سینما و تئاتر

معرفی بازیگران فیلم تاپ گان/ TAP GUN

به گزارش تلنگر؛ فیلم تاپ گان از جمله فیلم های جنگی هالیودی است که به قدرت ایالات متحده در هوا می پردازد. اما به لحاظ بصری و کیفی جذاب است. در این مقاله به بررسی نکات و حقایق جالب فیلم Top Gun: Maverick یکی از بهترین فیلم‌های اکشن سال ۲۰۲۲ خواهیم پرداخت. با تلنگر همراه باشید.

خلاصه داستان فیلم تاپ گان: ماوریک

پیت «ماوریک» میچل، پس از بیش‌تر از سی سال خدمت به عنوان یکی از برترین هوانوردان نیروی دریایی، جایی است که به آن تعلق دارد. او به عنوان یک خلبان آزمایشِ شجاع از پیشرفت شغلی و ارتقای رتبه طفره می‌رود. یک روز، رقیب قدیمی او، دریاسالار تام «آیس‌من» کازانسکی، او را برای یک ماموریت ویژه فرا می‌خواند.

او وظیفه دارد گروهی از فارغ‌التحصیلان تاپ گان را برای ماموریتی ویژه آموزش دهد. یکی از اعضای تیم، روستر (مایلز تلر)، پیوندهایی با یک اتفاق تراژیک در گذشته ماوریک دارد. او پسر دوست فقید ماوریک و افسر رهگیری رادار، ستوان نیک بردشاو با نام مستعار گوس، است. ماوریک در مواجهه با آینده‌ای نامشخص و مقابله با ارواح گذشته‌اش، به رویارویی با عمیق‌ترین ترس‌های خود کشیده می‌شود.

داستان ساخت فیلم تاپ گان

جوزف کوشینسکی، تاپ گان: ماوریک را بر اساس فیلمنامه‌ای از ایرن کروگر، اریک وارن سینگر و کریستوفر مک‌کوری و بر مبنای داستانی از پیتر کریگ و جاستین مارکس، کارگردانی کرده است. علاوه بر کروز، وال کیلمر دوباره در نقش دریاسالار تام «آیس‌من» کازانسکی حضور دارد. همچنین می‌توان به انبوهی از چهره‌های هیجان‌انگیز تازه از جمله مایلز تلر در نقش ستوان بردلی «روستر» بردشاو، اشاره کرد.

بردلی پسر بهترین دوست ماوریک، گوس (آنتونی ادواردز)، است که در فیلم سال ۱۹۸۶ مُرد. جینفر کانلی، جان هم، گلن پاول، لوئیس پولمن، اد هریس، مونیکا باربارو، چارلز پارنل، جکی الیس، دنی رامیرز، منی جاسینتو، بشیر صلاحالدین، جیک پیکینگ، ریموند لی، جین لوئیسا کلی، لیلیانا ری، گرگ دیویس و باب استیفنسن، از دیگر بازیگران فیلم هستند.

بازیگران فیلم تاپ گان

تولید اولیه تاپ گان

ماوریک به صورت رسمی در ۳۰ مه سال ۲۰۱۸ در سن دیگو کالیفرنیا آغاز شد. یک گروه فیلمبرداری پانزده نفره از پارامونت و بروکهایمر فیلمز که داخل ناو هواپیمابر یواس‌اس آبراهام لینکلن مستقر در نورفک بودند عملیات عرشه پرواز را در ماه اوت همان سال فیلمبرداری کردند. در فوریه ۲۰۱۹، کروز و عوامل تولید در ناو هواپیمابر یو‌اس‌اس تئودور روزولت در پایگاه هوایی جزیره شمالی مشاهده شدند. همچنین فیلم تا مارس ۲۰۱۹ در پایگاه هوایی جزیره وهیدبی در اوک هاربور واشینگتن فیلمبرداری شد.

