موسیقی و تجسمی

زندگی نامه همایون شجریان + عکس های خانوادگی

در این مقاله به بررسی زندگی نامه ی همایون شجریان و پیشینه ی هنری ایشان خواهیم پرداخت.

به گزارش تلنگر؛ همایون شجریان یکی از خوانندگان محبوب کشورمان می باشد. وی فرزند محمدرضا شجریان، خوانند موسیقی اصیل ایرانی می باشد. در این مقاله به زندگی نامه همایون شجریان خواهیم پرداخت.

زندگی نامه همایون شجریان

همایون شجریان متولد ۳۱ اردیبهشت ۱۳۵۴ در تهران و فرزند محمدرضا شجریان و برادر مژگان شجریان است. وی از خوانندگان موسیقی ایرانی و نوازندهٔ تنبک و کمانچه می باشد. در ادامه بیشتر به زندگی شخصی ایشان خواهیم پرداخت.

کودکی همایون شجریان

همایون شجریان از همان دوران کوردکی وارد عرصه ی موسیقی شد. از ده سالگی به همراه خواهرانش نزد پدر آواز را شروع کرد و در دوران بلوغ روزانه تکنیک آواز و صداسازی را به صورت فشرده فرا گرفت. در همان زمان به هنرستان موسیقی رفت و کمانچه را به عنوان ساز تخصصی خود انتخاب کرد و در خارج از هنرستان به ادامهٔ فراگیری آن نزد اردشیر کامکار و آشنایی با تار و سنتور بصورت گوشی پرداخت.

تفریحات و علاقه مندی های همایون شجریان

من بعد از سینما، تئاتر را هم خیلی دوست دارم و هربار که فرصتی پیش بیاید، حتما به دیدن نمایش ها می روم. خودم به بازیگری علاقه دارم، اما هیچ وقت جراتش را پیدا نکرده ام. به نظرم آدم باید یا واقعا دست پر باشد یا اصلا وارد این حرفه نشود. من هم چون این توانایی را هیچ وقت در خود ندیده ام.

ازدواج و دختر همایون شجریان

همایون شجریان و دخترش

همایون شجریان سالهاست با گیتا خوانساری که خواهر کتایون خوانساری همسر دوم محمدرضا شجریان می باشد ازدواج کرده و یک دختر بنام یاسمین دارد.

از باجنافی با پدر تا طلاق

به این ترتیب همایون با پدرش باجناق نیز می باشد که البته چندسالیست خبر جدی طلاق و جدایی او رسانه ای شده اما تاکنون تایید یا تکذیب نشده است.

ازدواج همایون شجریان با سحر دولتشاهی

چند سالیست شایعه ازدواج همایون شجریان با سحر دولتشاهی (بازیگر) که همسر سابق رامبد جوان می باشد رسانه ای شده است.

همایون شجریان و سحر دولتشاهی

دوستان سینمایی همایون شجریان

اغلب سینماگران از دوستان نزدیک و صمیمی من هستند. پرویز پرستویی، گلاب آدینه، گوهر خیراندیش از این دسته هستند و نیکی کریمی ازجمله دوستان سینمایی من است که خود از علاقه مندان موسیقی کلاسیک به شمار می رود.

در میان بچه های تئاتر سیامک صفری، بهناز جعفری و بسیاری دیگر. می دانم هر اسمی هم بیاورم باز عده ای از قلم می افتند و من شرمنده شان می شوم.

آغاز فعالیت حرفه ای شجریان

علاقه  ی این هنرمند شناخته شده به موسیقی از چهار – پنج سالگی با زدن ریتم روی اشیای مختلف شروع شد تا اینکه پدرش با تهیه تنبک او را به کلاس های ناصر فرهنگ فر فرستاد. مدتی هم نزد استاد دادبه مشهور به جانسوز نواختن ساز تنبک را یاد گرفت.

