به گزارش
تلنگر؛ ناصر عبداللهی متولد ۱۰ دی ۱۳۴۹ در ۲۹ آذر ۱۳۸۵ فوت کرد. وی خواننده پاپ ایرانی اهل بندرعباس بود. وی ابتدا با ترانه «ناصریا» به شهرت رسید.
زندگینامه
ناصر عبداللهی در دهمین روز از دی ماه سال ۱۳۴۹ در محله سیدکامل شهر بندرعباس زاده شد. پدرش عبدالرحمن عبداللهی کارگر بازنشسته بود و مادرش مهرنگار بندری نیایی خانهدار است. از ۱۳ سالگی به موسیقی علاقهمند شد. فعالیتهای هنری خود را از سالهای نوجوانی در صدا و سیما و حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی استان هرمزگان آغاز کرد.
وی کار حرفهای را بهطور جدی از سال ۱۳۷۴ خورشیدی آغاز کرد. در سال ۱۳۷۵ همراه با همسرش به تهران آمد. محمدعلی بهمنی وی را به انتشارات دارینوش معرفی کرد. پس از آن جُنگ های «عشق است» و «دوستت دارم »ناصر را این انتشارات ضبط و منتشر کرد. ناصر با انتشارات فوق دچار اختلافاتی شد. پس از آن جُنگ های«بوی شرجی» توسط انتشارات شمیم جنوب، هوای حوا و ماندگار توسط انتشارات آوای نکیسا و پس از مرگ او، ُجنگ رخصت توسط انتشارات آوای مهر میهن به بازار روانه شد.
زندگی خصوصی

او چهار برادر و یک خواهر دارد. ناصر در هیجده سالگی با «فهیمه غفوری» اهل بندرعباس که سه سال از خودش بزرگتر است ازدواج کرد.حاصل آن سه فرزند (دو پسر و یک دختر) به نامهای نوید، نازنین و نامی است. نینا فرزند چهارم ناصر حاصل ازدواج او با فاطمه فهیمی است. فرزند دختر او، نازنین الان نوازنده و خواننده سبک پاپ است. او با بازخوانی چند ترانه از پدرش شهرت پیدا کردهاست.
ازدواج اول ناصر عبداللهی
وی در ۱۸ سالگی با دختری بنام فهیمه غفوری آشنا میشود و بعد از مدتی با وی ازدواج میکند که حاصل آن سه فرزند به نامهای نوید، نازنین و نامی است. نوید اولین فرزند این زوج در سال ۶۸ به دنیا میآید و اردیبهشت سال ۷۱ خدا نازنین را به ناصر و فهیمه داد و دیماه ۷۳ هم «نامی» به دنیا آمد.
ماجرای طلاق
آقای عبداللهی در سال ۱۳۸۰ دوباره به همراه خانواده به تهران رفت و سال ۱۳۸۲ به دنبال مشکلات ادامه دار با همسرش تصمیم گرفت راهشان از هم جدا شود به این ترتیب این زندگی بعد از ۱۵ سال به توافق دو طرف به طلاق انجامید
ازدواج دوم
ناصر عبداللهی در سال ۸۲ به خواستگاری همسر دومش یعنی فاطمه فهیمی رفت. خواننده جوان که دیگر جزو محبوبترین خوانندههای ایران شده بود به خاطر دوستیای که با پدر همسر دومش داشت خانواده فهیمی را بهخوبی میشناخت و همین شناخت باعث شد او فاطمه را برای زندگی مشترکش انتخاب کند و پس از مدتی این زوج صاحب دختری شدند و نام آن را نینا گذاشتند.
مشکل تکلم تا خوانندگی
وقتی خیلی کوچک بودم به خاطر اتفاقی که جلوی چشمان من افتاد قدرت تکلم خود را از دست دادم و تا دوران راهنمایی نمی توانستم حرف بزنمحتی در ادا کردن کلمات نیز مشکل داشتم تا اینکه بالاخره دکتری در شیراز گفت که تنها راهی که می توانم از آن نجات پیدا کنم خوانندگی استبرای همین خانواده ام با خریدن یک ملودیکا من را به دنیای موسیقی هل دادند
شروع فعالیت هنری
ناصر عبداللهی از ۱۳ سالگی به موسیقی علاقه داشت و فعالیتهای هنری خود را از سالهای نوجوانی در صداوسیما و حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی استان هرمزگان آغاز کرد؛ و در سال ۱۳۷۴ بهصورت حرفهای وارد عرصهی موسیقی شد. در سال ۱۳۷۵ همراه با همسرش به تهران آمد و محمدعلی بهمنی وی را به انتشارات دارینوش معرفی کرد. پسازآن آلبومهای عشق است و دوستت دارم ناصر را این انتشارات ضبط و منتشر کرد. ناصر با انتشارات فوق دچار اختلافاتی شد. پسازآن آلبومهای بوی شرجی، هوای حوا و ماندگار توسط انتشارات آوای نکیسا و آلبوم رخصت توسط انتشارات آوای مهر میهن به بازار روانه شد.
