خانواده

راز پخت یک قورمه سبزی خوشمزه و رستورانی

بدون شک قورمه سبزی یکی از غذاهای پر طرفدار ایرانی است که همه افراد حتی گردشگران خارجی از آن استقبال می کنند. در ادامه به روش پخت یک قورمه سبزی خوشمزه خواهیم پرداخت.

به گزارش تلنگر؛ نکته مهمی که در مورد این خورشت بی نظیر وجود دارد این است که خورش قورمه سبزی باید حسابی جا افتاده باشد تا بتواند عطر و مزه ای فوق العاده ارائه دهد. ما در این مقاله سعی کرده ایم راز پخت قورمه سبزی خوشمزه و رستورانی را برایتان به اشتراک بگذاریم.

تاریخچه قورمه سبزی خوشمزه ایرانی

در برخی مناطق ایران مثل خوزستان خورشت سبزی یکی از غذاهای مهمانی شام و غذای شب سال تحویل عید نوروز و نذری ایام محرم،  شام شب یلدا و شام شب چهارشنبه سوری است.

قرمه سبزی مجلسی

مهم‌ترین نکته برای درست کردن قورمه سبزی مجلسی خوشمزه، جا افتادن این خورش و به روغن افتادن آن است. قورمه سبزی یکی از غذاهای شب سال تحویل چهار محال و بختیاری هم محسوب می‌شود.
نام قورمه سبزی با قورمه کردن گوشت گره خورده و قورمه هم نوعی شیوه نگهداری از گوشت بوده که از دوران عشایر و کوچ نشینی ایرانی ها به جا مانده است. در این روش، برای پیشگیری از فساد و خرابی گوشت، آن را در پوست حیوانات قرار می‌دادند و برای طولانی مدت نگه می‌داشتند. واژه قورمه که اصالت آن ترکی است از واژه «قاوورماق» به معنی بریان کردن گرفته شده است.

در این روش گوشت بدون استخوان را خرد و با کمی آب نیم پز می‌کنند. سپس به آن نمک اضافه می‌کنند و وقتی آب آن تمام شد، دنبه را جداگانه آب می‌کنند. بعد از سرد شدن دنبه را با پیاز خلالی با گوشت مخلوط می‌کنند. اگر به جای مشک از کوزه استفاده کنند، درب کوزه را در شیر داغ فرو می‌برند و می‌بندند.

کوزه یا مشک را در جای خنک قرار می‌دهند و هر بار به میزان لازم از آن گوشت برای مصرف استفاده می‌کنند. قورمه سبزی هم در ترجمه فارسی به معنی «سبزی سرخ کرده» است.

راز پخت قورمه سبزی خوشمزه

هنگام طلایی شدن پیاز داغ و زردچوبه و ادویه مخلوط خورشی را اضافه کرده و ( اگر خورش نیاز به رب گوجه فرنگی داشته باشد رب گوجه فرنگی را نیز همان وقت اضافه کرده و ) تفت بدین. گاهی داخل برخی غذاها نیاز داریم ادویه های خاص اضافه کنیم مثلا هنگام تهیه قورمه سبزی از شنبلیله خشک هم استفاده می کنیم .

حتی اگه از شنبلیله تازه استفاده کرده باشین ، اضافه کردن شنبلیله خشک ، عطر خوبی به خورش میده و اندازه درشتی و ریزی سبزی خرد شده سلیقه ایست.

برای اینکه قورمه سبزی شما روغن بیاندازد برای سرخ کردن سبزی از روغن جامد استفاده کنید . البته این برای سلامتی مضر است. بهتر است که از تره و اسفناج (یا برگ چغندر) بیشتری در ترکیب سبزی قورمه استفاده کنید تا سبزی لعاب بیشتری داشته باشد و زیباتر شود

اسفناج به جهت رنگ سبز و لعاب دادن به خورش قورمه سبزی لازمه. ولی مزه اصلی رو تره و جعفری و ( از نظر آذریها گشنیز ) به خورش قورمه سبزی میده و بدون هرکدوم از اینا خورش مزه ای رو کم داره . پس حتما از سبزی ها کامل و فراوون بریزید . البته در فصولی که اسفناج در دسترس نباشه معمولا از برگ چغندر استفاده میشه.

چگونه قورمه سبزی را خوشمزه و مجلسی بپزیم؟

برخی از هموطنان در استان فارس شوید هم اضافه می کنن.لیموعمانی ( لیمو امانی ) جز لاینفک خورش قورمه سبزی است که دونوع روشن و تیره داره. برای قورمه سبزی بهتره از نوع تیره تر استفاده بشه . بهتره که یا درسته بمونه و با چنگال سوراخهایی روش تعبیه بشه تا مزه اش داخل خورش بشه . یا اگه خرد میشه حتما دانه های اون رو بیرون بیارید تا خورش رو تلخ نکنه .

عکس یک ظرف قرمه سبزی

حبوبات حتما قبلش خوب خیس بخورن و خوب بپزه. لعاب حبوباتی که خوب پخته شده باشد باعث لعاب و مزه خوب خورش میشه . برای خورش قورمه سبزی برخی : لوبیا قرمز و برخی لوبیا چیتی و برخی خصوصا آذری ها از لوبیا چشم بلبلی استفاده میکنند . در استان فارس برخی از سیب زمینی به جای لوبیا استفاده میکنند . ضمنا یادتون نره هیچوقت به حبوبات تا اتنهای پخت نمک نمی زنیم چون دیر می پزن .
برخی علاوه بر گوشت خورشی و عصاره موجود در آن عصاره مرغ یا گوشت یا قلم اضافی به خورش اضافه میکنند.

