خانواده

آموزش بازی مافیا + جزئیات و تکنیک ها

مافیا یک بازی گروهی نقش آفرینی و هویت مخفی است، بازی نقش آفرینی بازی است که در آن گیمر نقش یک شخصیت خیالی و بعضی وقت ها حقیقی را بر دوش گرفته و با آن به انجام بازی می پردازد.

به گزارش تلنگر؛‌ بازی مافیا یک بازی گروهی پرهیجان است که توسط یک جمع شش نفر به بالا و به صورت رومیزی و با کمترین تجهیزات می‌توان اجرا کرد.

در این بازی بعضی از افراد با نقش‌های منفی یا نقش‌های مثبت برای نجات یا از نابود کردن یکدیگر با هم مبارزه میکنند و این کار را از طریق مذاکره و تبادل نظر و مغلطه و دروغ و سفسطه و … انجام میدهند.

نقش‌های بازی مافیا زیاد هستند. در اول بازی، نقش‌های هر بازیکن به صورت پنهان مشخص میشود. عد‌های در این بازی در نقش مافیا یا تبهکاران شهر ظاهر میشوند و عد‌های نقش شهروند را بازی میکنند. این بازی دارای ۲ فاز شب و روز است که در مرحله شب، افراد مافیا، تصمیم به قتل شهروندان میگیرند. شهروندان نیز اقدام به نجات خود و شهر میکنند.

اگر اسم مافیا را شنیده اید، ولی نمیدانید چرا تا این حد محبوب شده است، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با روش دقیق اجرا و تکنیک‌های این بازی و دلایل محبوبیت آن آشنا شوید.

طراح بازی مافیا کیست؟

دیمیتری دیویدف از کشور روسیه خالق بازی مافیاست و اولین تاریخچه بازی گروهی مافیا به بهار سال ۱۹۸۶ میلادی بازمیگردد. زمانی که دیویدف (Dmitry Davidoff) در دانشکدهی روانشناسی دانشگاه مسکو برای اولین بار، این بازی گروهی جذاب را انجام داد.

بعد از مدت کوتاهی، بازی مافیا در کل دانشگاه معروف شد. این بازی به کلاس‌های درس، خوابگاه‌ها و حتی اردو‌های تابستانی نیز راه پیدا کرد. این ایده و بازی آنچنان مورد استقبال قرار گرفت که سریعا در مدارس، کافهها، خانه‌ها و کم کم همه جا انجام میشد و کل روسیه را فرا گرفت. بعد از آن نوبت به کشور‌های دیگر رسید که میزبان اجرای این بازی جذابی باشند.

شبکه ی خبری وایرد شوروی نیز این تاریخچه را تایید کرده است، ولی زمان اجرای و خلق آن را سال ۱۹۸۷ مطرح کرده است.

سابقه‌ی بازی مافیا در آمریکا و اروپا

در دهه ۹۰ میلادی این بازی به اروپا و آمریکا رسید و در این کشور‌ها نیز طرفداران بسیاری پیدا کرد.

در آمریکا بازی گرگینه (werewolf) بیشتر محبوب شد. این بازی نیز دقیقا مانند مکانزیم مافیاست با این تغییرات که شهروندان، روستاییان و مافیا‌ها گرگینه هستند.

بازی ور ولف را اندرو پلاتکین (Andrew Plotkin) خلق کرد و این بازی در آمریکا بسیار محبوب شد و به شکلی تکمیل کننده بازی مافیا بود.

بازی مافیا در امریکا و اروپا

پیشینه بازی مافیا در ایران

تاریخچه بازی مافیا در ایران به اوایل سال ۸۰ برمیگردد. مانند تمام دنیا، در ابتدا این بازی مختص به قشر کمی بود.

ولی به مرور این بازی در ایران محبوب شد و طرفداران پروپاقرص بسیار زیادی پیدا کرد. در حال حاضر کافهها، خانهها، دانشگاهها، حتی پارک‌ها و طبیعت نیز میزبان گروه‌های بسیاری از نوجوانان و جوانان برای انجام این بازی شده اند.

