حوادث

پشت پرده زلزله ترکیه و سوریه چه بود؟

حسین یلدریم رئیس آژانس فضایی ترکیه درباره استراتژی ترکیه گفت: ماهواره‌هایی وجود دارد که تیرک‌های ۸ تا ۱۰ متری آلیاژ تیتانیوم را از فضا به هر هدفی که می‌خواهند بفرستند؛ این تیرک‌ها به عمق ۵ کیلومتری زمین نفوذ می‌کنند و زلزله‌ای به بزرگی هفت و هشت ریشتر ایجاد می کنند.

به گزارش تلنگر؛ اظهارات سردار حسین یلدیریم، رئیس آژانس فضایی ترکیه درباره زلزله به شرح زیر است:

یلدریم در این سخنرانی که در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شد و هزاران نظر آن را دریافت کردند، گفت: «ماهواره‌هایی وجود دارند که می‌توانند میله‌های آلیاژ تیتانیوم را از فضا به جهان به هر هدفی بفرستند! این میله‌ها به عمق ۵ کیلومتری زمین نفوذ می‌کنند و زلزله‌ای به بزرگی ۷-۸ ریشتر ایجاد می‌کنند و تشخیص آن‌ها ممکن نیست.»

من نمی‌خواهم سوء تفاهم شود

پس از انتشار این پست، یلدیریم در شبکه‌های اجتماعی بیانیه‌ای را در این خصوص ارائه کرد. او در پیام‌هایی که در ۱۵ فوریه به اشتراک گذاشت، اظهارات زیر را بیان کرد: «سوالات زیادی در مورد ویدیویی که چند روزی است در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود وجود دارد. این ویدیوی کوتاه گزیده‌ای از کنفرانسی است که مدت‌ها پیش در یک موسسه استراتژی برگزار کردم. من سیستم تسلیحاتی را توضیح دادم که می‌تواند یک شهر کوچک را در صورت استقرار و استفاده در مدار زمین از نقشه پاک کند. این سیستم تسلیحاتی هیچ کارکردی مانند راه اندازی خطوط گسل یا ایجاد زلزله‌های تکتونیکی ندارد؛ بنابراین ربطی به فاجعه مرعش که یک زمین لرزه تکتونیکی است که در یک خط گسل شناخته شده رخ داده، ندارد. من نمی‌خواهم سوء تفاهم شود. اثر این سلاح با برخورد شهاب سنگ قابل مقایسه است.»

سردار حسین ییلدیریم کیست؟

سردار حسین یلدیریم که از گروه مهندسی هوافضای دانشگاه فنی استانبول به گروه علوم هوافضا دانشگاه فنی برلین نقل مکان کرد، مدرک کارشناسی ارشد خود را در این دانشگاه به پایان رساند. او پس از خدمت به عنوان رئیس هیئت مدیره سازمان فرودگاه‌های دولتی و اداره کل فناوری‌های هوانوردی و فضایی، با حکم ریاست جمهوری در تاریخ ۷ اوت ۲۰۱۹ به عنوان اولین رئیس آژانس فضایی ترکیه منصوب شد.

صحبت‌های رئیس آژانش فضایی ترکیه در حالی دست به دست می‌شود که در ترکیه اعتقاد بر این است که از سلاحی علیه این کشور استفاده شده است. وقوع زلزله‌هایی به بزرگی ۷.۸ ریشتر در روز‌های پس از ۶ فوریه و وقوع یک فاجعه انسانی شایعات بسیاری درباره احتمال دخالت تعمدی انسانی و ایجاد پدیده هایی، چون هارپ در شبکه‌های اجتماعی ترکیه به موجود آمد. آنچه بر این شایعات دامن زد رفتاری بود که در روز‌های منتهی به آن اتفاق از سوی دولت‌های غربی رخ داده بود. اینکه در آستانه زلزله ویران کننده ترکیه، سفارت‌ها و دفاتر دیپلماتیک کانادا، فرانسه، بریتانیا، آلمان، هلند و سوئد در این کشور به طور ناگهانی توقیف شده بودند. همزمان نور عجیب و غریب آسمان قهرمان مرعش در لحظه وقوع حادثه تلخ هم سبب شد تا بسیاری از یک حمله اتمی یا پدیده هایی، چون هارپ سخن بگویند. اینکه لایه‌های زمین به وسیله قدرتی بشری و تعمدا تحریک شده اند و حاصلش این فاجعه انسانی شده است. به این‌ها البته توییت عجیب یک ستاره شناس هلندی هم که ۷۲ ساعت پیش از زلزله، محل و زمان حادثه تلخ را پیش بینی کرده بود افزوده شد و اینگونه بود که این فاجعه انسانی برای تعداد پر شماری از مردم ترکیه و حتی مردم منطقه یک عملیات تروریستی تلقی شد که به صورت مخفیانه رخ داده است، اما دولت‌ها بر آن سرپوش می‌گذارند. ادعایی که البته در روز‌های پس از واقعه هم از سوی دولت ترکیه و هم از سوی بسیاری از زلزله شناسان رد شده و نقش عوامل بشری یا حتی فرابشری در تحریک این گسل رد شده است. در میان زلزله شناسان سرشناس ایرانی هم افرادی، چون دکتر مهدی زارع، دکتر مهدی معتق و البته دکتر فریبرز ناطقی الهی رییس مرکز زلزله شناسی احتمال دخالت بشری و حتی نیرو‌های فرابشری در این ماجرا را رد کرده اند. دکتر الهی درباره این نور‌های عجیب و تئوری استفاده از هارپ می‌گوید: «اینکه تصور شود به نقطه‌ای در دنیا رسیده ایم که بتوانیم طبیعت را به مرحله‌ای برسانیم که هر نوع تغییراتی را در آن انجام دهیم، امکان پذیر نیست. اینکه اگر چنین فرضی را در نظر بگیریم که پدیده‌ای غیر طبیعی یک منطقه را اینچنین نابود می‌کند باید در نظر داشته باشیم اگر به چنین مرحله‌ای از ویرانی برسیم دیگر این سلسله تخریب قابل کنترل نیست و حادثه معطوف به همان نقطه نمی‌شود و کل طبیعت جهان را از بین می‌برد و دومینو وار پیش می‌رود؛ لذا هیچ کشوری نه چنین توانایی را دارد و نه هیچ کشوری حتی اگر هزاران سال دیگر به چنین قدرتی برسد به این سادگی از آن استفاده نمی‌کند و چنین کاری بعید است هیچ زمانی حتی از حاکمان غیر عاقل در دنیا رخ دهد. همان طور که دیدیم بعد از تجربه تلخ هیروشیما و ناکازاکی دیگر دولت‌ها حتی برای مراقبت از کلاهک‌های هسته‌ای شان چه ترسی دارند.»

