خانواده

خواص و مضرات کاپوچینو + نحوه درست کردن

این نوشیدنی ایتالیایی اصیل کاپوچینو cappuccino نام گروهی از کاتولیک هاست. مردم ایتالیا ظاهر این نوشیدنی را مشابه راهبان کاپوچین می‌پندارند و می‌گویند این نوشیدنی به همین دلیل، کاپوچینو نام گرفته است. تارخچه این نوشیدنی به سال ۱۹۰۰ تا ۱۹۳۰ میلادی بر می‌گردد.

به گزارش تلنگر؛ طرز تهیه کاپوچینو در منزل و آن هم به یک روش حرفه‌ای و به سبک کافی شاپ‌ها یکی از مهمترین سوالاتی می‌باشد که خیلی از دوست داران قهوه از ما می‌پرسند؛ به طور کلی آماده کردن یک کاپوچینو که به صورت پودر آماده در حال فروش می‌باشد مثل ” گود دی ” و ” تروبیکا ” کار بسیار ساده‌ای می‌باشد و تنها نیاز به یک لیوان آب جوش دارید، اما سوال اصلی اینجاست که اگر بخواهیم یک کاپوچینو حرفه‌ای درست کنیم باید چکار کنیم؟

ما در این مقاله در ابتدا به سراغ یک معرفی کلی از این نوشیدنی فوق العاده رفته و سپس  طرز تهیه کاپوچینو را برای شما آموزش داده تا آن را به راحتی آماده کنید. در پایان نیز تلاش کرده تا نحوه سرو آن و همچنین مضرات و فواید کاپوچینو را برای شما شرح دهیم.

یک فنجان کاپوچینو تزئین شده

کاپوچینو چیست؟

کاپوچینو Cappuccino یک نوشیدنی گرم ایتالیایی است که بر پایه اسپرسو تهیه می‌شود. برای کسانی که دوست دار قهوه هستند همیشه نام ایتالیا یک مفهوم خاص به همراه دارد؛ کشور “مهد نوشیدنی‌های قهوه” که حتی نام نوشیدنی هایش بسیار جذاب است.

جالب است بدانید این اسم از روی نام گروهی راهب برداشته شده است. راهب‌هایی که در قدیم لباس و کلاه کوچک‌شان شبیه کف شیر و پودر قهوه روی کاپوچینو بود!

طرز تهیه کاپوچینو در جا‌های مختلف جهان متفاوت است. ایتالیایی‌ها آن را با دبل اسپرسو و فوم شیر تهیه می‌کنند، اما این تنها طرز تهیه این نوشیدنی نمی‌باشد و روش‌های مختلف دیگری وجود دارد که یکی از این موارد کاپوچینوی‌تر می‌باشد که در آن مقدار شیر بیشتر از فوم یا کف می‌باشد که فوم نوشیدنی بیشتر از شیر آن می‌باشد.

در حالی که اگر در آماده کردن این نوشیدنی شیر اضافه نکنیم و روی قهوه فقط فوم شیر باشد در اصطلاح به آن کاپوچینوی خشک گفته می‌شود.

بعد از این توضیحات کلی سوالی که پیش می‌آید این می‌باشد که اگر هوس این نوشیدنی خوشمزه را کرده باشیم و در خانه اسپرسو ساز نداشته باشیم آن وقت چی؟

طرز تهیه کاپوچینو در خانه به ۲ روش

کار را با خریدن قهوه مرغوب شروع کنید. بهتر است دانه‌های قهوه را خودتان در خانه آسیاب کنید تا عطر تازگی آن‌ها حفظ شود. قهوه عربیکا برای تهیه کاپوچینو بهتر است چون تلخی کمتر و طعم چرب و شیرین‌تری دارد.

آموزش روش اول:

بعد از خرید قهوه خوب، در مرحله بعد قهوه را به روش معمولی دم کنید. می‌توانید برای اینکار از فرنچ پرس یا قهوه‌جوش قطره‌ای یا هر روش دیگری که دوست دارید استفاده کنید که ما تمام این روش‌ها را برای شما قبلاً توضیح داده ایم.