بازی‌های کارتی مافیا

مافیا توسط شرکت‌های مختلفی به صورت کارتی و چاپی تولید شده است که کار ما را برای بازی کردن راحتکردهاند و با قراردادن شخصیت‌های جدید و سناریو‌هایی فوقالعاده هیجان بازی را دو برابر کردهاند.
قانون‌های بازی مافیا، چگونه بازی کنیم؟

کارتهای بازی مافیا

شب اول، شروع بازی به دستور راوی

روند بازی به دو بخش شب و روز تقسیم می‌شود، اما این دو بخش چه تفاوت‌هایی با یکدیگر خواهند داشت؟ اولین راند بازی با گروه مافیا آغاز می‌شود و در اصطلاح به آن شب اول می‌گویند. در این قسمت از بازی تمام بازیکنان چشمان خود را می‌بندند، راوی بازی اعلام می‌کند “مافیا بیدار شود! ” در اینجا افراد این تیم چشمانشان را باز می‌کنند و چند دقیقه یکدیگر را بررسی می‌کنند تا بدانند با چه کسانی هم تیمی هستند، بعد از آن چشمان خود را می‌بندند و بی آن که حرفی بزنند به بازی خود ادامه میدهند.

در مافیا در طول شب چه کنیم؟

در شب، هنگامی که چشمان بازیکنان بسته است، راوی هر سری می‌آید و سوال‌هایی را از بازیکنان هر دو دسته می‌پرسد، البته باید نوبت هر رول فرا رسیده باشد، در ادامه بازی را با یک مثال بررسی می‌کنیم:

از مافیا این سوال پرسیده می‌شود: چه کسی را می‌خواهی بکشی؟ از دکتر: چه کسی را می‌خواهی نجات دهی؟ از کارآگاه: چه کسی را می‌خواهی بشناسی؟ و این قبیل سوال‌ها که درمورد قابلیت خاص هر نقش است و به شیوه‌ای کلید استفاده از قدرتی است که دارید.

در طول روز چه کنیم؟

وقتی همه بیدارند، راوی از بازیکنان می‌خواهد که به همدیگر تهمت بزنند وبه دنبال آن، در واقع کسانی را معرفی کنند که فکر می‌کنند مافیا هستند و بایستی از دور بازی خارج شوند؛ این بازی به شکل مرحله به مرحله تکرار می‌گردد و در هر مرحله یک فرد کشته می‌شود مگر اینکه در شب با کمک پزشک نجات پیدا کند و به بازی برگردد، زره پوش نیز از این قانون اطاعت نمی‌کند و تا دو نوبت از بازی حذف نمی‌شود.

در طی روز تن صدای اشخاص، لحن، خجالت بیش از اندازه، به کاربردن کلمات تکراری و… می‌تواند بیانگر استرس آن‌ها باشد و اگر شما نسبت به رفتار دیگران دقت داشته باشید و نشانه‌های آن‌ها را دریافت کنید، احتمالا این قسمت از بازی برای شما جذابیت زیادی خواهد داشت.

اگر تا بحال بازی مافیا را انجام نداده اید و صرفا ناظر بوده اید، به هیچ عنوان نگران نباشید، احتیاجی نیست که در مسابقه اول به بهترین شکل بازی کنید، این مسابقه به گونه‌ای طراحی می‌شود که به تدریج، سطح مهارت شما افزایش می‌یابد و تجربه شما هم روی صحبت هایتان تاثیر خواهد گذاشت.

رای گیری، اتحاد برای نجات شهر

در این بخش، هر فرد یک حق برای رای دادن دارد و بیش‌ترین رای موجب حذف یک شخص در بازی خواهد شد اگر هم همه چیز در بین دو فرد مساوی باشد، در این دور هیچکس حذف نخواهد شد و بازی در شب ادامه پیدا میکند، البته این افراد سابقه دار می‌شوند و دیگر بازیکنان با توجه زیادتری رای گیری‌های بعدی را انجام می‌دهند.

اصلی‌ترین نکته این است که شما فقط دارای یک حق رای هستید و می‌توانید حدس خود را با افراد دیگر بازی به اشتراک بگذارید و برای اینکه دیگر افراد را راضی کنید چند دقیقه ایمی توانید صحبت کنید.

در بازی مافیا شما دارای دو تیم مافیا و شهروند هستید، و با توجه به نقشی که دارید در یکی از این دو گروه عضو خواهید شد و باید با دیگر افرادی که در گروه شما وجود دارند همکاری کنید؛ گروه مافیایی و منفی بازی سعی می‌کند که همه شهروندان را از میان ببرد و شهر را تصرف می‌کند، اما خب کل بازی اینقدر آسان نیست و دسته مثبت بازی نیز ساده نیستند و اقداماتی را جهت از بین بردن تیم روبرو انجام خواهند داد.

