بین المللی

موشکی که ۱۲۰ متر قد دارد

این موشک دو بخشی در مجموع حدود ۳۹۵ فوت (۱۲۰ متر) قد دارد که بزرگ‌تر از موشک سترن ۵ ماه (Saturn V) ناسا و سامانه پرتاب فضایی جدید این آژانس است که به تازگی ماموریت آرتمیس ۱ به ماه را انجام داده است.

به گزارش تلنگر؛ همانطور که تصاویر جدید نشان می‌دهند این موشک فضایی به قدر کافی بزرگ است که از مدار توسط ماهواره‌های تیزبین قابل رویت باشد.

اسپیس‌ایکس به تازگی دو بخش وسیله نقلیه عظیم استارشیپ خود را روی هم قرار داده و مرحله فوقانی موشک در بالای مرحله اول آن در پایگاه استاربیس (Starbase) این شرکت در تگزاس جنوبی قابل تماشا است.

این موشک دو بخشی در مجموع حدود ۳۹۵ فوت (۱۲۰ متر) قد دارد که بزرگ‌تر از موشک سترن ۵ ماه (Saturn V) ناسا و سامانه پرتاب فضایی جدید این آژانس است که به تازگی ماموریت آرتمیس ۱ به ماه را انجام داده است.

شرکت بزرگ اروپایی ایرباس با انتشار عکسی از استارشیپ در توییتر نوشت: استارشیپ ما تو را از فضا تماشا می‌کنیم!

این تصویر توسط یکی از ماهواره‌های «Pléiades Neo» ثبت شده است.

ایرباس در حال حاضر دو ماهواره تصویربرداری از زمین موسوم به «Pléiades Neo» را کنترل می‌کند که می‌توانند سازه‌های کوچکی به اندازه ۱۲ اینچ (۳۰ سانتی‌متر) را از مدار پایین زمین شناسایی کنند. دو ماهواره دیگر «Pléiades Neo» نیز قرار بود در ماه دسامبر ۲۰۲۲ پرتاب شوند، اما با از کار افتادن موشک وگا سی شرکت آریان‌اسپیس (Arianespace Vega C) از دست رفتند.

شرکت اسپیس‌ایکس تصاویر شگفت‌انگیزی از این استارشیپ که به تازگی سرهم شده است در روز پنجشنبه توییت کرد. این عکس‌ها که از روی زمین گرفته شده‌اند، موشک فولادی ضد زنگ و برج پرتاب بزرگ «مکازیلا» (Mechazilla) را نشان می‌دهند که از میان ابر‌های کم ارتفاع در پایگاه استاربیس سر برآورده‌اند.

اسپیس‌ایکس در حال آماده سازی موشک استارشیپ برای یک پرواز آزمایشی مداری است که اولین پرتاب مداری این وسیله نقلیه خواهد بود. ایلان ماسک، موسس و مدیر عامل اسپیس‌ایکس، گفته است که این آزمایش مهم می‌تواند در اواخر فوریه انجام شود.

با این حال، دو بخش این موشک فضایی پیش از پرتاب بار دیگر جدا خواهد شد. ماسک به تازگی گفته است که اسپیس‌ایکس می‌خواهد ۳۳ موتور پیشران این موشک را پیش از پرتاب تحت احتراق ثابت قرار دهد و این آزمایش بدون اتصال بخش بالایی موشک انجام می‌شود.

اسپیس ایکس، دو بخش این موشک را دو بار در ماه اکتبر ۲۰۲۲ متصل کرده بود.

این پرواز آزمایشی مداری اولین پرواز استارشیپ پس از نزدیک به دو سال خواهد بود. جدیدترین پرتاب استارشیپ شامل پرتاب یک نمونه اولیه سه موتوره به نام «SN ۱۵» می‌شود که در ماه مه سال ۲۰۲۱ انجام گرفت و طی آن موشک حدود ۱۰ کیلومتر در آسمان تگزاس بالا رفت و برای فرودی نرم به زمین بازگشت.

اسپیس‌ایکس تنها بر روی موشک‌های استارشیپ متمرکز نیست. این شرکت در حال حاضر چندین ماموریت را با سایر وسایل نقلیه دیگر نیز انجام می‌دهد.

برای عنوان مثال، در روز شنبه (۱۴ ژانویه)، اسپیس‌ایکس قصد دارد با استفاده از موشک قدرتمند فالکون هوی، ماموریتی را برای نیروی فضایی ایالات متحده انجام دهد و اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، یک فالکون ۹، ۵۱ ماهواره اینترنتی استارلینک را صبح یکشنبه (۱۵ ژانویه) به مدار خواهد برد.

انتهای مطلب/ی.ن

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x