به گزارش تلنگر؛ گرانی خودرو به سبب بورس کالا یکی از موضوعات قابل انتقاد بوده که به نفع تولید کنندگان و به ضرر مصرف کننده تمام میشود.
دقیقا از وقتی خودرو وارد بورس کالا شده است افزایش قیمتها اوج بیشتری گرفته است، مهمترین پارادوکس در عرضه بورسی خودرو این است که دولت میگوید خودرو کالای سرمایهای نیست و مصرفی است، اما خودش آن را در بورس کالا که مختص کالای سرمایهای باید باشد عرضه میکند؟ یک کارشناس خودرو میگوید اگر بورس کالا محل عرضه کالای مصرفی است چرا سبزیخوردن و پنیر را به بورس نمیآورید؟
قیمت خودرو در حالی روز شنبه کاهش چشمگیری را تجربه کرد که برخی خودروها ازجمله هایما اس ۵ تا ۴۰۰ میلیون تومان نیز ارزان شد. این در حالی است که با افزایش قیمت دلار در بازار غیررسمی روز یکشنبه همه خودروها برگشت قیمت داشتند و ۵۰ میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کردند.
بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو در این رابطه ۴ گفت: قیمت خودرو بهشدت تحت تأثیر قیمت دلار است و تغییر رئیسکل بانک مرکزی شوک کوتاهمدتی به این بازار وارد کرد، اما این کاهش مقطعی بود.
وی بابیان اینکه اینیک جریان ریزشی موقتی بود، ادامه داد: دوباره التهاب قیمتها به بازار خودرو برمیگردد. در کنار آن باید ببینیم دولت در واردات خودرو چقدر میتواند موفق باشد؛ ازجمله اینکه چه تعداد خودرو با چه قیمتی و با چه مکانیزم فروشی به فروش میرسد. اگر قرار باشد خودروهای وارداتی با همان روند خودروهای داخلی در بورس کالا به فروش برسد و همین بلایی که سر خودروهای داخلی در بورس کالا آمد بر سر خودروهای وارداتی بیاید، شاهد التهاب قیمتها در بازار خودروهای وارداتی نیز خواهیم بود.
به گفته این کارشناس صنعت خودرو، اگر خودروهای وارداتی با یک مکانیزم درست به بازار عرضه شود، میتواند مقداری در بازار تاثیر روانی ایجاد و قیمت خودرو را تعدیل کند؛ اما اینکه تصور کنید قیمتها به ۶ ماه قبل برگردد، اشتباه محض است. خودرو شاهد ریزش قیمت شدید نخواهد بود، زیرا ریزش قیمت خودرو با شرایط اقتصادی حالِ حاضر دور از ذهن است.
صدرایی ادامه داد: ما در شرایط اقتصادی نابسامان و متزلزلی هستیم که ادامهدار است. در سالهای اخیر چندین و چند بار شاهد این هستیم که یک سناریوی نوشتهشده در بازار خودرو تکرار میشود. در این سناریو، قیمت دلار بهشدت گران میشود، آنگاه به میزان اندکی میریزد و بهتبع قیمت خودرو کاهش اندکی مییابد و بازار وارد رکود میشود. سپس قیمت دلار دوباره گران شده و بازار خودرو شاهد افزایش قیمتها خواهد بود.
این کارشناس صنعت خودرو بابیان اینکه این اتفاق هر ۶ ماه یکبار در بازار ایران مشاهده میشود، به اقتصاد ۲۴ گفت: نبض بازار خودرو در دست بانک مرکزی است، زیرا بسته به اینکه بانک مرکزی قیمت دلار را در چه کانالی کنترل کند، قیمت خودرو متناسب با آن تغییر جهت میدهد.
صدرایی ادامه داد: احتمالاً ریزش قیمت دلار و بهتبع آن قیمت خودرو کوتاهمدت است. ما رگبار نوسانی قیمت دلار را خواهیم داشت، زیرا قیمت دلار در یک بازه زمانی مثل روز شنبه متوقف میشود و در یک بازه دیگر تحت تأثیر یک سری اخبار و عوامل، دوباره سیر صعودی به خود میگیرد.
این کارشناس صنعت خودرو به عرضه خودرو در بورس کالا اشاره کرد و گفت: در همه جای دنیا در بورس کالا، کالای سرمایهای عرضه میکنند. دولت اول باید تفکیک کند که خودرو را کالای مصرفی میداند یا سرمایهای. نمیشود که دولت بگوید خودرو کالای مصرفی است و آن را همانند کالای سرمایهای در بورس عرضه کند. اگر قرار است کالاهای مصرفی در بورس کالا عرضه شوند؛ پس مردم سبزیخوردن و پنیر و گوشت و مرغ و ماهی را هم از بورس بخرند!
صدرایی ادامه داد: در حال حاضر باعرضه خودرو در بورس چه اتفاقی افتاده است؟ آیا قیمتها در بازار خودرو متعادل شده است؟ شما در همین مدت کوتاه پس از عرضه خودرو در بورس کالا شاهد بودید که قیمت خودرو در بازار ثبات پیداکرده است؟ خودروی پژو ۲۰۷ را در بورس عرضه کردند و میگویند ۴۰ میلیون تومان زیر قیمت بازار در بورس به مردم فروختهاند. اگر همین خودرو را با نرخ بهره حساب کنید، قیمتش با بازار هیچ تفاوتی ندارد، زیرا در بازار آزاد سوییچ قیمت خودرو همان لحظه خرید در دست شماست، ولی در بورس کالا سه ماه بعد عملاً خودرو تحویل مشتری میشود.
این کارشناس صنعت خودرو در تشریح قیمت خودروها در بورس کالا گفت: ماشین یکمیلیاردی لاماری در بورس عرضه شد و یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان به فروش رسید. این خودرو در بازار ۲ میلیارد تومان فروخته میشود، زیرا دلالان آن را از بورس کالا میخرند و با سود ۳۰۰ میلیونی به بازار آزاد عرضه میکنند. این کار برخلاف عدالت اجتماعی و حقوق مصرفکننده است. مصرفکننده حق دارد در هر جای دنیا بداند خودروی خریداریشدهاش چه قیمتی است. در کجای دنیا خودروساز خودروی خود را در بورس عرضه میکند و به مردم میگوید بیایید در بورس از من بخرید؟
صدرایی ادامه داد: مسئولان وزارت صمت میگویند دست دلالان در بازار خودرو حذفشده است. ما کار نداریم دست چه کسی حذفشده؛ سؤال من این است که خروجی این کار چیست؟ الآن خودرو با چه قیمتی از بورس کالا بیرون آمده؟ در این شرایط بهتر است دولت قیمت را آزادسازی و قیمتها را بهطور شفاف اعلام کند. امیدواریم بانک مرکزی قیمت دلار را کنترل کند تا بازار سروسامان بگیرد، زیرا مصرفکننده الآن دارد له میشود. مگر میشود قیمتها در بازار خودرو و سایر بازارها لحظهای بالا رود؟
اکنون سؤال اینجاست که آیا مشکل دولت تنها جیب خودروسازان بود که حالا شعار حذف دلال را میدهد، اکنونکه به قول خودش دلالها حذف شدند چرا جیب مردم را خالی میکنید؟
انتهای مطلب/ی.ن