اخبار خودرو

مشخصات فنی خودرو اطلس سایپا + قیمت

به گزارش تلنگر؛ اطلس سایپا که بر اساس پلتفرم X۲۰۰ ساخته شده است، تیپ های فنی مختلفی خواهد داشت.

اطلس سایپا، خودرو جدیدی است که جایگزین ساینا و تیبا خواهد شد. این هاچ بک که بر اساس پلتفرم X۲۰۰ است، تیپ های فنی مختلفی را خواهد داشت.

سایپا اطلس روی پلتفرم X۲۰۰ ساخته شده و فیس‌لیفت کوییک است. هاچبک جدید سایپا که در نمایشگاه تحول صنعت خودرو رونمایی شد و در پاییز ۱۴۰۱ عکس‌های رسمی آن انتشار یافت طراحی بهتر و آپشن‌های بیشتری از کوییک دارد و قرار است اوایل سال ۱۴۰۲ در دو تیپ تولید شود و به بازار بیاید.

طراحی بیرونی اطلس سایپا

نمای جلویی خودرو اطلس

یکی از تغییرات مهم اطلس، بازطراحی کامل نمای جلو و عقب آن است. نمای جلویی اطلس با جلوپنجره شش‌ضلعی با خطوط عمودی کرومی شباهت زیادی به برخی محصولات کیا مثل K۳ و همین‌طور جک A۵ دارد درحالی‌که فرم کلی چراغ‌ها، ورودی هوای پایین سپر و قاب مه شکن‌ها کاملاً با الهام از فورد کا پلاس اکتیو طراحی شده‌اند. بااین‌حال، این تغییرات به بخش جلویی خودرو نمای لوکس‌تری نسبت به کوییک بخشیده‌اند. در عقب نیز با چراغ‌های C شکل جدیدی که تا روی درب صندوق کشیده شده است‌.

این چراغ‌های جدید به همراه انتقال جا پلاک به روی سپر باعث شده نمای عقبی اطلس ساده‌تر از کوییک به نظر برسد ولی درعین‌حال ظاهر بسیار مدرن‌تری را هم به نمایش گذاشته است. یکی دیگر از نکات مثبت نمای عقبی اطلس نیز اضافه شدن اسپویلری به بالای شیشه عقب است. این اسپویلر که مثل سقف خودرو مشکی‌رنگ است، در کنار آنتن کوسه‌ای توانسته اطلس را خودرویی مدرن‌تر و گران‌تر از کوییک جلوه دهد اما در پروفیل جانبی خودرو بجز آینه‌های جانبی جدید که اتفاقاً فرم بسیار زیباتری نسبت به آینه‌های کوییک دارند و مشکی‌رنگ هستند، هیچ تغییر قابل‌ذکر دیگری رخ نداده که این یعنی متأسفانه رینگ‌ها همچنان ۱۴ اینچی هستند.

عکس جلوی سایپا اطلس

سایپا قصد دارد مثل کوییک R، نسخه دورنگ اطلس را هم ارائه کند که رنگ برخی قسمت‌های آن مثل قاب مه شکن‌های جلو و آینه‌های جانبی با بدنه متفاوت خواهد بود. در این نسخه بسته به رنگ بدنه، سقف خودرو مشکی یا سفید خواهد بود. بااین‌حال، نسخه ساده با سقف و آینه‌های مشکی جذاب‌تر به نظر می‌رسد. به‌طورکلی، هرچند کوییک در زمان معرفی برای یک خودروی ارزان‌قیمت ایرانی طراحی قابل‌قبول داشت اما سایپا در اطلس توانسته ظاهر این خودرو را چند پله ارتقا داده و مدرن‌تر، لوکس‌تر و زیباتر کند؛ بنابراین، اطلس را باید یکی از معدود فیس لیفت‌های موفق داخلی دانست.

طراحی داخلی اطلس

سهند و اطلس در داخل هم یک خانه‌تکانی اساسی را تجربه کرده و از داشبورد کاملاً جدیدی بهره‌مند شده‌اند که در سهند با تریم دورنگ مشکی قرمز و در اطلس مشکی کرم دیده می‌شود. این داشبورد جدید که با دریچه‌های تهویه کرومی دایره‌ای، نمایشگر لمسی ایستاده در بالای داشبورد تا حدودی از محصولات داچیا الهام گرفته است، در کنار تریم دورنگ فضایی بسیار شاداب‌تر و مدرن‌تری را نسبت به کابین کسل‌کننده کوییک ایجاد کرده است.

