اقتصاد کلان

حداقل حقوق کارگران در سال ۱۴۰۲ مشخص شد + جدول و جزئیات

پس از کلی نظرات و انتقادات از سوی دولت و شورای عالی کار بالاخره میزان حقوق وزارت کار مشخص شد.

به گزارش تلنگر؛  حداقل حقوق کارگران در سال ۱۴۰۲ مشخص شد. با ما همراه باشید با بررسی تیترهای حقوق وزارت کار ۱۴۰۲ چقدر است؟، جدول حقوق کارگران امروز ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ و هرچه آنچه را که در این روزهای گرانی از حقوق و دستمزد ۱۴۰۲ در پی آن هستید. امیدواریم مسئولین فکری به حال گرانی ها کنند و یا با افزایش متناسب حقوق ها با نرخ تورم کارگران، بازنشستگان، معلمان و فرهنگیان را از نگرانی دربیاورند.

حداقل حقوق کارگران در سال ۱۴۰۲

پس از یکی دو جلسه ناموفق میان نماینده کارگران، نمیانده کارفرمایان و نماینده دولت، بالاخره درجلسه سیصد و چهاردهم شواری عالی کار، بر افزایش ۲۷ درصدی حقوق کارگران در سال ۱۴۰۲ توافق شد. بر اساس تصمیم‌گیری این شورا، حداقل دریافتی کارگران با بعد خانوار ۳/۳ نفر از مبلغ ۶ میلیون و ۴۳۳ هزار و ۱۱۷ تومان در سال ۱۴۰۱ به ۸ میلیون و ۲۰۸ هزار و ۳۰۰ تومان در سال ۱۴۰۲ افزایش خواهد داشت.
در پایان جلسه شورای عالی کار علی خدایی نماینده کارگران در شورای عالی کار گفت: طبق قولی که وزیر تعاون داده است، اگر افزایش ۲۰ درصد حقوق کارمندان دولت در سال ۱۴۰۲ با تغییر جدیدی همراه شود، همان افزایش را برای حقوق کارگران نیز باید اعمال کنیم. نحوه تعیین حقوق و دستمزد کارگران براساس پارامترهایی مانند تورم و هزینه سبد معیشت کارگران افزایش پیدا می‌کند.

کارمندان دولت و بازنشستگان کشوری در سال ۱۴۰۲

ظاهرا تصیم دولت، وزارت تعاون و شورای عالی کار برای تمام کارکنان در ایران یکسان گرفته شد و افزایش ۲۰ درصدی برای همه اعمال شد. به این ترتیب با رشد بیست درصدی میزان حقوق و دستمزد کارکنان دولت در سال آینده حداقل حقوق به ۷ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان رسید. مطابق تصمیم دولت و تایید مجلس حداکثر حقوقی که فردی می‌تواند از دولت دریافت کند ۵۵ میلیون تومان است.
البته این مورد استثنائاتی هم دارد. بر این اساس کارانه گروه پزشکی، فوق‌العاده خاص پزشکان شاغل در سازمان پزشکی قانونی کشور، حق اشعه پرتوکاران سازمان انرژی اتمی، حق‌التحقیق، حق‌التألیف و حق داوری، راهنمایی و مشاوره پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها و حق‌التدریس اعضای هیأت‌علمی بالینی تمام وقت جغرافیایی، حق محرومیت از مطب (تمام وقت جغرافیائی)، اعضای هیأت علمی بالینی تمام وقت جغرافیایی و عیدی پایان سال و همچنین بیمه بازنشستگی ایثارگران و معافیت مالیاتی موضوع مواد (۳۷) و (۵۶) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران از حکم این جزء مستثنی است.