سه قانون اساسی برای بازی مافیا

قانون اول

هرچند نفری که باشید هنگام انجام بازی به یک راوی احتیاج دارید، این فرد باید همه بازی را مدیریت کند و جزو اشخاص بی طرف باشد، قبل از انتخاب نقش ها، این فرد رامشخص کنید.

قانون دوم

طبق تعداد افراد باید نقش‌ها میان افراد تقسیم گردد، مثلا شما در یک بازی که ۴ نفر در آن حضور دارند، نمی‌توانید ۳ نفر مافیا داشته باشید.

قانون سوم

در یک بازی مافیا که ۱۰ نفر عضو دارند، حداقل سه نفر مافیا وجود دارند، در شب نخست از طریق راوی (God) این گروه مافیا با همدیگر آشنا شده و از رول‌هایی که دارند مطلع خواهند شد، این گروه باید تلاش کنند که مراقب یکدیگر باشند و در طی بازی نقش خود و گروهشان را حفظ نمایند.

سبک های بازی مافیا

نقش های اصلی در بازی مافیا

راوی

راوی در بازی تمام نقش‌ها را میشناسد و وظیفه اصلی او در این بازی پیش بردن روند درست بازی است، اما خودش به طور رسمی داخل بازی نقشی ندارد و فقط به عنوان راوی و روایت کننده بازی عمل میکند. در طول شب زمانی که همه چشم‌ها بسته شده است، راوی هر نقش را صدا میزند و او را بیدار میکند و از او سوال میپرسد.

مثلاً سوالی که راوی ازمافیا میپرسد، این است که میخواهید به چه کسی شلیک کنید؟ (مافیا باید سعی کنند که یک نفر از شهروند‌ها را بکشند و تک به تک آن‌ها را از بازی بیرون کنند تا خودشان پیروز شوند)

سپس از دکتر میپرسد که میخواهی چه کسی را نجات دهی؟ (دکتر باید هوشمندانه و با توجه به صحبت‌های روز قبل تجزیه و تحلیل کند و کسی که بیشتر از همه در خطر است را نجات دهد، که اگر این کار را به درستی انجام دهد، شلیک شب مافیا خنثی خواهد شد و هیچ شهروندی بیرون نمیرود.)

و بعد از کارآگاه میپرسد، میخواهی استعلام چه کسی را بگیری؟) کارآگاه نیز با توجه به صحبت‌های روز قبل و شک‌هایی که دارد، از راوی بازی استعلام شخصی را میگیرد تا از مافیا بودن یا نبودن او مطمئن شود که البته رئیس مافیا تا آخر بازی استعلام منفی دارد)

در طول بازی زمانی که همه بیدار هستند، راوی از این افراد میخواهد تا به فردی که شک دارند، رای بدهند تا از بازی بیرون برود. یعنی فردی که احتمال میدهید مافیا باشد. در این مرحله نیز باید شهروند‌ها هوشنمدانه رفتار کنند که فریب مافیا را نخورند و به اشتباه شهروندی را بیرون نیندازند.

بازی دوباره در مراحل روز و شب تکرار میشود و در هر مرحله یک نفر از بازی بیرون میرود؛ مگر اینکه دکتر او را نجات داده باشد.

مافیا

معمولاً در یک بازی ۱۰ نفره سه مافیا وجود دارد که در شب اول با هم آشنا شده اند، اما بازیکنان دیگر تلاش دارند که مافیا را در طول بازی شناسایی کنند.

مافیا هم باید در طول بازی به خوبی دروغ بگویند و شبیه شهروند بازی کنند. مافیا سختترین نقش بازی است، زیرا ممکن است دیگران به راحتی متوجه دروغگویی شما شوند. مافیا باید در طول بازی با سیاست عمل کنند، زیرا اگر دیگران متوجه نقش آن‌ها شوند مافیا به ترتیب از بازی حذف میشوند و هیجان بازی کاهش پیدا میکند.

هنگام شب یعنی زمانی که مافیا بیدار میشوند، معمولاً در سکوت کامل به بازیکنی که میخواهند شلیک کنند، اشاره میکنند. اگر همهی مافیا با یکدیگر موافق باشند، به فرد مورد نظر شلیک خواهد شد. اگر فرد کشته شده توسط دکتر نجات یابد، میتواند به بازی خود ادامه دهد و اگر توسط دکتر این کار انجام نشود از ادامه بازی حذف میشود.