بهتر بود بخش پایینی کنسول میانی اطلس مشکی‌رنگ طراحی می‌شد درحالی‌که روکش صندلی‌های چرم و پارچه‌ای مشکی و خاکستری هم با بی‌سلیقگی انتخاب شده و هیچ هماهنگی با تریم دورنگ داخلی ندارند. خیلی بهتر می‌شد اگر بخش پارچه‌ای این روکش‌ها هم مشکی‌رنگ می‌بود.

عکس داخل خودرو اطلس

یکی از نکات مثبت داخل اطلس صفحه آمپر کاملاً جدید است که با الهام از محصولات ب‌ام‌و طراحی شده و بسیار جذاب به نظر می‌رسد. علاوه بر این، سایپا سرانجام دسته‌راهنما و برف‌پاک‌کن پراید را کنار گذاشته و در از اطلس در نمونه‌های متعلق به شاهین استفاده کرده که در کنار دستگیره کرومی درها تأثیر قابل‌توجهی در لوکس‌تر و گران‌تر به نظر رسیدن داخل خودرو داشته است. غربیلک فرمان نیز هرچند تغییری نداشته و همان نمونه مورداستفاده در کوییک اتوماتیک است اما ظاهر مدرن و هماهنگی با داشبورد اطلس دارد. درمجموع، اطلس در داخل نمای بسیار مدرن‌تری پیدا کرده است.

تجهیزات اطلس

اطلس در چهار تیپ مختلف به بازار عرضه خواهد شد که شامل دو تیپ ساده و آپشنال دستی و دو تیپ ساده و آپشنال اتوماتیک می‌شود. تیپ پایه دستی این خودرو در تجهیزات ارتقا چندانی را نسبت به کوییک تجربه نکرده و صرفاً کامپیوتر سفری و سیستم پایش باد تایرها به آن اضافه شده است اما در بالاترین تیپ اطلس یعنی اتوماتیک آپشنال شاهد تجهیزات زیادی مثل صندلی‌های برقی، سانروف، کروز کنترل، فرمان برقی، سنسور نور و احتمالاً باران، گرم‌کن صندلی راننده، آینه‌های جانبی تاشو برقی با گرم‌کن، نمایشگر لمسی ۷ اینچی و دوربین دید عقب خواهیم بود.

علاوه بر این، مقامات سایپا حتی خبر از ارائه سیستم کنترل پایداری و سیستم پایش نقاط کور را هم داده‌اند که در تصورت تحقق، می‌تواند اطلس را از لحاظ تجهیزات یک سر و گردن بالاتر از رقیبی مثل پژو ۲۰۷ قرار دهد.

بر اساس بنرهای سایپا در نمایشگاه اطلس در دو تیپ یک و دو ارائه می‌شوند و شامل موارد زیر می‌شود:

  1. دکمه‌های کنترلی روی غربیلک فرمان
  2. روکش چرمی صندلی‌ها
  3. تریم داخلی دورنگ
  4. نمایشگر ۷ اینچی
  5. دوربین دید عقب
  6. سانروف

آپشن های مشترک در تیپ ۱ و ۲ اطلس به قرار زیر است:

  1. سیستم پایش باد تایرها
  2.  شارژر USB موبایل
  3.  تنظیم شش جهت صندلی راننده
  4.  تنظیم چهار جهت صندلی شاگرد

پیشرانه، گیربکس و مشخصات فنی اطلس

خودرو اطلس از همان پیشرانه ۱.۵ لیتری M۱۵ چهار سیلندر خانواده تیبا استفاده می‌کنند که کماکان هشت سوپاپ است اما حالا ارتقاهایی را تجربه کرده است که مهم‌ترین آن‌ها تجهیز به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ است. نسخه جدید این موتور که GSI نام دارد، همچنین بهبودهایی را هم در سیستم جرقه‌زنی و پاشش سوخت تجربه کرده که باعث شده بتواند با استانداردهای آلایندگی یورو پنج مطابقت پیدا کند. همچنین به لطف این تغییرات، خروجی موتور به ۹۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتن متر گشتاور رسیده که ۳ اسب بخار و ۹ نیوتن متر افزایش را نسبت به کوییک نشان می‌دهد.