جدول حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۲

۵٫۳۰۸٫۲۸۴ تومان پایه حقوق
۱٬۱۰۰٫۰۰۰  تومان بن کارگری
۹۰۰٫۰۰۰  تومان حق مسکن
۵۳۰٫۸۲۸  تومان برای هر فرزند حق اولاد
۲۱۰٫۰۰۰  تومان پایه سنوات
۸٫۲۰۸٫۳۰۰  تومان جمع کل

بر اساس خانوار ۳/۳ نفره

جدول حداقل حقوق و دستمزد کارگران تامین اجتماعی

تمام افرادی که در شرکت‌های خصوصی، کارگاه‌ها، کارخانه‌ها و مشاغل آزاد کار می‌کنند و جزو بیمه‌شدگان تامین اجتماعی هستند، در بخش حقوق و دستمزد جزو کارگران تامین اجتماعی به حساب می‌آیند. یعنی حتی اگر شما کارمند شرکتی خصوصی باشید، اما بیمه تامین اجتماعی دارید، باز هم جزو کارگران تامین اجتماعی محسوب خواهید شد.

سال ۹۸ میزان افزایش سال ۹۹ میزان افزایش سال ۱۴۰۰ میزان افزایش سال ۱۴۰۱
حداقل دستمزد مجرد ۱,۸۷۶,۸۸۲ تومان حدود ۲۶ درصد ۲,۶۱۰,۴۸۲ تومان حدود ۳۹ درصد ۳,۸۴۵,۴۹۵ تومان حدود ۵۷.۴ درصد حدود ۵,۶۷۹,۷۵۰ تومان
حداقل دستمزد با یک فرزند ۲,۰۲۸,۵۷۰ تومان ۲,۶۰۵,۸۸۲ تومان ۳,۹۷۱,۰۴۱ تومان حدود ۶,۳۰۷,۷۲۵ تومان
حداقل دستمزد با دو فرزند ۲,۱۸۰,۲۵۸ تومان ۲,۶۰۵,۸۸۲ تومان ۴,۲۳۶,۵۹۱ تومان حدود ۶,۷۲۵,۷۰۰ تومان
نکته: این رقم‌ها، برای کارگران با یک سال سابقه کار محاسبه شده و برای افرادی که سنوات بیشتری دارد، متفاوت است. در این جدول، نرخ افزایش درصد اهمیت دارد و می‌توانید بر اساس آن، حقوق سال آینده خود را محاسبه کنید.

افزایش حقوق بازنشستگان کشوری

برای بازنشستگان کشوری و لشگری هم افزایش ۲۰ درصدی نسبت به آنچه در سال ۱۴۰۱ دریافت می‌کردند اعمال خواهد شد. اما تصمیمات مرتبط با حقوق و دستمزد این بخش از کشور به اینجا ختم نشد زیرا در مورد سن بازنشستگی هم نکاتی مصوب شد. به طور مثال در صورت درخواست فرد سیستم اداری می‌هواند ۲ سال سن بازنشستگی متقاضی را به تاخیر بیندازد. با تصویب مجلس، پاداش پایان خدمت کارکنان دولت در ازای هر سال خدمت حداکثر تا سی‌سال و تا سقف ۵۲۰ میلیون تومان خواهد بود.
نکته: خوب است بدانیم به چه کسانی بازنشستگان کشوری می‌گویند؛ طبق قوانین حقوق اداره کار، هر کسی که بین ۲۵ تا ۳۰ سال برای یکی از ادارات دولتی یا وابسته به دولت کار کرده باشد و البته بالای ۵۵ سال هم سن داشته باشد، بازنشسته کشوری به حساب می‌آید. البته دولت در لایحه بودجه سال آینده پیشنهاد کرده بود سن بازنشستگی ۲ سال افزایش پیدا کند که با مخالفت مجلس مواجه شد.
افزایش حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی
افزایش حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۱ شامل افرادی می‌شود که در حقیقت بازنشسته سازمان تامین اجتماعی هستند و بعد از ۳۰ سال کار در کارگاه یا شرکت حصوصی یا مشاغل آزاد دیگر، بازنشسته این سازمان بیمه‌ای شده‌اند، اما در اصطلاحات حقوق و دستمزد، به این بازنشستگان، مستمری بگیران تامین اجتماعی گفته می‌‌شود.
سال گذشته با طرح همسان‌سازی حقوق که هدفش نزدیک کردن حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به بازنشستگان کشوری بود، مستمری بگیران از افزایش ۳۹ درصدی حداقل حقوق بهره بردند؛ یعنی سال گذشته حداقل حقوق یک مستمری بگیر تامین اجتماعی با ۳۰ سال سابقه کار، چیزی حدود  ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود. اما درباره افزایش حقوق مستمری بگیران در سال ۱۴۰۱ هنوز خبری به بیرون درز نکرده و همه‌چیز بستگی به جلسه شورای عالی کار دارد که در اسفند ماه هر سال برگزار می‌شود و درباره پایه حقوق سال ۱۴۰۱ تصمیم‌گیری می‌کند. اما شنیده‌ها از افزایش ۱۰درصدی حقوق مستمری بگیران برای سال آینده خبر می‌دهند و احتمالا مبلغ ثابتی هم به آن اضافه خواهد شد.

