سلامت

اتفاقی عجیب و باورنکردنی در سازمان نظام روانشناسی / دو انتخابات برای یک پست در یک سازمان

نگاهی به کار سازمان نظام روانشناسی به بهانه پنجمین دوره انتخابات شورای مرکزی سازمان

به گزارش بهروان نیوز؛ سازمان نظام روانشناسی و مشاوره که از سال ۱۳۸۲ کار خود را آغاز کرده است، چهار دوره انتخاباتی را پشت سر گذاشته و هم اکنون پنجمین دوره انتخاباتی خود را سپری می کند. نکته عجیب این است که انتخابات پنجمین دوره به طور همزمان توسط دو گروه برگزار می شود.

سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در سال ۱۳۸۲ به عنوان نهادی مستقل و غیردولتی تأسیس شد. هدف از تشکیل این تشکل ارتقای سطح دانش روانشناسی و مشاوره، حمایت از مراجعان روانشناس و مشاور و حمایت از حقوق صنفی روانشناسان و مشاوران بود. در حال حاضر بیش از ۵۴۰۰۰ روانشناس و مشاور در کشور در این سازمان عضویت دارند.

از جمله مهمترین وظایف این سازمان می توان به صدور شماره سامانه و پروانه کار برای اعضای سازمان (روانشناس و مشاور)، نظارت بر کیفیت کار تخصصی روانشناسان و مشاوران، پیشنهاد تعیین یا بازنگری تعرفه خدمات روانشناسی و مشاوره به شورای دولت برای تصویب و انتشار همایش تخصصی و برگزاری همایش تخصصی اشاره کرد.

در زمان تأسیس این سازمان، قانونی با عنوان «قانون تشکیل نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران» به تصویب مهدوی کروبی، رئیس وقت مجلس رسید که وظایف و اختیارات، شرایط عضویت، ارگان ها و واحدهای زیرمجموعه، انتخابات و رسیدگی به تخلفات روانشناسان حرفه ای و روانشناسان را مشخص می کرد.

 نگاهی به چهار انتخابات اخیر سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور

سازمان نظام روانشناسی و مشاوره از سال ۱۳۸۲ چهار دوره انتخاباتی را پشت سر گذاشته است که طبق قانون این سازمان دارای ۶ رکن است، برخلاف سازمان نظام پزشکی که رئیس جمهور یکی از ارکان آن است، در اینجا فقط مجمع عمومی، شورای مرکزی، هیئت کار با صلاحیت های تخصصی (که اکنون کمیسیون تخصصی با عنوان شورای تخلفات و کمیسیون های تخصصی کار می کند) هیئت مدیره ۶ رکن سازمان را تشکیل می دهند.

در این سازمان اعضای هیئت مرکزی و بازرسان با رای مستقیم روانشناسان سراسر کشور که دارای حداقل مدرک کارشناسی ارشد روانشناسی و مشاوره هستند و در یک روز در تمامی استان ها اعضای سازمان به کاندیداها رای می دهند انتخاب می شوند.

دکتر غلامعلی افروز در انتخابات اول و دوم به عنوان رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره انتخاب شد. یکی از اقدامات مهم در دوره دوم تشکیل واحدهای استانی سازمان در تمامی استان ها و رفع بستر مناسب برای تمرکززدایی بود.

اما سومین دوره انتخابات شورای مرکزی و هیأت بازرسی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران در تاریخ ۱۴ اسفند ۹۳ برگزار شد. در این انتخابات عباسعلی علایاری (به عنوان رئیس سازمان)، غلامعلی افروز، کیانوش هاشمیان، حمید پور شریفی و علی فتحی آشتیانی به عنوان روانشناسان سازمان، شکوه نوابی‌نژاد، باقر ثنایی ذاکر، بهروز بیرشک، عبدالله شفیع آبادی و سیمین حسینیان مشاوران از سازمان، علی فتحی آشتیانی به عنوان بازرسان سازمان انتخاب شدند. فریبرز درتاج و احمد نوربالا به عنوان نمایندگان وزارتخانه ها انتخاب شدند. همچنین در این مدت امین رفیعی پور به عنوان دبیر شورا حضور داشت.

