تولید و تجارت

چرا در بسته بندی خوراکی از نیتروژن استفاده می شود؟

وجود اکسیژن درون بسته بندی به ویژه بسته بندی‌های خوراکی و مواد غذایی باعث می‌شود که باکتری‌ها توان لازم برای ادامه زندگی و فاسد کردن ماده غذایی را داشته باشند. وقتی هیچ اکسیژنی وجود نداشته باشد هیچ باکتری یا میکروبی نمی‌تواند داخل بسته بندی نفوذ کند و باعث فساد مواد غذایی شود.

چرا در بسته بندی خوراکی از نیتروژن استفاده می شود؟ یکی از سوالات مهم در زمان طراحی بسته بندی مواد خوارکی علت استفاده از گاز نیتروژن است! گاز نیتروژن چه ترکیبی دارد و چرا باید در بسته بندی‌های خوراکی از آن استفاده شود. اصلی‌ترین دلیل استفادها از گاز نیتروژن برای مواد غذایی و خوراکی را می‌توان جلوگیری از فاسد شدن سریع مواد خوراکی می‌توان عنوان کرد. در این روند تمامی هوا و اکسیژن داخل بسته بندی مواد غذایی به وسیله دستگاه مخصوص خالی می‌شود و پس از آن با دستگاه مخصوص گاز نیتروژن به درون بسته بندی تزریق می‌شود.

وجود اکسیژن درون بسته بندی به ویژه بسته بندی‌های خوراکی و مواد غذایی باعث می‌شود که باکتری‌ها توان لازم برای ادامه زندگی و فاسد کردن ماده غذایی را داشته باشند. وقتی هیچ اکسیژنی وجود نداشته باشد هیچ باکتری یا میکروبی نمی‌تواند داخل بسته بندی نفوذ کند و باعث فساد مواد غذایی شود.

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که چرا در بسته بندی مواد غذایی از نیتروژن استفاده می‌شود. یکی از مسائل مورد اهمیت در صنایع غذایی و تولیدات مواد خوراکی، حفظ طراوت و تازگی آن‌ها است. این مسئله همواره یکی از چالش‌های تولیدکنندگان بوده و هست. استفاده از نیتروژن در بسته بندی مواد غذایی، یکی از راه‌های موثر برای جلوگیری از روند فاسد شدن و افزایش طول عمر مواد خوراکی است.

بسته بندی مواد غذایی چیست

بسته بندی کردن مواد غذایی از دور آیام یکی از روش‌های نگهداری طولانی مدت مواد غذایی و خوراکی بوده است. در حالت کلی به محفظه‌ای که کار حفاظت از مواد غذایی در برابر تمامی موارد فاسد کننده و خراب کننده را بر عهده دارد، بسته بندی مواد خوراکی گفته می‌شود. بسته بندی کردن مواد غذایی امروزه توسط شرکت‌های طراحی بسته بندی مانند شرکت سلام گرافیک، شرکت این پک، شرکت فکر مثبت و… انجام می‌شود.

یک بسته بندی مناسب برای مواد غذایی باید علاوه بر نگهداری مناسب محصول به مدت زمان معین شده، توانایی بازاریابی برای فروش بیشتر محصول را دارا باشد. استودیو گرافیک سلام گرافیک ارائه دهنده خدمات بسته بندی به صورت تخصصی با بالاترین کیفیت آماده ارائه خدمات بسته بندی به صورت خاص برای محصولات غذایی است، در صورتی که نیاز به بسته بندی دارید با شرکت سلام گرافیک تماس حاصل کنید.

چرا از گاز ازت در بسته بندی مانند حبوبات استفاده می‌شود؟

گاز ازت یکی از ترکیب‌های اصلی کره زمین است. هر موجود زنده‌ای که برای مدت زمان طولانی در معرض این گاز قرار گیرد و استنشاق این گاز توسط آن موجود انجام شود باعث کاهش میزان اکسیژن خون و در طولانی مدت باعث مرگ فرد می‌شود. از همین ویژگی این گاز برای جلوگیری از رشد باکتری و میکروب‌ها شده‌اند. به این صورت که با تزریق کردن این گاز به درون بسته بندی امکان ادامه حیات برای هیچ موجود زنده‌ای از قبیل باکتری و میکروب داده نخواهد شد.

گاز نیتروژن چگونه از فساد جلوگیری می‌کند؟

یکی از مشکلاتی که همواره در سر راه نگهداری طولانی مدت مواد غذایی وجود داشته است، فساد مواد غذایی به وسیله باکتری‌ها و میکروب‌ها است. میکروب‌ها و باکتری‌ها موجودات ریزی هستند که باعث خرابی در محصول می‌شوند. یکی از راه‌های اسان و شایع برای جلوگیری از این خرابی در محصولات غذایی استفاده از گاز نیتروژن است. گاز نیتروژن اگر به جای اکسیژن موجود در بسته بندی تزریق شود، باعث می‌شود که میکروب و باکتری امکان زندگی و حیات نداشته باشند. عموما روند استفاده از گاز نیتروژن به این صورت است که با خالی کردن بسته بندی از اکسیژن و تزریق گاز نیتروژن به درون بسته بندی مواد خوارکی تمامی میکروب‌ها و باکتری‌ها امکان ادامه حیات در بسته بندی را از دست می‌دهند.

