تولید و تجارت

همه چیز درباره چراغ های حیاطی فتوسل دار

نیروی الکتریکی به انسان ها توانایی روشنی بخشیدن هر چه بیشتر به محیط پیرامون خود را داده است. حالا با به وجود آمدن فناوری های جدید و بیشتر شدن نیاز های انسان تمامی نیرو ها به سمت انجام خودکار کارها در حال حرکت هستند و برای انجام خودکار این کار ها و رفع نیاز انسان ابزارهایی تولید شده که فتوسل ها یکی از این ابزار ها هستند. از فتوسل ها می توان در انواع چراغ سقفی راهرو، چراغ های دیواری محوطه ای و یا چراغ های حیاطی استفاده کرد که در ادامه به معرفی و بررسی ویژگی ها و کاربرد های این ابزار خواهیم پرداخت.

فتوسل چیست؟

فتوسل نوعی مقاومت است. وظیفه فتوسل قطع و وصل کردن جریان الکتریکی به صورت خودکار می باشد. از فتوسل ها در آسانسور ها، ماشین ها، ساختمان ها و حتی در اماکن نظامی و صنعتی و اغلب چراغ هایی که به صورت خودکار در زمان های خاصی روشن و خاموش می شوند استفاده می شود. در ادامه به معرفی انواع فتوسل می پردازیم :

فتوسل های معمولی: این نوع از فتوسل ها به فتوسل های نوری نیز معروف اند. زیرا که در زمان تابش مستقیم نور جریان الکتریکی را قطع کرده و در زمان تاریکی، جریان برق را به چراغ ها می رسانند و در نهایت سبب ساطع شدن نور از لامپ ها می شوند. (قابلیت تنظیم زمان قطع و وصل شدن جریان برق در روز های ابری و بارانی را نیز دارند.)

فتوسل های نجومی: این نوع فتوسل و یا همان ساعت نجومی نیازی به به تابش نور ندارند بلکه با برنامه ریزی روی آن ها می توانند به صورت دقیق تری عمل کنند.

فتوسل های چهار سیمه: این نوع فتوسل دارای همان فناوری به کار رفته در فتوسل های نوری به همراه یک توان خروجی دیگر است، که در واقع شامل وجود یک سیم بیشتر نسبت به دیگر فتوسل ها می شود.

فتوسل های تایمر دار: فتوسل معمولی با قابلیت تعیین مدت زمان روشن ماندن چراغ ها. برای مثال می توانیم تنظیم کنیم که پس از به جریان افتادن برق و روشن شدن لامپ ها تنها سه ساعت جریان برق ادامه پیدا کند و پس از آن این جریان قطع شود. توجه کنید که این سازکار سبب مصرف بهینه برق خواهد شد.

فتوسل های ساعتی: این نوع فتوسل امکان تنظیم زمان، به جریان افتادن الکتریسیته و زمان قطع شدن آن را به کاربر می دهد. (زمان روشن و خاموش شدن لامپ ها در تمام ۲۴ ساعت روز قابل تنظیم است.)

فتوسل های لیزری: این نوع فتوسل با استفاده از نور لیزر کار خود را انجام می دهد. در زمان قطع شدن نور لیرز این فتوسل ها جریان برق را قطع می کنند. فتوسل های لیزری از دسته فتوسل های گران قیمت هستند که بیشتر کاربرد آن ها در اماکن صنعتی و نظامی است.

کاربرد فتوسل در چراغ های حیاطی

با وصل کردن فتوسل به چراغ های حیاطی می توان حتی در نبود نیروی انسانی جریان برق را قطع و وصل کرد. از این فتوسل ها می توان در ساختمان ها، ویلا ها، باغ ها و حتی در نمای ساختمانی نیز استفاده شود.

اگر قصد خرید فتوسلی دارید که تنها با آن لامپی را در زمان هایی معین روشن و یا خاموش کنید بهتر است کمی دست نگه دارید چرا که اکنون لامپ های وجود دارد که دارای فتوسل می باشد. این لامپ ها نه تنها در مصرف برق بسیار بهینه هستند بلکه صرفه اقتصادی نیز دارند. فتوسل این لامپ ها در سر پیچ آن ها قرار دارد و تنها کاری که نیاز است انجام دهید وصل کردن این لامپ ها به برق است. آن ها به صورت خودکار در روشنایی خاموش و در تاریکی روشن خواهند شد.

اگر نیاز به فتوسل هایی دارید که در روز روشن و در شب خاموش باشند و به نحوی به شکل بالعکس کار کنند، می توانید از یک فتوسل نوری معمولی استفاده کنید و آن را معکوس کنید. (برای معکوس کردن فتوسل ها نیاز به تغییرات در مدار آن ها وجود دارد.)

همه چیز درباره چراغ های حیاطی فتوسل دار

نحوه نصب کردن فتوسل چراغ حیاطی

در نصب فتوسل و یا تنظیم آن ها از سه و یا چهار سیم استفاده می شود. در اغلب فتوسل ها دو سیم هم رنگ وجود دارد که معمولا به رنگ سفید هستند. این سیم ها سیم های نول فتوسل ها هستند و سیم های دیگر به رنگ های قرمز و مشکی می باشند. برای سیم کشی فتوسل در چراغ حیاطی یا هر لامپی باید آن را در مسیر فاز لامپ قرار دهید تا مانند کلیدی باعث قطع و وصل شدن جریان لامپ شود.

سیم سیاه را به فاز و سیم قرمز را به لامپ وصل کنید. سیم نول را نیز از طرفی به فتوسل و از طرفی دیگر به یک سر لامپ وصل کنید. بعد از اتمام کار باید چراغ و فتوسل را تست کنید. برای این کار می توانید روی فتوسل را به طور کامل بپوشانید اگر پس از گذشت ۳۰ ثانیه چراغ روشن شد کار به درستی انجام شده است. اما اگر روشن نشد یک بار دیگر می توانید نقشه مدار ها را چک کنید و سپس باز هم همان کارها را تکرار نمایید تا فرآیند نصب به درستی انجام شود.

جمع بندی نهایی

فتوسل ها کاربرد های مختلفی نظیر استفاده از آن ها در لنز های دوربین چراغ نمای ساختمان ها و چراغ های حیاطی دارند. همچنین از آن ها در اماکن نظامی و صنعتی حتی در آسانسور ها و ماشین های روز دنیا نیز استفاده می شود. برای انجام این موارد انواع مختلفی از آن ها نیز وجود دارد اما به طور کلی تمامی فتوسل ها تنها یک وظیفه بر عهده دارند: آن هم قطع و وصل کردن جریان الکتریکی است.

با توجه به مطالب بالا می توانید بر اساس کاربردی که برای این فتوسل ها در نظر گرفته اید بهترین انتخاب را داشته باشید.

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x