شورای عالی کار چه زمان تصمیم می‌گیرد؟

بر اساس ماده ۴۱ قانون کار، تعیین حداقل حقوق کارگران بر عهده شورای عالی کار است:‌ «شورای عالی کار همه ساله موظف است میزان حداقل مزد کارگران را برای نقاط مختلف کشور و یا صنایع مختلف با توجه به معیارهای ذیل تعیین کند: ۱- حداقل مزد کارگران با توجه به درصد تورمی که از طرف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌شود. ۲- حداقل مزد بدون آن که مشخصات جسمی و روحی کارگران و ویژگی‌های کار محول شده را مورد توجه قرار دهد باید به اندازه‌ای باشد تا زندگی یک خانواده را که تعداد متوسط آن توسط مراجع رسمی اعلام می‌شود، تامین کند.»
اعضای این شورا شامل ۳ نماینده کارگران، ۳ نماینده کارفرمایان و ۳ نماینده دولت به ریاست وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. متولی برگزاری جلسات شورای عالی کار، معاون وزیر کار است که دبیری این شورا را هم بر عهده دارد. این شورا البته میزبان اعضای غیررسمی بسیاری می‌شود. تجربه نشان داده که بحث‌های این شورا آنچنان طولانی و پرتب‌وتاب است که در یک جلسه توافقی به دست نمی‌آید.

چرا تعیین حداقل حقوق سخت است؟

چون تنها نمی‌شود به مزیت‌های افزایش حداقل دستمزد کارگران فکر کرد. این افزایش، همانند دومینو روی بسیاری از افزایش قیمت‌ها هم اثر خواهد داشت و از سویی باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که سهم دستمزد در قیمت تمام ‌شده تولید هر کالا یا خدماتی آن‌ قدر بالا نرود که منجر به زیان تولید و افزایش سطح عمومی قیمت‌ها شود و در آخر باز همان کارگران آسیب ببینند.

حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۱ چقدر بود؟

معمولا در دو ماه پایانی سال، همه به فکر تعیین حداقل حقوق برای سال آینده (در اینجا می‌شود سال ۱۴۰۱ شمسی!) هستند. خبرهایش به سرعت می‌چرخد و دست به دست می‌شود. چرا؟ چون تعیین حداقل حقوق، درصد افزایش همه حقوق‌ها را معلوم می‌کند، افزایش هزینه خدمات را مشخص می‌کند و…
بنابر اعلام وزیر کار، حداقل حقوق کارگران در سال ۱۴۰۱ حدود ۵۷.۴ درصد افزایش پیدا کرد. به این ترتیب این رقم‌ها را برای محاسبه حقوق باید در نظر داشت؛
کمک هزینه مسکن از ۴۵۰ به ۶۵۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد. بن کارگری از ۶۰۰ هزار تومان به ۸۵۰ هزارتومان افزایش پیدا کرد.
حداقل حقوق یک کارگر با دو فرزند ۶ میلیون و ۷۲۵ هزارتومان تعیین شد. حداقل حقوق یک کارگر با یک فرزند هم ۶ میلیون و ۳۰۷ هزار تومان اعلام شد.

