اخبار خودرو

دنا پلاس توربو اتوماتیک + مشخصات فنی ، مزایا و معایب ، قیمت بازار ، قیمت کارخانه

به گزارش تلنگر؛ آخرین محصول شرکت خودروسازی ایران خودرو دنا پلاس توربو اتوماتیک است. محصولی که نشان از پیشرفت تیم طراحی و ساخت این شرکت دارد. این محصول اولین خودرو اتوماتیک ساخت داخل محسوب می شود.

از نکات مهم این خودرو که آن را با سایر محصولات داخلی متمایز می کند گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک آن است. گیربکسی که بر خلاف نمونه خارجی پژو ۲۰۶ تیپ ۶ تقه نمی زند و تعویض دنده نرمی دارد.

دنا پلاس  توربو اتوماتیک خودرویی است که به واسطه نداشتن رقیب در بازار مورد توجه تعداد زیادی از مردم قرار گرفته است.

محصولی که باید گفت از لحاظ امکانات پیشرفت بزرگی در عملکرد شرکت ایران خودرو رقم زده است. این محصول همچنین فاصله صنعت ایران با خودروهای روز دنیا را به خوبی نشان داده است.

دنا فیس لیفت سمند است. این محصول پس از طراحی مجدد ظاهری در مدل دنا پلاس تغییرات فنی داشته.  ایران خودرو سعی داشته با اضافه کردن توربو به موتور EF۷  و گیربکس اتوماتیک به این محصول آن را همچنان در بازار رقابتی نگه دارد.

دنا پلاس اتوماتیک را باید به‌عنوان یکی از ارزان‌ترین خودروهای اتوماتیک کشور دانست. مخصوصاً کسانی که در بازار به دنبال خرید خودرو اتوماتیک هستند در حال حاضر با اعداد زیر یک میلیارد تومان گزینه خاصی دم دست ندارند و مجبور به خرید این خودرو هستند.

بررسی دنا پلاس توربو اتوماتیک

دنا پلاس اتوماتیک آخرین نمونه توسعه یافته از نسخه پلتفرم سمند است. ایران‌خودرو تمام ظرفیت‌های خود را در این سدان اقتصادی  نشان داده. این خودرو دارای پیشرانه EF۷ توربو است. اضافه کردن مواردی مانند ایربگ‌های جانبی راننده و کمک، صندلی‌های برقی و مهم‌تر از همه موارد گیربکس اتوماتیک نهایت دستاوردی است که در این خودرو مشاهده خواهید کرد.

در این محصول سعی شده ایرادات پلتفرم سمند برطرف شود اما طراحی خودرو در عین حال که سعی شده امروزی باشد نتوانسته خودرو را حداقل در ظاهر در بین خودروهای روز دنیا قرار دهد. این خودرو همچنین مشکلاتی از جمله مصرف سوخت بالا بر اساس آنچه تجربیات مصرف کننده می گوید و مشکلات برقی که دیگر در خودروهای شرکت ایران خودرو طبیعی است را به همراه خود دارد.

 مشخصات فنی محصول اتوماتیک ایران خودرو

دنا پلاس اتوماتیک مهمترین تمایزش از سایر محصولات در قدرت انتقالش است. جایی که یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک جایگزین مدل ۵ سرعته دستی قدیمی شده.

نمون اتوماتیک خودرو از نمونه منوآل مقداری شتاب کمتری  دارد و با شتاب حدود ۱ ثانیه ضعیف‌تر از نسخه دنده‌ای، مصرف سوخت بیشتری هم دارد. تمامی این موارد به پرت انرژی موجود در سیستم مبدل گشتاور و حدود ۳۸ کیلوگرم وزن بالاتر این ماشین (نسبت به نسخه منوآل) مربوط می‌شوند. با وحود این موارد فاصله زیادی بین نسخه دنده و ای اتوماتیک این خودرو نیست. تعویض دنده‌ها نیز نرم و روان صورت می‌گیرد.

محور محرک دیفرانسیل جلو
گیربکس ۶ سرعته اتومات باحالت اسپرت و برف
پیشرانه ۴ سیلندر توربوشارژ EF۷
حجم موتور ۱,۷ لیتر

عملکرد فنی دنا پلاس اتوماتیک با پیشرانه ۱۶ سوپاپ

دنا پلاس آبی کاربنی

پیشرانه ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ EF۷ TC زیر کاپوت این خودرو قرار دارد. ایران‌خودرو اصلاحاتی در این موتور صورت داده تا ضعف‌های موتور برطرف گردد و اتومبیل به لحاظ استهلاک و عدم افت عملکرد، شرایط بهتری دارا باشد. خودرو در دور ۵۵۰۰ به حداکثر قدرت ۱۵۰ اسب بخار می‌رسد و از دور ۲۲۰۰ الی ۴۸۰۰ چیزی در حدود ۲۱۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند.

