تولید و تجارت

چگونه خودم برند ثبت کنم

ثبت برند چه طمانی اهمیت پیدا می کند؟ وقتی تعداد کسب و کارها در هر زمینه ای زیاد می شود طبیعتا رقابت بالایی را در آن زمینه تجربه می کنیم. برای موفق شدن هنگامی که رقابت در سطح بالایی قرار دارد باید کارهای زیاد ی انجام بدهید که یکی از مهم ترین آن ها به ثبت رساندن برند خودتان است. فرقی نمی کند که شما لواشک خانگی می فروشید یا این که کارتان تولید و صادرات لوازم خانگی است و یا هرزمینه دیگری، در هر صورت ثبت برند ثبتی نو گام مهمی برای موفقیت شماست.

چگونه خودمان برند ثبت کنیم؟

  • وقتی برند خودتان را ثبت می کنید، مجموعه و خدمات تان شناخته می شود. در این مسیر تلاش هایی که برای کیفیت بیشتر انجام می دهید با نام خودتان شناخته می شود و این یعنی مشتری بیشتر. حتما با ما موافقید که همه تلاش ها در مسیر کسب و کار برای همین است که مشتری بیشتری داشته باشیم.
  • علاوه بر آن وقتی برند شما به نام خودتان ثبت است، دیگران نمی توانند از محصولات و خدمات شما سوء استفاده کنند. در صورتی که هر مساله ای در این زمینه پیش بیاید می توانید مراتب را به طور قانونی پیگیری کنید ولی اگر برند خود را به ثبت نرسانده باشید، این امکان را نخواهید داشت. در این شرایط در حقیقت اصلا نمی توانید ثابت کنید که کسی به حق و حقوق شما تجاوز کرده، زیرا اصلا برندی به ثبت نرسانده اید.
  • با داشتن برند و انجام عملیات دیگر در زمینه برندینگ نام تان در فضای کسب و کار ماندگار شده و می توانید هر روز موفقیت بیشتری به دست آورید.

مدارک لازم برای ثبت برند

بسته به این که می خواهید به عنوان شخص حقیقی و یا حقوقی برای ثبت برند اقدام کنید، باید مدارک لازم را آماده نمایید.

  • اشخاص حقیقی باید مدارک شناسایی و مجوز فعالیت شان را ارائه دهند. مجوز فعالیت می تواند در قالب های متفاوتی از جمله جواز کسب و کار، پروانه ساخت و غیره ارائه شود.
  • اشخاص حقوقی باید مدارک شناسایی خودشان و مدارک مربوط به شرکت را ارائه دهند. مدارک مربوط به شرکت شامل آگهی روزنامه رسمی، آگهی آخرین تغییرات، پروانه ساخت، مجوز فعالیت و غیره می باشد.

اگر بخواهید از حروف لاتین در برندتان استفاده کنید، باید کارت بازرگانی داشته باشید.

چرا برندم رد می شود؟

بسیاری از افراد برای ثبت برند اقدام می کنند اما تقاضایشان رد می شود. این موضوع ممکن است به دلایل متفاوتی اتفاق بیافتد.

مشابهت با دیگر علائم ثبت شده باعث می شود برندتان رد شود.

هر گونه مشکل در مقررات قانونی مربوط به برند باعث همین نتیجه خواهد شد. به عنوان مثال علامت شما نمی تواند با هنجارها و قوانین کلی کشور مغایر باشد.چگونه خودم برند ثبت کنم

نکات مهم در ثبت برند

  1. نامی انتخاب کنید که نشان دهنده نوع فعالیت تان باشد.
  2. بهتر است نام انتخابی تلفظ ساده و روانی داشته باشد تا در ذهن مردم بماند.
  3. سعی کنید نامی را انتخاب کنید که نشان دهنده نوع فعالیت تان باشد.
  4. نام برند نمی تواند تکراری بوده و یا با برند دیگری مشابهت بیش از اندازه داشته باشد.

مراحل ثبت برند

مراحلی که برای ثبت برند باید طی کنید از قرار زیر است.