بررسی آثار
بیشتر اشعار ترانههای آغازین او از سرودههای محمدعلی بهمنی بود. در کار موسیقی به گفته خود وی تحتتأثیر سبک موسیقی ابراهیم منصفی بود. طوریکه در سالهای آغازین کار هنری ترانههای منصفی را بازخوانی میکرد.
ترانههای مورد انتخاب وی در ُجنگ هایش عمدتاً دارای مفاهیم اجتماعی و حماسی (مانند ترانههای «یادم باشد»، «کودکان خیابانی»، «سربلند» و «شیوهٔ ما»)، مذهبی (مانند ترانههای «مهر علی و زهرا»، «احمد ثانی»، «یا فاطمه» و «مهر دلبر») و عاشقانه (مانند ترانههای «تو ای عشق»، «ماه من»، «بهت نگفتم» و «راز») بودند.
از این موارد میتوان به نمونههای زیر اشاره نمود:
اجتماعی: ترانهٔ «یادم باشد» (از جُنگ «دوستت دارم»، شعر از مجتبی کاظمی، دکلمه از پرویز پرستویی)
یادم باشد حرفی نزنم که به کسی بر بخورد
نگاهی نکنم که دلِ کسی بلرزد
راهی نروم که بی راه باشد
خطی ننویسم که آزار دهد کسی را
یادم باشد که روز و روزگار خوش است
همه چیز روبه راه و بر وفق مراد است و خوب
تنها دلِ ما، دل نیست
حماسی: ترانهٔ «شیوهٔ ما» (از جُنگ «عشق است»، شعر از محمدعلی بهمنی)
نتوان گفت که این قافله وامیماند، خسته و خُفته از این خیل جدا میماند
این رَهی نیست که از خاطرهاش یاد کنی، این سفر همرَهِ تاریخ بهجا میماند
دانه و دام در این راه فراوان اما، مرغِ دل سیر زِ هر دام رها میماند
میرسیم آخر و افسانه واماندنِ ما، همچو داغی به دلِ حادثهها میماند
بیصداتر زِ سکوتیم، ولی گاهِ خروش، نعره ماست که در گوشِ شما میماند
بِروید ای دلتان نیمه که در شیوهٔ ما، مرد با هر چه سِتم، هر چه بلا میماند
مذهبی: ترانهٔ «مهر دلبر» (از آلبوم «هوای حوا»، شعر از حکیم سنایی)
کار عاقل نیست در دل مهر دلبر داشتن، جان نگین مُهر مِهر شاخه بی برگ داشتن
از پی سنگین دل نامهربانی روز و شب، بر رخ چون زر نثار گنج گوهر داشتن
چون نگردی گرد معشوقی که روز وصل تو، بر تو زیبد شمع مجلس مهر انور داشتن
یوسف مصری نشسته با تو اندر انجمن، زشت باشد چشم را در نقش آزرم داشتن
احمد مرسل نشسته کی روا دارد خرد، دل اسیر سیرت بوجهل کافر داشتن
من سلامت خانهٔ نوح نبی بنمایمت، تا توانی خویشتن را ایمن از شر داشتن
تا سلیمان وار باشد حیدر اندر صدر ملک، زشت باشد دیو را بر تارُک افسر داشتن
عاشقانه: ترانهٔ «راز» (از آلبوم «ماندگار»، شعر از نیلوفر لاری پور)
یه زخم کهنه روی بالم، یه آسمون که چشم به رام نیست؛ به غیر واژهٔ غریبی، چیزی توی ترانه هام نیست
حتی یه آینه پیش روم نیست، که اسممو یادم بیاره؛ تنهاترین مسافر شب، تو خلوتم پا نمی ذاره
ازم نخواه با تو بمونم! تو هیچی از من نمی دونی!؛ اگه بگم راز دلم رو، تو هم کنارم نمی مونی…
دل من از نژاد عشقه، از تو و از ترانه لبریز؛ یه دنیا غم توی صدامه، مث سکوت تلخ پاییز
من یه پرندهٔ غریبم، من از نژاد آسمونم؛ میون این همه ستاره، من یه شهاب بی نشونم
ناصریا
پس از ارائه ترانه ناصریا منتقدان عبداللهی گفتند که این کاری اسپانیایی است و برگرفته از نغمه های جیپسی کینگ . اما وی معتقد بود که چنین نیست، و این کار وزن و آهنگ عربی دارد، آهنگی که بارها با سازهای دیگری نظیر عود، دهل، و دف نواخته شدهبود. اما با
گیتار خیر، و عبداللهی این کار را انجام داد.
