دین و اندیشه

بهترین غذای روح چیست؟

به گزارش تلنگر، ذکر خدا و تاثیرات دنیوی و اخروی آن بر انسان از جایگاه بی‌نظیر این امر حکایت دارد. این یادداشت تلاش می‌کند تاثیرات ذکر خدا را به اجمال شرح دهد. اولین تاثیر ذکر خدا مورد یاد خدا بودن است. قرآن کریم میفرماید: «فَاذْکُرُونِی أَذْکُرْکُمْ وَاشْکُرُواْ لِی وَلاَ تَکْفُرُونِ» مرا یاد کنید تا شما را یاد کنم و کفران نورزید.
همنشینی با خدا دومین تاثیر یاد خدا در زندگی است. خداوند در حدیث قدسی به حضرت موسی (ع) فرمود: ای موسی؛ من همنشین کسی هستم که مرا یاد کند. بنابراین ذکر خداوند موجب می‌شود باری تعالی در یاد انسان باشد.
محبت خداوند تاثیر بعدی ذکر خدا محسوب می‌شود. «من اکثر ذکر الله احبه» هر کس زیاد خدا را یاد کند، محبت خداوند در قلبش حاکم می‌شود.
رستگاری و فلاح تاثیر دیگری است که یاد خدا بر جای می‌گذارد. قرآن کریم می‌فرماید: «وَاذْکُرُوا اللَّهَ کَثِیرًا لَّعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ» خدا را بسیار یاد کنید، باشد که رستگار شوید.
افزایش برکت و حضور ملائکه از تاثیرات دیگر ذکر خدا محسوب می‌شود. روایات بر این موضوع اشاره دارند که خانه‌ای که ذکر خدا در آن می‌شود، برکت آن بسیار می‌شود و ملائکه در آن حاضر می‌شوند.
آرامش از تاثیرات ذکر خدا محسوب می‌شود. به گونه‌ای که قرآن کریم می‌فرماید: «أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» همانا با یاد خدا دل‌ها آرام می‌گیرد.
یاد خدا همچنین موجب دوری از شیطان می‌شود. آیه قرآنی در این زمینه می‌فرماید: «إِنَّ الَّذِینَ اتَّقَواْ إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِّنَ الشَّیْطَانِ تَذَکَّرُواْ فَإِذَا هُم مُّبْصِرُونَ» پرهیزگاران هنگامی که گرفتار وسوسه‌های شیطان شوند، به یاد خدا و پاداش و کیفر او می‌افتند؛ و (در پرتو یاد او، راه حق را می‌بیند و) ناگهان بینا می‌شوند.
روح انسان با یاد خدا تغذیه می‌شود. قرآن کریم در این زمینه فرموده است: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تُلْهِکُمْ أَمْوَالُکُمْ وَلَا أَوْلَادُکُمْ عَن ذِکْرِ اللَّهِ وَمَن یَفْعَلْ ذَلِکَ فَأُوْلَئِکَ هُمُ الْخَاسِرُونَ» ای کسانی که ایمان آورده‌اید، اموال و اولادتان شما را از یاد خدا باز ندارد و هر کس چنین کند از زیانکاران است.
تاثیرات یاد شده نشان می‌دهد که ذکر خدا تاثیرات بی‌نظیری در زندگی دنیوی و اخروی به همراه دارد. انسان برای رسیدن به فلاح و رستگاری اخروی و زندگی توام با آرامش در دنیا نیازمند یاد خدا است. آیات و روایات یاد شده موید این سخن است.

راه‌های نزدیک شدن به خداوند

قرائت قرآن کریم
قرآن کریم یکی از راه‌هایی است که انسان را به خدا نزدیک می‌کند و سبب شرافت و کرامت و منزلت در پیشگاه خدا می‌گردد.
در قرآن کریم، توسّل به اسماء الهی و صفات او در مقام دعا توصیه شده است:
«وَلِلَّهِ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَیٰ فَادْعُوهُ بِهَا ۖ» (سوره اعراف، آیه ۱۸۰)
ترجمه:و نیکوترین نام‌ها [به لحاظ معانی]ویژه خداست، پس او را با آن نام‌ها بخوانید
توسل به پیامبر و امامان
توسّل به دعای صالحان که برترین نوع آن توسّل به ساحت پیامبران و اولیای خاص او است تا برای انسان به درگاه الهی دعا کنند.
خداوند در قرآن می‌فرماید:
وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوکَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِیمًا (سوره نسا، آیه۶۴)
و اگر آنان هنگامی که [با ارتکاب گناه]به خود ستم کردند، نزد تو می‌آمدند و از خدا آمرزش می‌خواستند، و پیامبر هم برای آنان طلب آمرزش می‌کرد، یقیناً خدا را بسیار توبه پذیر و مهربان می‌یافتند.
سجده کردن
سجده، نزدیک‌ترین حالت بنده به پروردگار معرفی شده است که انسان با خدای خود راز و نیاز می‌کند.
در کتاب الکافی، کامل الزیارات ابن قولویه قمی، کتابُ مَن لایَحضُرُه اَلفَقیه و ثواب العمال، شیخ صدوق از امام صادق (ع) درباره سجده کردن روایت کرده است.
تقرب به خداوند
امام صادق (ع) فرمود:
«أَقْرَبُ مَا یَکُونُ اَلْعَبْدُ إِلَی اَللَّهِ تعالی وَ هُوَ سَاجِدٌ» نزدیک‌ترین حالتی که بنده به پروردگار دارد، حالت سجدۀ او است.
سپس امام (ع) به این آیه قرآن اشاره فرمود که خداوند می‌فرماید: «وَ اسْجُدْ وَ اقْتَرِبْ» سجده کن و به خدا تقرّب جوی. (سوره علق، آیه ۱۹)
تفکر به عواقب گناه
تفکر عمیق انسان درباره آثار سوء دنیوی و عذاب‌های غیر قابل تحمل اخروی گناه موجب دور شدن انسان از گناه می‌شود.

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۳ / ۵. تعداد آرا: ۲

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x