  • نام برندتان را انتخاب کنید. دقت کنید که نام انتخابی ویژگی های لازم را داشته باشد.
  • برای اطمینان از قابل ثبت بودن نامی که انتخاب کرده اید، استعلام برند بگیرید. این کار باعث می شود وقت و هزینه تان هدر نرود. اگر مشابهتی وجود داشته باشد، می توانید آن را رفع کرده و سپس دوباره برای ثبت برندتان اقدام نمایید.
  • مدارک لازم را آماده کنید. دقت کنید که برخی از مدارک را باید در سایت بارگذاری نمایید و برخی را هم باید فیزیکی به اداره ثبت ارسال کنید. پس از این که مدارک تان در اولین مراحل در سایت تایید شود، آنگاه نوبت به ارسال مدارک فیزیکی می رسد.
  • اظهارنامه را در سایت اداره مالکیت ثبت کنید. دقت کنید که تکمیل اظهارنامه باید با دقت کامل انجام شود وگرنه بعدا می تواند برایتان دردسر ایجاد کند.
  • هزینه مربوط به ثبت اظهارنامه را پرداخت نمایید.
  • آگهی را در روزنامه رسمی چاپ کنید وهزینه آن را پرداخت نمایید. برای این که بتوانید آگهی روزنامه را چاپ کنید قطعا لازم است که مراحل قبلی به درستی طی شود.
  • به صورت حضوری به اداره مالکیت مراجعه نمایید و پرونده تان را تشکیل دهید. لازم است اصل یا کپی برابر با اصل همه مدارکی که قبلا در سایت بارگذاری شده است را همراه داشته باشید.
  • حق ثبت برند را پرداخت نمایید.
  • هزینه مربوط به روزنامه نوبت دوم را بپردازید.
  • و در نهایت سند ده ساله برندتان را از اداره مالکیت معنوی تحویل بگیرید. مبارکتان باشد.

مدت زمان لازم برای ثبت برند

این که ثبت برند شما چقدر طول می کشد می تواند به موارد مختلفی بستگی داشته باشد. مثلا اظهارنامه تان را به درستی تکمیل کرده اید؟ نام انتخابی شما ویژگی های لازم را دارد؟ کسی به برندتان اعتراض داشته است؟ و بسیاری موارد دیگر.

به صورت کلی برای به ثبت رساندن برند حدود دوماه زمان باید در نظر بگیرید.

در این زمان کارشناسان بررسی های لازم را انجام می دهند، پرونده تان تشکیل شده و ادامه مراحل هم پیش می رود.

آیا ثبت برند اجباری است؟

به صورت کلی شما مجبور نیستید که برند خود را ثبت کنید مگر در مواردی که قانون استثناء تعیین کرده است.

  • لوازم آرایشی و هر ماده دیگری که مستقیما روی پوست استفاده می شود باید حتما تحت یک برند ثبت شده تولید گردد.
  • داروها قطعا باید برند باشند.
  • آن دسته از محصولات غذایی که در بسته بندی مشخص به فروش می رسد نیاز به داشتن برند دارد.
  • آب گازدار ونوشیدنی ها هم لازم است که برند ثبت شده داشته باشند.

دلیل الزام این موارد به ثبت برند هم همان طور که مشخص است تاثیر مستقیم استفاده ومصرف آن ها بر سلامتی انسان است.

برندم برای چه مدتی اعتبار دارد؟

برندی که ثبت می کنید تا ۱۰ سال اعتبار دارد. وقتی اعتبار برند شما تمام شود تا مدت ۶ ماه فرصت دارید که برای تمدید آن اقدام نمایید. دقت کنید که اگر در این مدت این کار را انجام ندهید هر شخص دیگری می تواند برند مذکور را به نام خودش ثبت کند.

هزینه لازم برای ثبت برند

هزینه ثبت برند با توجه به شرایط می تواند متفاوت باشد. مثلا برای شخص حقیقی و حقوقی این هزینه ها متفاوت خواهد بود. جالب است بدانید که حتی برای شرکت های مختلف هم این هزینه متفاوت است و مثلا برای شرکت سهامی عام بیش از شرکت سهامی خاص است.

برندها در طبقات مختلف جای می گیرند که این موضوع هم می تواند بر هزینه ثبت اثر داشته باشد و از طرفی تعداد محصولات هم این قیمت را تغییر خواهد داد.

مالکیت یک برند برای چند نفر

یک برند می تواند بیش از یک مالک داشته باشد. این اشخاص ممکن است شخصیت حقیقی یا حقوقی داشته باشند. در این شرایط باید مشخص شود که هر کدام از مالکین چند درصد از برند را شریک هستند. تعیین این موضوع مهم است زیرا در بسیاری از اوقات، ارزش قیمت یک برند می تواند از تمامی کسب و کار بیشتر باشد و بنابراین مالکان باید وضعیت سهم خودشان را از ابتدا بدانند.

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x