نکته مهم این است که قهوه باید غلیظ باشد. اگر جز افرادی می‌باشید که روش تهیه قهوه غلیظ را نمی‌دانید باید گفت برای رسیدن به این حالت تنها کافیست به ازای هر لیوان کاپوچینویی که قصد تهیه کردن آن را دارید از ۲ قاشق مربا خوری پودر قهوه استفاده کنید.

تا وقتی قهوه دم می‌کشد، شیر را گرم کنید. از هر نوع شیری که بخواهید می‌توانید استفاده کنید، اما طبیعتاً شیر پرچرب خوشمزه‌تر است و در بین برند‌های موجود در بازار، شیر‌های پرچرب دامداران یکی از بهترین گزینه‌های می‌باشد.

در ادامه شیر را قبل از رسیدن به نقطه جوش از روی حرارت بردارید و با همزن بزنید. حدودا دو دقیقه بزنید تا کاملا کف کند.

اگر همزن برقی در دسترس‌تان نیست می‌توانید شیر را داخل یک ظرف در بسته بریزید و تکان بدهید. ظرف باید فضای خالی داشته باشد تا شیر کف کند، البته فراموش نکنید در این حالت زمان هم زدن و تکان دادن بیشتر می‌شود.

فنجان پهن و بزرگ انتخاب کنید و کمتر از نصف آن را با قهوه‌ای که از قبل دم کرده بودید، پر کنید.

بعد خیلی آرام شیر هم‌زده را داخل فنجان بریزید. در صورت لزوم می‌توانید از قاشق استفاده کنید و سرعت انتقال شیر به فنجان را کاهش دهید تا شیر با قهوه خیلی مخلوط نشود.

می‌توانید کف شیر روی فنجان را با دارچین، پودر شکلات یا پودر قهوه، کاپوچینو خود را تزئین کنید.

روش دوم تهیه کاپوچینو

این روش که به نوعی روش تقلبی تهیه کاپوچینو به حساب می‌آید مخصوص کسانی می‌باشد که نمی‌خواهند برای تهیه این نوشیدنی زحمت بکشند! برای اینکار کافیست:

یک فنجان آب، نصف فنجان شیر، یک قاشق قهوه و دو قاشق شکر را داخل قهوه‌جوش بریزید و روی گاز بگذارید. به محض این که جوش آمد مخلوط را از روی گاز بردارید و حدود سه دقیقه با همزن بزنید. بعد مخلوط را طوری داخل فنجان بریزید که کف روی ظرف قرار بگیرد.

شاید این روش خیلی روش حرفه‌ای و مناسبی نباشد، اما به طور قطع بهتر از روش تهیه کاپوچینو آماده مثل گود دی و ترابیکا می‌باشد که با ریختن پودر‌های آماده درون یک لیوان آب جوش بدست می‌آید.

طرز خوردن کاپوچینو

طرز خوردن کاپوچینو

لازم است بدانید که نوشیدن کاپوچینو در ایتالیا مخصوص صبح است. البته ما می‌توانیم هر وقت خواستیم آن را در خانه تهیه کنیم و بنوشیم، ولی زمان سرو اصلی برای صبح‌ها می‌باشد.

معمولا مردم مقداری از کف شیر روی کاپوچینو را با قاشق میل می‌کنند و بعد در صورت تمایل شکر اضافه می‌کنند و بقیه قهوه را می‌نوشند. اگر این کار را نکنید ممکن است صورت‌تان کفی شود!

در ضمن بهتر است بدانید، اگر قبل از نوشیدن این قهوه، کف شیر را با قاشق نخورید، قهوه از زیر آن رد می‌شود و آخر کار شما می‌مانید و یک فنجان پر از کف!

یادتان باشد درسته طرز تهیه کاپوچینو در خانه و بدون دستگاه را با هم بررسی کردیم، اما لازم نیست خیلی به روش‌ها و دستورالعمل‌ها پایبند باشید و برای این نوشیدنی کافیست تنها اصول ابتدایی را یاد بگیرید.