رئیس مافیا یا پدرخوانده

پدرخوانده مهمترین نقش در میان اعضای مافیا را دارد و تصمیم گیرنده نهایی در بازی است و میتواند با مشورت سایر اعضا دیگر مافیا یک نفر را از بین شهروندان انتخاب کرده و با شلیک گلوله از بازی حذف کند. لازم به ذکر است، استعلام پدرخوانده منفی میباشد. این بدان معناست که اگر کارآگاه در شب از راوی بخواهد تا در راستای شناسایی نقش پدرخوانده تاییدیه بدهد، راوی نمیتواند او را کمک کند و استعلام مثبت بدهد.

دکتر

دکتر شهروندان نیز در هر شب میتواند یک بازیکن داخل بازی را نشان دهد که احتمال میدهد مافیا او را از بین خواهد برد. همانطور که قبلا هم گفتیم، اگر دکتر بازی شهروند درستی را نجات دهد، شلیک مافیا بر او تاثیر نخواهد گذاشت و این شهروند داخل بازی خواهد ماند. دکتر میتواند در طول بازی یکبار خودش را نجات دهد.

شهروند

شهروندان هم در طول بازی تلاش دارند که مافیا را بشناسند و او را بیرون بیندازند. معمولاً در طول بازی به او تارگت (هدف) میزنند و دفاع طرف مقابل را میشنوند و شک و تردید‌های خود را در مورد افراد بیان میکنند. افرادی که شهروند هستند، میتوانند از سرنخ‌های شفاهی و غیر شفاهی استفاده کنند و مافیا را حدس بزنند.

کارآگاه

کارگاه یک شهروند است که میتواند هنگام شب به فردی که شک دارد اشاره کند و راوی با تکان دادن سر به او میفهماند که آن فرد مافیا است یا شهروند. نقش کارآگاه در بازی حائز اهمیت است، زیرا اگر استعلام یک نفر را بگیرد و متوجه شود که او مافیا است، میتواند در طول بازی دیگران را مجاب کند که همگی به مافیا بودن آن فرد رای بدهند.

گروهی در حال بازی کردن مافیا

نقش‌های فرعی بازی مافیا

نقش‌های بیشتری اعم از:روانشناس، جان سخت، زره پوس، تک تیرانداز (به عنوان شهروند) و مذاکره کننده و دکتر لکتر (به عنوان مافیا) … هم در بازی وجود دارند که افراد حرفه ایتر از آن‌ها استفاده میکنند.)

روانشناس

جز شهروندان است که شب بیدار میشود و در صورت تمایل، به شخصی دستور سکوت میدهد و صبح روز بعد راوی اعلام میکند که آن شخص در طول این دوره صحبتی نکند.

جان سخت

جان سخت نیز جز شهروندان محسوب میشود و میتواند دو بار در طول بازی دستور استعلام دهد؛ یعنی اینکه میخواهد صبح روز بعد همهی بازیکنان متوجه شوند که چه کسانی بیرون بازی هستند و کشته شده اند.

زره پوش

این شهروند، زر‌های به تن دارد که به عنوان یک جان اضافه میباشد. یعنی اگر در طول بازی؛ مافیا و یا شهروند‌ها به غلط سعی بر بیرون دادن او داشته باشند، کشته نمیشود و فقط زره اش میافتد و شهروندی او برای همه معلوم خواهد شد.

تک تیرانداز یا اسنایپر

تک تیرانداز نیز به عنوان شهروند وظیفه دارد تا اگر مافیایی را صد در صد تشخیص داد، در طول شب به او شلیک کند. (اگر اشتبا‌ها شهروندی را بزند، خود تک تیرانداز به دلیل اشتباهی که کرده است، بیرون خواهد رفت و اگر هم به پدرخوانده شلیک کند، نه مافیا بیرون میرود و نه تک تیرانداز، اما این گونه صبح روز بعد او متوجه خواهد شد که مافیا بودن شخص را درست تشخیص داده است.)

مذاکره کننده

یکی از سمت‌های مافیا است که گروه مافیا بعد از خروج یکی از هم تیم‌های خود و در صورت حضور نقش مذاکره کننده در بازی میتوانند با یکی از شهروندان اقدام به مذاکره برای پیوستن به تیم مافیا کند.

مذاکره درصورتی موفق خواهد بود که با شهروند ساده یا زره پوش انجام شود؛ یعنی اگر اشتبا‌ها با دکتر، کارآگاه و … مذاکره کنند، تیرشان به سنگ میخورد و مذاکره آن‌ها نتیجه نخواهد داشت.