قدرت ۱۵۰ اسب بخار
گشتاور ۲۱۵ نیوتن‌متر
شتاب ۹,۵ ثانیه
سرعت ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت
مصرف ترکیبی ۸,۱ لیتر در صد کیلومتر

ابعاد و اندازه‌های دنا پلاس توربو برگرفته از سمند

دنا پلاس نمونه توسعه یافته سمند است. بر همین اساس این خودرو با طول ۴۵۵۹ ، عرض ۱۹۴۴ و ارتفاع ۱۴۶۰ میلیمتری جزو خودروهای سدان جمع و جور محسوب می شود.

در کنار این موضوع سایز رینگ ها نسبت به نسخه های دیگر بزرگتر شده تا خودرو بتواند پایداری بهتری روی آسفالت داشته باشد.

نوع بدنه سدان جمع‌وجور
نوع شاسی یکپارچه
نسل (کد اتاق) اول
طول ۴۵۵۹ میلی‌متر
عرض ۱۹۴۴ میلی‌متر
ارتفاع ۱۴۶۰ میلی‌متر
فاصله محوری ۲۶۷۱ میلی‌متر
وزن ۱۲۷۵ کیلوگرم
حجم باک ۶۰ لیتر
چرخ جلو ۲۰۵/۵۰R۱۶
چرخ عقب ۲۰۵/۵۰R۱۶
سایر ویژگی‌ها رینگ آلومینیومی

سیستم‌‌ کمکی راننده دنا پلاس توربو اتوماتیک

همانطور که از محصولات داخلی انتظار می رود؛ آپشن ها زیاد نیست. در خصوص سیستم های کمکی راننده دنا پلاس توربو اتوماتیک صرفا به کروز کنترل اکتفا کرده و چیز دیگری از آپشن های روز دنیا را در اختیار راننده نخواهد گذاشت.

کروز کنترل دارد

سیستم هشداردهنده‌ دنا پلاس توربو اتوماتیک

ایموبلایزر، ایزوفیکس، سنسور دنده‌عقب تنها امکاناتی است که این خودرو دارد. در واقع پرچمدار ایران خودرو کاملا یک خودرو اقتصادی محسوب می شود که به دلیل وضعیت اقتصادی کشور و شرایط خاص بازار خودرو به این حد از محبوبیت رسیده است.

سنسور عقب دارد

طراحی بیرونی دنا پلاس توربو اتوماتیک

طراحی ظاهری این خودرو و چهره خشن دنا با جلوپنجره به نسبت بزرگ در کنار خطوط بدنه خودرو که در خودروهای داخلی جدید است.این چهره تلاش می کند قدرت این خودرو را به شما نشان دهد. در نسخه توربو رینگ‌ها یک سایز بزرگ‌تر شده‌اند تا فضای خالی داخل گلگیر کاهش یابد. این موضوع هارمونی نیم‌رخ خودرو را بهتر کرده.

در قسمت انتهایی طرحی ناهماهنگ با دماغه است ولی گرافیک زیبای چراغ‌ها باعث شده که این قسمت (بخصوص در شب) جلوه مناسبی داشته باشد. ظاهر دنا پلاس زیباتر از سایر اعضا خانواده است ولی ایران خودرو در طراحی راهی بس طولانی در پیش خواهد داشت.

پیشرفت‌های چهره دنا بااینکه محسوس و تأثیرگذار است ولی نتوانسته فاصله میان این محصول با رقبای جهانی را جبران کند و در جای‌جای بدنه کهنگی طراحی به چشم می‌خورد. در نمونه توربو و توربو اتوماتیک هم‌تغییر ظاهری خاصی صورت نگرفته و تفاوت‌ها به موارد محدودی مثل تغییر در سایز و طرح رینگ‌ها و علامت توربو روی بدنه خلاصه می‌شوند.

اتاق دنا پلاس توربو اتوماتیک

به دلیل آنکه دنا پلاس توربو از پلتفرم سمند استفاده می‌کند؛ طراحی اتاق بسیار به سمند شباهت دارد. اما به خاطر اینکه داشبورد حجیم‌تر شده و ضخامت سقف برای جایگذاری سانروف بیشتر شده فضای داخلی مقداری تنگ‌تر شده و ازنظر جای پا و سر محدودیت‌ها افزایش یافته. بااین‌حال یک خانواده ۴ نفره که میانگین ۱۸۰ سانتی متر قد داشته باشند؛ می‌توانند از فضای داخلی دنا رضایتمند باشند و صندوق‌عقب ماشین هم فضای کافی برای مسافرت‌های خانوادگی را در اختیارشان قرار خواهد داد.