نغمه ی ترانهٔ ناصریا سال ۱۳۷۶ ساخته شد. شعر این آهنگ به گویش بندری است ، و به گفته عبداللهی هدف از ساخت آن اعتراض بر ضد ستم در جهان و نیز همدردی با ستمدیدگان جهان بودهاست. بر اساس متن شعر ناصریا اگر کسی قصد یاری ستم دیده ای را داشتهباشد پس از تحمل سختی بسیار و دشواریهای این راه ، در پایان پیروز خواهد شد.
درگذشت
ناصر عبداللهی در سوم آذرماه ۱۳۸۵ در بندرعباس به دلایل نامشخصی بیهوش شد و به کما رفت. به گفته بسیاری او توسط شخصی بنا به دلایل شخصی با ضربات چاقو کشته شدهاست. او پس از گذراندن ۲۶ روز در کما سرانجام روز ۲۹ آذر ۱۳۸۵ و در ۳۵ سالگی در بیمارستان هاشمینژاد تهران درگذشت و در زادگاهاش بندرعباس به خاک سپرده شد. تا سالها شایعات فراوانی دربارهٔ علت مرگ وی وجود داشت و همچنان این موضوع در هالهای از ابهام قرار دارد.
از جمله شایعات مطرح شده دربارهٔ علت مرگ او ابتلا به مواد مخدر بود که هرگز تأیید نشد و حتی به شدت تکذیب شد.
احسان علیخانی دو سال بعد در سالروز فوت این خواننده در برج میلاد با گفتن برخی جملات حاشیههای فراوانی را در رسانهها باعث شد تا گمانه زنیها بیشتر و بیشتر شوند:
نزدیک یک سال است که فهمیدهایم او به قتل رسیدهاست در صورتی که این موضوع مطرح نشده بود. همیشه دوست داشتیم این موضوع را بگوییم. صحبت کردن از علی (ع) ساده است، اما ناصر عبداللهی در جایی از امیرالمؤمنین صحبت کرد که سخت بود.
تا سالها خانواده عبداللهی به دلیل تفکرات بومی و برخی محدودیتها از بازگویی این ماجرا خودداری میکردند تا اینکه در مهر ۱۳۹۳ و پس از گذشت هشت سال باشگاه خبرنگاران جوان اصلیترین دلیل فوت ناصر عبداللهی را به نقل از مهدی براتی اینگونه بازگو میکند:
هفت سال پیش همسر ناصر عبداللهی، بعد از یک جر و بحث مختصر با وی، به حالت قهر به منزل پدری اش میرود. ظهر همان روز ناصر برای بازگرداندن همسرش، سراغش میرود. مدت ها بوده که بین خانواده همسر وی و ناصر بحثهایی در مورد دلایل اجرای قطعه یا فاطمه رخ داده و داییهای همسر وی به شدت از این موضوع خشمگین اند.
ظهر همان روز ناصر که برای بازگرداندن همسرش به محله پدر همسرش رفته بوده ، گویی وارد کارزاری شده که افراطیون منتظرش بودند و به سرکردگی داییهای همسرش و وهابیها مورد حمله قرار میگیرد و به شدت مورد ضرب و شتم قرار میگیرد.
بعد از این درگیری شدید، پیکر خون آلود ناصر به منزلش منتقل و در حیاط خانه و روی تخت رها میشود. پسر خانواده بعد از چند ساعت و بدون اطلاع از رخداد یاد شده ، به خانه میآید و با تصور خواب بودن پدر، توجهی به وی نمیکند. صدای خِر خِر پدر پس از دقایقی توجه پسرش را جلب میکند. وی به سمت پدرش رفته و با برگرداندن پدر به سمت خودش ، متوجه آثار ضرب و شتم روی صورت پدر میشود. از او داستان را میپرسد و ناصر در پاسخ میگوید که از جایی سقوط کرده و مشکلی نیست. به اصرار پسر به حمام برده میشود تا آثار ضرب و شتم و چهره خون آلود پدر شسته شود ولی به دلیل ضعف عمومی از حال میرود.
از همان روز، جدال ۲۷ روزه ناصر عبداللهی با مرگ در بیمارستانهای بندرعباس و تهران آغاز میشود و این جدال سرانجام در روز ۲۹ آذر به مرگ مغزی وی و سپس فوت او منجر میشود.
علت مرگ ناصر عبداللهی
برای دانستن علت مرگ ناصر عبداللهی متن زیر را بهدقت بخوانید، متنی واقعیت فوت ناصر عبداللهی را بیان میکند.