دوره سوم، دوره دستاوردهای مثبت ناملموس

در دوره سوم اقدامات مختلفی انجام شد که برخی از آنها تا حدودی تصویب و اجرا شد و برخی دیگر نتیجه نداد. در بولتن سی ام انجمن روانشناسی ایران که در زمستان ۱۳۹۳ منتشر شد، دکتر حمید پورشریفی به بررسی فعالیت های این سازمان در دوره سوم پرداخته است که در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم:

یکی از اقدامات مهم در حوزه تعاملات برون سازمانی، بحث آیین نامه اعتباربخشی مراکز مشاوره بود که با توجه به اقدامات بعدی دکتر اللهیاری رئیس سازمان، شورای دولت وقت بازنگری آیین نامه تشکیلات و اعتباربخشی مراکز مشاوره را در دستور کار قرار داد که در اردیبهشت ماه سال جاری به تصویب رئیس جمهور رسید و در اردیبهشت ماه سال جاری برای اجرا به تصویب رسید.اما در آن زمان هیچ دستاورد عملی ملموسی وجود نداشت. دومین اقدام مهم، اختصاص ساختمان به سازمان بود که تنها در چند شهر اتفاق افتاد. پیگیری توزیع دستور بودجه مستقل، تدوین ساختار تشکیلاتی سازمان و تدوین آیین نامه هایی مانند آیین نامه داخلی شورای مرکزی و آیین نامه کمیته ها از جمله دستاوردهای این دوره است.

از سوی دیگر در حالی که بحث نظارت و ارزیابی یکی از جدی ترین مسائل سازمان است، در این مدت از ظرفیت بالای استان ها در موضوع مهم نظارت و ارزیابی استفاده نشد. همچنین موضوع بیمه خدمات روانشناختی و مشاوره ای که همواره یکی از چالش های مهم سازمان بوده است مورد توجه قرار گرفت و سازمان پیگیری های زیادی را انجام داد، اما این موضوع در حال حاضر که وارد مرحله پنجم انتخابات می شویم بی نتیجه ماند.

علاوه بر این موارد، مجمع عمومی از ابتدای تأسیس سازمان نظام یکی از ۶

رکن اصلی سازمان محسوب می شود و تشکیل آن نقش مهمی در شفاف سازی امور سازمان دارد. سازمان در ابتدای دوره سوم عزم جدی برای برگزاری مجمع عمومی داشت اما اقدام عملی صورت نگرفت.
دوره چهارم از ابتدا تا کنون با حواشی

انتخابات در هر حوزه ای همیشه با حاشیه هایی همراه است اما گاهی این حاشیه ها وارونه می شود.چهارمین دوره انتخابات سازمان نظام روانشناسی از ابتدا حواشی بسیاری داشت و بر دوره پنجم نیز تاثیر گذاشت. چهارمین دوره انتخابات این سازمان در تیرماه ۱۳۹۴ برگزار شد که حاشیه آن دوره تقلب در انتخابات بود که حسین مصباح رئیس هیات مرکزی نظارت بر چهارمین دوره انتخابات در نشست خبری در این باره تصریح کرد. وی در این جلسه اعلام کرد که این شایعات و گلایه هایی که در فضای مجازی درج شده است بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد اما همچنان برای رفع تمامی شکایات با آنها برخورد خواهیم کرد. این انتخابات یکی از قوی ترین انتخابات بود و دقیق ترین نظارت ها انجام شد. همچنین این اولین انتخابات صنفی است که با تفاهم و نظارت فرمانداری ها برگزار می شود.

