حوادث

انواع کپسول آتش نشانی با توجه به شدت

کپسول آتش نشانی مخزنی استوانه ای شکل است که در هنگام آتش سوزی تحت فشار قرار می گیرد و با ماده خاصی پر می شود و به ما کمک می کند تا آتش را کنترل کنیم و از گسترش آن جلوگیری کنیم. با توجه به اینکه انواع آتش ها متفاوت است، نحوه مقابله با آن نیز متفاوت است و بستگی به نوع آتش سوزی دارد. به همین دلیل به مرور زمان کپسول های آتش نشانی مختلفی ساخته شده است که هر کدام برای آتش سوزی های مختلف مناسب و موثر هستند. با ما همراه باشید تا با کپسول آتش نشانی و کاربرد آنها آشنا شوید.

در زیر انواع کپسول آتش نشانی و ویژگی ها و شرایط مربوط به آنها ذکر شده است :

  • کپسول های گرد و غبار و گاز
  • کپسول دی اکسید کربن
  • کپسول فوم
  • کپسول آب و گاز
  • کپسول بیوورسال

انواع کپسول آتش نشانی با توجه به شدت

با توجه به مساحت محل نصب کپسول و حجم و نوع مواد قابل احتراق موجود در محیط می توان وزن کپسول آتش نشانی را تعیین کرد. کپسول های آتش نشانی معمولاً با دست تا وزن ۱۲ تا ۱۴ کیلوگرم و چرخ هایی برای وزن های بزرگتر طراحی می شوند. هر چه کپسول سنگین‌تر باشد، منطقه تحت پوشش بزرگ‌تر است (یعنی منطقه‌ای که کپسول آتش نشانی می‌تواند آتش را خاموش کند).

طبق استاندارد کپسول های با وزن کمتر از ۱۸ کیلوگرم در ارتفاع ۱ متر و کپسول های بیش از ۱۸ کیلوگرم در ارتفاع ۱,۵ متر استفاده می شوند تا سر کپسول در این ارتفاع نگه داشته شود.

اجزای کپسول آتش نشانی

به طور کلی کپسول های آتش نشانی دارای اجزای زیر هستند :

  • بدنه استوانه ای حاوی خاک، آب یا گاز CO۲ تحت فشار بسته به نوع کپسول.
  • یک دسته نگهدارنده که برای حرکت کپسول استفاده می شود.
  • پین که مانند یک سنجاق بین اهرم و ساقه قرار گرفته است، اجازه خروج محتویات سیلندر را نمی دهد مگر اینکه از مهر و موم آن جدا شود.
  • اهرم یا چفت با فشار دادن پس از برداشتن سوزن محتویات کپسول خارج می شود.
  • یک شلنگ که مواد را تسریع کرده و مستقیماً به سمت آتش هدایت می کند. این مانند یک لوله در یک کپسول CO۲ است.

انواع کپسول آتش نشانی با توجه به شدت

رنگ کپسول آتش نشانی

در گذشته معمولا کپسول های آتش نشانی در رنگ های مختلف نمایش داده می شد تا کاربر بتواند به سرعت کپسول مناسب را انتخاب کند. به عنوان مثال، کپسول های آب قرمز، کپسول های CO۲ سیاه، کپسول های پودری آبی و کپسول های بیورسال سبز هستند. اما اکثر کپسول ها در ایران معمولا قرمز رنگ هستند و با نوار رنگی روی بدنه قابل تشخیص هستند.

کاربرد هرکدام از کپسول های آتش نشانی

هنگام استفاده از کپسول آتش نشانی توجه به نوع اطفاء حریق ضروری است. زیرا استفاده از کپسول های آتش نشانی متفاوت است و انواع کپسول های آتش نشانی مورد نیاز با توجه به نوع آتش سوزی متفاوت است. در ادامه موارد استفاده از انواع کپسول های آتش نشانی آورده شده است.

کپسول آتش نشانی CO۲

کاربرد کپسول CO۲ بیشتر در فضاهای بسته و برای آتش سوزی های الکتریکی و تجهیزات الکترونیکی استفاده می شود، زیرا رسانای الکتریسیته نبوده و بر چنین وسایلی تأثیر نمی گذارد.

تا حد امکان از مصرف این نوع کپسول ها در بیرون خودداری کنید. زیرا باعث انتشار گاز و کاهش راندمان آن می شود. با توجه به اینکه توانایی پرتاب آن از ۲ تا ۴ متر است باید تا حد امکان به آتش نزدیک باشد. حداقل زمان تخلیه برای این کپسول های آتش نشانی تقریبا ۱۶ ثانیه است. اگر کمتر از ۱۰ درصد استفاده شود، می توان آن را بازیافت کرد. از این نوع کپسول برای اطفاء حریق B و C استفاده می شود.