بعد می‌توانید با آزمون و خطا دستور تهیه کاپوچینوی محبوب خودتان را پیدا کنید. مثلا ما استفاده از چاشنی‌هایی مثل دارچین، هل، جوز هندی و … را امتحان کردیم و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که طعم وانیل را با قهوه ترجیح می‌دهیم.

طرز تهیه کاپوچینو با دستگاه اسپرسوساز

برای تهیه کاپوچینو با دستگاه اسپرسوساز نیاز داریم اول فوم گرفتن شیر با نازل بخار دستگاه اسپرسو رو بلد باشیم.

مرحله بعد، گرفتن اسپرسو با دستگاه اسپرسوسازه.

خوب حالا کاپو‌چینو از ترکیب اسپرسو، شیر فوم گرفته شده و فوم شیر درست میشه.
اینجوری که اول اسپرسو رو کف فنجون ریخته سپس شیر فوم گرفته شده رو بهش اضافه می‌کنیم و در نهایت فوم شیر و روی نوشیدنی می‌ریزیم.

مضررات کاپوچینو

طرز تهیه کاپوچینو با دستگاه فرنچ پرس

برای گرفتن اسپرسو نیاز به دستگاه اسپرسو ساز و یا موکاپات داریم. اما می‌دانستید با استفاده از فرنچ پرس هم می‌توانیم کاپوچینو درست کنیم که البته به‌جای اسپرسو، از قهوه فرانسه استفاده می‌کنیم. در ادامه برای دوستان فنجونتی طرز تهیه کاپوچینو با فرنچ پرس را آموزش می‌دهیم.

تهیه کاپوچینو با فرنچ پرس شامل دو مرحله تهیه قهوه و فوم گیری شیر است که در ادامه هرکدام را جداگانه بررسی می‌کنیم.

کاپوچینو در اصل از جمله نوشیدنی‌های گرم بر پایه اسپرسو است، ولی می‌تواینم به قهوه فرانسه هم شیر و فوم شیر اضافه کنیم تا شبیه کاپوچینو شود.

مواد لازم برای تهیه کاپوچینو با فرنچ پرس

۷ الی ۱۴ گرم پودر قهوه درشت

۱ فنجان شیر
۱ قاشق غذاخوری شکر (دل‌خواه)
پودر کاکائو یا دارچین (برای تزئین)

تهیه قهوه با فرنچ پرس

گام اول

در مرحله اول آب را روی حرارت قرار می‌دهیم تا داغ شود (بهترین دمای آب برای قهوه فرانسه ۹۳ درجه سانتی گراد است). سپس برای هر فنجان قهوه ۷ الی ۱۴ گرم پودر قهوه فرانسه (پودری که درشت آسیا شده است) را داخل مخزن فرنچ پرس می‌ریزیم. کمی آب داغ روی قهوه ریخته و ۳۰ ثانیه صبر می‌کنیم تا قهوه خیس خورده و گاز آن خارج شود. سپس مقدار آب باقی مانده را به‌صورت چرخشی روی قهوه می‌ریزیم.

گام دوم

درب فرنچ پرس را بسته و ۴ الی ۵ دقیقه صبر می‌کنیم تا قهوه دم بکشد. بعد از گذشت این مدت اهرم فرنچ پرس را به آرامی به سمت پایین فشار داده و قهوه را فیلتر می‌کنیم. قهوه با فرنچ پرس آماده است و آن را داخل لیوان سرو می‌ریزیم.

برای تهیه کاپوچینو با فرنچ پرس حجم آب می‌بایست به نسبت تعداد فنجون قهوه فرانسه‌ای که قصد داریم آماده کنیم تنظیم شود. مثلا فرنچ پرس ۶۰۰ میلی لیتری برای ۴ فنجون مناسب است و اگر قصد داریم ۲ فنجون قهوه دم کنیم باید فرنچ پرس را تا نصفه پر کنیم.