جزئیات دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۱

حقوق روزانه: ۱۳۹,۳۲۵ تومان حقوق ماهیانه: ۴,۱۷۹,۷۵۰ تومان پایه سنوات روزانه: ۷,۰۰۰ تومان حق مسکن: ۶۵۰ هزار تومان بن کارگری: ۸۵۰ هزار تومان حقوق اداره کار ۱۴۰۲ چقدر است؟
موضوع حداقل حقوق کارگران از جمله موضوعات چالش‌برانگیزی است که معمولا در روزهای پایانی سال در مورد آن صحبت و تصمیم‌گیری می‌شود. آخرین اخباری که در مورد افزایش حداقل حقوق اعلام شده است، این است که به نتایج خیلی خوبی در یک جلسه چالش‌برانگیز و طولانی دست پیدا کرده‌اند. در این زمینه علیرضا سلیمی (عضو هیات رئیسه مجلس) گفت: در جلسه غیر علنی مجلس و دولت آقای میرکاظمی اعلام کرد:
” سال آینده ۲۰ درصد به حقوق ها اضافه خواهد شد همچنین در این جلسه اعلام شد که ۸۰ درصد از درآمدهای دولت در امسال تحقق پیدا کرده است .” وی افزود: رئیس جمهور در این جلسه بر عدالت و پرداخت در حقوق و دستمزد تاکید داشت و دولت به صورت جدی به دنبال تحقق این موضوع است و به زودی لایحه ای در این رابطه به مجلس شورای اسلامی ارسال خواهد کرد.
در همین خصوص احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت در مورد آخرین وضعیت افزایش حقوق کارمندان در سال آتی و احکام مندرج در لایحه بودجه ۱۴۰۲ گفت: به‌طور کلی سه مدل مختلف برای افزایش حقوق‌ها برای سال آینده در دولت مطرح شده است که یکی از پیشنهادات این بود که به‌جای افزایش ۲۰درصدی حقوق همه کارکنان، میزان افزایش دستمزد و حقوق برای دهک‌های کم‌درآمد (کارکنان دولت ) بیشتر باشد.
جدول حقوق کارگران در سال ۱۴۰۲ + جدول افزایش حقوق کارمندان (مقایسه ۹۹، ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲)
برای اینکه درک بهتری از میزان حقوق سال ۱۴۰۱ به دست آورید، تمامی موارد مرتبط با حقوق سال ۱۴۰۲ را در جدول جدول حداقل حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۱ مشخص کرده‌ایم.

اقلام حقوق سال ۹۹ (بر مبنای ریال) سال ۱۴۰۰ (بر مبنای ریال) سال ۱۴۰۱ (بر مبنای ریال) سال ۱۴۰۲ (بر مبنای ریال)
حداقل دستمزد روزانه ۶۳۶,۸۰۹ ۸۸۵,۱۶۵ ۱,۳۹۳,۲۵۰ ۱,۷۶۹,۴۲۸
حداقل دستمزد ماهانه ۱۹,۱۰۴,۲۷۰ ۲۶,۵۵۴,۹۵۰ ۴۱,۷۹۷,۵۰۰ ۵۳,۰۸۲,۸۴۰
مزد هر ساعت کاری ۸۶,۸۳۷ ۱۲۰,۷۵۹ ۱۹۰,۰۷۴
مزد هر ساعت اضافه کاری ۱۲۵,۷۱۰ ۱۶۹,۰۶۳ ۲۶۶,۱۰۳
حق مسکن ۳,۰۰۰,۰۰۰ ۴,۵۰۰,۰۰۰ ۶,۵۰۰,۰۰۰ ۹,۰۰۰,۰۰۰
بن خواربار ۴,۰۰۰,۰۰۰ ۶,۰۰۰,۰۰۰ ۸,۵۰۰,۰۰۰ ۱۱,۰۰۰,۰۰۰
پایه سنوات( افراد با حداقل ۱ سال سابقه کار) ۹۹۹,۹۹۰ ۱,۳۹۹,۹۸۰ ۲,۱۰۰,۰۰۰ ۲,۱۰۰,۰۰۰
حق اولاد (یک فرزند) ۱,۹۱۰,۰۴۲ ۲,۶۵۵,۴۹۵ ۴,۱۷۹,۷۵۰ ۵,۳۰۸,۲۸۴
حق اولاد (دو فرزند) ۳,۸۲۰,۸۵۰ ۵,۳۱۰,۹۹۰ ۸,۳۵۹,۵۰۰ ۱۰,۶۱۶,۵۶۸
حداقل حقوق کارگران بدون فرزند (با حداقل یکسال سابقه کار) ۲۶,۱۰۴,۲۷۰ ۳۸,۴۵۴,۹۵۰ ۵۸,۸۹۷,۵۰۰ ۷۳,۰۸۲,۸۴۰
حداقل حقوق با یک فرزند ۲۷,۰۱۴,۶۹۰ ۳۹,۷۱۰,۴۱۵ ۶۳,۰۷۷,۲۵۰ ۸۰,۴۹۱,۱۲۴
حداقل حقوق با دو فرزند ۲۸,۹۲۵,۱۱۰ ۴۲,۳۶۵,۹۱۰ ۶۷,۲۵۷,۰۰۰ ۸۵,۷۹۹,۴۰۸