تلاش‌هایی شده که ظاهر اتاق با نمونه‌های گذشته تفاوت‌هایی داشته باشد. خطوط زیبا و هماهنگ داخل اتاق با غریبلک فرمان تقریباً خوش‌دست و نشانگرهای خوانا پشت آمپر حس نسبتاً خوبی به راننده و سرنشینان می‌دهد. دراین‌بین مشکلاتی مثل تکراری شدن دیزان داخلی، برخی ایرادات ارگونومیکی و کیفیت ساخت پایین می‌توانند حس خوب شمارا خیلی زود از بین ببرد.

سیستم‌های ترمز در حد متوسط است

دنا پلاس توربو اتوماتیک طوسی

ترمزهای چهارچرخ دیسکی ماشین هم در حالت عادی عملکرد قابل قبولی دارند اما به هنگام تاب‌گیری مقداری ضعیف عمل می‌کنند و در این شرایط باید بااحتیاط بیشتر عمل نمود. متأسفانه این محصول هنوز به سیستم کنترل پایداری الکترونیکی تجهیز نشده و ازاین‌رو داخل پیچ‌های تند مقداری ضعیف عمل می‌کند، هرچند در صورت رعایت سرعت مجاز، کنترل خودرو به این راحتی‌ها از دست خارج نخواهد شد.

توزیع نیرو ترمز دارد
ترمز ضد قفل دارد

سیستم‌ روشنایی دنا پلاس توربو اتوماتیک

چراغ‌های مه شکن جلو و عقب، چراغ‌های روشنایی در روز، چراغ خوش‌آمد گویی و مشایعت، امکان تنظیم ارتفاع نور چراغ‌ها از داخل همگی ازجمله امکانات دنا پلاس توربو اتوماتیک است.

در کنار این موضوع نورپردازی داخلی ممکن است برای شما چشم‌نواز باشد.

دی لایت دارد
ارتفاع نور اتومات اتو لایت
چراغ مه شکن جلو نوربالا اتومات
چراغ مه شکن عقب دارد
چراغ جلو نئون
سایر ویژگی‌ روشنایی چراغ بدرقه – نورپردازی داخلی

فرمان هیدرولیکی دنا پلاس اتوماتیک

فرمان برقی مجهز به کلیدهای کنترلی و روکش چرمی و فرمان حساس به‌سرعت از امکانات این خودرو است.

نکته بعدی برقی شدن فرمان خودرو است. این مورد جدای از برداشتن بار از روی موتور، به سهولت رانندگی در شهر نیز منجر می‌شود اما متأسفانه در سرعت‌های بالاتر میزان سفت شدن فرمان کافی نیست و این مورد سطح تسلط راننده را مقداری کاهش خواهد داد.

نیروی کمکی برقی
روکش چرم دارد
دکمه‌های کنترلی دارد
حساس به‌سرعت دارد
سایر ویژگی‌های فرمان روکش چرم با دوخت قرمز

سیستم صوتی دنا پلاس توربو اتوماتیک چگونه است؟

سیستم مالتی مدیا با امکان برقراری ارتباط با موبایل، دوربین دنده‌عقب و رهیاب ماهواره‌ای از امکانات این خودرو است.

سیستم صوتی ۶ اسپیکر – هندزفری
مانیتور ۷ اینچی لمسی
نویگیشن دارد
دوربین عقب دارد
قابلیت پشتیبانی

Bluetooth – USB – CD/DVD – MP۳/MP۴ – SD card

ایمنی دنا پلاس توربو اتوماتیک

این خودرو ایمن‌ترین خودرو شرکت ایران‌خودرو است. اما در مقایسه با رقبای خود در بازار از سطح امکانات ایمنی کافی برخوردار نیست. این موضوع می‌تواند در آینده و نسخه‌های احتمالی آتی برطرف شود.

مجموع ایربگ‌ها ۴
ایربگ راننده دارد
ایربگ سرنشین جلو دارد
ایربگ جانبی جلو دارد
سایر ویژگی‌ ایمنی مالتی پلکس

آپشن های دنا پلاس توربو اتوماتیک

دنا پلاس سفید

تهویه مطبوع اتوماتیک به همراه دریچه جداگانه برای سرنشینان عقب و صندلی‌های جلو برقی باقابلیت تنظیم در ۸ جهت مهم‌ترین موارد از آپشن های دنا پلاس توربو اتوماتیک است.

سیستم تهویه اتومات – دریچه تهویه عقب
صندلی‌ راننده تنظیم برقی
صندلی سرنشین جلو تنظیم برقی
روکش صندلی پارچه مخملی
ایزوفیکس صندلی دارد
سایر ویژگی‌ اتاقک تریم مشکی یا دورنگ – دسترسی به صندوق – زیر پایی موکتی با آرم توربو

آینه و شیشه‌ خودرو

آینه‌های جانبی برقی تاشونده، شیشه‌های برقی، ، سان‌روف برقی تنها امکانات این خودرو است.