همسر ناصر عبداللهی بعد از یک جروبحث کوتاه با وی، به حالت قهر خانه را ترک میکند و به منزل پدرش میرود، ظهر همان روز ناصر برای بازگرداندن همسرش به خانه پدر زنش میرود؛ اما مدتهاست که بین او و خانواده همسرش بحثهایی به خاطر اجرای قطعه «یا فاطمه» وجود دارد و داییهای همسرش بهشدت از این موضوع عصبانیاند. به همین خاطر وقتی وارد خانهی پدر زنش میشود، وی با افراطیون مذهبی و وهابیها و داییهای همسر که منتظرش بودند وارد کارزار و دعوایی میشود و بهشدت مورد ضرب و شتم قرار میگیرد.
بعدازاین درگیری شدید، پیکر خونآلود ناصر به منزلش برده میشود و در حیاط خانه و روی تخت رها میشود. پسر خانواده بعد از چند ساعت و بدون اطلاع از ماوقع به خانه میآید و با تصور خواب بودن پدر، توجهی به وی نمیکند. صدای خرخر پدر پس از دقایقی توجه پسرش را جلب میکند. تا به سمت پدرش برود و با برگرداندن پدر به سمت خودش، متوجه آثار ضرب و شتم روی صورت پدر میشود. از پدر داستان را میپرسد و ناصر در جواب میگوید که از جایی سقوط کرده و مشکلی نیست. به اصرار پسر به حمام برده میشود تا آثار ضرب و شتم و چهره خونآلود پدر شسته شود ولی به دلیل ضعف عمومی از حال میرود.
از همان روز جدال ۲۷ روزه ناصر عبداللهی با مرگ در بیمارستانهای بندر و تهران آغاز میشود و این جدال سرانجام در روز ۲۹ آذر به مرگ مغزی وی و سپس فوت او منجر میشود.
محل دفن

ناصر عبداللهی در بندرعباس : آرامستان (بهشت زهرا) قدیم واقع در کیلومتر ۷ جاده بندعباس به میناب در قطعه ۵ مفاخر این شهر آرام گرفته است
آلبومها و ترانههای ناصر عبداللهی
در ادامه آلبوم های این خواننده به شرح زیر است:
آلبوم مِه گَنوغُم
- حکمِ طاعت
- جنوب
- انسان غافِلِن
- ارزش انسان
- دیریا مُوجِن
- گُنوغُم
آلبوم حکم طاعت
- حکم طاعت
- انسان غافل
- یاد خدا
- خداوند بخشنده
- فصل ایمان سوختن
آلبوم در پی خدا
- در پی خدا
- زنگ شتر
- بهترین سرآغاز
- موزیک حضرت محمد (ص)
- ارزش انسان
- صدای پا
- یاد خدا
- موزیک بیکلام
آلبوم عیدانه
- صدای بارون
- بِی تُم ته وِیت
- نارِد زِ یادُم
- مادرِ پیر
- مهمانی
- گل خاکسترین
- نارِد زه یادُم (به همراه گیتار)
- نور عشقِت
- دکلمه
آلبوم عشق است (همراه با پرویز پرستویی و محمدعلی بهمنی) – ۱۳۷۸
- عشق است
- طعنهٔ ناشنیده
- تو ای عشق
- پیرم اما
- تلخ و شیرین
- اَبر و آفتاب
- شیوه ما
- همیشه
- ماه من
- دلم خوش است
- نامهربانی
آلبوم دوستت دارم (همراه با پرویز پرستویی) – ۱۳۷۹
- ضیافت
- مثل وب
- ناصریا
- دوستت دارم
- یه رؤیا
- ساده بگویم
- پشت این پنجرهها
- اسم قشنگ
- مثل روزای بارونی
- یادم باشد
- خدانگهدار
- از جنوب
- سربلند
- فاطمه بنت نبی
آلبوم بوی شرجی – ۱۳۸۱
- نازت که
- تو رفتی
- زُلفِ رَها
- بهانه
- احمد ثانی
- بوی شرجی
- غصه
- اشک طوفان زا
- نقش جمال
آلبوم هوای حوا – ۱۳۸۲
- هوای حوا
- عاشق بودم
- حکمت
- بی همتا
- یکی از همین روزا
- کودک خیابانی
- صدای پا اهورا ایمان
- ندیم اطلسیها
- مِهر دلبر سنایی
- بندرعباسی
آلبوم ماندگار – ۱۳۸۵
- منو ببخش
- یَمبو صحنَه
- تنها
- فصل بهار
- بهت نگفتم
- خونه
- راز
- دلتنگ
- مهر علی و زهرا
- بیکلام
آلبوم رخصت – ۱۳۹۰
- راز مبهم
- پنجره
- رخصت
- دیوار حاشا دکلمه
- دل عاشق
- عشق قشمی
- قصه ماه و پلنگ
- هستی من
- دمو
- رخصت
انتهای مطلب/ ی.ر