وعده فروشی شرکت های خدمات اینترنت به مردم و سودهای باد آورده
امیر محمدی: شرکت های خدمات دهنده خصوصی در بخش اینترنت فیبر نوری این روزها با وعده فروشی اقدام به فروش خدمات اینترنت فیبر نوری می کنند در حالی که امکان خدمت رسانی ندارند.
به گزارش تلنگر؛ این روزها به سایت هر شرکتی که خدمات اینترنت فیبر نوری می دهد مراجعه می کنی طرح های متنوع می بینی برای ارائه این نوع از خدمات اینترنت و به سرعت شما را به مرحله پرداخت می رساند.
در همان مراحل قبل از پرداخت شما منطقه خود را مشخص می کنید و در مناطق تحت پوشش فیبر نوری نمایش داده می شوی. کارشناس با شما تماس می گیرد و احتمالا دوباره منطقه را می پرسد و تایید می کند که بله در منطقه تحت پوشش هستید و شما به درگاه واریز وجه منتقل می شوید.
سپس به شما اعلام می کند که حداکثر ۳۰ روز کاری خدمات مورد نظر به شما تحویل می گردد.
بعد از ۳۰ روز عموما به خریدار اعلام می کنند که این سرویس با مشکل خاصی روبرو شده است که معلوم نیست تا چه زمانی حل شود. می توانید وجه خود را پس بگیرید و یا صبر کنید. مشتری بیچاره که هنوز متوجه دامی که برایش گذاشته اند نشده و نیاز به این نوع از اینترنت دارد بالاجبار صبر پیشه می کند.
این شرکت ها مشتریانی دارند که تا ۶ ماه نیز صبوری کردند و خدماتی دریافت نکردند.
چند نکته در این مرحله مطرح می شود:
- اول: اگر مشتری در محدوده پوشش فیبر نوری در مرحله اول قرار دارد به این معنی است که شرکت خدمات دهنده زیرساخت های لازم برای ارائه خدمت در آن منطقه را دارد. اگر این امکانات را دارد چرا و به چه دلیلی خدمات نمی دهد؟ معارض هایی که عموما کارشناسان این شرکت ها بیان می کنند از قبل قابل تشخیص نبودند؟ بنده فکر می کنم در این بخش ۲ تفکر وجود دارد. یکی آنکه آنقدر حجم خدمت در منطقه مورد نظر زیاد می شود که می ارزد بستر لازم را شرکت خدمات دهنده ایجاد کند. در حالت دیگر نمی صرفد. راهکار در این مرحله وعده فروشی است. یعنی بعد از مدتی که پول مشتری در حسابشان ماند ( هرچه بیشتر باشد بهتر) صدایش بالا می رود و پولش را پس می گیرد.
- دوم:حجم پولی که به صورت نرمال تا ۶ میلیون تومان است در گستره درخواست ها آنقدر است که برای خدمات دهنده کاملا می صرفد پول بگیرد و خدمات ندهد. اگر یک شرکت خدمات دهنده فقط وعده فروشی کند و خدمات ندهد با فرض آنکه ۵۰۰ هزار مشتری خرید خود را قطعی کنند و به حساب شرکت پول واریز کنند عددی ۳ هزار میلیارد تومانی در حساب خدمات دهنده واریز می شود. پولی باد آورده که با سود سپرده کوتاه مدت بانکی (البته اگر همچین پولی را در بانک بگذارند) طی دو ماهی که پول در حساب است به با سود ۱۷ درصد ویژه که قطعا اگر در بانک باشد ویژه هست ماهی ۵۱۰ میلیارد تومان از خدماتی که شرکت ارائه نداده است سود بردند. جالب اینجا است که این شرکت ها مالیات این سود را هم پرداخت نخواهند کرد؛ چرا که فروشی اتفاق نیفتاده است که سودی نشان دهند. صرفا وعده فروشی کردند. پولی را گرفتند و همان پول را پس دادند.
مجموعه رسانه ای ما به گزارش های پیرامون این اتفاق اکتفا نکرد و تحت عنوان یک شرکت بازرگانی این مورد را در یکی از شرکت های معروف خدمات دهنده فیبر مورد بررسی قرار داد. درخواست ثبت شد و در محدوده بودیم. کارشناس شرکت مورد نظر تماس گرفت و تایید کرد که در محدوده هستیم. زمان تحویل را که پرسیدیم گفتند حداکثر ۳۰ روز کاری! پرداخت انجام شد و مدارکی از ما دریافت شد.
دقیقا پس از ۳۰ روز کاری که تماس گرفتیم به ما گفتند مشکلی پیش آمده اگر می خواهید یک مودم وای فای با ۵۰ گیگ اینترنت رایگان که از ماه بعد باید شارژ شود به شما بدهیم تا خدمات انجام گیرد. از مرداد ماه تا امروز ما صبر کردیم تا ببینیم خدمات دهنده تمایلی به ارائه خدمات دارد یا خیر؟ هیچ تماس و تلاشی برای خدمات از سمت خدمات دهنده دیده نشد. همان حرف ها تکرار شد و در نهایت با آرامش از ما سوال کردند می خواهید پولتان را پس دهیم؟ جواب بعد از ۴ ماه قطعا بله هست و سود ماهی ۵۱۰ میلیاردی بدون مالیات، بدون زحمت! راحت.
اما راهکار چیست؟ به نظر حقیر و کارشناسان امر؛ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات می تواند شرکت های خدمات دهنده اینترنت را ملزم کند که پس از ارائه خدمت از مشتریان وجه دریافت کنند. این اتفاق باعث می شود که این شرکت ها از نیاز مردم نتوانند سوء استفاده کرده و به درآمد های باد آورده برسند.
انتهای گزارش