این پیشرانه هرچند در مقایسه با نمونه‌های مدرن خروجی بالایی ندارد اما روی محصولات خانواده X۲۰۰ سایپا عملکرد قابل‌قبولی از خود نشان داده و این ارتقاها نیز باید شرایط آن را بهبود ببخشند. در بخش گیربکس اما تغییر خاصی صورت نگرفته و همچنان شاهد ارائه همان گیربکس‌های پنج سرعته دستی و اتوماتیک CVT مشابه کوییک هستیم.

حجم موتور ۱۴۹۷ سی سی
نوع موتور تنفس طبیعی
محل قرارگیری موتور جلو
محور محرک دیفرانسیل جلو
تعداد سیلندر ۴
نوع سیلندر خطی
تعداد سوپاپ ۸
قدرت ۹۴ اسب بخار در دور بر دقیقه
گشتاور ۱۳۸ نیوتن متر در دور بر دقیقه
نوع سوخت بنزین

قیمت سایپا اطلس

سایپا اطلس فیس لیفت کوییک است که طراحی ظاهری و داخلی به‌روزتری دارد و به آپشن‌های بیشتری مجهز شده است و می‌تواند مثل مدل‌های فعلی کوییک رانندگان جوان را جذب کند. به نظر می‌رسد با ورود سایپا اطلس و توقف تولید تیبا ۲، کوییک همچنان روی خط تولید باقی بماند و تبدیل به ارزان‌ترین هاچبک سایپا شود. هنوز قیمتی برای خرید خودرو جدید تعیین نشده، اما قطعاً گران‌تر از هاچبک‌های فعلی خواهد بود و ایکو TF۲۱ را به عنوان رقیب اصلی پیش رو دارد و با ام وی ام ۳۱۵ و پژو ۲۰۷ دست و پنجه نرم خواهد کرد.

مشخصات فنی 

سایپا اطلس قرار است با یک موتور ۱,۵ لیتری ۴ سیلندر با نام M۱۵-GSI تولید و به بازار عرضه شود. این پیشرانه می‌تواند قدرتی برابر با ۹۲ اسب بخار و گشتاور ۱۳۷ نیوتن‌متر را به تولید برساند. از ویژگی‌های این پیشرانه می‌توان به استاندارد آلایندگی یورو ۵، هدرز و زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌های ورودی یا VVT-i اشاره کرد.

عکس صندوق سایپا اطلس

به‌طور کلی این پیشرانه به‌واسطه تغییرات اعمال شده در دورهای پایین قدرت بیشتری را به‌همراه دارد و مصرف سوخت آن نیز نسبت به قبل کاهش پیدا کرده است. قدرت تولید شده از این پیشرانه توسط گیربکس CVT با قابلیت تعویض دنده مصنوعی ۶ سرعته به چرخ‌ها منتقل خواهد شد. این گیربکس توسط شرکت پانچ بلژیک به تولید رسیده است.

امکانات رفاهی و ایمنی سایپا اطلس

سایپا اطلس در مدل فول آپشن خود از امکانات رفاهی و ایمنی متعددی چون رادار نقطه کور، استارت دکمه‌ای، دوربین ۳۶۰ درجه، نمایشگر لمسی ۷ اینچی با قابلیت اتصال مستقیم به گوشی موبایل، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، سامانه کنترل پایداری برقی، تریم داخلی دو رنگ، سانروف برقی دو حالته، شیشه‌ها و آینه‌های برقی، تهویه الکتریکی دستی، سنسور باران، سنسور نور، سنسور فشار باد تایر، محدودکننده سرعت، صندلی‌های برقی برای بعضی تیپ‌ها، کروز کنترل و فرمان کمکی برقی بهره می‌برد.

انتهای مطلب/م.ع

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۱ / ۵. تعداد آرا: ۱

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x