از جمله اقدامات انجام شده در دوره چهارم می توان به افتتاح ساختمان جدید در تهران جهت تسریع در خدمات رسانی، اجرای ضوابط مالی، تشکیل مجمع عمومی، افزایش صدور پروانه کار، انتشار عکس روانشناسان و روانشناسان زرد، فعال سازی روابط عمومی و پایگاه اطلاع رسانی، ایجاد سامانه الکترونیکی، تشکیل اتاق فکر کرونا و پسا کرونا، تشکیل شورای حل اختلافات روانشناختی ویژه رفع تعرفه های روانشناختی و رفع اختلافات روانشناختی از جمله اقدامات انجام شده در دوره چهارم اشاره کرد.  برای خدمات سازمان، رتبه بندی دانشگاه ها از نظر آموزش فنی و حرفه ای . طراحی سیستم پایش عقب برای نظارت و ارزیابی فعالیت های روانشناسان و مشاوران، تشکیل کارگروه آسیب های روانی، اجتماعی و اعتیاد و امضای تفاهم نامه همکاری با سازمان هایی مانند سازمان پدافند غیرعامل، هلال احمر، ماهک، کهریزک. البته برخی از این اقدامات هنوز به مرحله عملی نرسیده است.

اما بحث برانگیزترین قسمت دوره چهارم، پنجمین دوره انتخابات شورای مرکزی و هیات بازرسی است. این انتخابات که قرار بود در سال ۲۰۱۹ برگزار شود، به دلیل بحران کرونا به تعویق افتاد. اکنون دوره چهارم به پایان رسیده است و انتخابات پنجمین دوره پس از سه سال تاخیر در حال برگزاری است.

مرزهای انتخابات دوره پنجم

حاشیه ها و درگیری های انتخابات دوره پنجم از دی ماه ۱۴۰۰ به دلیل اختلاف نظر نمایندگان وزرا و شورای مرکزی در ترکیب هیئت نظارت آغاز شد. یعنی انجمن های علمی به شورای مرکزی نامه نوشتند و درخواست کردند که نماینده آنها در هیئت نظارت باشد نه مجری. شورای مرکزی آن را پذیرفت و دو نماینده انجمن های علمی و بازرسان را به هیئت نظارت اضافه کرد. وی سپس تایید کرد که این مصوبه باید اجرا شود. نمایندگان وزرا این آیین نامه را نپذیرفتند و اعلام کردند که کار انتخابات آغاز شده است. اما سازمان از شروع انتخابات مطلع نبود. پس از ابلاغ آیین نامه در ۲۹ دی ماه ۱۴۰۰، سازمان ۶ جلسه برگزار کرد که آخرین جلسه آن در ۹ فروردین ۱۴۰۱ بود و از همه اعضای شورای کنترل مرکزی دعوت شد تا در اولین جلسه حضور یابند و رئیس و منشی را تعیین کنند، اما نمایندگان وزرا شرکت نکردند، شروع به نامه نگاری به نهادهای نظارتی و مطبوعاتی در روند انتخابات، تداخل دولت و دولت کردند.موضوع عدم شرکت نمایندگان وزرا و عدم تشکیل هیات نظارت در جلسه شورای مرکزی در ۹ خرداد ۱۴۰۱ مطرح شد و شورای مرکزی ترکیب جدیدی از شورای نظارت و اجرایی را انتخاب کرد. با تصویب شورای مرکزی، سازمان انتخابات را آغاز کرد و حتی ثبت نام نیز انجام شد. باز هم نمایندگان وزرا به معاونت حقوقی ریاست جمهوری شکایت کردند، در جلسات سازمان با دفتر رئیس جمهور پیشنهاد شد که در صورت تایید شورای مرکزی، نمایندگان وزرا و نماینده معاونت حقوقی به همراه چهار نفر از افرادی که قبلاً توسط شورا منصوب شده و حکم دریافت کرده اند، ترکیب هیات نظارت جدید باشند.

انتهای مطلب

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x