فوم گیری شیر با فرنچ پرس

گام اول

در مرحله اول شیر را داخل ظرف می‌ریزیم و آن را روی حرارت قرار می‌دهیم. (توجه داشته باشید که شیر نباید قل بخورد، فقط لازم است داغ شود.). سپس شیر را داخل فرنچ پرس می‌ریزیم.

گام دوم

اهرم فرنچ پرس را به دفعات و سریع بالا و پایین می‌کنیم تا صافی از شیر عبور کند. این کار را تکرار می‌کنیم تا فوم مناسبی در فرنچ‌پرس ایجاد شود. سپس شیر و فوم شیر را روی قهوه می‌ریزیم.

فنجون استاندارد کاپوچینو

فنجون استاندارد کاپوچینو معمولا ۲۲۰ سی‌سی هستش. فنجون مناسب برای سرو کاپوچینو بهتره که دهنه‌ش پهن و جنس‌ش چینی یا سرامیکی باشه.

فوم شیری که روی کاپوچینو هستش خیلی زود سرد می‌شه و مهمه که زمان سرو و نوشیدن کاپوچینو کوتاه باشه تا فوم روش سرد نشه. موقع نوشیدن کاپوچینو بهتره که فوم شیر روی اون و هم نزنیم و از نوشیدن فوم شیر گرم که یه مقدار طعم قهوه هم می‌ده لذت ببریم. اگه می‌خوایم نوشیدنی و با شکر شیرین کنیم بهتره اول یه مقدار از فوم گرم روی اونو نوش جان کنیم بعد بهش شکر اضافه کنیم و هم بزنیم.

نحوه استاندارد گذاشتن فنجون و قاشق کنار فنجون اینجوریه که:

دسته فنجون باید ساعت ۳ رو نشون بده.
قاشق هم باید تقریبا بین ساعت ۴ و ۵ رو نشون بده.
چون معمولا افراد راست دست هستند بهتره دسته فنجون سمت راست مهمون باشه؛ و اگه می‌دونین مهمونتون چپ دسته، فنجون و یه جوری بذارین که دسته‌ش سمت چپ مهمون قرار بگیره.

تفاوت نسکافه و کاپوچینو

تفاوت نسکافه و کاپوچینو

یه سوالی که ذهن عاشقان قهوه را به خودش مشغول کرده است، تفاوت کاپوچینو و نسکافه است. تفاوت این دو محسوس ست. نسکافه همان قهوه فوری است که آن را با شیر داغ و یا آب داغ ترکیب و نوش جان می‌کنند. اما کاپوچینو از ترکیب ۱ یا ۲ شات اسپرسو به همراه فوم شیر و شیر فوم گرفته شه تهیه می‌شود که گاهی اوقات با خامه و یا سس شکلات اون رو تزئین می‌کنند. در تهیه نسکافه نیز گاهی از خامه زده شده برای تزئین استفاده می‌شود.

این بخش برای قهوه شناسای خفنه، اما نگران نباشید، اگر از اون عاشقای قهوه نیستید، از الان میشین.

اصلا تا به حال کاپوچینو خوردین؟ نکنه تا حالا کاپوچینو نخورده باشین؟

و یه قضیه ترسناک تر: نکنه کاپوچینویی که خوردین، اصلا کاپوچینو نبوده باشه!

قضیه از این قراره که یه دوره‌ای طرز تهیه کاپوچینو به راحتی قابل تشخیص بود، یه شات اسپرسو، شیر بخارزده و فوم شیر که روی سطح اونو پوشونده. اما حالا این پادشاه نوشیدنی‌های قهوه، دچار بحران هویت شده. خیلی از قهوه خورا، کاپوچینو رو از روی اندازه فنجون اون به عنوان یه مشخصه مهم، تشخیص میدن، اما واقعیت اینه امروزه کاپوچینو توی انواع و اقسام سایز‌های مختلف سرو میشه.