همانطور که از تام کروز انتظار می‌رود، او بخشی از بدلکاری‌هایش را خودش انجام داده است. در واقع، کروز که گواهینامه خلبانی دارد ظاهر امیدوار بوده که با هواپیمای جنگنده بوئینگ F-۱۸ پرواز کند. این درخواست در نهایت توسط نیروی دریایی رد می‌شود، اما او چند هلی‌کوپتر و یک هواپیمای جنگنده ملخی P-۵۱ را برای فیلم به پرواز درمی‌آورد.

تاپ گان: ماوریک، رکورد بزرگ‌ترین افتتاحیه را در تعیلات آخر هفته روز یادبود (دوشنبه آخر ماه مه: روزی به یاد کسانی که جان خود را در ارتش آمریکا از دست داده‌اند) ثبت کرد. فروش فوق‌العاده فیلم در همین مدت زمان کمی که از اکران آن گذشته آیا نشانه‌ای از بازگشت مخاطبان مسن‌تر به سالن‌های سینما است؟ مخاطبانی که احتمالا در کودکی یا نوجوانی، تاپ گان اصلی را در سالن‌های سینما تماشا کرده‌اند و اکنون دوباره به سالن‌های سینما بازگشته‌اند؟ در زمانی که گیشه سینما‌ها تحت سلطه جوانان و نوجوانان طرفدار فیلم‌های مارولی و ابرقهرمانی است، چنین گزاره‌ای بیراه بنظر نمی‌رسد.

همچنین موقیت تاپ گان: ماوریک را می‌توان نشانه‌ای از محبوبیت همچنان فوق‌العاده کروز در نظر گرفت. موفقیت ماوریک بار دیگر این پرسش را مقابل ما می‌گذارد؛ آیا او آخرین ستاره هالیوود است یا خیر؟ سوالی که پاسخ مفصل به آن یک مقاله جداگانه می‌طلبد. فیلم‌های کروز بیش از ۱۰.۱ میلیارد دلار در سراسر جهان فروش کرده‌اند. او سه بار نامزد اسکار شده است و با فیلمسازانی مانند الیور استون، مایکل مان و استنلی کوبریک همکاری کرده است. کسی که در سن ۵۹ سالگی هنوز می‌تواند ستاره شماره یک فیلمی پرهزینه باشد و می‌تواند مخاطبان مخاطبان و منتقدان را با خود همراه کند. او تقریبا شکست‌ناپذیر است.

بازیگران

تام کروز در نقش کاپیتان پیت «ماوریک» میچل، یک خلبان آزمایش و مربی پرواز، که در حال آموزش گروهی از فارغ التحصیلان تاپ گان برای یک مأموریت تخصصی است. او برای این مأموریت با یک اف/ای-۱۸ پرواز می‌کند.

جنیفر کانلی در نقش پنه‌لوپی «پنی» بنجامین، عاشق جدید ماوریک، که یک مادر مجرد، صاحب یک بار و دختر یک دریاسالار سابق است. جان هم در نقش نایب دریاسالار بو «سایکلون» سیمپسون، فرمانده نیروی هوایی نیروی دریایی

گلن پاول در نقش ستوان جیک «هنگمن» سرسین، خلبان اف/ای-۱۸ و کاندید مأموریت

لوئیس پولمن در نقش ستوان رابرت «باب» فلوید، افسر سیستم‌های جنگ‌افزاری اف/ای-۱۸ فینیکس و کاندیدای مأموریت

اد هریس در نقش دریاسالار چستر «همر» کین، مافوق ماوریک و رئیس «برنامهٔ دارک‌ستار».

وال کیلمر در نقش دریاسالار تام «آیس‌من» کازانسکی، فرمانده ناوگان اقیانوس آرام ایالات متحده، رقیب سابق و دوست نزدیک ماوریک. آیس‌من در طول سال‌ها به حفظ ماوریک در نیروی دریایی کمک کرده‌است.

مونیکا باربارو در نقش ستوان ناتاشا «فینیکس» تریس، خلبان اف/ای-۱۸ و کاندیدای مأموریت

چارلز پارنل در نقش دریاسالار سولومون «وارلاک» بیتس، دوست ماوریک و فرمانده فرماندهی آموزش نیروی دریایی.