جدول حقوق و مزایای حداقل بگیران سال ۱۴۰۲

ردیف شرح روزانه (ریال) ماهیانه (ریال)
۱ حداقل دستمزد با مبنای ۳۰ روز ۱,۷۶۹,۴۲۸ ۵۳,۰۸۲,۸۴۰
۲ کمک هزینه اقلام مصرفی ۳۶۶,۶۶۶ ۱۱,۰۰۰,۰۰۰
۳ حق مسکن ۳۰۰,۰۰۰ ۹,۰۰۰,۰۰۰
۴ حق اولاد (برای هر فرزند) ۱۷۶,۹۴۲ ۵,۳۰۸,۲۸۴
۵ پایه سنوات (به شرط داشتن یک سال سابقه کار) ۷۰,۰۰۰ ۲,۱۰۰,۰۰۰
۶ مجموعه دریافتی بدون فرزند و سابقه کار ۲,۴۳۶,۰۹۴ ۷۳,۰۸۲,۸۴۰

جدول ریز حقوق و دستمزد ۱۴۰۱ قانون کار

ردیف عنوان مبلغ (بر مبنای ریال) ماه ۳۰ روز مبلغ (بر مبنای ریال) ماه ۳۱ روز
۱ مزد ۱۴۰۱ قانون کار (روزانه) ۱,۳۹۳,۲۵۰ ۱,۳۹۳,۲۵۰
۲ حقوق ۱۴۰۱ قانون کار (ماهانه) ۴۱,۷۹۷,۵۰۰ ۴۳,۱۹۰,۷۵۰
۳ بن کارگری ۱۴۰۱ قانون کار ۸,۵۰۰,۰۰۰ ۸,۵۰۰,۰۰۰
۴ حق مسکن ۱۴۰۱ قانون کار ۶,۵۰۰,۰۰۰ ۶,۵۰۰,۰۰۰
۵ حق اولاد یا عائله مندی برای ۱ فرزند (معادل ۳ روز حداقل مزد ۱۴۰۱) ۴,۱۷۹,۷۵۰ ۴,۱۷۹,۷۵۰
۶ حق اولاد یا عائله مندی برای ۲ فرزند (معادل ۶ روز حداقل مزد ۱۴۰۱) ۸,۳۵۹,۵۰۰ ۸,۳۵۹,۵۰۰
۷ حق اولاد یا عائله مندی برای ۳ فرزند (معادل ۹ روز حداقل مزد ۱۴۰۱) ۱۲,۵۳۹,۲۵۰ ۱۲,۵۳۹,۲۵۰
۸ مزد هر ساعت کار عادی ۱۹۰,۰۷۴ ۱۹۰,۰۷۴
۹ پایه سنوات ۱۴۰۱ برای هر روز (به شرط داشتن یکسال سابقه کار) ۷۰,۰۰۰ ۷۰,۰۰۰
۱۰ عیدی سال ۱۴۰۱ (حداقل) ۸۳,۵۹۵,۰۰۰ ۸۳,۵۹۵,۰۰۰
۱۱ سنوات سال ۱۴۰۱ (به شرط داشتن یکسال سابقه کار) ۲,۱۰۰,۰۰۰ ۲,۱۷۰,۰۰۰
۱۲ فوق العاده هر ساعت اضافه کاری ۱۴۰۱ ۲۶۶,۱۰۳ ۲۶۶,۱۰۳
۱۳ فوق العاده هر ساعت شب کاری ۱۴۰۱ مزد ساعتی ضربدر ۰.۳۵ (سی و پنج صدم) ضربدر ساعات شب کاری مزد ساعتی ضربدر ۰.۳۵ (سی و پنج صدم) ضربدر ساعات شب کاری
