حقوقی

دکتر کدخدایی: شورای نگهبان پاسدار زبان فارسی با ابزار قانون است/ تجلیل از دکتر جلوداریان به دلیل پاسداشت اصل ۱۵ قانون اساسی

رئیس پژوهشکده شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان به عنوان صیانت‌کننده و نگهبان قانون اساسی همانطور که موظف است مصوبات مجلس شورای اسلامی را با سایر اصول قانون اساسی تطبیق دهد و مغایرت احتمالی را اعلام کند، باید آن مصوبات را با اصل ۱۵ قانون اساسی که در رابطه با زبان فارسی است هم تطبیق دهد.

به گزارش تلنگر؛ دکتر عباسعلی کدخدایی عضو حقوقدان شورای نگهبان و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام پیش از ظهر امروز (دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲) در نشست «جایگاه قانون اساسی در پاسداری از زبان فارسی» که در سرای اصلی اهل قلم (کوشک کتاب) سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و به مناسبت روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی برگزار شد، اظهار داشت: زبان فارسی از گذشته‌های دور گنجینه هویت ملی و بستری برای انتقال مفاهیم دینی، معارفی و فرهنگی در اقصی نقاط کشور بوده است.

وی خاطرنشان کرد: باعث افتخار فارسی‌زبانان است که این زبان در جغرافیای ایران محصور نشده و به سرزمین‌های دیگر هم سفر کرده است؛ زبان فارسی در شبه‌جزیره هند و چین و هرجایی که نامی از ایران بوده، نقش اساسی و اصلی داشته است.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان در ادامه به ماموریت این شورا در پاسداشت زبان و ادبیات فارسی اشاره کرد و بیان داشت: آنچه به ما مربوط است، صیانت از زبان فارسی با ابزار حقوق و قانون است.

وی اضافه کرد: تدوین‌کنندگان قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در اصل پانزدهم این قانون ضمن تعیین زبان و خط مشترک ایرانیان، مقرر کردند که تمامی متون و اسناد رسمی باید به زبان فارسی باشد.

دکتر کدخدایی اظهار داشت: شورای نگهبان به عنوان صیانت‌کننده و نگهبان قانون اساسی همانطور که موظف است مصوبات مجلس شورای اسلامی را با سایر اصول قانون اساسی تطبیق دهد و مغایرت احتمالی را اعلام کند، باید آن مصوبات را با اصل ۱۵ قانون اساسی که در رابطه با زبان فارسی است هم تطبیق دهد.

وی در این رابطه اعلام کرد: از سال ۱۳۶۰ حدود ۹۰ مصوبه مجلس شورای اسلامی به دلیل استفاده از واژگان و خط غیرفارسی و مغایرت با اصل ۱۵ قانون اساسی، با ایراد شورای نگهبان روبرو و به مجلس شورای اسلامی ارجاع داده شده است.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین گفت: برای واژه‌سازی و ایجاد معادل‌های فارسی واژگان غیرفارسی که کشورها و جوامع دیگر نیز با این موضوع مواجه هستند، باید اقدامات جدی و اساسی انجام شود که خوشبختانه کارهای خوبی در فرهنگستان زبان و ادب فارسی صورت گرفته است.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران در بخش دیگری از صحبت‌هایش به هجوم دشمن در موضوع زبان اشاره کرد و نوع هجوم را هم «انبوه» و «خوشه‌ای» دانست و عنوان کرد: باید با دقت با هجوم دشمن در موضوع زبان و ادبیات فارسی مقابله کرد.

وی از وضعیت زبان‌های «فنی» و «پزشکی» در ایران نیز ابراز تاسف کرد و بیان داشت: رشته‌ها و متون فنی و پزشکی بیشتر از سایر علوم با این هجوم روبرو هستند. مسئولان وزارتخانه‌های علوم و بهداشت باید اقدامات جدی برای فارسی‌سازی متون فنی و پزشکی انجام بدهند.

رسانه‌ها همچون صدا و سیما و مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم باید در پاسداشت زبان‌ فارسی تلاش بیشتری انجام دهند؛ هرچند تاکنون اقدامات خوبی صورت گرفته است.

حضور کدخدایی در نمایشگاه کتاب

دکتر کدخدایی در پایان صحبت‌هایش با بیان اینکه برای ترویج و آموزش زبان فارسی باید کارهای جدی انجام بگیرد، ابراز کرد که اگر همه این اقدامات در کنار هم صورت بگیرد، می‌توانیم امیدوار باشیم زبان فارسی که تاکنون و با گذشت هزار سال مقاومت کرده و در سراسر عالم درخشیده، همچنان بدرخشد و بستری برای انتقال مفاهیم فرهنگی، معارفی و دینی باشد.

گفتنی است؛ در پایان این نشست که «علی‌محمد مودب» شاعر و نویسنده نیز حضور داشت، توسط دکتر کدخدایی از دکتر «امید جلوداریان» خبرنگار و کارشناس صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران که در پاسداشت زبان و ادبیات فارسی فعالیت دارد و گزارش‌های خبری متعددی تولید کرده است، با اهدای لوح سپاسی قدردانی شد.

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x