جی الیس در نقش ستوان روبن «پی‌بک» فیچ، خلبان اف/ای-۱۸ و کاندیدای مأموریت

دنی رامیرز در نقش ستوان میکی «فنبوی» گارسیا، افسر سیستم‌های جنگ‌افزاری اف/ای-۱۸ کاندیدای مأموریت

گرگ تارزان دیویس در نقش ستوان جاوی «کایوت» ماچادو، خلبان اف/ای-۱۸ و کاندیدای مأموریت

منی جاسینتو در نقش فریتز

جک شوماخر در نقش اوما‌ها

بشیر صلاح‌الدین در نقش افسر ارشد چهارم برنی «هوندو» کلمن

جیک پیکینگ در نقش ستوان بریگام «هاروارد» لنوکس

ریموند لی در نقش ستوان لوگان «ییل» لی

لیلیانا ری در نقش آملیا بنجامین، دختر پنی

جین لوئیسا کلی در نقش سارا کازانسکی، همسر آیس‌من

چلسی هریس در نقش دستیار پرچم آنجلا برک

آنتونی ادواردز در نقش نیک «گوس» برادشاو (تصاویر آرشیو شده)

مگ رایان در نقش کارول برادشاو (تصاویر آرشیو شده)

فروش گیشه

تا تاریخ ۵ نوامبر ۲۰۲۲، تاپ گان: ماوریک ۷۱۶٫۷ میلیون دلار در ایالات متحده و کانادا، و ۷۶۹٫۱ میلیون دلار در مناطقِ دیگر جهان به دست آورده‌است، که در مجموع فروش جهانیِ ۱٫۴۸۶ میلیارد دلار را نشان می‌دهد. این فیلم یازدهمین فیلم پرفروش تمام دوران و دومین فیلم پرفروش سال ۲۰۲۲ است.

در ایالات متحده و کانادا، این فیلم در کنار فیلم برگری باب اکران شد و پیش‌بینی‌های اولیه مبنی بر ۸۵ تا ۱۰۰ میلیون دلار فروش آخر هفته بود که برخی تخمین‌ها به ۱۳۰ میلیون دلار هم رسید. این فیلم در ۴٫۷۳۲ سالن سینما در ایالات متحده پخش شد که گسترده‌ترین اکران تاریخ است. پس از کسب درآمد ۵۲ میلیون دلاری در روز اول اکران، پیش‌بینی‌های آخر هفته به ۱۵۰ میلیون دلار افزایش یافت.

این فیلم با ۱۲۶٫۷ میلیون دلار در سه روز اول و ۱۶۰٫۵ میلیون دلار در چهار روز به نمایش درآمد و دو برابر بیشتر از جنگ دنیا‌ها با بازی کروز فروش داشت. این فیلم همچنین بزرگ‌ترین افتتاحیه چهار-روزهٔ آخرهفتهٔ روز یادبود را داشت و از دزدان دریایی کارائیب: پایان جهان (۱۳۹٫۸ میلیون دلار در می ۲۰۰۷) پیشی گرفت. علاوه بر این، پس از مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست، بتمن و دکتر استرنج در چندجهانی دیوانگی، به چهارمین فیلم دورهٔ دنیاگیری کووید تبدیل شده که در سه روز افتتاحیه آخر هفته به ۱۰۰ میلیون دلار دست یافته‌است.

