خانواده

قهوه V۶۰ چیست؟

قهوه V۶۰ در واقع متناسب با ابزاری که برای تولید آن به کار گرفته می شود، نامگذاری شده است. ابزار V۶۰ که با نام های دیگری مانند وی سیکستی یا قهوه V۶۰ نیز شناخته می شود.

به گزارش تلنگر؛ یکی از ابزار‌های دم آوری قهوه در قهوه‌های نسل سوم است که نوشیدنی قهوه بسیار جذاب و خوش طعمی را به مخاطبین ارائه می‌دهد. ابزار دم آوری قهوه وی ۶۰، از انواع قهوه ساز‌های چکه‌ای است که نام گذاری آن به دلیل شکل ظاهری این ابزار است که شبیه حرف V در زبان انگلیسی است؛ علاوه بر آن، این ابزار دارای یک زاویه ۶۰ درجه است و به همین علت، با نام V۶۰ شناخته می‌شود. لبه‌های داخلی این ابزار نیز، از تعدادی برجستگی تشکیل شده است که به جریان یافتن هوا در طول فرایند دم آوری قهوه کمک می‌کند. در این دستگاه، قهوه از طریق یک فیلتر کاغذی که داخل ظرفی مخروطی شکلی قرار می‌گیرد و با استفاده از نیروی جاذبه، عصاره گیری می‌شود.

تاریخچه قهوه وی ۶۰

شرکت هاریو (Hario)، در واقع یک شرکت تولید کننده کریستال در ژاپن است که برای اولین بار، ابزار دم آوری V۶۰ را تولید کرد. این شرکت ژاپنی، در سال ۱۹۴۹ این ابزار دم آوری قهوه خود را که شامل یک فیلتر شیشه‌ای برای دم آوری قهوه بود، به بازار عرضه کرد. سال‌ها بعد، جنس این فیلتر به پارچه تغییر یافت و با گذشت زمان نیز، تغییرات متعددی بر روی این محصول انجام شد تا در نهایت، ابزار دم آوری قهوه V۶۰ به شکل امروزی عرضه شد.

تفاوت قهوه V۶۰ با کمکس چیست؟

کمکس و قهوه V۶۰، هر دو از ابزار‌های دم آوری قهوه هستند که در آنها، از روش فیلتری برای عصاره گیری قهوه استفاده می‌شود. تفاوت این دو ابزار در این است که، فیلتر مورد استفاده در کمکس، از ابزار دم آوری V۶۰ ضخیم‌تر است و همین امر باعث می‌شود که اجازه عبور هیچ پودر قهوه‌ای داده نشده و در نهایت، قهوه‌ای که بدست می‌آید بسیار شفاف‌تر باشد. البته ناگفته نماند که کیفیت خروجی هر دو ابزار دم آوری، بسیار مناسب است.

چه قهوه‌ای برای V۶۰ مناسب است؟

یکی از مواردی که برای تولید یک قهوه با کیفیت از این ابزار باید در نظر داشته باشید، انتخاب یک قهوه مناسب است. برای این ابزار دم آوری، دانه قهوه عربیکا پیشنهاد می‌شود. نوع رست این مدل، بهتر است لایت رست و یا مدیوم رست باشد و گرید رست آن نیز اسپشیالتی در نظر گرفته شود.

روش دم کردن قهوه V۶۰

روش‌های مختلفی برای دم آوری قهوه وجود دارد و یادگیری این روش‌ها با استفاده از تجهیزات گوناگون در منزل لذت نوشیدن یک فنجون قهوه داغ را دو چندان می‌کند.

قهوه v۶۰ یکی دیگر از قهوه‌های دمی یا قهوه‌های نسل سوم است که نوشیدنی قهوه با کیفیتی دارد.

تجهیزات مورد نیاز برای دم کردن قهوه V۶۰

قهوه‌ساز v۶۰
فیلتر کاغذی
لیوان یا قور
پودر قهوه با درجه آسیاب درشت
کتری

طرز دم کردن قهوه V۶۰

گام اول

در مرحله اول آب را درون کتری می‌ریزیم تا جوش بیاید و سپس فیلتر کاغذی را بروی V۶۰ قرار می‌دهیم و آن را روی قوری یا لیوان می‌گذاریم. سپس مقداری از آب داغ را روی فیلتر کاغذی می‌ریزیم تا همه‌جای آن را خیس کند. انجام این کار باعث می‌شود قهوه طعم ناخوش آیند کاغذ را به خود نگیرد و همچنین قوری کمی گرم شود. در پایان آب داخل قوری را خالی می‌کنیم.

گام دوم

در گام بعدی برای هر نفر ۱۵ گرم پودر قهوه را داخل فیلتر کاغذی می‌ریزیم.

گام سوم

سپس مقداری آب داغ (۹۴ درجه سانتی گراد) را آرام آرام روی پودر قهوه می‌ریزیم.

گام چهارم

در این مرحله با استفاده از یک قاشق پودر قهوه و آب را هم می‌زنیم و ۳۰ ثانیه صبر می‌کنیم. این کار باعث می‌شود تا گاز CO۲ از قهوه خارج شود، سپس حباب‌هایی روی سطح قهوه ایجاد می‌شود و عطر دل‌پذیری بوجود می‌آید.

گام پنجم

در مرحله بعدی ۲۵۰ میلی‌لیتر آب داغ را به‌صورت دورانی روی پودر قهوه اضافه می‌کنیم تا بالای سطح V۶۰ را بپوشاند.

گام ششم

قهوه را دوباره هم می‌زنیم و حدود ۲.۵ تا ۳ دقیقه صبر می‌کنیم تا قهوه از فیلتر عبور کرده داخل قوری بریزد و بعد آن را سرو می‌کنیم. نوش جان؟!

در این مقاله دم کردن قهوه با V۶۰ را بررسی کردیم.
آیا شما از این وسیله برای دم کردن قهوه استفاده کرده‌اید؟
دیدگاه‌ها، خاطرات و تجربه‌های خود را با ما به اشتراک بگذارید.

انتهای مطلب/ی.ن

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x