به گزارش تلنگر؛ معمولاً در ساخت سریالهای تاریخی جدا از فاکتورهای مهمی مانند.
گریم
لباس
طراحی صحنه
و البته فیلمنامه
که نیازمند تحقیقات میدانی و اطلاعاتی به مراتب دقیقتر از سریالسازی برای روز است بازیگری یکی از مهمترین سرفصلهای این ژانر نمایشی محسوب میشود.
در بازیگری سریالهای تاریخی ما به چند نکته مهم در بحث بازیگری نیازمند هستیم که گاهی این مسئله از نگاه برخی از سریال سازان جامانده و البته برخی از سریال سازان به این نکته توجه بسیار دارند.
با نگاهی اجمالی به ساختههای حسن فتحی به این نتیجه میرسیم که او اصولاً در ساخت سریالهای کلاسیک که بخشی از تاریخ را روایت میکند به اصل انتخاب بازیگر نگاهی دقیقتر و با وسواس بیشتر دارد.
فتحی خوب میداند در انتخاب بازیگر سریال تاریخی باید به ویژگیهای متفاوتتر برای بازیگر نسبت به دیگر ژانرها توجه کرد و تنها فاکتور زیبایی شناسی و فیزیک چهره و صورت در ساخت یک سریال کلاسیک تاریخی نمیتواند در صدر اهمیت واقع شود.
بازیگر یک سریال تاریخی جدا از ویژگیهای مرسوم یک بازیگر پخته باید در عناوینی مانند.
توانایی در لحن و گویش
توانایی در اندازههای مختلف بازی (گاه درشت نمایی و گاهی نه)
توانایی در حسهای ترکیبی
توانایی در اجرای نقش شخصیتهایی خارج از زمان حال
توانایی در ارتباط گیری با دیگر کاراکترها متناسب با زمان وجغرافیای اثر و...
کاربلد باشد و بتواند زمان را دربازی اش به مخاطب منتقل کند اتفاقی که با این وسواس در کار خیلیها دیده نمیشود.
حسن فتحی در انتخاب بازیگران سریالهای جیران، شهرزاد و آثاری که برای تلویزیون ساخته است مانند مدار صفر درجه، شب دهم و ... به سراغ بازیگران خوش گل میرود و در حقیقت ذات بازیگری را از بازیگر طلب میکند و تنها به وجوه ظاهری نقش رضایت نمیدهد.
اگر به جنس بازیها در سریال جیران کنید به رغم این که ستارههای سینما مانند بهرام رادان و پریناز ایزدیار و حتی در سریال شهرزاد ترانه علیدوستی و شهاب حسینی نیز جلوی دوربین او بودند، اما نوع ونگرش کارگردان به بازیها نشان از این دارد که او به سراغ توانمندی بازیگر بر اساس خواسته فیلمنامه میرود نه وجوه دیگر، زیباییهای یک بازیگر شاید بتواند تنها در لحظاتی تماشاگر را راضی کند، اما کم کم بازیگر باید با توانش در بازیگری مانند یک ساحره تماشاگرش در مشت بگیرد وببرد.
با این مقدمه به سراغ مریلا زارعی بازیگر نقش مهدعلیا در سریال جیران میرویم شاید مریلا زارعی را در نقشهای متفاوت با ویژگیهای متفاوتی از بازی به خاطر داشته باشید، اما به رغم اینکه او در چند سریال تاریخی و حتی تاریخ اسلام ساخته مهدی فخیم زاده (ولایت عشق) حضور داشته است، اما اینجا برای یک نقش متفاوت باید به سراغ بازی متفاوتی میرفته که تمام تعاریف این کاراکتر تاریخی به مخاطب منتقل شود.
از بازی چند بعدی.
افههای مرتبط با شخصیت در زمان وجایگاه اجتماعی،
و نگاهی که بازیگر را در جایگاهش (به عنوان شخصیتی از تاریخ معاصر که مخاطب او را میشناسد) تعریف میکند
تا قابهای قابل باوری که اورا در دل سریال فتحی جا انداخته و این شخصیت خاکستری را خوش رنگ ولعاب معرفی میکند.
مریلا زارعی در اوج بلوغ بازیگری برای نقش مادر ناصرالدین شاه به دو نگاه متفاوت در بازیگری نیازمند است که باید از مادر بودن در دربار ناصرالدین شاه به نمایش یک زن درباری با سیاستهای زنانه و ویژگیهای گاه پر از دسیسه و نیرنگ و گاهی پر از مهربانی و عشق را توأمان به نمایش بگذارد. اتفاقی که در بازی مریلا زارعی به خوبی به چشم میخورد.
زارعی در سریال جیران نشان داده است که تا به امروز تنها بخشی از توانمندی هایش به تصویر کشیده شده است، اما نقشی خوش رنگ و لعاب وهمراه با بالا بلندیهای متفاوت در سریال جیران به این فرصت و قدرت را داده است تا نمایشی متفاوت با همیشه داشته باشد.
جدا از مریلا زارعی در سریال جیران شاهد بازی متفاوتی از بهرام رادان نیز هستیم که با گذشت چند قسمت از سریال کم کم موتور بازیگری اش روشن شد و عملاً در قسمتهای اخیر شاهد بازی درخشان از او هستیم.
نمیتوان از کنار بازی یازیگرانی، چون ستاره پسیانی و پریناز ایزدیار در کنار دیگر زنان حرمسرا و حتی بازیگرانی مانند محمد شیری و رضا نیکخواه که شاید در سالهای حضورشان در تلویزیونهای با کمدی معمولی دیده شده اند و حالا در سریال جیران با نقشهایی دارای ریزهکاری به تصویر کشیده شده اند و نشان از هوش سرشار حسن فتحی در انتخاب بازیگردارد هم به سادگی گذشت.
حسن فتحی در این سالها انتخاب بازیگر خوش گل را به سینما وتلویزیون یاد داد گل بازیگری یعنی همان آنی را که رانیک بازیگر برای خلق نقش و تصرف باور مخاطب نیاز دارد و اگر به ادا وافههای مصنوعی تبدیل شود به خصوص در این جنس از سریال سازی مخاطب را پس میزند.
انتهای مطلب/ی.ن