تیتانیوم چیست و کجا کاربرد دارد؟

تیتانیوم؟ این فلز چیست و چرا در صنایع هوایی و فضایی این قدر کاربرد دارد؟ تیتانیوم (به انگلیسی: Titanium) عنصری شیمیایی با نماد Ti و عدد اتمی ۲۲ است. تیتانیم فلز براق نقره‌ای رنگ است و چگالی کم و مقاومت بالایی دارد. این فلز به شدت در برابر خوردگی در آب دریا و کلر مقاوم است. فلزی ست که به دلیل این وِیژگی‌های انحصاری تاب آوری بالایی برای استقامت در لایه‌های بالایی جو را دارد. به همین دلیل هم از تیتانیوم که در دما‌های برودتی بالا مقاومت دارد برای سازه‌هایی مانند پروانه موتور‌های موشک استفاده می‌شود. تیتانیوم دارای یک اکسید نوپا بسیار مقاوم است که بلافاصله پس از قرار گرفتن در معرض هوا تشکیل می‌شود. این اکسید دلیل مقاومت عالی این فلز در برابر خوردگی است.

استحکام سبک وزن استثنایی و خواص ضد خوردگی برتر این فلز، یک منبع با ارزش برای استفاده در هر سلاح یا ابزار نظامی است. در بسیاری از کشور‌ها از تیتانیوم برای ساخت اجزای کشتی استفاده می‌کند، چون در تماس مستقیم با اقیانوس‌ها دچار خوردگی نمی‌شود. شفت پروانه، دستگیره‌های زیر دریایی و تجهیزات در سطح از بخش‌های کشتی‌ها و زیردریایی‌ها هستند که وابستگی مستقیم به تیتانیوم دارند. تیتانیوم همچنین یک جزء ضروری از دریچه‌های زیر دریایی، سیستم‌های خنک کننده و لوله کشی، مبدل‌های حرارتی و پره‌های اگزوز است.

در صنعت هوایی به دلیل نسبت فوق العاده مقاومت در برابر این فلز، از آن در ساخت ارابه‌های فرود، فریم‌های هواپیما، براکت‌ها و پانل‌های دسترسی بال استفاده می‌کند. تیتانیوم همچنین در نفربر‌های زرهی نیرو‌های نظامی کاربرد دارد. تیم‌های تحقیقات علمی ساخت سلاح در حال حاضر بر روی قابلیت‌های این فلز برای ساخت تسلیحات زره پوش و تجهیزات حفاظت شخصی کار می‌کنند.

ویژگی‌های آلیاژسازی این فلز در کنار، ترکیبات آلیاژ‌های با کیفیت بالا با آلومینیوم، وانادیوم و دیگر عناصر در صنایع هوایی و فضایی از تیتانیوم یک فلز فوق العاده ساخته است. آلیاژ‌های تیتانیوم در هواپیما، کشتی ها، موشک‌ها و فضاپیما‌ها در قطعات با کارایی بالا از قبیل فایروال ها، کانال‌های اگزوز هلیکوپتر و قطعات سازه‌ای حساس استفاده می‌شوند.

سطح مواد دارای اکسید غیر شیمیایی است که منجر به مقاومت خوردگی به اسید‌های معدنی و کلرید‌ها را افزایش می‌دهد. در چالش محیط نظامی و هوافضا، مقاومت کششی و خستگی تیتانیوم هم به مقاومت در برابر خستگی و شکستگی کمک می‌کند. استحکام کششی آن از ۲۰،۰۰۰ تا ۲۰۰،۰۰۰ psi و مقاومت در برابر حرارت بالاتر از ۱۱۱۲ درجه فارنهایت (۶۰۰ درجه سانتیگراد) آن را قادر می‌سازد تا در هر محیط نقش ایفا کند.

خواص آلیاژسازی بالای تیتانیوم این اطمینان را حاصل می‌کند که تقاضا برای فلز در کاربرد‌های نظامی و هوا فضا افزایش می‌یابد، به ویژه به این دلیل که ساخت و ساز کامپوزیت در هواپیما‌های نظامی با کارایی بالا مانند F-۲۲ Raptor غالب می‌شود. قابلیت‌های رپتور به استفاده گسترده از تیتانیوم و کامپوزیت‌های آن بستگی دارد. تیتانیوم ۴۲ درصد از تمام مواد ساختاری را به وزن هواپیما به ارمغان می‌آورد. در مقابل، فولاد و آلومینیوم تنها ۶ درصد و ۱۶ درصد از هواپیما F-۲۲ را تشکیل می‌دهند.

انتهای مطلب/ی.ن

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۱ / ۵. تعداد آرا: ۱

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x