یه عده‌ای از صاحب نظرا میگن کاپوچینو بر اساس فرمولاسیون یک سوم شیر بخارزده، فوم و اسپرسو هست و این راه تشخیصشه که اونا به صورت سه طبقه جدا از هم قراردارن. اما واقعیت اینه برای خوردن کاپوچینو در نهایت این سه طبقه رو هم میزنن و ترکیب می‌کنن؛ بنابراین این مشخصه هم خیلی قابل اطمینان نیست.

کار به جایی رسیده که بعضی از کافه‌های خیلی بزرگ و حرفه‌ای توی اروپا و آمریکا، استاندارد‌های کاپوچینو رو نقض کردن و وقتی درخواست یه کاپوچینو میدید، از همون ابتدا، یه کاپوچینوی هم زده به شما تحویل میدن، یعنی دیگه نیازی نیست خودتون فوم و با شیر و اسپرسو ترکیب کنید و اصول طبقه بندی رو کاملا به هم زدن.

بعضی از متخصصا میگن این فجایعی که داره سر کاپوچینو میاد به دلیل رقابت با لاته هست، لاته فوم زیادی نمی‌خواد و لاته آرت به عنوان هنر اصلی باریستاها، موجب شده که کاپویچینو از فرم خودش خارج بشه، یه جورایی لاته، به ساختار اصلی کاپوچینو حمله کرده. سابقا فوم روی کاپوچینو انقدر غلیظ بود که اگر یه حبه قند روی فوم میزاشتین، همونطور بالا می‌موند، اما سادگی ساختار لاته باعث شده امروزه حتی فوم کاپوچینو هم از عمق و سنگینی اش کم بشه.

یه اتفاق دیگه‌ای که افتاده اینه که باریستا‌ها در برابراصرار مشتریان به خوردن کاپوچینو و عدم رضایت به دیگر نوشیدنی‌های مشابه، میگن: یعنی چی؟ همه اشون یه نوشیدنی ان دیگه، اسپرسو با شیر

به هر حال دعوا سر یک کاپوچینوی واقعی داره شدت می‌گیره، انجمن قهوه آمریکا در کنار انجمن‌های تخصصی در اروپا و به خصوص ایتالیا دستورالعمل‌هایی رو برای تهیه یه کاپوچینوی واقعی ارائه دادن که با مرور زمان در حال رنگ باختنه. اما ما به همون سنت قدیمی کاپوچینو معتقدیم، همون کاپوچینویی که سربازای برگشته از جنگ جهانی دوم با خوردنش از خاطرات جنگ صحبت می‌کردن و ظهور و بروز دنیای جدیدی رو که اروپا رفته رفته کنترلش رو بر اون از دست می‌داد نظاره گر بودن.

تاریخچه کاپوچینو

همینقدر براتون بگیم که قبل از کاپوچینو، اروپایی‌ها یادگرفته بودن که قهوه رو از خود نوشیدنی فیلتر کنن، بعد از اون کم کم بلد شدن اسپرسو بسازن و بعد از اینکه دستگاه‌های اسپرسو تکمیل شدن، کاپوچینو متولد شد. اسم کاپوچینو به دلیل ظاهرش که شبیه به لباس راهبان کاپوچین بود، گرفته شده و همینقدر کافیه بدونید که کاپوچینو بعد از اون کم کم در قهوه خانه‌های ایتالیا و اروپا و نهایتا در سراسر دنیا گسترش پیدا کرد.

فرهنگ کاپوچینو در دنیا

در ایتالیا که مهد تولد کاپوچینو شناخته میشه، این نوشیدنی خیلی محبوبه، اما سود اصلی رو آمریکایی‌ها با راه اندازی مجموعه کافی شاپ‌های استارباکس در سراسر دنیا بردن. اونا کاپوچینو رو با سود خیلی خوبی به همه مردم دنیا می‌فروشن.

بحث دیگه اینه که کاپوچینو رو در اروپا بیشتر بعنوان صبحانه میل می‌کنن، اما آمریکایی‌ها ترجیح میدن در طول روز و بعد از شام از نوشیدن اون لذت ببرن. اروپایی‌ها معمولا بعد از شام اسپرسو رو بیشتر دوست دارن.