کپسول آتش نشانی آبی (آب و گاز)

آنها از گاز CO۲ در داخل یک کارتریج برای تحت فشار قرار دادن چنین کپسول هایی استفاده می کنند.

این نوع کپسول خاموش کننده قابل کنترل نیست یعنی در صورت خروج گاز از جعبه چاپگر امکان استفاده مجدد وجود ندارد. حداقل مدت زمان تخلیه آن حدود ۶۰ ثانیه است. از این نوع کپسول برای خاموش کردن آتش در چوب، کاغذ، مقوا، مبلمان، فرش و غیره استفاده می شود. این نوع کپسول برای اطفاء حریق نوع A مناسب است.

کپسول آتش نشانی فوم

یک قوطی فوم با نوار خردل دور آن برای خاموش کردن آتش نفتی استفاده می شود.

فوم نیز مانند آب بر روی برخی کالاها مانند تجهیزات برقی یا کاغذی اثر منفی می گذارد، بنابراین نباید از آن استفاده کرد. این نوع کپسول کمتر از سایر کپسول ها استفاده می شود اما بهترین کپسول آتش نشانی برای اطفاء مایعات قابل اشتعال می باشد. فوم به سرعت سطح مایع را می پوشاند و از انبساط آن جلوگیری می کند و از رسیدن اکسیژن به آن جلوگیری می کند. این نوع کپسول برای اطفاء حریق نوع B مناسب است.

کپسول آتش نشانی پودری (پودر و گاز)

از این نوع کپسول برای اطفای انواع آتش سوزی استفاده می شود. اما موثرترین کاربرد آن خاموش کردن آتش مایعات و فلزات است.

تفاوت اصلی این نوع کپسول ها در نوع پودر استفاده شده در داخل آن است. اطلاعاتی در مورد انواع کپسول آتش نشانی پودری در مقاله آورده شده است. این نوع کپسول برای آتش سوزی های بزرگ، آب گرم، منابع برق و گازهای احتراق مناسب است. این نوع کپسول برای آتش سوزی های کلاس A، B، C و D مناسب است.

کپسول آتش نشانی  بیوورسال

کپسول های بیوورسال دارای ویژگی‌های زیر هستند و برای خاموش کردن آتش‌های ناشی از مواد جامد و مایعات قابل اشتعال مانند کاغذ، پارچه، پلاستیک، چوب، روغن، گازوئیل و حلال‌ها مناسب هستند :

  • دوستدار محیط زیست.
  • عدم بازگشت شعله.
  • عدم خورندگی.
  • توانایی بسیار بالا در خاموش کردن آتش های پر حجم.
  • غیر فعال کننده هر ۴ عامل اصلی انتشار حریق (اکسیژن-حرارت-سوخت-زنجیره آتش).

این نوع کپسول برای خاموش کننده های نوع A و B مناسب است.

انواع کپسول آتش نشانی با توجه به شدت

تفاوت بین کپسول CO۲ و کپسول آتش نشانی پودری

دو نوع تفاوت برای این دو کپسول وجود دارد، یکی از نظر ظاهر و دیگری تفاوت در استفاده. از نظر ظاهری کپسول CO۲ یک استوانه است که روی بدنه آن خط جوش وجود ندارد و خروجی آن قیفی شکل است اما کپسول پودری اینگونه نیست. از نظر کاربرد، کپسول های پودری کاربرد بیشتری دارند و برای انواع آتش سوزی استفاده می شوند، در حالی که کپسول های CO۲ برای آتش های الکتریکی و مایعات قابل اشتعال مناسب هستند.

پتوی اطفای حریق

پتوهای نسوز یا مقاوم در برابر آتش می توانند نقش بسیار مهمی در امداد و نجات خیابانی و شهری داشته باشند که یکی از الزامات تجهیزات آتش نشانی و ایمنی است. آتش سوزی در تصادفات جاده ای در داخل یا خارج از شهر اتفاق می افتد و گاهی اوقات لازم است فرد از آتش نجات یابد و این نجات با هدف آسیب کمتر به فرد انجام می شود و این پتوها بهترین گزینه ها هستند. این پتوها علاوه بر استفاده نجات غریق در منازل و ساختمان های اداری تجاری نیز قابل استفاده هستند. پتوهای آتش معمولاً از فایبرگلاس و کولار ساخته می شوند و اغلب تا می شوند تا در هنگام استفاده سریع دچار مشکل نشوند.

https://www.kapsool۱۲۵.com/categories/۱۶-fire-extinguisher

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x