چرا در بسته بندی خوراکی از نیتروژن استفاده می شود؟

از چه نوع نیتروژنی در بسته بندی مواد خوراکی استفاده می‌شود؟

نیتروژن را می‌توان یکی از دسته گازهای امن در نظر گرفت. گاز نیتروژن درون جو زمین وجود دارد که حدودا ۸۷ درصد جو طبیعی زمین را این گاز تشکیل داده است. به گاز نیتروژن گاز ازت نیز گفته می‌شود که درون بدن انسان نیز ۳ درصد از این گاز وجود دارد. به همین خاطر این گاز را می‌توان جزو دسته گازهای امن به حساب آورد. گاز نیتروژن در صورتی که به آن سرما بخورد به صورت مایع تغییر شکل می‌دهد.

از گاز نیتروژن برای بسته بندی چه محصولاتی استفاده می‌شود؟

از گاز ازت برای جلوگیری از فساد بسته بندی محصولاتی مانند چیپس، پفک، ماهی، انواع میوه … استفاده می‌شود. در حالت کلی می‌توان گفت که برای جلوگیری از هر گونه فساد مواد غذایی و خوراکی از این گاز استفاده می‌شود. دقیقا هر نوع بسته بندی مواد غذایی از این گاز برای جلوگیری از رشد باکتری‌ها و میکروب‌ها استفاده می‌شود.

چرا در بسته بندی خوراکی از نیتروژن استفاده می شود؟

استفاده از گاز ازت چه مزیت‌هایی برای بسته بندی دارد؟

هر محصولی که خواهان نگهداری آن برای مدت زمان طولانی مدت بدون ایجاد آفت هستیم، باید از گاز ازت درون آن استفاده کنیم. با استفاده از این روش ۱۰۰ درصد محصول از هر گونه آفت و خرابی در امان خواهد بود. در حالت کلی می‌توان گفت که برای جلوگیری از فساد از این گاز استفاده می‌شود و مزیت‌های زیر را برای بسته بندی‌هایی که از این گاز استفاده می‌کند را به همراه خواهد داشت.

  • کاهش چشم گیر میزان ضایعاتی که از تولید به جا می‌ماند.
  • افزایش طول عمر مواد غذایی و محصولات خوراکی برای مدت زمان طولانی
  • امکان انباری داری برای فصول و حتی سال‌های بعد
  • عدم نیاز به انرژی گرمایی و صرفه جویی در آن
  • افزایش میزان فروش محصول به دلیل کیفیت بالایی که این نوع از بسته بندی با خود به همراه دارد.
  • کاهش هزینه‌های تولید
  • کاهش هزینه‌های نگهداری از محصول
  • کاهش هزینه‌های محصول و در نتیجه گاهش هزینه‌های خرید برای مشتری
  • کاهش میزان ضایعات تولیدی و کمک به حفظ محیط زیست
  • عدم نیاز به استفاده از مواد نگهدارنده شیمیایی مضر و گران قیمت
  • صرفه اقتصادی استفاده از نیتروژن نسبت به سایر نگهدارنده‌ها و سوددهی بالا
  • حفظ کیفیت موادغذایی در مدت زمان طولانی و افزایش فروش

گاز ازت برای مواد غذایی و بسته بندی ضرر دارد؟

همان طور که در ابتدای مقاله گفتیم، گاز ازت بیش از ۸۰ درصد گره زمین را احاطه کرده است و به صورت طبیعی این گاز در طبیعت وجود دارد. گاز نیتروژن گاز غیر سمی است و برای بدن هیچگونه خطری ندارد. توجه داشته باشید که اگر برای مدت زمان طولانی در معرض این گاز قرار گیرید و گاز به صورت طولانی توسط شما استشمام شود، این حالت باعث کاهش میزان اکسیژن خون شما و باعث بی حالی و در صورت ادامه می‌تواند باعث مرگ شود.

ولی استفاده از گاز نیتروژن در بسته بندی با این میزان با هدف نگهداری بهتر از محصول هیچگونه آسیب نه به محصول و نه به بدن انسان نمی‌رساند.

چرا در بسته بندی خوراکی از نیتروژن استفاده می شود؟

فلاشینگ گاز برای بسته بندی مواد خوارکی و بسته بندی چیست؟

فاشینگ گاز به دسته‌ای از گازها گفته می‌شود که برای نگهداری بهتر و ایجاد شرایط بهتر برای مواد غذایی، نگهداری آن را آسان تر و طولانی مدت تر می‌کند.

گاز نیتروژن یا همان گاز ازت یکی از گازهایی است که می‌تواند به خوبی شرایط نگهداری مناسب و اصولی از محصول را فراهم می‌آورد.

منبع: وب سایت بسته بندی این پک http://hi-packages.com/

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x