ماوریک همچنین پس از مرد آهنی ۲ (۱۲۸٫۱ میلیون دلار در می ۲۰۱۰) دومین آخر هفته پرفروش را برای یک فیلم پارامونت داشت که در آن با ۹۰ میلیون دلار در رتبه اول باقی ماند. افت ۲۹ درصدی آن کمترین میزان برای فیلمی بود که افتتاحیه داخلی آن بیش از ۱۰۰ میلیون دلار فروش داشت و از «شرک ۲» (۳۳ درصد کاهش در دومین آخر هفته آن نسبت به اولین نمایش ۱۰۸ میلیون دلاری در مهٔ ۲۰۰۴) پیشی گرفت. تاپ گان: ماوریک توسط فیلم تازه‌وارد دنیای ژوراسیک: قلمرو در آخر هفتهٔ خود از سطر برکنار شد، اگرچه هنوز ۵۱٫۹ میلیون دلار فروش داشت.ماوریک در ۱۳ ژوئن ۲۰۲۲ به اولین فیلم سال ۲۰۲۲ در منطقه تبدیل شد که از مرز ۴۰۰ میلیون دلار عبور کرد و همچنین از دکتر استرنج ۲ به عنوان پرفروش‌ترین فیلم سال ۲۰۲۲ پیشی گرفته‌است. فیلم در چهارمین آخر هفته‌اش به خوبی ادامه داد و تنها ۱۵ درصد افت کرد و به ۴۴ میلیون دلار رسید و رکوردی را زیر فیلم‌های تک‌تیرانداز آمریکایی (۸۹٫۱ میلیون دلار در سال ۲۰۱۵) و آواتار (۵۰٫۱ میلیون دلار در سال ۲۰۱۰) برای این اکران آخرهفته ثبت کرد.

موسیقی فیلم

موسیقی متن فیلم توسط هارولد فالترمایر، لیدی گاگا و هانس زیمر ساخته شده و توسط لورن بالف تهیه شده است. این موسیقی متن در ۲۷ می‌۲۰۲۲ از طریق Interscope Records منتشر شد. توسط دو تک آهنگ ” Hold My Hand ” توسط لیدی گاگا و ” I Ain’t Worried ” توسط OneRepublic تبلیغ شد. از فیلم اول، موسیقی همچنین شامل عناصر اصلی ” سرود توپ تفنگ “، و آهنگ ” منطقه خطر “، ساخته شده توسط جورجیو مورودر و خوانده شده توسط کنی لاگینز است.

بازاریابی

اولین تیزر تریلر فیلم طی حضور غافلگیرکننده کروز در کامیک کان سن دیگو ۲۰۱۹ در ۱۸ جولای ۲۰۱۹ به نمایش درآمد. مقایسه آن با Star Wars: The Rise of Skywalker. هالیوود ریپورتر نوشت که برخی از طرفداران متوجه شدند که پرچم جمهوری چین (پرچم مورد استفاده دولت جمهوری چین مستقر در جزیره تایوان) و پرچم ژاپن در ژاکت پرواز گم شده است.

شخصیت کروز و پارامونت را متهم کرد که برای جلب رضایت یکی از سرمایه‌گذاران چینی تنسنت پیکچرز، آن را حذف کرده است. با این حال، پرچم جمهوری چین و ژاپن بعداً بازسازی شد، زیرا Tencent در نهایت از تولید خارج شد و منجر به عدم اعتبار آن‌ها در فیلم نهایی شد. تریلر دوم در دسامبر ۲۰۱۹ منتشر شد، و فیلتر جدید اسنپ چت برای فیلم توسط پارامونت معرفی شد تا «مخاطبان نسل جوان» را درگیر کند.
در فوریه ۲۰۲۰، سازنده اسباب‌بازی Matchbox (متعلق به Mattel) اعلام کرد که مجموعه‌ای از مدل‌ها و محصولات دایکاست Top Gun از جمله F-۱۴ Tomcat، F/A-۱۸E/F Super Hornet و P- را عرضه می‌کند. ۵۱ موستانگ و همچنین آیتم‌های ایفای نقش. علیرغم تأخیر در اکران در سینما، آن‌ها برای اکران عمومی در تاریخ ۱ ژوئن ۲۰۲۰ برنامه‌ریزی شده بودند.

