حوادث

معرفی بهترین وکلای کیفری در ارومیه توسط سایت وکیل از ما

دعوای کیفری یکی از زیر شاخه های حقوق جزا میباشد. در این مقاله قصد داریم در رابطه با ویژگی های بهترین وکیل کیفری در ارومیه توضیحاتی را برای شما همراهان گرامی ارائه دهیم.

دعاوی کیفری، دعاوی هستند که برای رسیدگی به موضوعاتی که قانون گذار آنها را به موجب قانون ممنوع و مستوجب مجازات دانسته است مطرح می‌شوند. در واقع منظور طرح کننده این دعوای تقاضای رسیدگی و مجازات شخصی است که عملی را مرتکب شده است که به موجب قانون برای آن عمل مجازات تعیین شده است. دعوای کیفری یکی از زیر شاخه های حقوق جزا میباشد. در این مقاله قصد داریم در رابطه با ویژگی های بهترین وکیل کیفری در ارومیه توضیحاتی را برای شما همراهان گرامی ارائه دهیم.

انواع دعاوی کیفری

جرایم علیه اموال: دعوای کیفری با توجه به نوع جرمی که موضوع دعوا قرار می گیرد دارای انواع متعددی هستند بعضی از آن ها مربوط به جرایم علیه اموال می باشند بدین گونه که فردی تقاضای رسیدگی به آسیب و جرمی را می کند که علیه اموال و مالکیت او واقع شده است.  مصداق بارز این دسته از جرایم سرقت و کلاهبرداری می باشد.

جرایم علیه اشخاص: این دسته از جرایم جرایمی هستند که موضوع و هدف آنها موجودیت یک شخص و اعضا و بدن و تمامیت فیزیکی شخص می باشد جرایمی که در این دسته قرار میگیرند که منجر به طرح دعوای کیفری میگردد عبارتند از ایراد ضرب و جرح عمدی، قتل، سقط جنین و….

خواسته ای که مطرح کننده دعاوی کیفری یا به اصطلاح شاکی در شکایت خود مطرح می کند  این است که با تعقیب شخص انجام دهنده جرم و محاکمه او پس از قطعیت رای صادره از دادگاه مرتکب جرم را به مجازاتی که قانون برای او مقرر کرده است  برسانند. در نتیجه هدف از طرح دعوای کیفری مطالبه مال یا برگرداندن مال نیست بلکه تقاضا از دادگاه این است که شخص را برای عمل خلاف قانونی انجام داده است به مجازات برساند.

معرفی بهترین وکلای کیفری در ارومیه توسط سایت وکیل از ما

مراحل دعاوی کیفری

  1. دادسرا:  مطابق قانون آیین دادرسی کیفری  برای رسیدگی به یک جرم ابتدا باید شاکی یا مدعی خصوصی در دادسرا شکایت خود را نسبت به این موضوع مطرح کنند. پس از طرح موضوع در دادسرا بسته به موضوع جرمی که اتفاق افتاده است دادیار یا بازپرس که قاضی تحقیقات مقدماتی هستند  موضوع را رسیدگی کرده و تصمیم می گیرند که شخص مستحب رسیدگی در دادگاه می باشد یا خیر و بر این اساس قرارهای قاطع صادر می کند و اگر نظر قاضی تحقیق بر این باشد که شخص مجرم است با صدور قرار مجرمیت پرونده را به دادگاه کیفری می فرستد. برای پیشبرد بهتر پرونده ها میتوانید از بهترین وکیل کیفری در ارومیه مشاوره بگیرید.
  2. دادگاه کیفری: در این مرحله قاضی کیفری با بررسی قرار مجرمیت صادر شده و اسنادی که در پرونده موجود است و با تعیین وقت جلسه رسیدگی، به موضوع رسیدگی کرده و پس از انطباق تحقیقات دادسرا با قوانین کیفری اقدام به صدور رای در مورد موضوع می کند. این دومین مرحله از رسیدگی کیفری می باشد.
  3. دادگاه تجدیدنظر: اکثر آرای صادر شده از دادگاه های کیفری قابل تجدید نظر خواهی در دادگاه تجدید نظر استان هستند. بر این اساس شخصی که رای برایش صادر شده است یعنی متهم  می تواند تقاضا کند که پرونده برای رسیدگی تجدید نظر خواهی به دادگاه تجدید نظر ارسال شود  و ضمن تجدیدنظرخواهی نیز اسناد و دلایل خود را ارائه نماید.
  4. دیوان عالی کشور: بر اساس قانون آیین دادرسی کیفری  برخی از دعاوی که مجازات آنها اعدام قصاص حبس ابد و یا  طولانی  یا قطع عضو مدت می باشد  فرجام خواهی در دیوان عالی کشور می باشد بر این اساس شخصی که رای دادگاه تجدیدنظر بر علیه او صادر شده است می بایستی  تقاضای فرجام خواهی خود را به دیوان عالی کشور تقدیم نماید دیوان عالی کشور بر اساس قوانین و مقررات به موضوع رسیدگی کرده و بررسی می نماید که آیا رای صادر شده مطابق با قوانین و مقررات قانونی و موازین شرعی بوده است یا نه. بهترین وکیل کیفری در ارومیه میتواند کمک شایان توجهی در مراحل رسیدگی به پرونده داشته باشد.
  5. اجرای احکام کیفری: نهایتا بعد از قطعیت رای صادر شده  پرونده برای اجرای حکم به اجرای احکام کیفری که در دادسرای مربوطه مستقر است ارسال میشود. اجرای احکام کیفری بر اساس رای که صادر شده است اقدام به اجرای رای می نماید و مجازاتی را که قانون گذار و قاضی پرونده برای مجرم پرونده در نظر گرفته است به مرحله اجرا در می آورد.