تروریست

یکی از اعضای اکیپ مافیا است که اگر در روز با رای شهروندان کشته شود، این توانایی را دارد که یکی از بازیکنان را با خود حذف و یا ترور کند.

دزد

نقش دزد یکی از نقش‌های سیاه در بازی مافیا است که هنگام شب دو نفر را انتخاب میکند. فرد اول انتخابی او اگر یک شهروند عادی، مافیای ساده و یا یک تروریست باشد، اتفاقی رخ نمیدهد.

او هرگز نمیتواند در دو شب پشت سرهم یک فرد را به عنوان نفر اول انتخاب کند، اما میتواند یک نفر ثابت را هر شب به عنوان نفر دوم انتخاب کند. اگر نفر اول رویین تن باشد، نقش او به دزد منتقل میشود و دزد در آن شب به رویین تن تبدیل میشود.

شهروند خائن

شهروند خائن یکی نقش‌های منفی در بازی مافیا است که در تمامی بازی کمک میکند تا مافیا به اهداف خود برسند.

محافظ یا روح

محافظ یا روح با تیر مافیا و اسنایپر کشته نمیشود و اگر در روز کشته شود به یک شهروند عادی تبدیل شده و از روز بعد میتواند دوباره به عنوان یک شهروند وارد بازی شود. او قابلیت بازگرداندن فرد ترور شده را به بازی دارد.

تیم مافیا

معرفی سناریو‌های بازی مافیا

۱- سناریو شب مافیا

یکی از محبوبترین از سناریو‌های بازی مافیا هست که در سطح شهر و کافه مافیا‌های متفاوت اجرا میشود.

در سناریو جذاب شب مافیا:

۱- تمامی بازیکنان داخل بازی نقش دار هستند و تمام آن‌ها به نوبت خودشون به شهر کمک‌های کلیدی میکنن. این امر باعث شده تا سناریو بازی شب مافیا بسیار جذاب شود.

۲- بازی علاوه به فاز شب و روز شامل فاز نیم روز یا مرحله دوم رای گیری هم میشه. در ادامه این مقاله به این موضوع میپردازیم.

۳- در شب مافیا، استعلام وضعیت، از گاد یا راوی بازی گرفته نمیشه و آگاهی از طریق نقش‌ها داده میشه.

۴- در سناریو شب مافیا، هر بازیکن تنها یک چالش دارد.

فاز روز در شب مافیا:

در این فاز تمام بازیکن‌ها به نوبت حرف میزنند و از حرف‌های یکدیگر به هم تارگت یا اتهام میزنند. در نهایت، راوی یا گاد بازی، از تمامی بازیکن‌ها رای گیری میکند و کسایی که به دادگاه فرا خوانده شدن را مشخص میکند.

اگر یک نفر در دادگاه باشد از خودش دفاع میکند، بعد از آن یک نفر را انتخاب میکند که از او دفاع و یک نفر هم اتهام بزند. بعد از آن مجددا رای گیری صورت می‌گیرد و مشخص می‌شود که از بازی خارج میشود یا خیر.

اما اگر دو نفر یا بیشتر در دفاع باشند، رای گیری بازی به مرحله نیم روز میرود.

مرحله نیم روز در سناریو شب مافیا:

در این مرحله تمامی بازیکن‌ها میخوابند و یکسری نقش‌های متفاوت بیدار می‌شوند و از قابلیت خود استفاده میکنند.

در نهایت بازیکن‌ها در حالت چشم بسته به هدف خود رای میدهند.

برای مثال در فاز نیم روز اگر مافیا به یار خودش رای ندهد، تیم شهروند متوجه نمیشود.

مرحله شب در سناریو شب مافیا:

در این مرحله ابتدا تیم مافیا و در مرحله بعد تیم شهروند بیدار میشوند.

تیم مافیا در فاز شب بیدار میشوند و از قابلیت‌های نقش خود استفاده میکنند. با این برتی که این تیم میتوهند با یار‌های خودش مشورت داشته باشد.

تیم شهروندی هم به صورت جداگانه بیدار میشوند و از قابلیت‌های خودشان استفاده میکنند.

در آغاز روز اتفاقات شب توسط راوی بازی خوانده میشود.

شرایط بُرد در شب مافیا:

تیم مافیا در صورت مساوی شدن تعداد شهروند و مافیا یا برتری تعداد مافیا‌ها برنده بازی میشوند.