در ژوئن ۲۰۲۰، سازنده مدل‌های پلاستیکی Revell مجموعه‌ای از مدل‌های پلاستیکی Top Gun در مقیاس ۱/۴۸، از جمله F-۱۴A Tomcat و F/A-۱۸E Super Hornet را بر اساس هواپیمای موجود در فیلم منتشر کرد. این‌ها نسخه‌هایی از پیشنهادات قبلی Revell با برچسب‌ها و علامت‌های اصلاح‌شده هستند. در جولای ۲۰۲۰، هاسبرو یک اسباب‌بازی ترانسفورمرز با تم Top Gun به نام «Maverick» را معرفی کرد که در اواخر سال منتشر شد. هاسبرو بعداً این اسباب‌بازی را به عنوان یک والمارت انحصاری منتشر کرد تا به تاریخ اکران نهایی فیلم مربوط شود.
در ۲۶ آگوست ۲۰۲۱،۱۳ دقیقه اول فیلم در CinemaCon به همراه یک تریلر جدید با حضور تام کروز به طور مجازی در مراسم نمایش داده شد. در ژانویه ۲۰۲۲، CBS Sports یک کلیپ جدید از فیلم منتشر کرد، همزمان با مسابقه نهایی کانزاس سیتی چیفز و سینسیناتی بنگالز در مسابقات قهرمانی AFC. در فوریه ۲۰۲۲، آخرین تریلر فیلم مرتبط با پورشه قبل از Super Bowl LVI پخش شد.

در‌آوریل ۲۰۲۲، پروژه ACES، توسعه‌دهندگان سری Ace Combat، انتشار یک DLC همکاری هواپیما را برایAce Combat ۷: Skies Unknown with Top Gun: Maverick در ۲۶ می‌، یک روز قبل از اکران فیلم منتشر شد. یک توسعه رایگان بر اساس Top Gun Maverick نیز برای Microsoft Flight Simulator در همان روز منتشر شد که شامل F/A-۱۸E/F Superhornet و هواپیما‌های خیالی “Darkstar” به عنوان هواپیما‌های قابل بازی بود. یک وب سایت تعاملی نیز در همان ماه راه‌اندازی شد. در ۲۳ می‌، کروز با جیمز کوردن مجری برنامه The Late Late Show برای بازسازی یک سکانس جنگنده به عنوان بخشی از تبلیغات همکاری کرد.

یک تور تبلیغاتی سه هفته‌ای در مکزیکو سیتی، توکیو، کن، لندن، سن دیگو و لس آنجلس انجام شد. سینما‌های رویداد اعلام کردند Top Gun: Maverick Collector Combo، حاوی پاپ کورن نمکی متوسط ​​بزرگ با نوشیدنی‌ها در یک فنجان کلکسیونی، که با عکس‌هایی با کروز به بازار عرضه می‌شود. سایر معاملات بازاریابی با رستوران‌های زنجیره‌ای Applebee و Vudu ترتیب داده شد.

فیلم تاپ گان

نظر منتقدان معروف درباره فیلم تاپ گان

منتقدان بسیاری از این فیلم اکشن تحسین و تمجید کرده‌اند، حتی برخی آن را بهتر از فیلم اصلی دانسته‌اند، البته بعضی‌ها هم آن را ضعیف‌تر توصیف کرده‌اند. تاپ گان ۲ با بیش از یک میلیارد دلار فروش در سراسر جهان به پرفروش‌ترین فیلم سال ۲۰۲۲ تبدیل شد و امتیازات بسیار بالایی را در سایت‌های سینمایی معتبر کسب کرد. در این بخش گزیده‎‌ای از نظرات منتقدان معروف درباره‌ی این دنباله موفق و پرفروش را بررسی می‌کنیم.

«Matt Hudson» از What I Watched Tonight: “ترکیبی از جلوه‌های بصری بسیار خوب، داستانی قوی، اجرا‌های عالی و تماشایی، با میزان کافی نوستالژی، Top Gun: Maverick یکی از بهترین تجربیات سینمایی است که در مدت طولانی داشته‌ام. ”

«Christy Lemire» از FilmWeek: “کاملا هیجان‌انگیز. شما واقعاً احساس می‌کنید که در هواپیما هستید و تام کروز Gs را می‌راند. ”

«Wade Major» از FilmWeek: “من تقریباً خجالت می‌کشم اعتراف کنم که چقدر این فیلم را دوست داشتم… از هر چیزی که در مورد فیلم اصلی متنفر بودم، درباره این یکی دوست داشتم. ”

«Michael A. Smith» از MediaMikes: “این فیلم با عشق به تونی اسکات فقید، کارگردان «تاپ گان» تقدیم شده است. می‌خواهم فکر کنم که او به «تاپ گان: ماوریک» سلام می‌دهد. ”