۱۴ فوق العاده هر ساعت جمعه کاری ۱۴۰۱ مزد ساعتی ضربدر ۰.۴ ( چهاردهم) ضربدر ساعات جمعه کاری مزد ساعتی ضربدر ۰.۴ ( چهاردهم) ضربدر ساعات جمعه کاری
۱۵ فوق العاده نوبت کاری صبح-عصر-شب ۱۴۰۱ معادل ۱۵ درصد حقوق ۱۴۰۱ ۶,۲۶۹,۶۲۵ ۶,۴۷۸,۶۱۲
۱۶ فوق العاده نوبت کاری صبح-عصر ۱۴۰۱ معادل ۱۰ درصد حقوق ۱۴۰۱ ۴,۱۷۹,۷۵۰ ۴,۳۱۹,۰۷۵
۱۷ فوق العاده نوبت کاری صبح-شب و یا عصر – شب ۱۴۰۱ معادل ۲۲.۵ درصد حقوق ۱۴۰۱ ۹,۴۰۴,۴۳۷ ۹,۷۱۷,۹۱۸

جدول حق بیمه کارگری سال ۱۴۰۱

عنوان شش ماه اول (بر مبنای ریال) شش ماه دوم (بر مبنای ریال)
دستمزد روزانه سال ۱۴۰۱ ۱.۳۹۳.۲۵۰ ۱.۳۹۳.۲۵۰
تعداد روزهای ماه ۳۱ ۳۰
جمع دستمزد ماهانه ۴۳,۱۹۰,۷۵۰ ۴۱,۷۹۷,۵۰۰
مزایای ماهانه بن کارگری ۸,۵۰۰,۰۰۰ ۸,۵۰۰,۰۰۰
حق مسکن ۶,۵۰۰,۰۰۰ ۶,۵۰۰,۰۰۰
جمع دستمزد و مزایای مشمول ۵۸,۱۹۰,۷۵۰ ۵۶,۷۹۷,۵۰۰
سهم کارفرما (۲۳ درصد) ۱۳,۳۸۳,۸۷۲ ۱۳,۰۶۳,۴۲۵
سهم کارگر (۷ درصد) ۴,۰۷۳,۳۵۲ ۳,۹۷۵,۸۲۵
مجموع حق بیمه ۱۷,۴۵۷,۲۲۵ ۱۷,۰۳۹,۲۵۰

حقوق وزارت کار ۱۴۰۲ برای افراد دارای مدرک دیپلم چقدر است؟

تاثیر مدرک تحصیلی در میزان حقوق دریافتی، یکی از مهمترین سوالات کاربران است. به نظر می‌رسد که مدرک تحصیلی نباید تاثیری در میزان حقوق دریافتی داشته باشد و تمام کارگران باید حداقل حقوق وزارت کار ۱۴۰۲ را دریافت کنند. با این حال در برخی از شرکت‌ها با توجه به قوانین شرکت و طبقه بندی مشاغل، حقوق کارگران بر اساس مدرک تحصیلی تعیین می شود و ساختار و مقدار مشخصی ندارد.
انتهای مطلب/م.ع

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x