قهوه خود را شیرین دوست دارید ممکن است بخواهید شربت کارامل یا نعناع به آن اضافه کنید.

۸- اسپرسو ماکیاتو

این نوع اسپرسو را می توان با افزودن مقدار کمی فوم شیر داغ شده به یک شات اسپرسو تهیه کرد.

۹- لاته ماکیاتو

این نوشیدنی نوعی قهوه بر پایه اسپرسو است که بیش تر شامل شیر می باشد. برای تهیه لاته ماکیاتو، یک سوم تا نیم فنجان شیر داغ شده را درون لیوان می ریزند و سپس یک شات اسپرسو روی آن اضافه می کنند.

۱۰- آمریکانو

غلظت و قدرت یک آمریکانو مانند یک فنجان قهوه سیاه معمولی است اما با افزودن آب داغ به یک یا دو شات اسپرسو تهیه می شود. این روش باعث می شود طعم متفاوتی از قهوه سیاه سنتی داشته باشد.

۱۱- لونگو

رای تهیه لونگو، دو برابر مقدار آبی که برای درست کردن قهوه معمولی استفاده می کنید را نیاز دارید. این کار منجر به ایجاد کافئین بالاتر و درصد بالاتری از عصاره قهوه می شود. این نوشیدنی شبیه نوشیدنی آمریکانو است اما به طرز متفاوتی تهیه می شود و طعم متفاوتی خواهد داشت.

۱۲- فلت وایت

این نوع نوشیدنی ها در استرالیا و نیوزیلند محبوب هستند. این نوشیدنی ها شبیه کاپوچینو می باشند اما به نسبت قهوه به شیر بیش تری نیاز دارند و بدون فوم شیر تهیه می شوند.

۱۳- کورتادو

کورتادوها با استفاده از مقادیر مساوی اسپرسو و شیر داغ شده تهیه می شوند. فوم شیر در آن استفاده می شود اما این فوم همانند سایر نوشیدنی ها نیست.

شما می‌توانید انواع قهوه و سبک‌های دم کردن آنها را در پایگاه خبری تجلیلی تلنگر بخوانید و نظراتتان را در پایین این خبر با ما به اشتراک بگذارید. همچنین اگر مدلی دیگر از ساخت قهوه اسپرسو سراغ دارید که ما به آن اشاره نکردیم در نظرات آن را با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

انتهای مطلب/ی.ن

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x