او از سال ۱۳۷۰ به همراه محمدرضا شجریان و گروه آوا در کنسرت های آمریکا، اروپا و ایران (با تنبک) همراهی کرد و از ۱۳۷۸ به بعد در صحنهٔ کنسرت ها به هم خوانی با پدرش پرداخت. همایون شجریان کنسرت های بسیاری را با بزرگان موسیقی اجرا کرده و آثار زیادی را به همراه آنان در ایران و جهان منتشر کرده است که می توان به آلبوم کنسرت های «بی تو بسر نمی شود» و «فریاد» اشاره کرد که هردو اثر در سال های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۵ نامزد دریافت جایزه گرمی شدند.

اولین آلبوم منتشره از همایون شجریان

همایون شجریان در کنار استاد شجریان

اولین آلبوم همایون شجریان تنهایی خوانندگی آن را بر عهده داشت «نسیم وصل» نام دارد که آهنگ سازی آن را محمدجواد ضرابیان بر عهده داشته است در سال ۱۳۸۲ منتشر شد. این سرآغازی بود بر اجرای کنسرت ها و آلبوم های مستقل او. وی پس از آن در سال ۱۳۸۳ دو آلبوم شوق دوست و ناشکیبا را منتشر کرد و در سال ۱۳۸۴ نقش خیال را به آهنگ سازی علی قمصری به بازار عرضه کرد که با استقبال فراوانی روبرو شد. جدیدترین کنسرت او به نام هوای گریه در شهریور ماه در برج میلاد برگزار شد.

بیوگرافی همایون شجریان

پس از آن در مهرماه ۱۳۸۵ آلبوم با ستاره ها که حاصل همکاری او با محمدجواد ضرابیان می باشد را به بازار عرضه کرد. در سال ۱۳۸۷ دو آلبوم قیژک کولی و خورشید آرزو را با همکاری گروه دستان منتشر کرد. او آب، نان، آواز را به آهنگسازی علی قمصری در سال ۱۳۸۸ و آلبوم شب جدایی را در سال ۱۳۸۹ منتشر کرد. در سال ۱۳۹۰ او آلبوم شوق نامه و ای جان جان بی من مرو را عرضه کرد. آلبوم شوق نامه به نوعی بازیابی تصانیف منسوب به عبدالقادر مراغه ای است که حاصل ۴ سال تلاش گروهی به سرپرستی محمدرضا درویشی است.

1همایون شجریان و همسرش

البته همایون شجریان تا سال ۱۳۸۸ پدرش را در اجراها همراهی می کرد. این دو مدت زمانی عضو گروه آوا بودند و در این دوران دو آلبوم غوغای عشق بازان و کنسرت محمدرضا شجریان و گروه آوا اجرا و به بازار عرضه شدند.

ترانه وطن بر اساس شعری با همین نام از سیاوش کسرایی از کارهایی بود که همایون شجریان چندی قبل از خرداد ۱۳۸۸ منتشر کرد.

آلبوم خداوندان اسرار همایون شجریان

خداوندان اسرار که هجدهمین آلبوم موسیقی همایون شجریان به حساب می آید که بعنوان خواننده اصلی در آن حضور دارد و بعد از تجربه موفق و جهانی «مستور و مست» یک اثر پنج قسمت است که بصورت صوتی و تصویری و یک مستند به نام «آنسوی آیینه ها» به کارگردانی رخشان بنی اعتماد عرضه خواهد شد.«خداوندان اسرار» شامل دو بخش است. در بخش اول آن ساز و آوازی بداهه در مقام اصفهان با اشعاری از مولوی اجرا شده و بخش دوم شامل روایتی با نام «رهایی» در سه پرده «مهتاب، خداوندان اسرار، جانی و صد آه» روی اشعاری از خیام، مولوی و حافظ است.

همایون شجریان و همسرش

در این آلبوم موسیقی، آزاد میرزاپور (بربت)، حسین رضایی نیا (دف)، همایون نصیری (سازهای کوبه ای)، آیین مشکاتیان (کوزه)،محمت اکاتای (سازهای کوبه ای)، آرشاک ساهاکیان (دودوک)، آرین کشیشی (گیتار باس) و سهراب پورناظری (تنبور) آواز همایون شجریان را همراهی کرده اند. این اثر که در ایران، ترکیه و امریکا ضبط شده، در ایران توسط «غلامرضا صادقی» میکس و مسترینگ شده و توسط شرکت موسیقی «ایران گام» منتشر شده است.
انتهای مطلب/م.ع

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x