تیم شهروند هم باید تمامی تیم مافیا رو از بازی خارج کند تا برنده بازی شود.

۲- سناریو مافیا کلاسیک

تفاوت سناریو مافیا کلاسیک با شب مافیا به صورت کلی:

۱- مافیا کلاسیک حاوی نقش‌های مافیا ساده یا شهروند ساده هم هست.

۲- مرحله نیم روز در مافیا کلاسیک وجود ندارد.

۳- نقش‌های مافیا کلاسیک.

۴- تعداد نامحدود چالش.

سناریو مافیا کلاسیک در فاز روز و شب مثل سناریو شب مافیا هست و تفاوتی ندارد.

۳- سناریو مافیا روسی

تفاوت سناریو مافیا روسی با سناریو کلاسیک به صورت کلی:

۱- در سناریو مافیا روسی هیچکس نقش دار نیست و همه بازیکن‌ها مافیا ساده یا شهروند ساده هستن.

۲- تیم مافیا همدیگر رو نمیشناسند.

۳- فاز شب مافیا روسی متفاوت هست.

در فاز شب مافیا کلاسیک از آنجایی که تیم مافیا همدیگررا نمیشناسند به صورت جداگانه بیدار میشوند.

آن‌ها در فاز شب باید یار‌های خودشان را حدس بزنند و تیر شب را مشخص کنند.

در سناریو مافیا روسی، اگر تیم مافیا همدیگر را درست شناسایی کنند میتوانند از شب بعدی با هم چشم باز کنند.

در صورتی تیر شب مافیا کشته خواهد داشت که هر دو مافیا یک شهروند را هدف قرار دهند. برای همین، شناسایی مافیا برای تیم مافیا خیلی مهم هست.

بازی مافیا در روز

۶ نکته کلیدی برای حرفه‌ای شدن در بازی شب مافیا

نکته ۱: مطالعه داشته باشید

افراد زیادی هستند که تاکنون تمام استراتژی‌های ممکن را به کار گرفته اند تا به خوبی بازی فکری مافیا را بازی کنند.

پس چطور تبدیل به یکی از این بازیکنان باتجربه و ماهر خواهید شد؟

مقالات و مطالب زیادی در سطح اینترنت وجود دارند که به این موضوع پرداخته اند. حداقل در ابتدا با یادگیری حرکات و رفتار‌های اصلی که در بازی مافیا استفاده می‌شود شروع کنید.

احتمالا استراتژی‌های اصلی که تکنیک‌های جدید و جذاب زیادی هستند را مطالعه کرده اید. در هر صورت، برای کسانی که تمایلی به خواندن و مطالعه کردن ندارند، می‌توانید ویدیو‌های بازی شب مافیا را پیدا کرده و در کنار آن چند ترفند جدید را هم یاد خواهید گرفت.

نکته ۲: تا جایی که امکان دارد و برای شما جذاب است مافیا بازی کنید!

احتمالا شیوه واضحی به نظر می‌رسد، اما بهترین روش برای اینکه به معلومات تئوری خودتان مسلط شوید این است که، آن‌ها را تا جایی که امکان دارد به ورطه عمل بکشید (یعنی ایده‌های خود را وارد بازی کرده و تا جایی که امکانش هست بازی کنید) تا زمانی که به عادت همیشگی شما تبدیل شود.

قطعا کسب تجربه، بر روی سطح بازی یک بازیکن اثر خواهد گذاشت و درک او را نسبت به اینکه چطور مافیا بازی کند افزایش خواهد داد.

نکته اصلی این است که زیاده روی نکنید، این کار باعث جلوگیری از خسته شدن در انجام این بازی می‌شود.

برای من، بهترین تعداد دفعات تکرار این کار یک یا دو بار در هر دو هفته است.

به این روش، بازیکنانی هستند که تا همین الان حدود یک دهه است که مافیا بازی می‌کنند، ولی هنوز از آن خسته نشده اند.

خوشبختانه در شهر‌های بزرگ به خصوص تهران هر هفته جلسات بازی مافیا در کافی شاپ‌های سطح شهر و گروه‌های مختلف انجام میشود.

به شما پیشنهاد میکنیم که پس از یافتن یک گروه که از نظر شما جذاب است طی چند سری با همان گروه بازی کنید و پس از آن به گروه جدید ملحق شوید تا یافته‌های خود را در گروه‌های جدید به اجرا گذاشته و در این بازی حرفه ای‌تر شوید.