معرفی بهترین وکلای کیفری در ارومیه توسط سایت وکیل از ما

اهمیت مشاوره کیفری چیست؟

بدلیل اینکه امور کیفری دارای ویژگیهای فنی و پیچیدگی‌های مختص خود هستند و هر گونه اشتباه در هر یک از مراحل تعقیب و رسیدگی کیفری ممکن است باعث محکومیت شخص به مجازات و یا بی اثر شدن شکایت کیفری شود مهم است که در هر یک از مراحل رسیدگی کیفری از بهترین وکیل کیفری در ارومیه در خصوص امور کیفری کمک بگیرید .بر اساس قانون آیین دادرسی کیفری هر شخص متهم میتواند مراحل رسیدگی تحقیقات مقدماتی یک نفر وکیل همراه خود داشته باشد.

حضور بهترین وکیل کیفری در ارومیه در مرحله تحقیقات مقدماتی یعنی دادسرا اهمیت ویژه‌ای دارد چراکه تمام بیانات و اظهارت شخص متهم در صورتجلسات دادسرا ذکر شده و هرگونه اشتباه در اظهارات ممکن است بعداً در زمان صدور تصمیمات دادسرا و یا بعداً در زمان صدور رای دادگاه کیفری به ضرر متهم مورد استناد قرار بگیرد.

همچنین ممکن است شخصی شکایت کیفری از دیگری مطرح کرده ولی به دلیل عدم آشنایی به رویه های دادگاه های کیفری و همچنین مقررات مربوط به طرح شکایت و یا عدم تسلط به فن بیان نتواند شکواییه خود را به درستی تنظیم کرده و تقدیم کند و همچنین در جلسات رسیدگی تحقیقات مقدماتی نیز نتواند جرم انتسابی را به‌درستی ثابت کند. در این صورت هرچند که شخص شاکی در اثبات شکایت باشد اما چون نتوانسته خواسته و شکایت خود را به درستی مطرح کرده و پیگیری کند ممکن است از حقوق خود محروم شده و شخص مقابل به مجازات محکوم نشود.

اهمیت دعاوی کیفری

دعاوی  کیفری از چند نظر دارای اهمیت هستند اول اینکه به وضع عمومی جامعه مربوط می‌باشند و با رسیدگی به این موضوعات نظم و امنیت عمومی جامعه حفظ می گردد پس اگر این دعاوی درست پیگیری و رسیدگی نشوند ممکن است باعث تحریک مجرمین و متهمین و بزهکاران به انجام دادن مجدد جرم شود.

به همین خاطر نیز دعاوی کیفری را در دسته دعاوی حقوقی عمومی قرار میدهند چرا که  یک طرفه این دروازه  حاکمیت بوده و رابطه ای بین اشخاص و حاکمیت می باشد. حاکمیت نیز برای حفظ وجه و اقتدار خود نیاز به اجرای دقیق قوانین کیفری دارد.

معرفی بهترین وکلای کیفری در ارومیه توسط سایت وکیل از ما

اثر اعلام گذشت یا رضایت بر شکایت چیست؟

بر اساس قانون آیین دادرسی کیفری جرایم به دو دسته جرائم قابل گذشت و غیرقابل گذشت  تقسیم می‌شوند.

تفاوت جرایم قابل گذشت و غیرقابل گذشت این است که جرایمی که قابل گذشت هستند اعلام رضایت و گذشت شاکی و انصراف از تعقیب کیفری مختومه اعلام شده و مقام قضایی از ادامه تعقیب کیفری امتناع خواهد کرد.

اما جرایم غیر قابل گذشت جرایمی هستند که حتی اگر شاکی اعلام گذشت و رضایت خود را در پرونده بیان کند مقامات طاهری جمله قاضی تحقیق و یا قاضی رسیدگی کننده به پرونده موظف هستند رسیدگی به پرونده را ادامه دهند. هرچند اعلام گذشت و رضایت در جرایم غیرقابل گذشت باعث موقوفی و یا توقف تعقیب کیفری نمی شود اما بر اساس قانون می‌توانند از موارد  موثر در تخفیف در مجازات باشد.

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x