آینه جانبی تاشو برقی دارد
آینه جانبی با تنظیم برقی دارد
سانروف دارد

قیمت کارخانه دنا پلاس توربو اتوماتیک

این خودرو در تحویل کارخانه به قیمت پانصد و چهل‌وچهار میلیون و چهل‌وپنج هزار تومان (۵۴۴,۰۴۵,۰۰۰) عرضه می‌شود.

قیمت دنا پلاس توربو اتوماتیک در بازار امروز

این خودرو در بازار به قیمت نه‌صد و یک‌میلیون تومان (۹۰۱,۰۰۰,۰۰۰) عرضه می‌شود.

ایرادات دنا پلاس توربو اتوماتیک

پیشرفت‌های چهره دنا بااینکه محسوس و تأثیرگذار بوده اما نتوانسته فاصله میان این محصول با رقبای جهانی را جبران کند و در جای‌جای بدنه گردوغبار کهنگی به چشم می‌خورد. متأسفانه در نمونه توربو و توربو اتوماتیک هم‌تغییر ظاهری خاصی صورت نگرفته و تفاوت‌ها به موارد محدودی مثل تغییر در سایز و طرح رینگ‌ها و علامت توربو روی بدنه خلاصه می‌شوند.

چراغ‌های درشت جلو و زوایای تندوتیز و تا حدودی ناموزون سپر، ظاهر ماشین را از متدهای طراحی روز دور نگاه داشته‌اند. در کنار این موضوع ایرادات مونتاژی مثل درز بزرگ میان درب موتور با جلوپنجره، اقتصادی بودن ماشین را لو داده.

همچنین کلیدهای کنترلی صندلی‌های برقی ماشین فقط در حالت باز بودن سویچ عمل می‌کنند و نکته بدتر اینکه این کلیدها در هنگام بسته بودن درب‌ها به‌سختی در دسترس قرار می‌گیرند. درواقع برای تنظیم راحت صندلی‌ها، باید ماشین روشن و درب‌ها باز باشند که در نوع حالت عجیبی است.

رقبای دنا پلاس توربو اتوماتیک در بازار

دنا پلاس رنگ خاص

درست است که دنا پلاس توربو اتوماتیک مشکلات کیفی و امنیتی دارد و ازنظر پلتفرم هم یک خودرو کاملاً قدیمی محسوب می‌شود اما با توجه به قیمت و رقبای موجود در بازار محدود داخلی، حرف‌هایی برای گفتن خواهد داشت. مثلاً خودرو خوش‌ساخت، ایمن و زیباروی چری یعنی آریزو ۵، تنها در نسخه تنفس‌طبیعی لوآپشن، آن هم با گیربکس دنده‌ای در این حدود قیمت عرضه می‌شود و مدل‌های کامل‌ترش بسیار گران‌تر هستند. برلیانس H۳۳۰ هم علیرغم ظاهر هماهنگ‌تر و استهلاک مقداری پایین‌تر، با مشکل کمبود امکانات و شتاب نه‌چندان مناسب روبرو است. درواقع اگر فاکتورهای گیربکس اتوماتیک و شتاب کافی برایتان خیلی مهم باشد دنا پلاس اتومات تنها خودرو صفرکیلومتری است که در این سطح می‌توانید خریداری کنید. مگر اینکه سری به بازار دست‌دوم‌ها بزنیم که در آن صورت از آریزو ۵ توربو گرفته تا ام جی ۶ و بسیاری انتخاب‌های پرریسک دیگر (ریسک به دلیل دست‌دوم بودن و گرانی قطعات یدکی) در دسترس هستند. بسترن B۳۰ هم انتخاب نسبتاً خوب و مطمئنی است اما قیمت بالاتری دارد.

رنو ساندرو و ام وی ام X۲۲ نیز بااینکه در کلاس بدنه متفاوتی قرارگرفته‌اند اما به‌نوعی رقبای قیمتی دنا پلاس توربو اتوماتیک محسوب می‌شوند. نماینده رنو با اختلاف معناداری کم استهلاکت و بادوام‌تر است اما ازنظر امکانات و طراحی اتاقک در فقر مطلق به سر می‌برد. فرزند ام وی ام نیز ازنظر شتاب و توانایی‌های حرکتی خیلی ضعیف‌تر از دناست اما در عوض جذابیت‌های ظاهری به‌مراتب بیشتر و آپشن‌های مناسب و بهتری را به شما هدیه خواهد کرد.

این روزها این خودرو را می توانید از طریق سیستم یکپارچه خرید خودرو که توسط وزارت صمت ایجاد گردیده دریافت نمایید.

انتهای مطلب

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۲ / ۵. تعداد آرا: ۱

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x