گروه‌های قدیمی که یکدیگر را میشناسند پس از چند مرتبه بازی کردن با استراتژی‌ها و شخصیت شما آشنا می‌شوند.

نکته ۳: با بازیکنانی که بهتر از شما هستند تمرین کنید

همین توصیه شاید از جانب یک شطرنج باز حرف‌های هم به شما داده شود و به احتمال زیاد یک مربی تنیس هم چنین توصیه را به شما بکند.

در گروه‌های هفتگی بازی شب مافیا، مثل سایر باشگاه‌های حرفه ای، بازیکنانی هستند که قادرند سناریو‌های متعدد را به سرعت بسنجند و تجزیه و تحلیل کنند و در عرض چند ثانیه طبق آن واکنش نشان دهند.

وقتی در برابر چنین بازیکنانی بازی میکنید امکان خیلی کمی برای خطا کردن وجود دارد.

منطق آن‌ها جنبه‌های زیادی از شرایط مختلف بازی را زیر نظر میگیرد.

بسته به اینکه برای کدام طرف بازی میکنید، این بازیکنان میتوانند رقیبان خطرناک یا متحدین قوی باشند.

با بازی کردن با چنین افرادی، خودتان را محک زده و میتوان به بازیکن قوی تری مثل یک استراتژیست، استاد تاکتیک، مذاکره کننده و چه دوست داشته باشید یا نه، به استاد فریب دادن و حیله گری تبدیل شوید.

اکثر اوقات، افراد مافیا بازی میکنند تا از احساس خوشایند پیروزی در آن لذت ببرند و بنابراین، وقتی به عنوان شهروند سیاه (مافیا) بازی میکنند، بازیکنان قوی در سمت مقابل را حذف خواهند کرد تا شانس شناسایی شدن خود را کم کنند.

خب، اگر شما فردی خودشیفته و مغرور هستید و جلب توجه کردن و راه رفتن در پرتو شهرت و افتخار هدف و انگیزه اصلی شماست – به این کار ادامه بدهید!

اما در مورد کسانی که مایل به محک زدن خودشان هستند و برای اینکه در نهایت در این بازی قویتر شوند، به انجام بازی مافیا میپردازند، توصیه من این است که رقیبان خطرناک را نگه دارید و سعی کنید در سختترین شرایط به پیروزی دست پیدا کنید.

باز هم تکرار میکنم: بازی کردن با رقیبان قدرتمند معنای واقعی محک زدن خودتان است.

بازیکنان قدرتمند و حرف‌های را در بازی حفظ کرده و از چالش‌های فکری به وجود آمده در بازی برای لذت بردن هر چه بیشتر از آن، استفاده کنید.

شب های مافیا
نکته ۴: با تماشای سایرین در بازی شب مافیا حرفه ایتر شوید

گاهی اوقات حتی نگاه کردن به یک بازی میتواند مفیدتر از بازی کردن آن باشد.

معمولا، حدود ۲۰ نفر در رویارویی‌های بازی شب مافیا شرکت میکنند، با این وجود فقط ۱۰ نفر برای شروع یک بازی نیاز است.

متأسفانه، مابقی افراد منتظر مانده و به جای اینکه با مشاهده و آنالیز سایرین توانایی خود را در بازی افزایش دهند فقط به تماشای آن میپردازند.

به عنوان یک تماشاچی، خودتان را در نقش یک شهروند بی دردسر تصور کنید.

این یعنی وقتی راوی بازی، حالت شب را اعلام میکند چشمان خود را ببندید و وقتی حالت صبح را اعلام میکند چشمان خود را باز کنید.

به گفتگو‌ها گوش کرده و سعی کنید اعضای مافیا را تشخیص دهید.

دیدن اشتباهات و رفتار بازیکنان میتواند سطح شما را به طرز چشمگیری ارتقا دهد.