«Simran Hans» از Monocle: “تام کروز اینجاست تا سینما را نجات دهد. او اینجاست تا آمریکا را نجات دهد؛ و من برای همین اینجا هستم. ”

«Sarah Ward» از Concrete Playground: “یک فیلم اکشن که به وضوح شگفت‌انگیز و سرگرم‌کننده است و می‌داند که پایش را در ردپای آشنایی می‌گذارد، اما تلاش جسورانه‌ای انجام می‌دهد تا این سفرِ بازگشت، مبهوت‌کننده و نفس‌گیر باشد. ”

«Marie Asner» از Phantom Tollbooth: “خط داستانی قابل قبول، بازی‌های خوب، دیالوگ‌های عالی و لحظات طنز. ”

حضور ارتش آمریکا در مراحل ساخت فیلم

داستان جالب دیگر درباره مراحل ساخت این فیلم سینمایی به حضور ارتش آمریکا در ساخت آن مربوط می‌شود. بخش مربوط‌ به سرگرمی‌های وزارت دفاع کشور آمریکا پشتیبانی بسیار گسترده‌ای از ساخت این فیلم در دستور کار خود قرار داد تا علاوه‌بر افزایش کیفیت ساخت این فیلم سینمایی بتواند المان‌های مختلفی از ارتش این کشور را ازطریق سینما به جهانیان نشان دهد. سرهنگ گلن رابرتس در مصاحبه‌ای با رسانه واشنگتن پست با اشاره به این موضوع که این دپارتمان بیش از یک قرن تجربه فعالیت دارد گفت که آن‌ها برای همکاری با سازندگان فیلم سینمایی Top Gun: Maverick بسیار مشتاق بودند و از این همکاری رضایت کاملی دارند.
وزارت دفاع کشور آمریکا تمام تجهیزات، جت‌ها، ناو هواپیمابر و به‌طور خلاصه هرچیزی که سازندگان این فیلم به آن نیاز داشتند را به‌طور موقت در اختیار آن‌ها قرار داد. برای مثال اگر این اتفاق رخ نمی‌داد سازندگان این فیلم سینمایی مجبور می‌شدند تمام این وسایل و تجهیزات را در صورت امکان خریداری کنند و جت‌های جنگی را با برنامه‌های کامپیوتری به‌تصویر بکشند. گزینه‌هایی که علاوه‌بر افزایش بودجه این فیلم میزان واقع‌گرایانه بودن آن را تا حد زیادی کاهش می‌داد. به‌همین‌دلیل با کمک وزارت دفاع این کشور در این فیلم سینمایی شاهد جت‌های جنگی واقعی و یک ناو هواپیمابر غول‌پیکر بودیم که همه آن‌ها به‌طور واقعی در این فیلم حضور دارند و البته درحال‌حاضر در خدمت ارتش آمریکا هستند.

تاپ گان: ماوریک (Top Gun: Maverick) در مجموع اثری جذاب با رعایت تمام شاخصه‌های لازم برای ساخت یک فیلم اکشن به شمار می‌رود. فیلمی که آدم‌های ساده و قابل‌باوری دارد و تماشاگر به‌راحتی می‌تواند انگیزه‌های ناسیونالیستی‌شان را درک کند. شاید «Top Gun: Maverick» برای تماشاگران دیگر نقاط دنیا حتی نیمی از حس هیجان و وطن‌پرستی تماشاگران آمریکایی هنگام تماشای فیلم را به همراه نداشته باشد، اما نمی‌توان از ویژگی‌های مثبت فیلم چشم‌پوشی کرد. در این فیلم قهرمان معرفی شده، به‌خوبی شخصیت‌پردازی می‌شود و به سرانجام می‌رسد. «تاپ گان: ماوریک» ساده و هیجان‌انگیز است و در نهایت با حس خوبی تماشاگر را بدرقه می‌کند و این تمام چیزی است که تماشاگر از تماشای یک فیلم اکشن انتظار دارد.

انتهای مطلب/ ی.ن

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x