خورش نباید آبکی باشه در انتها خورش باید با حرارت کم بجوشد تا کاملا جا بیفتد. برخی خورش قورمه سبزی را سیاه و تیره میپسندند که با سرخ کردن زیاد سبزی میسر میشود ولی اینکار خیلی روش صحیح و بهداشتی نیست چون تمام ویتامین های سبزی در سرخ کردن زیاد از بین میرود و سبزی به تفاله تبدیل میشود.

روز جهانی قورمه سبزی

قورمه سبزی آن قدر مشهور و محبوب و اصیل است که در تقویم هم، یک روز را به خود اختصاص داده است. اولین شنبه آذرماه هر سال روز جهانی قورمه سبزی است و اگر هم می‌خواهید خوب یادتان بماند، این روز تقریبا سه روز بعد از روز شکرگزاری فرنگی‌هاست.

علت تلخ شدن قورمه سبزی چیست؟

*یک نکته مهم درباره سبزیجات در ترکیب سبزی قورمه استفاده از شنبلیله است. عطری که شنبلیله به قورمه سبزی می‌دهد، بی نظیر است. ولی این موضوع نباید باعث شود که در مصرف آن زیاده‌روی کنید. چون با این کار قورمه سبزی شما تلخ خواهد شد و باید ترفندهایی برای گرفتن تلخی غذا و زحمت مضاعف به کار بگیرید.

یکی دیگر از علت‌های تلخ شدن قورمه سبزی، رعایت نکردن اصول استفاده از لیمو عمانی است. لیمو عمانی را قبل از استفاده در مقداری آب بجوشانید. قبل از جوشاندن روی آن‌ها چند سوراخ با چنگال ایجاد کنید. ۱۵ دقیقه جوشاندن کافی است. به جای جوشاندن می‌توانید لیمو ها را در آب سرد بخیسانید و هنگام استفاده آب آن را دور بریزید.
*سبزی قورمه را زیادی سرخ نکنید. در حدی که خامی آنها گرفته شود، کافی است.
*در طرز تهیه قورمه سبزی، از لیمو عمانی تیره رنگ استفاده کنید.
*یک راه دیگر هم این است که از مغز لیمو عمانی‌ها استفاده کنید. هسته و پوست را دور بریزید، سپس مغز لیمو را پودر کنید تا به خوبی در قورمه سبزی حل شوند.

راهکارهای طلایی برای رفع تلخی قورمه سبزی

 

اگر موارد بالا را به هر دلیل به طور کامل رعایت نکردید و قورمه سبزی تلخ شد، لیمو عمانی‌ها را در مراحل آخر پخت از قابلمه خارج کنید.

در صورت تلخی قورمه سبزی می‌توانید مقداری سبزی قورمه سرخ کنید و به مواد اضافه کنید. حواستان باشد در این مرحله اصلا از شنبلیله و برگ چغندر استفاده نکنید.

یک یا دو حبه قند به مواد داخل قابلمه اضافه کنید و از کمی آبلیمو یا آب نارنج استفاده کنید.

یک فوت و فن طلایی قورمه سبزی نذری و مجلسی این است که یک پیاز متوسط یا بزرگ را به صورت خلالی سرخ کنید و در همان مراحل پایانی اضافه کنید.

قرمه سبزی خوشمزه مجلسی

اگر نگران تلخ شدن قورمه سبزی با لیمو عمانی هستید، می‌توانید از گرد لیمو به جای خود لیمو استفاده کنید. در صورت تمایل نیز می‌توانید پوست و دانه لیمو را جدا کنید و فقط گوشت یا پالپ لیمو را به خورشت اضافه کنید.

لیموعمانی‌ها را با چنگال سوراخ کنید و به مدت ده دقیقه در آب جوش بگذارید، تا تلخی آن گرفته شود. سپس آبکش کنید و در قورمه سبزی بیندازید. لیمو عمانی قورمه سبزی باید سیاه باشد. لیمو عمانی سفید برای خورش قیمه است.

برای گرفتن تلخی خورش قورمه سبزی حتما تخم لیمو عمانی‌ها را جدا کنید. بهتر است پوست و تخم لیموعمانی را جدا کنید و مغز آن را پودر کنید و در نیم ساعت پایانی پخت به خورش اضافه کنید. یادتان باشد برای رفع تلخی قورمه سبزی حتما نسبت شنبلیله را در ترکیب سبزی قورمه رعایت کنید. اگر هم قورمه سبزی تلخ شد حتما لیمو عمانی‌ها را از خورش خارج کنید و در صورت نیاز مقداری سبزی سرخ کرده بدون شنبلیله به مواد خورش اضافه کنید. اضافه کردن کمی گشنیز خشک هم کارساز است.

یک روش دیگر این است که یک عدد سیب زمینی خام و پوست گرفته به خورش قورمه سبزی اضافه کنید. قبل از پخت کامل سیب زمینی آن را از خورش بیرون بیاورید. اضافه کردن کمی آبغوره یا آبلیمو و یا آب نارنج و اضافه کردن یک یا دو حبه قند هم برای گرفتن تلخی قورمه سبزی کارساز است. اضافه کردن مقداری پیاز سرخ شده هم برای گرفتن تلخی خورش قورمه سبزی روش زیرکانه‎‌ای است.

یکی دیگر از روش‌های گرفتن تلخی قورمه سبزی اضافه کردن یک قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی به خورش است. برای این کار باید رب گوجه فرنگی را در مقداری روغن سرخ کنید و بعد به غذا اضافه کنید. توجه داشته باشید که استفاده از رب گوجه فرنگی به مقدار زیاد روی طعم خورش شما تاثیر می‌گذارد، بنابراین از مقدار کمی رب گوجه فرنگی در خورش استفاده کنید.

انتهای مطلب/م.ع

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x