اگر تصادفا متوجه مافیا بودن شخصی شده اید، فقط از نقطه نظر و دیدگاه یک بازیکن مافیا به گفتگو‌ها گوش دهید؛ به این فکر کنید که اگر جای آن‌ها بودید چطور با دیگران به گفتگو میپرداختید – و در چنین حالتی – سؤالات زیر را در ذهن خود مطرح نمایید:

این شهروندان چه اشتباهاتی را انجام داده اند که میتوان آن‌ها را بر علیه خودشان استفاده کرد؟

بر این اساس، در این موقعیت بهترین استراتژی کدام استراتژی خواهد بود؛ چطور کلمات را کنار هم بچینم و صحبت کنم تا از اشتباه آن‌ها استفاده کرده و جمع را متقاعد کنم که بازیکن مقابل باید کشته شود؟

چطور رأی دادن‌ها را برنامه ریزی کنم تا تیم من بتواند برنده شود؟

نکته ۵: بعد از اتمام هر بازی آن را آنالیز کنید

وقتی بازی تمام می‌شود به همراه بازیکن‌های حرفه‌ای دیگر بازی را تجزیه و تحلیل کنید.

در طی گفتگو‌های مشترک سؤال بپرسید و سعی کنید تمامی نکات و مواردی که برای شما مبهم بوده اند را برای خود واضح و مشخص کنید.

به نظر من، مفیدترین بازی‌ها مواردی هستند که در آن‌ها خیلی بد شکست خورده اید.

در چنین مواقعی، معمولا افراد به دنبال شخصی می‌گردند که او را مقصر شناخته و با صدای بلند فریاد بزنند که: آهای، ما بخاطر تو باختیم. اما از نقطه نظر بهبود مهارت‌های خود در بازی مافیا، خوب است که این سؤال را از خود بپرسید:

در این بازی من چه کاری می‌توانستم انجام دهم تا تیم من برنده شود؟

بخاطر داشته باشید، مافیا یک بازی تیمی است. یک فرد در این جا به تنهایی نمی‌بازد، یا هر سه نفر مافیا می‌برند و یا اینکه هر ۷ نفر شهروندان خواهند برد. هیچ گزینه یا حالت سومی وجود ندارد.

هر بازی را طوری تجزیه و تحلیل کنید که فقط خودتان را مسئول کار‌ها و تصمیم گیری‌های خود بدانید.

نکته ۶: تا جایی که امکان دارد با افراد مختلف بازی کنید

هر بازی نسبت به بازی قبلی خود متفاوت است. بخاطر اینکه در هر بازی، افراد مختلفی دور میز می‌نشینند و بازی می‌کنند.

مهم نیست که چقدر در مافیا بازی کردن تجربه دارید، بازی کردن با افراد جدید همیشه باعث خواهد شد اشتباه کنید.

با این حال، اگر بخواهید از این اشتباهات چیزی یاد بگیرید، فرصت بیشتری برای خود فراهم خواهید کرد تا روش بازی خود را اصلاح کنید.

بازیکنان باتجربه معمولا دوست ندارند با تازه وارد‌ها دور یک میز بنشینند، چون این افراد نمی‌دانند چطور بازی کنند.

جالب اینکه در این شرایط، بازیکنان با تجربه که خود را یک قهرمان در این بازی قلمداد می‌کنند، دوست دارند در رأی گیری در طی روز برای مشخص کردن مافیا، از بازی خط بخورند.

در مورد بازیکنان حرفه ای، سر و کله زدن با تازه وارد‌ها و مبتدی‌ها به معنای وارد کردن خود در چالش و دردسر است.

گاهی اوقات به رخ کشیدن توانایی آن‌ها در بین هم تیمی‌های با تجربه‌ای که با او آشنا هستند نسبت به اینکه برای کنترل کردن بازیکنان بی تجربه‌ای که با آن‌ها آشنا نیستند راه و چاره‌ای پیدا کنند، راحت‌تر است.

خود را به عنوان یک وکیل در دادگاه تصور کنید که تلاش می‌کنید نظر یک هیئت منصفه را نسبت به خود متقاعد کرده تا حرف شما را قبول کنند.

مافیا

نکته: اگر شهروند بازی مافیا باشید نباید زیاد خوب بازی کنید، باید کمی خود را به گیجی بزنید، مثلا اگر در روز اول بگویید که فلان شخص و فلان شخص مافیا هستند و حتی اگر حرفتان هم درست باشد مافیا در شب شما را حذف می‌کند.

سخن پایانی

زمانی که به عنوان یک شهروند از بازی بیرون می‌روید، می‌توانید نقش همه افراد را بفهمید. احتمالاً متوجه خواهید شد که چه کسانی به شما دروغ گفتند و داخل بازی گول آن‌ها را خورده اید. مشاهده این بازی کاملاً هیجان انگیز است و شناخت هویت‌ها بسیار غافلگیر کننده می‌باشد.

انتهای مطلب/ی.ن

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x