چه افرادی نباید قهوه بخورند؟

کاپوچینو در ایران

طرز تهیه کاپوچینو در ایران مستلزم قانون خاصی نیست، یه اشتباهی که وجود داره اینه که گا‌ها می‌بینیم کاپوچینو رو با پودر‌های آماده و قهوه‌های فوری اشتباه می‌گیرن، نسل جدید کافه روی ایران امروزه خوب کاپوچینو رو می‌شناسن و در ساعات مختلف شبانه روز اونو سفارش میدن، اما هزینه‌های گزاف کافه‌ها در شهر‌های ایران باعث شده خیلیا از نوشیدن این پادشاه قهوه محروم باشن و صرفا به همون پودر‌های قهوه فوری قناعت کنن.

چه قهوه‌ای برای کاپوچینو مناسب است؟

قهوه‌های لطیف تر، اصولا برای کاپوچینو طرفداران بیشتری دارند، برای مثال پرفکت بلند که در فروشگاه فنجونت موجود است، می‌تواند اسپرسوی مناسبی برای کاپوچینوی شما ایجاد کند، اما اگر کاپوچینو را برای فرار از مزه تلخ اسپرسو انتخاب کرده اید، می‌توانید هر نوع قهوه‌ای را با آن امتحان کنید. برای خرید انواع قهوه‌ها به فروشگاه فنجونت مراجعه کنید.

چه افرادی نباید قهوه و نسکافه بخورند؟

مبتلایان به پرفشاری خون و تپش قلب

افراد در معرض پوکی استخوان

افراد دچار سردرد و بی خوابی‌های مزمن

افراد سیگاری

افراد دچار اختلالات روانی همچون استرس و اضطراب شدید

افراد با ناراحتی‌های گوارشی

مبتلایان به اختلالات کلیوی

فواید درمانی کاپوچینو

تقویت حافظه کوتاه مدت

از فواید کاپوچینو میتوان به تقویت حافظه کوتاه مدت، در صورت مصرف این نوشیدنی خبر داد. طبق تحقیقات صورت گرفته توسط دانشمندان، کافئین موجود در این نوشیدنی باعث افزایش عملکرد ذهن و در نتیجه آن تقویت حافظه کوتاه مدت می‌گردد.

کاهش استرس

از دیگر فواید فوق العاده کاپوچینو میتوان به کاهش استرس اشاره کرد. مطالعات دانشگاهی نشان داده است که مصرف و یا حتی بوییدن آن میتواند جلوی افزایش استرس و پس از کاهش استرس را به دنبال داشت باشد. اگر به دنبال یک داروی قوی برای آرامش روان و اعصاب میگردید ما کاپوچینو را به شما توصیه می‌کنیم.

کمک به هضم غذا

بله درست شنیده اید! کافئین موجود در این نوشیدنی روده‌ها را تحریک کرده و به هضم غذا کمک می‌کند. کاپوچینو با وجود آن که هیچ فیبری در خود ندارد، اما از مبتلا شدن به یبوست جلوگیری می‌کند. به همین دلیل مصرف آن بعد از وعده‌های ناهار و یا شام، علاوه بر جنبه تفریحی، خاصیت درمانی را نیز در پی دارد.

مضرات کاپوچینو

کافئین موجود در آن موجب بالا رفتن ضربان قلب، سوء هاضمه، افزایش فشار خون و بی خوابی می‌شود. همه این موارد بر اساس علایق تک تک افراد ممکن هست که موجب ناراحتی یا احساس رضایت شود. از طرفی هیچ نظر قطعی در مورد خواص قهوه وجود ندارد.

یک لیوان کاپوچینو آماده

سخن نهایی

همانطور که مشاهده کردید کاپوچینو دارای فواید و خواص بسیاری است که ما نوشیدن آن را به شما توصیه می‌کنیم. اگر شما نیز دارای تجربه‌ای در زمینه نوشیدن این نوشیدنی دارید، در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

انتهای مطلب/ی.ن

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x