خانواده

طلاق غیابی از طرف زن + شرایط و مراحل دادخواست

طلاق غیابی از طرف زن + شرایط و مراحل ارائه دادخواست، مشاوره حقوقی طلاق با حامد اسکندری بهترین وکیل در دادگستری شیراز.

طلاق غیابی از طرف زن یکی از حقوقی است که در قانون کشور ما برای زوجه در نظر گرفته شده است. در شرایطی که زن دلایل موجهی برای جدایی از مرد داشته باشد، حکم طلاق او برای جدایی از مرد صادر می شود. در این جا نیازی به حضور مرد در دادگاه وجود ندارد و حکم طلاق به صورت غیابی نیز صادر می شود. در قانون کشور ما برخی از دلایل موجهی که زن به استناد آن ها قادر به درخواست طلاق است مشخص شده؛ زوجه باید با در نظر گرفتن یکی از این مجموعه دلایل تقاضای طلاق خود را ثبت کند.

طلاق غیابی چیست؟

دادخواست طلاق غیابی از طرف زن زمانی انجام می شود که مرد در هیچ یک از جلسات رسمی دادگاه که تاریخ آن ها رسما اعلام می شود، حضور نداشته باشد. همچنین در صورتی که زوج هیچ لایحه رسمی به دادگاه ارائه نکرده باشد نیز پرونده طلاق به صورت غیابی رسیدگی می شود. در صورتی که اخطاریه های دادگاه به زوج ابلاغ نشده باشند و وکیل یا قائم مقامی به جای او در دادگاه حضور به عمل نیاورد، این پرونده ها به صورت غیابی رسیدگی خواهند شد.

حکم صادر شده برای دادگاه هایی که بدون حضور مرد برگزار می شوند نیز حکم طلاق غیابی خوانده شده و قابل استعلام است. برای استعلام حکم غیابی طلاق می توان به سامانه های تعیین شده برای این پرونده ها مراجعه کرد. در صورتی که حکم طلاق به صورت غیابی برای زن صادر شود، مرد می تواند، ظرف مدت بیست روز تقاضای واخواهی پرونده را ارجاع دهد.

شرایط مربوط به طلاق غیابی چیست؟

اختیار طلاق در کشور ما در دست مرد است. در واقع هر زمان که مرد اراده کند، با پرداخت حقوق اولیه زن می تواند او را طلاق دهد. اما در رابطه با زن این مسئله تفاوت دارد. زن باید برای درخواست طلاق خود ادله رسمی و قانونی ارائه دهد. در خصوص طلاق غیابی نیز این مسئله صادق است. زن زمانی می تواند درخواست طلاق دهد و پرونده به صورت غیابی رسیدگی شود که ادله محکمه پسندی ارائه دهد. این مسئله در خصوص طلاق غیابی از همسر خارجی نیز صدق می کند. برخی از شرایطی که در قانون مدنی کشور ما به حقوق زن برای طلاق غیابی رسیدگی می کنند، به شرح زیر هستند:

سختی غیر متعارف زن

در صورتی که زن در زندگی مشترک با مرد با سختی و عسر و حرج مواجه شود، تقاضای طلاق او برای دادگاه محکمه پسند خواهد بود. البته باید این مورد در دادگاه صالح به اثبات برسد. مصادیق مختلفی برای سختی و حرج در زندگی برای زنان مطرح میشوند. از جمله آن ها می توان به اعتیاد مرد اشاره کرد. همچنین ترک زندگی از سوی مرد نیز یکی از دلایلی است که قانون در آن به زوجه حق طلاق می دهد. در شرایطی که زن مورد ضرب و شتم قرار گیرد نیز دادگاه از حقوق زن دفاع خواهد کرد. مسئله ابتلا مرد به بیماری های صعب العلاج نیز در این زمینه مورد توجه بوده و در پرونده های طلاق به نفع زوجه خواهد بود. در صورت وجود هر یک از این شرایط زن می تواند بدون حضور مرد در دادگاه نیز حکم طلاق را دریافت کند.

غایب بودن مرد

در صورتی که مرد در طول مدت ۴ سال در زندگی مشترک خود حضور نداشته باشد، طلاق غیابی از طرف زن میسر خواهد بود. در این جا باید مفقودالاثر بودن زوج مشخص شود. در این جا دادگاه با بررسی شرایط از طریق درج آگهی و سایر راهکارهای قانونی حکم طلاق را بدون حضور مرد در دادگاه های مربوطه صادر می کند.

طلاق غیابی از طرف زن + شرایط و مراحل دادخواست

عدم پرداخت نفقه

یکی از شرایطی که دادخواست طلاق غیابی از طرف زن را موجه می کند، عدم پرداخت نفقه است. در صورتی که مرد ۶ ماه به همسر خود نفقه پرداخت نکند، زن می تواند برای دریافت نفقه از او شکایت کند. در صورتی که علی رغم شکایت وارده، مرد باز هم از پرداخت نفقه سرباز زند و یا توان پرداخت آن را نداشته باشد، زن می تواند از مرد جدا شود. در این شرایط نیز نیازی به حضور مرد در دادگاه نیست و دادگاه با بررسی این مشکل، حکم طلاق را به صورت غیابی صادر میکند.

ثبت دادخواست طلاق از طرف زن

در صورتی که زن تقاضای طلاق داشته باشد، باید مراحل آن را به صورت قانونی پشت سر بگذارد. برای این منظور باید به یکی از دفاتر الکترونیکی قضایی مراجعه کرده و دادخواست خود را به صورت رسمی ارائه دهد. زن می تواند این دادخواست را در دادگاه خانوادگی محل زندگی خود نیز مطرح کند. پس از ارائه دادخواست طلاق، جلسات مشاوره از سوی سازمان بهزیستی برگزار می شوند که هر یک از زوجین باید در این جلسات حضور داشته باشند.

در صورتی که ساکن شهر شیراز هستید، باید بدانید در هر یک از این مراحل که یک وکیل طلاق حرفه ای در کنار پرونده شما حضور داشته باشد، روند کار سریع تر پیش می رود و مشکلی در خلال پرونده به وجود نمی آید.

در ادامه روند رسیدگی به پرونده طلاق، در صورتی که پرونده با مخالفت قاضی رو به رو شود، دادگاه تجدید نظر برگزار خواهد شد. در این مرحله در صورت مخالفت مرد، پرونده به دیوان عالی انتقال داده می شود. در صورتی که تقاضای طلاق از سوی زن مطرح شود، پیچیدگی آن به مراتب بیشتر از زمانی است که مرد قصد طلاق داشته باشد. به همین خاطر در این قبیل پرونده ها حضور وکیل برای طلاق غیابی از طرف زن حائز اهمیت است.

مدت زمان پروسه طلاق از طرف زن

دادخواست طلاق غیابی از طرف زن با پیچیدگی های خاصی همراه است. در این دادگاه ها باید شرایط دوازده گانه عسر و حرج برای زن ثابت شوند که این پروسه کمی زمانبر است. در صورتی که حکم طلاق صادر شود و مرد به آن اعتراضی نداشته باشد، بین ۴ تا ۶ ماه زمان میبرد. در این مدت زمان حکم طلاق صادر شده و صیغه آن جاری خواهد شد.

در صورتی که مسئله طلاق غیابی از طرف زن مطرح شود، حدودا یک سال زمان می برد تا پرونده به دیوان عالی ارجاع داده شود و در صورت وجود شرایط قانونی معتبر حکم طلاق صادر خواهد شد.

طلاق غیابی از طرف زن + شرایط و مراحل دادخواست

سوالات متداول در خصوص طلاق غیابی

مدت زمان عده در خصوص طلاق غیابی از سوی زن به چه صورت است؟

پس از طلاق زن باید سه عده مشاهده کند و پاک شود. در طول این مدت زن اجازه طلاق نخواهد داشت.

مدارک لازم برای دادخواست طلاق از سوی زن چیست؟

زن باید مدارک هویتی خود اعم از شناسنامه، کارت ملی و سند رسمی ازدواج را به دادگاه ارائه دهد.

هزینه های طلاق غیابی به چه صورت است؟

این هزینه ها در خصوص هر یک از پرونده های طلاق مطروحه از سوی زن متفاوت هستند.

جمع بندی

در این گزارش که مرجع اصلی آن سایت حامد اسکندری وکیل شیراز می باشد، در خصوص ارائه دادخواست طلاق غیابی از طرف زن اطلاعاتی را بررسی کردیم. با در نظر گرفتن شرایط زندگی زوجه و وجود هر گونه سختی در طول زندگی برای او، می توان از حقوق زن دفاع کرد. در صورتی که دلایل طلاق از سوی زن برای دادگاه های صالح قابل قبول و قانونی باشد، حکم طلاق بدون نیاز به حضور مرد صادر می شود.

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x